Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Ремонт будівлі проведено за благодійні кошти на підставі тристороннього договору: як оформити

Редакція ББ
Бюджетна бухгалтерія Грудень, 2013/№ 47
Друк
Відповідь на запитання

РЕМОНТ БУДІВЛІ ПРОВЕДЕНО ЗА БЛАГОДІЙНІ КОШТИ НА ПІДСТАВІ ТРИСТОРОННЬОГО ДОГОВОРУ: ЯК ОФОРМИТИ

 

Юлія КРОТ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

У бюджетній установі на підставі тристороннього договору благодійної допомоги (між благодійником, підрядною організацією та бюджетною установою) проведено утеплення фасаду будівлі, заміну вікон та козирків.

Якими первинними документами слід оформляти такі операції? Які проводки необхідно сформувати при відображенні у бухгалтерському обліку ремонту, проведеного в такий спосіб?

(Полтавська обл.)

 

Бюджетним установам досить часто доводиться отримувати благодійну допомогу у вигляді робіт та послуг. І відображення в обліку таких операцій — справа не нова. Проте як же бути, якщо ремонтні роботи виконує не безпосередньо благодійник, а третя особа? Як у такому разі оформити та відобразити в обліку бюджетної установи ці операції? Дійсно, така ситуація є дещо не типовою, але це не привід для хвилювання. Тож давайте розставимо в ній всі крапки над «і».

Головну роль у регулюванні взаємовідносин між бюджетною установою — отримувачем благодійної допомоги у вигляді робіт, благодійником (у цьому випадку — замовником робіт) та підрядною організацією відіграє договір. Саме умовами договору визначаються обсяги робіт, строки їх виконання, права та обов’язки кожної із сторін, порядок прийняття та оплати робіт. Особливе місце у договорі варто відвести порядку визначення фізичного обсягу робіт. Адже відправною точкою при здійсненні ремонтних робіт є обстеження об’єкта комісією та складання дефектного акта. Зазвичай такі документи оформляє замовник, але зважаючи на наявність ще однієї зацікавленої сторони у цій ситуації, на балансі якої власне і знаходиться об’єкт, ви можете наполягати на залученні до складу комісії представника вашої установи. Водночас можливий варіант, коли ваша установа як балансоутримувач будівлі повністю візь­ме на себе роботу по складанню дефектного акта. Ці специфічні моменти слід обов’язково визначити в договорі.

Зауважимо, що всі види ремонтно-будівельних робіт, крім поточного ремонту, потребують наявності проектно-кошторисної документації. Однак питання щодо оформлення, погодження та затвердження проектної документації узгоджують між собою безпосередньо замовник та виконавець робіт з урахуванням діючих державних будівельних норм. Натомість для вашої установи як отримувача благодійної допомоги першочергове завдання — це правильно документально оформити прийняття виконаних робіт. Зокрема, для підтвердження факту передачі виконаних робіт вам повинні надати примірник Акта приймання-передачі виконаних робіт, підписаний благодійником. Цей документ після затвердження керівником вашої установи є підставою для відображення надходження благодійної допомоги у вигляді робіт з ремонту будівлі в бухгалтерському обліку.

Нагадаємо: благодійні внески, отримані бюджетними установами, належать по першої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ, які включаються до спеціального фонду бюджету (ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI). При цьому розпорядники бюджетних коштів, як правило, не планують у кошторисі благодійні надходження. Тому у разі фактичного отримання таких коштів необхідно внести зміни до кошторису в частині спеціального фонду. Зокрема, зміни до спеціального фонду кошторису за власними надходженнями протягом бюджетного періоду вносять на підставі довідки Держказначейської служби про підтвердження надходжень на спеціальні реєстраційні рахунки та довідки про зміни до кошторису. Ця вимога зафіксована у п. 49 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.

Слід також зазначити, що відображення в обліку виконання робіт з ремонту будівлі, яка перебуває на балансі бюджетної установи, на основі три­сторонньої угоди за рахунок коштів благодійника загалом нічим не відрізняється від оприбуткування благодійних внесків.

Загальний порядок відображення на рахунках бухгалтерського обліку операцій, пов’язаних з надходженням благодійної допомоги, наведений у Типовій кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями бюджетних установ, затвердженій наказом Мінфіну від 26.06.2013 р. № 611. Більш докладно про облік благодійної допомоги в бюджетних установах можна дізнатися із статті «Благодійна допомога бюджетним установам після набуття чинності Законом «Про засади запобігання і протидії корупції» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 32, с. 14).

Розглянемо ситуацію, що обговорюється, на умовному прикладі.

Приклад. На підставі тристороннього договору між благодійником, бюджетною установою — отримувачем благодійної допомоги та безпосереднім виконавцем робіт проведено ремонт будівлі бюджетної установи за рахунок коштів благодійника. Зокрема, виконано роботи з утеплення фасаду будівлі, замінено старі дерев’яні вікна на пластикові та встановлено нові металеві відливи. Загальна вартість ремонтних робіт з урахуванням вартості використаних будівельних матеріалів становить 38500 грн. Благодійну допомогу у вигляді ремонту будівлі бюджетна установа прийняла на підставі Акта приймання-передачі виконаних робіт, підписаного благодійником, підрядником та затвердженого керівником установи.

В облікових регістрах бюджетної установи проведено такі записи:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,
грн.

дебет

кредит

1

Відображено надходження благодійної допомоги у вигляді ремонтних робіт*

324

712

38500

675

324

38500

812

675

38500

* Не пізніше останнього робочого дня звітного місяця до органу Держказначейської служби слід подати Довідку про надходження в натуральній формі.

 

Звертаємо увагу: роботи по заміні покрівлі, вікон, дверей, утепленню (або гідроізоляції) фасадів не передбачають перебудови введених в експлуатацію об’єктів будівництва, зміну їх функціонального призначення або геометричних розмірів. Їх класифікують як капітальний ремонт. Саме на цьому наголошує Мінрегіон у своєму листі від 08.08.2012 р. № 7/17-12928 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 37, с. 4). Отже, у разі проведення таких ремонтних робіт збільшувати вартість будівлі на вартість виконаних робіт не потрібно.

На завершення зазначимо, що матеріали, які залишаються після демонтажу старих вікон (дерев’яні рами, скло, підвіконня тощо) можуть використовуватися в подальшому для опалення приміщення або здійснення ремонту. Тому в установі слід створити комісію, аби вона могла встановити можливість застосування таких матеріалів та провести їх оцінку, після чого вони можуть бути оприбутковані на баланс установи. Питання про те, як оформляти документи для оприбуткування матеріалів, які залишилися після заміни вікон, та як відобразити пов’язані з цим господарські операції на рахунках бухгалтерського обліку, ми вже розглядали на сторінках нашого видання (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 38, с. 19).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі