Теми статей
Обрати теми

Щодо плати за надання адміністративних послуг

Редакція ББ
Лист від 14.02.2013 р. № 17-13/412-3727

ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЩОДО ПЛАТИ ЗА НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ

Лист від 14.02.2013 р. № 17-13/412-3727

 

Державна казначейська служба України на виконання доручення <…> розглянула запит <…> та в межах компетенції повідомляє наступне.

Відповідно до статей 45 та 78 Бюджетного кодексу України (далі — Кодекс) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України і надходжень, що належать місцевим бюджетам, та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету (погодженим з відповідними місцевими фінансовими органами у разі повернення коштів з місцевих бюджетів), здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету.

Згідно з частиною четвертою статті 11 Закону України від 6 вересня 2012 року № 5203-VI «Про адміністративні послуги» (далі — Закон) визначено, що плата за надання адміністративної послуги (адмі­ністративний збір) зараховується до державного або відповідного місцевого бюджету.

До набрання чинності законом, що визначає перелік адміністративних послуг та розміри плати за їх надання (адміністративні збори), плата за надання адміністративних послуг (адміністративний збір) при зверненні за отриманням платних адміністративних послуг сплачується у порядку і розмірах, встановлених законодавством (частина друга статті 20 Закону).

Відповідно до пункту 24 частини другої статті 29 Кодексу плата за надання адміністративних послуг належить до доходів загального фонду Державного бюджету України.

Закон про Державний бюджет України може відносити на відповідний бюджетний період окремі види доходів загального (спеціального) фонду Державного бюджету України або їх частину, які визначені частиною другою (третьою) цієї статті, до спеціального (загального) фонду Державного бюджету України (частина п’ята статті 29 Кодексу).

Згідно із статтею 11 Закону України від 6 грудня 2012 року № 5515-VI «Про Державний бюджет України на 2013 рік» джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2013 рік у частині доходів є надходження, визначені частиною третьою статті 29 Бюджетного кодексу України (крім плати за надання адміністративних послуг, що зараховується до загального фонду Державного бюджету України (крім плати за документи на придбання, перевезення, зберігання і носіння зброї, плати за номерні знаки транспортних засобів, які підлягають державній реєстрації, плати за документи, оформлення і видача яких здійснюються із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру, передбачені Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», а також плати за документи, оформлення і видача яких здійснюються згідно із Законом України «Про дорожній рух»)).

 

Перший заступник Голови
О. Даневич

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ДО ДОХОДУ ЯКОГО ФОНДУ БЮДЖЕТУ
 НАЛЕЖИТЬ ПЛАТА ЗА АДМІНПОСЛУГИ

Цей лист є відповіддю на запит нашої редакції такого змісту: до якого виду доходів бюджету (загального чи спеціального фонду) належать кошти, що надходять бюджетним установам як плата за надання адміністративних послуг?

Насамперед зауважимо: це запитання виникло у зв’язку з тим, що згідно з ч. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) до складу першої групи власних надходжень бюджетних установ, що включаються до складу спеціального фонду бюджету, належать надходження від плати за послуги (уключаючи плату за надання адміністративних послуг), що надаються бюджетними установами відповідно до законодавства.

Водночас п. 24 ч. 2 ст. 29 БКУ передбачено, що плата за надання адміністративних послуг належить до доходів загального фонду Держбюджету.

У результаті виникло запитання: якою статтею БКУ слід керуватися в такій ситуації і, відповідно, до доходу якого фонду бюджету зараховувати плату за надання адміністративних послуг?

Нагадаємо: під адміністративною послугою розуміється результат здійснення владних повноважень суб’єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на придбання, зміну чи припинення прав та/або обов’язків такої особи відповідно до закону. Правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг визначено Законом України «Про адміністративні послуги» від 06.09.2012 р. № 5203-VI (далі — Закон про адмінпослуги, див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 41).

Відповідаючи на запитання редакції, Держказначейство в листі, що коментується, акцентує увагу на положеннях ч. 5 ст. 29 БКУ. Так, у цій статті БКУ передбачено, що Закон про Державний бюджет України може відносити на відповідний бюджетний період окремі види доходів загального (спеціального) фонду Державного бюджету України або їх частину, визначені ч. 2, 3 ст. 29 цього Кодексу, до спеціального (загального) фонду Державного бюджету України. Це означає, що джерела поповнення доходів загального або спеціального фонду Держбюджету, закріплені в БКУ, можуть щорік змінюватися (коригуватися) законом про Держбюджет.

На підставі саме цієї норми у ст. 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» від 06.12.2012 р. № 5515-VI (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 1) визначено, що одним із джерел формування спеціального фонду Держбюджету на 2013 рік у частині доходів є надходження, визначені ч. 3 ст. 29 БКУ. Проте звертаємо увагу на те, що такий порядок за­рахування доходів стосується не всіх надходжень, наведених у ч. 3 ст. 29 БКУ. Зокрема, винятки стосуються плати за надання адміністративних послуг, що зараховується до складу доходів загального фонду Держбюджету.

Єдине, що слід уточнити: плата за надання адміністративних послуг уключається до доходів загального фонду Держбюджету на підставі ч. 2 ст. 29 БКУ, а не ч. 3 цієї статті. Проте це не суттєве уточнення, по суті, не впливає на висновок, зроблений авторами листа, що коментується. Отже, так само як і у 2012 році, у 2013 році плата за надання адміністративних послуг підлягає зарахуванню до складу доходів загального фонду Держбюджету. Відповідно до Класифікації доходів бюджету, затвердженої наказом Мінфіну від 14.01.2002 р. № 11, для зарахування плати за надання адміністративних послуг передбачено код класифікації доходів бюджету 22012500 «Плата за надання інших адміністративних послуг». Детальніше про це див. лист Держказначейської служби від 11.04.2012 р. № 17-08/920-5189 // «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 21.

Водночас варто зазначити, що питання стосовно зарахування плати за надання адміністративних послуг усе-таки не можна вважати на сьогодні остаточно вирішеним. Оскільки деякі бюджетні установи, як свідчить практика, керуючись саме положеннями ч. 4 ст. 13 БКУ, плату за надання адміністративних послуг відносять до власних надходжень бюджетних установ і відповідно зараховують такі надходження до складу доходів спецфонду Держбюджету.

Сподіваємося, що питання про віднесення плати за надання того чи іншого виду адміністративних послуг до доходів загального чи спеціального фонду бюджету найближчим часом буде врегульовано на законодавчому рівні завдяки прийняттю відповідних нормативно-правових актів на виконання вимог Закону про адмінпослуги.

 

Вікторія МАТВЄЄВА,
економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі