Теми статей
Обрати теми

Щодо визначення предмета закупівлі

Редакція ББ
Лист від 06.02.2013 р. № 3302-05/4104-12

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ

ЩОДО ВИЗНАЧЕННЯ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ

Лист від 06.02.2013 р. № 3302-05/4104-12

(витяг)

 

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (далі — Мінекономрозвитку) у зв’язку з численними зверненнями суб’єктів сфери державних закупівель щодо визначення предмета закупівлі повідомляє.

Закон України «Про здійснення державних закупівель» (зі змінами) (далі — Закон) встановлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти.

Предмет закупівлі — це товари, роботи чи послуги, які закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі, на участь в якій учасниками подаються пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційні, цінові пропозиції) або пропозиції на переговорах (у разі застосування процедури закупівлі в одного учасника), або заявки (у разі застосування процедури електронного реверсивного аукціону). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом (пункт 24 частини першої статті 1 Закону).

Порядок визначення предмета закупівлі затверджено наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 921 (далі — Порядок).

Відповідно до пункту 2.1 Порядку (у редакції від 21.06.2012 р.) предмет закупівлі товарів і послуг визначався замовником згідно з пунктами 23 і 30 частини першої статті 1 Закону та на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97, затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 р. № 822, за показником п’ятого знака (класифікаційне угруповання «категорія») із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.

При цьому згідно з підпунктом «а» пункту 4 наказу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики «Про затвердження та скасування національних класифікаторів» від 11.10.2010 р. № 457 (зі змінами, внесеними згідно з наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 29.11.2010 р. № 530) (далі — наказ) чинність Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97 скасовано з 31 грудня 2012 року.

Крім того, зазначеним наказом затверджено національний класифікатор України з наданням чинності з 1 січня 2012 року ДК 016:2010 — Державний класифікатор продукції та послуг на заміну ДК 016-97.

У свою чергу, наказом Мінекономрозвитку від 19.12.2012 р. № 1449 «Про внесення змін до Порядку визначення предмета закупівлі», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України від 11.01.2013 р. № 101/22633, внесено зміни до Порядку в частині визначення предмета закупівлі товарів і послуг на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 р. № 457.

Водночас звертаємо увагу, що наказ «Про внесення змін до Порядку визначення предмета закупівлі» від 19.12.2012 р. № 1449 набрав чинності 29.01.2013 р. (з дня його офіційного опублікування).

Відповідно до пункту 2.1 Порядку (зі змінами) предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 23 і 30 частини першої статті 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» та на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 р. № 457, за показником п’ятого знака (класифікаційне угруповання «категорія») із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги. При цьому замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками шостого — десятого знаків зазначеного Класифікатора (класифікаційні угруповання «підкатегорія» і «тип»), а також за обсягом, номенклатурою та місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.

Згідно з частиною першою статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Частиною другою статті 5 Цивільного кодексу України передбачено, що акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом’якшує або скасовує цивільну відповідальність.

Разом з цим відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.02.1999 р. № 1-рп/99 надання зворотної дії в часі нормативно-правовим актам може бути передбачено шляхом прямої вказівки про це в законі або в іншому нормативно-правовому акті.

Ураховуючи, що така вказівка у вищезазначеному нормативно-правовому акті відсутня, процедури закупівлі, розпочаті за предметом закупівлі, визначеним у порядку, встановленому Уповноваженим органом до внесення відповідних змін до нього, завершуються відповідно до порядку, що діяв до дня набрання чинності цим наказом.

Водночас, оскільки Державний класифікатор продукції та послуг ДК 016:2010 з наданням йому чинності 01.01.2012 р. затверджено саме на заміну Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97 та у зв’язку з тим, що зміни до Порядку, внесені наказом Мінекономрозвитку «Про внесення змін до Порядку визначення предмета закупівлі» від 19.12.2012 р. № 1449, набрали чинності 29.01.2013 р., у разі якщо процедура закупівлі розпочата замовником у період з 31.12.2012 р. по 28.01.2013 р. включно за предметом закупівлі, визначеним на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97 або ДК 016:2010, подальше здійснення закупівлі за таким предметом відповідає меті Закону та не суперечить принципам здійснення закупівель, встановленим у статті 3 Закону.

 

Директор Департаменту державних закупівель
та державного замовлення Б. Горбанський

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ЗА ЯКИМ КЛАСИФІКАТОРОМ
ВИЗНАЧАЄТЬСЯ ПРЕДМЕТ ЗАКУПІВЛІ:
РОЗ’ЯСНЮЄ МІНЕКОНОМРОЗВИТКУ

Мабуть, без перебільшення можна сказати, що лист Мінекономрозвитку, який коментується, розпорядники бюджетних коштів, які здійснюють закупівлю товарів, робіт та послуг за державні кошти відповідно до вимог Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон № 2289), очікували вже давно.

Річ у тому, що починаючи з 01.01.2013 р. набрав чинності Державний класифікатор продукції та послуг ДК 016:2010, затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 р. № 457 (далі — ДК 016:2010), на підставі якого визначається предмет закупівлі товарів та послуг. Як відомо, до 01.01.2013 р. замовники при визначенні предмета закупівлі товарів та послуг керувалися Державним класифікатором продукції та послуг ДК 016-97, затвердженим наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 р. № 822 (далі — ДК 016-97).

На перший погляд при виникненні питання: яким же класифікатором користуватися замовникам починаючи з 01.01.2013 р. — начебто все зрозуміло — саме тим, який набрав чинності з 2013 року, тобто ДК 016:2010. Але, як виявилось, не таке це просте питання.

Головна проблема у його вирішенні полягає у тому, що до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 921, з деяким запізненням було внесено зміни згідно з наказом Мінекономрозвитку від 19.12.2012 р. № 1449 (далі — наказ № 1449 // див. «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 5). Оскільки ці зміни набрали чинності з 29.01.2013 р., то саме з цієї дати замовники мають право при визначенні предмета закупівлі товарів та послуг керуватися ДК 016:2010. У зв’язку з цим у замовників виникли певні запитання, на які бажано було б отримати роз’яснення з боку уповноваженого органу, а саме:

— яким чином завершувати закупівлі, які були розпочаті замовниками до 29.01.2013 р.;

— чи є законодавчі підстави для продовження таких закупівель, чи їх необхідно відмінити;

— чи необхідно вносити будь-які зміни до річного плану закупівель;

— яка дата вважається датою початку процедури закупівель.

У листі, що коментується, Мінекономрозвитку нарешті прояснило ситуацію. Зі свого боку хочемо зазначити, що висновки уповновноваженого органу підтверджують ті, що були наведені у нашому коментарі до наказу № 1449 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 5).

Отже, висновки Мінекономрозвитку полягають в наступному:

1. Процедури закупівель, які були розпочаті замовниками на підставі ДК 016-97, необхідно завершувати за предметом закупівлі, визначеним на підставі ДК 016-97.

При цьому такий порядок визначення предмета закупівлі поширюється на процедури закупівель, які були розпочаті замовниками до 29.01.2013 р., тобто як розпочаті у період з 31.12.2012 р. по 28.01.2013 р., так і ті, що були розпочаті наприкінці 2012 року. Нагадаємо: Мінекономрозвитку у роз’ясненні від 17.11.2011 р. № 3302-25/14028-08 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 46) вказувало на те, що Закон № 2289 не містить прямих обмежень щодо організації процедур закупівель до набрання чинності Законом про Державний бюджет України, затвердження кошторису, плану використання бюджетних коштів.

Зазначимо також, що підстави для відміни закупівель, розпочатих до 29.01.2013 р. на підставі ДК 016-97, відсутні. Тому замовники продовжують такі процедури закупівель за вибраним предметом закупівлі відповідно до вимог Закону № 2289.

2. У разі якщо замовники розпочали процедури закупівель з використанням ДК 016:2010, то завершувати такі процедури необхідно за предметом закупівлі, визначеним на підставі цього Класифікатора. Як свідчить висновок з листа, що коментується, головна умова — такі закупівлі повинні здійснюватися відповідно до вимог Закону № 2289.

Тепер декілька слів щодо необхідності унесення змін до річного плану закупівель, форма та інструкція щодо заповнення якого затверджені наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922.

По-перше, що стосується тих закупівель, які замовники ще й досі не розпочали, то за ними необхідно унести відповідні зміни до річного плану закупівель на 2013 рік та зазначити у колонці 1 «Предмети закупівлі» найменування та код предметів закупівлі товарів та послуг, що передбачені ДК 016:2010. Звичайно, такі коригування необхідно зробити тільки у тому разі, якщо замовники при складанні річного плану закупівель на 2013 рік керувалися ДК 016-97.

Як передбачено ст. 4 Закону № 2289, зміни до річного плану закупівель надсилаються цент­ральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та Мінекономрозвитку (у друкованому та електронному вигляді на адресу: UDrachuk@me.gov.ua) протягом п’яти робочих днів з дня їх затвердження. Також зміни до річного плану закупівель оприлюднюються замовником шляхом розміщення на власному веб-сайті або за його відсутності на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів протягом п’яти робочих днів з дня їх затвердження.

По-друге, щодо закупівель, які вже розпочаті замовниками після 29.01.2013 р. Не виключаємо ситуацій, що певна кількість замовників подала для опублікування оголошення про проведення процедури закупівель до «Вісника державних закупівель» до 29.01.2013 р., зазначивши при цьому код предмета закупівлі товарів та послуг на підставі ДК 016-97, але фактично такі оголошення були опубліковані після 29.01.2013 р.

Яка у такій ситуації дата вважається датою початку процедури закупівель? Чи є у цьому разі помилкою застосування замовником ДК 016-97?

Відповідаючи на ці запитання, перш за все доречним буде нагадати, яку дату необхідно вважати датою початку процедури закупівель. Так, Мінекономрозвитку у листі від 24.10.2011 р. № 3303-25/13212-08 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 45) звертало увагу на те, що початком процедури закупівлі є дата публікації оголошення про проведення процедури закупівлі в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель.

Отже, незважаючи на той факт, що оголошення про проведення процедури закупівлі були подані замовниками для опублікування у «Віснику державних закупівель» до 29.01.2013 р., ключовим моментом є дата публікації такого оголошення.

Що можна порадити замовникам у такій ситуації? На нашу думку, можливі два варіанти вирішення цього питання:

1) відмінити торги на підставі ст. 30 Закону № 2289 та подати нове оголошення про проведення процедури закупівлі;

2) звернутися до редакції «Вісника державних закупівель» з листом про допущені помилки та проханням про внесення змін до опублікованої інформації. Більш детальна інформація про процедуру виправлення помилок розташована на веб-порталі Мінекономрозвитку «Державні закупівлі» (https://tender.me.gov.ua). Але попереджаємо, що виправлення допущених замовниками помилок (внесення змін) до інформації з питань державних закупівель здійснюється тільки після оплати рахунка, тобто така послуга не безкоштовна.

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі