Теми статей
Обрати теми

Щодо штатних розписів загальноосвітніх навчальних закладів

Редакція ББ
Лист від 06.12.2012 р. № 2/2-13-3587

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ЩОДО ШТАТНИХ РОЗПИСІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

Лист від 06.12.2012 р. № 2/2-13-3587

 

У департаменті загальної середньої та дошкільної освіти розглянуто звернення <…> щодо роз’яснення окремих питань, пов’язаних зі штатним розписом загальноосвітніх навчальних закладів, отже інформуємо про таке.

Згідно з Типовими штатними нормативами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 р. № 1205, штатний розпис школи формує керівник цього навчального закладу, який може при формуванні включати вакантні посади. При цьому назви посад, у т. ч. вакантних, мають відповідати найменуванням посад, зазначених у згаданому вище документі.

Штатний розпис школи розробляється в межах фонду заробітної плати, затвердженого центральним та місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Дійсно, введення тієї чи іншої посади має свої обмеження та умови. Так, посада заступника директора школи з господарської роботи вводиться в міських школах та школах селищ міського типу з кількістю учнів понад 600 та в сільських — з кількістю учнів понад 400 осіб.

Посада завідувача господарства вводиться в міських та селищних школах з кількістю учнів від 100 до 600 та в сільських — з кількістю учнів від 80 до 400 осіб за наявності восьми і більше класів. У школах I ступеня така посада вводиться при кількості шести і більше класів.

Отже, у випадку, коли у сільському загальноосвітньому навчальному закладі навчається менше зазначеної кількості учнів, посад заступника директора школи з господарської роботи та завіду­вача господарства не передбачено. Виконання обов’язків за такими посадами можуть бути покладені на інших працівників.

Тарифні розряди працівників галузей бюджетної сфери визначено постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 р. № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» (із змінами та доповненнями) та наказом Міністерства освіти і науки України від 26.09.2005 р. № 557 «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників начальних закладів установ освіти та наукових установ».

Згідно з додатком 11 до вищезазначеного наказу МОН України провідним фахівцям встановлюється десятий тарифний розряд, а фахівцям без категорії та I, II категорій — сьомий, дев’ятий та восьмий тарифні розряди відповідно. Посадові оклади інженера-електроніка та інженера з охорони праці визначаються за вказаними тарифними розрядами.

Надання визначення поняттю «санітарно-очисна споруда» не належить до компетенції Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України

 

Директор Департаменту
О. Єресько

 

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ ДЕРЖФІНІНСПЕКЦІЇ

ШТАТНІ НОРМАТИВИ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ
 НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ: РОЗ’ЯСНЮЄ МОНМС

01.09.2012 р. набрали чинності Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом Міносвіти від 06.12.2010 р. № 1205 (далі — Типові штати № 1205).

Нагадаємо: порядок формування штатних розписів згідно з цими нормативами розглядався у статті «Штатний розпис загальноосвітнього навчального закладу за новими вимогами» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 19, с. 14). Тоді ми звертали увагу, що окремі питання, пов’язані із застосуванням Типових штатів № 1205, потребують додаткових роз’яснень з боку МОНмолодьспорту. Про них ідеться в листі, що коментується.

 

Порядок уведення до штатного розпису вакантних посад

До штатного розпису школи вводяться вакантні посади. Чи правильно при визначенні фонду оплати праці за вакантними посадами з кваліфікаційними категоріями до розрахунку фонду оплати праці включати середні оклади в межах тарифікації за найменшою категорією (без категорії)? Чи можна за вакантними посадами, для яких передбачено декілька розмірів окладів залежно від кваліфікаційних вимог, до розрахунку фонду оплати праці брати оклади, передбачені мінімальними кваліфікаційними вимогами?

У КЗпП, а також в інших нормативних документах визначення поняття «вакантна посада» не надано. Утім однозначно можна стверджувати, що вакантна посада — це передбачена штатним розписом установи посада, що вільна, тобто не зай­нята будь-яким конкретним працівником (у тому числі сумісником), який перебуває з установою у трудових відносинах. Якщо ж працівник відсутній у зв’язку з хворобою, відрядженням, відпусткою (у тому числі для догляду за дитиною до 3 років), посада, яку він обіймає, не є вакантною (за зазначеними працівниками зберігається місце роботи).

Посади працівників загальноосвітніх навчальних закладів вводяться до штатного розпису відповідно до Типових штатів № 1205. До штатного розпису може бути введено тільки ті посади, які передбачені для конкретного закладу цими Типовими штатами.

При цьому законодавство не вимагає, щоб усі одиниці, передбачені у штатному розписі, були заповнені. Так, якщо планується невдовзі прийняти працівника на конкретну посаду, то при формуванні штатного розпису слід передбачити для нього і вакантну посаду. Не можна приймати на роботу нового працівника (у тому числі сумісника), якщо у штатному розписі немає вакантних посад.

Норм, що зобов’язують роботодавця запов­нювати вакантні посади в міру їх виникнення, законодавство не містить. Отже, керівник має право внести до штатного розпису посади, навіть якщо прийняття на них працівників планується здійснити через певний час.

При цьому оскільки штатний розпис — це документ, який не лише встановлює структуру та штати навчального закладу, а ще й є основою для розрахунку фонду заробітної плати, то закономірно виникає запитання: як планувати фонд оплати праці за вакантними посадами, для яких передбачено декілька розмірів окладів залежно від кваліфікаційних вимог?

Слід зауважити, що відповіді на це запитання законодавство не містить. Не надало її і МОНмолодьспорту. Тому висловимо свою точку зору.

Згідно з п. 2 Типових штатів № 1205 штатний розпис загальноосвітнього навчального закладу розробляється в межах затвердженого центральними та місцевими органами виконавчої влади й органами місцевого самоврядування фонду заробітної плати. Аналогічну вимогу встановлено і Порядком складання, розгляду, затвердження та основними вимогами до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженими постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.

Якщо планувати фонд оплати праці за вакантними посадами так, як пропонується в запитанні (за мінімальними окладами), то прийняття працівника з більш високим окладом спричинить необхідність у вишукуванні додаткових коштів. Якщо за максимальними — це може бути розцінено як необґрунтоване завищення потреби в асигнуваннях.

Вважаємо, що в цьому питанні керівнику навчального закладу насамперед слід визначитися, якої саме кваліфікації потрібен працівник. Наприклад, керівник чітко знає, що потрібен бухгалтер з великим досвідом роботи І категорії. Відповідно у штатному розписі закладу слід указати не просто базове найменування посади (бухгалтер), а саме бухгалтера І категорії. Відповідно в цьому випадку проблем з визначенням посадового окладу та включенням його до розрахунку фонду оплати праці не буде.

 

Якщо для школи не передбачена посада заступника директора з господарської роботи (завідувача господарства)

Залежно від кількості учнів Типовими штатами № 1205 передбачено введення тільки однієї з посад: заступника директора з господарської роботи або завідувача господарства. При цьому якщо кількість учнів у сільській школі становить менше 80 осіб, то не вводиться ані посада заступника директора з господарської роботи, ані посада завідувача господарства. Хто в такому разі повинен виконувати такі обов’язки?

Конкретної відповіді МОНмолодьспорту не дало і на це запитання, тільки підтвердивши те, що для сільської школи з кількістю учнів менше 80 осіб не передбачено ані посаду заступника директора з господарської роботи, ані посаду завідувача господарства.

Виконання обов’язків, передбачених для таких посад, може бути покладено керівником навчального закладу на інших працівників шляхом видання відповідного наказу. На якого саме працівника буде покладено такі обов’язки, вирішує директор навчального закладу.

Зі свого боку зауважимо, що обов’язки із завідування господарством не може бути покладено на самого директора навчального закладу, оскільки ці обов’язки передбачають матеріальну відповідальність. Так, згідно з п. 6.7 Інструкції з обліку необоротних активів бюджетних установ, затвердженої наказом Держказначейства від 17.07.2000 р. № 64, за місцем зберігання всі необоротні активи мають перебувати на відповідальному зберіганні у матеріально відповідальних осіб, які призначаються наказом керівника установи. З посадовими особами, які відповідають за збереження необоротних активів, укладається письмовий договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність. У зв’язку з тим, що керівник установи не може укласти договір про повну матеріальну відповідальність сам із собою, він не може бути матеріально відповідальною особою, а отже, не може виконувати обов’язки із завідування господарством.

Оскільки обов’язки із завідування господарством у цьому випадку виконуються за посадою, яка не передбачена штатним розписом та не є вакантною, то і встановити доплати, визначені п.п. «а» п.п. 3 п. 4 наказу Міносвіти «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557 (далі — наказ № 557), не можна. У цьому випадку додаткову оплату передбачено Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженою наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102.

Так, згідно з п. 57 цієї Інструкції за завідування господарством помічникам директорів по господарській частині або завідувачам господарства та іншим працівникам загальноосвітніх шкіл (за відсутності у штатах цих посад) здійснюється додаткова оплата в розмірі 10 % посадового окладу. При цьому зауважимо: якщо такі обов’язки буде покладено на педагогічного працівника, розмір доплати не залежатиме від тижневого навчального навантаження.

 

Посадовий оклад інженера-електроніка та інженера з охорони праці

Типовими штатами № 1205 передбачено введення до штатних розписів посад інженера-електроніка та інженера з охорони праці, які згідно з Класифікатором професій належать до категорії «Професіонали». Як установлювати посадовий оклад працівникам, які обіймають такі посади (наказом № 557 порядок установлення посадових окладів таких працівників не визначено)?

Типовими штатами № 1205 посади інженера-електроніка та інженера з охорони праці* для загальноосвітніх навчальних закладів передбачено вперше. Тому одним із перших запитань при формуванні штатного розпису за новими вимогами було запитання про встановлення посадових окладів для працівників, які обіймають такі посади, тим більше що конкретні умови встановлення посадових окладів для них не визначено наказом № 557.

* Нагадаємо, що в Типових штатах № 1205 визначено професійну назву роботи «фахівець з охорони праці», але в Класифікаторі професій ДК 003:2010, затвердженому наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.07.2010 р. № 327 (далі — Класифікатор професій), така професійна назва роботи відсутня. Водночас передбачено професійну назву роботи «інженер з охорони праці».

Як випливає з листа, який коментується, МОНмолодьспорту вважає, що посадові оклади таким працівникам слід установлювати згідно з додатком 11 до наказу № 557, як для фахівців, незважаючи на те, що інженер-електронік та інженер з охорони праці згідно з Класифікатором професій належать до категорії «професіонали» (див. таблицю):

 

Кваліфікаційна категорія

Тарифний розряд

Фахівці:

 

Провідний

10

Першої категорії

9

Другої категорії

8

Без категорії

7

 

Що відносять до санітарно-очисних споруд?

Типовими штатами № 1205 установлено: у школах, що мають санітарно-очисні споруди, робітник з комплексного обслуговування й ремонту будівель вводиться з розрахунку 1 штатна одиниця на зміну. Чинним законодавством не дано визначення поняттю «санітарно-очисні споруди». Що належить до таких споруд?

Поза сумнівом, визначення поняття «санітарно-очисні споруди» не належить до компетенції МОНмолодьспорту. Проте ми вважали, що це Міністерство як розробник Типових штатів № 1205 виходило з якихось міркувань, вводячи посаду робітника з комплексного обслуговування й ремонту будівель саме залежно від того, має навчальний заклад санітарно-очисні споруди чи ні.

Нагадаємо: аналогічна за змістом норма була й у Методичних рекомендаціях з питань порядку формування штатів загальноосвітніх навчально-виховних закладів, доведених листом Міносвіти від 19.06.2001 р. № 1/9-234.

При цьому в них уточнювався тип санітарно-очисних споруд, а саме: КУ або БІО-25. Виходячи їх технічних характеристик, такі споруди є спеціальними інженерними конструкціями, призначеними для проведення послідовного очищення стічних вод від забруднюючих речовин.

Відповідно до п. 2.24 Державних санітарних норм і правил утримання територій населених пунктів, затверджених наказом МОЗ від 17.03.2011 р. № 145, локальні очисні споруди об’єктів передбачаються за відсутності інженерних мереж міської (селищної, сільської) каналізації або в разі розташування об’єктів на відстані не менше 500 м від найближчого колектора стічних вод.

 

Світлана МЕРЕНКОВА,
 провідний державний фінансовий інспектор
 Харківської об’єднаної державної
 фінансової інспекції

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі