Теми статей
Обрати теми

Про особливості адміністрування збору за спеціальне використання води у 2013 році

Редакція ББ
Лист від 28.01.2013 р. № 1947/7/15-2117

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ПРО ОСОБЛИВОСТІ АДМІНІСТРУВАННЯ ЗБОРУ ЗА СПЕЦІАЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ ВОДИ У 2013 РОЦІ

Лист від 28.01.2013 р. № 1947/7/15-2117

 

Державна податкова служба України повідомляє, що пунктом 32 розділу I Закону України від 20 листопада 2012 року № 5503-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів» (далі — Закон № 5503, Кодекс) змінено ставки збору за спеціальне використання води, які передбачені статтею 325 Кодексу, а саме вони збільшені в середньому на 9,4 відсотка.

Розділом II «Прикінцеві положення» Закону № 5503 зазначено, що Закон набирає чинності з 1 січня 2013 року, за винятком окремих норм.

З огляду на приписи статей 94 Конституції України та 4 Указу Президента України від 10.06.97 р. № 503/97 «Про порядок офіційного оприлюднення нормативно-правових актів та набрання ними чинності» нормативно-правові акти Верховної Ради і Президента України набирають чинності через десять днів з дня їх офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самими актами, але не раніше дня їх опублікування в офіційному друкованому виданні.

Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи згідно із статтею 58 Конституції України.

Враховуючи викладене, норми Закону № 5503 застосовуються з моменту набрання ним чинності, тобто з дня його офіційного опублікування, а саме — 04 січня 2013 року.

Отже, при обчисленні податкових зобов’язань за період з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. включно платники збору застосовують ставки збору, що діяли у 2012 році, а починаючи з 04.01.2013 р. — нові відповідно до Закону № 5503.

Порядок обчислення, подання податкових декларацій та сплати податкових зобов’язань збору за спеціальне використання води у 2013 році не змінився.

Згідно зі статтею 328 Кодексу базовий податковий (звітний) період для збору дорівнює календарному кварталу.

Платники збору обчислюють суму збору наростаючим підсумком з початку року, складають податкові декларації за формами, затвердженими наказом ДПА України від 24.12.2010 р. № 1009, та подають органам державної податкової служби за місцем податкової реєстрації. Податкова декларація за спеціальне використання води для потреб водного транспорту за перший квартал не подається.

У зв’язку зі зміною ставок протягом звітного періоду в податковій декларації збору: за спеціальне використання поверхневих та підземних вод; за спеціальне використання поверхневої води теплоелектростанціями з прямоточною системою водопостачання; за спеціальне використання поверхневих і підземних вод житлово-комунальними підприємствами; за спеціальне використання води, яка входить виключно до складу напоїв; за спеціальне використання поверхневих і підземних вод для потреб рибництва; за спеціальне використання кар’єрної, шахтної, дренажної води за I квартал 2013 року рекомендуємо відображати дані двома окремими рядками, з відповідною приміткою у цих рядках: «з 01.01.2013 по 03.01.2013 включно» та «з 04.01.2013 по 31.03.2013 включно».

Щодо порядку подання податкової декларації збору за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики за I квартал 2013 року, вважаємо за доцільне рекомендувати подавати дві звітні податкові декларації по цьому збору: за період «з 01.01.2013 по 03.01.2013 включно» та за період «з 04.01.2013 по 31.03.2013 включно».

При цьому в заголовку податкової декларації збору за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики, за який здійснюється розрахунок за новою ставкою, слід зазначити «з 04.01.2013».

Обидві декларації приймаються органами ДПС для проведення нарахувань збору по картці особового рахунку платника податків.

Одночасно з податковими деклараціями платники збору подають органам державної податкової служби копії дозволу на спеціальне водокористування, договору на поставку води та статистичної звітності про використання води (п. 328.7 ст. 328 Кодексу).

Граничним терміном подання податкових декларацій збору за IV квартал 2012 року є 11 лютого 2013 року, а останнім днем сплати збору — 19 лютого 2013 року; за I квартал п. р., відповідно, — 10 травня 2013 року та 20 травня 2013 року; за II квартал п. р. — 9 серпня 2013 року та 19 серпня 2013 року; за III квартал п. р. — 11 листопада 2013 року та 19 листопада 2013 року; за IV квартал 2013 року — 10 лютого 2014 року та 19 лютого 2014 року.

На виконання п. 326.12 ст. 326 Кодексу органи, що видають дозволи на спеціальне водокористування, щороку до 20 січня подають органам державної податкової служби та органам водного господарства інформацію про водокористувачів, яким видано такі дозволи. Водокористувачі, яким видано дозволи на спеціальне водокористування та які здійснюють постачання води іншим водокористувачам, щороку до 20 січня подають органам державної податкової служби та органам водного господарства перелік водокористувачів-абонентів. У разі зміни умов водокористування, видачі протягом року нових дозволів на спеціальне водокористування, укладення договорів на поставку води водокористувачі, які отримали переоформлені дозволи на спеціальне водокористування, договори на поставку води, зобов’язані протягом 10 днів повідомити про це органам державної податкової служби та органам водного господарства.

У разі несплати збору або сплати його в неповному обсязі платниками збору протягом шести місяців органи державної податкової служби подають інформацію про таких платників збору до органів, що видають дозволи на спеціальне водокористування, для вжиття стосовно них заходів згідно із законом, а саме скасування дозволу (п. 328.6 ст. 328 Податкового кодексу).

Зобов’язуємо довести цей лист до відома та використання у роботі підпорядкованим структурним підрозділам та платникам збору за спеціальне використання води.

 

Заступник Голови А. Ігнатов

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ЯК РОЗРАХУВАТИ СПЕЦВОДОЗБІР
 ЗА I КВАРТАЛ 2013 РОКУ:
РОЗ’ЯСНЕННЯ ДПСУ

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів» від 20.11.2012 р. № 5503-VI (далі — Закон № 5503) проіндексовано ставки окремих податків і зборів, установлені в абсолютних значеннях. Зокрема, така індексація стосується ставок збору за спеціальне використання води (далі — спецводозбір), визначених пп. 325.1 — 325.7 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ), які збільшено на 9,4 %.

Проте незважаючи на те що Закон № 5503 набрав чинності з 1 січня 2013 року (за винятком окремих норм), як випливає з листа, що коментується, нові ставки спецводозбору слід застосовувати з дати офіційного опублікування Закону № 5503, тобто з 4 січня 2013 року.

Із цього випливає, що при обчисленні податкових зобов’язань зі спецводозбору за період з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. уключно платники цього збору застосовують ставки збору, що діяли у 2012 році, а починаючи з 04.01.2013 р. нові, установлені Законом № 5503.

Дотримуючись такого підходу до застосування ставок спецводозбору, ДПСУ в листі, що коментується, рекомендує відображати в Податковій декларації збору: за спеціальне використання поверхневих та підземних вод; за спеціальне використання поверхневої води теплоелектростанціями з прямоточною системою водопостачання; за спеціальне використання поверхневих і підземних вод житлово-комунальними підприємствами; за спеціальне використання води, яка входить виключно до складу напоїв; за спеціальне використання поверхневих і підземних вод для потреб рибництва; за спеціальне використання кар’єрної, шахтної, дренажної води (далі — Податкова декларація) за I квартал 2013 року дані двома окремими рядками з відповідною приміткою в цих рядках: «з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. включно» та «з 04.01.2013 р. по 31.03.2013 р. включно».

Аналізуючи положення листа, що коментується, слід звернути увагу на такі моменти:

1. Примітно, що ДПСУ вказала на граничні строки подання Податкової декларації та строки сплати спецводозбору. Ці строки рекомендуємо узяти на озброєння платникам спецводозбору, до яких в окремих ситуаціях належать також і бюджетні установи.

Як відомо, наказом Мінфіну від 21.12.2012 р. № 1403 затверджено в новій редакції форми податкових декларацій збору за спеціальне використання води. Цей наказ набрав чинності з дня його опублікування, тобто з 01.02.2013 р. Це означає, що за новою формою необхідно подавати Податкову декларацію починаючи зі звіту за II квартал 2013 року. Принаймні такий порядок подання нових форм звітності (декларацій) передбачено п. 46.6 ПКУ. Проте не виключено, що з цього питання у фахівців ДПСУ буде своя думка. Тому як тільки з’явитися будь-яка інформація про це, ми обов’язково повідомимо на сторінках нашої газети.

2. Відповідно до п. 323.1 ПКУ бюджетні установи не належать до платників спецводозбору. Водночас водокористувачі, які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів і використовують обсяги води для господарської діяльності, спрямованої на отримання доходу у грошовій, матеріальній чи нематеріальній формах, сплачують збір на загальних підставах з усього обсягу використаної води з урахуванням обсягу втрат води в їх системах постачання на підставі п. 326.13 ПКУ.

Звільнення від сплати спецводозбору для бюджетних установ зберігається тільки в разі, якщо бюджетна організація використовує воду виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, у тому числі для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб установи, без отримання доходу у грошовій, матеріальній формі. Такої думки дотримуються податкові органи, про що свідчать лист ДПАУ від 11.04.2011 р. № 10193/7/15-0817 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 16), лист ДПСУ від 01.08.2012 р. № 20819/7/15-2117. Крім того, позиція ДПАУ з цього питання наведена в Узагальнюючій податковій консультації про застосування положень Податкового кодексу України в частині використання води юридичними особами, фізичними особами — підприємцями та платниками єдиного податку для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, затвердженій наказом ДПСУ від 21.12.2012 р. № 1180, а також у консультаціях фахівців ДПСУ (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 5, с. 15 — 19). Із нюансами сплати спецводозбору можна ознайомитися в консультаціях: «Сплата збору за спеціальне використання води за наявності на балансі артезіанської свердловини» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 26), «Особливості розрахунку та сплати спецводозбору бюджетними установами» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 28).

Далі розглянемо на умовному прикладі порядок розрахунку показників, необхідних для заповнення Податкової декларації за I квартал 2013 року, ґрунтуючись на рекомендаціях ДПСУ.

Приклад

Бюджетною установою укладено договір на постачання води з водоканалом. Вода використовується для власних потреб установи, а також у господарській діяльності, спрямованій на отримання доходу у грошовій формі. В установі немає окремих вимірювальних приладів обліку (лічильників), які дозволяли б визначити обсяги води, що використовується установою на різні потреби. Тому установа повинна сплачувати спецводозбір виходячи з усього обсягу фактично використаної води з урахуванням обсягу втрат води в її системах постачання. За даними вимірювальних приладів (лічильника) за I квартал 2013 року установа витратила 80 м3.

Припустимо, що джерелом води є тільки поверхневі води Сіверського Дінця (вони мають загальнодержавне значення). Річний ліміт установі визначено на рівні 450 м3. Ставка спецводозбору до 03.01.2013 р. становила — 58,54 грн./100 м3, а з 04.01.2013 р. — 64,04 грн./100 м3.

Щоб заповнити Декларацію за I квартал 2013 року, необхідно здійснити відповідний розподіл обсягів води, використаних з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. включно та з 04.01.2013 р. по 31.03.2013 р. включно.

Для розрахунку використовуватимемо дані вимірювальних приладів (лічильника) за I квартал 2013 року, зняті за кожен місяць цього кварталу (січень, лютий, березень).

Отримати дані за кожен місяць не становитиме особливих труднощів, оскільки оплата послуг водоспоживання та водовідведення здійснюється бюджетними організаціями щомісячно на підставі щомісячних показників обсягів фактично використаної води.

Припустимо, за I квартал 2013 року показники вимірювальних приладів (лічильника) були такими: січень — 31 м3, лютий — 20 м3, березень — 29 м3.

Кількість календарних днів у I кварталі 2013 року: січень — 31, лютий — 28, березень — 31.

На підставі наших умовних даних виходить, що за 31 день січня установою було спожито 31 м3 води. Відповідно за 1 день січня обсяг спожитої води склав 1 м3.

Отже, установа використала за січень таку кількість води:

— за період з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. (тобто за 3 дні) 3 м3;

— за період з 04.01.2013 р. по 31.01.2013 р. 28 м3.

У результаті виходить, що за період з 04.01.2013 р. по 31.03.2013 р. включно установою спожито 77 м3(28 м3 + 20 м3 + 29 м3).

Ґрунтуючись на наведених вище розрахунках при заповненні Податкової декларації за I квартал 2013 року, установа повинна показати двома окремими рядками такі дані:

з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. включно:

графа 3 — 3 м3;

графа 4 — 58,54 грн./100 м3;

графа 6 — 450 м3;

графа 7 — 1,76 грн.(3 м3х 58,54 грн. : 100);

з 04.01.2013 р. по 31.03.2013 р. включно:

графа 3 — 77 м3;

графа 4 — 64,04 грн./100 м3;

графа 6 — 450 м3;

графа 7 — 49,31 грн.(77 м3х 64,04 грн. : 100).

 

3. І останній момент, на який варто звернути увагу. Так, у листі, який коментується, зазначається, що одночасно з податковими деклараціями платники подають органам ДПС копії дозволу на спеціальне використання води, договір на постачання води та статистичну звітність про використання води.

Водночас вторинні водокористувачі не повинні отримувати окремий дозвіл на спецводокористування (див. лист Мінприроди від 15.03.2011 р. № 5515/16/10-11-МП та ДПАУ від 12.04.2011 р. № 10282/7/15-0817). Пояснюється це тим, що дозвіл на спеціальне водокористування повинен отримати тільки первинний водокористувач (перший постачальник води), оскільки саме він має власні водозабірні споруди та відповідне обладнання для забору води. Вторинні водокористувачі, як уже зазначалося, не мають таких споруд та відповідного обладнання, тому отримувати окремий дозвіл на спецводокористування вони не повинні. При цьому Мінприроди вказувало на те, що дозволом на спецводокористування для водокористувача-абонента вважатимуться договір на постачання води та встановлений у дозволі первинного водокористувача ліміт. Отже, суб’єкт господарювання, який одержує воду від первинного водокористувача, з яким укладено договір на постачання води, не повинен отримувати окремий дозвіл на спецводокористування.

А це означає, що такі платники спецводозбору (у тому числі й бюджетні установи) одночасно з Податковою декларацією подають копію договору на постачання води.

Що стосується необхідності подання статистичної звітності про використання води, то щодо цього питання рекомендуємо звернути увагу на висновки, наведені в консультації фахівців ДПСУ (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 5, с. 14 — 15). Так, платники збору за спеціальне використання води, в яких обсяг використаної води на добу не перевищує 50 м3, повинні подати до органів державної податкової служби копію дозволу на спеціальне водокористування або договору на постачання води (у разі внесення змін до дозволу на спеціальне водокористування або договору на постачання води подається їх копія) разом із податковою декларацією збору за спеціальне використання води. Такими платниками податків до органів державної податкової служби не подається копія форми № 2-ТП за умови, що статистичні звіти за формою № 2-ТП (водгосп) до регіональних органів Держводгоспу не подавалися.

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі