Теми статей
Обрати теми

Селищній раді потрібен головбух: яким вимогам повинен відповідати кандидат

Редакція ББ
Відповідь на запитання

СЕЛИЩНІЙ РАДІ ПОТРІБЕН ГОЛОВБУХ: ЯКИМ ВИМОГАМ ПОВИНЕН ВІДПОВІДАТИ КАНДИДАТ

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Селищною радою оголошено конкурс на заміщення посади головного бухгалтера цієї ради. Підкажіть, будь ласка, яким вимогам повинна відповідати особа, яка претендує на таку посаду?

Чи може продовжувати займати посаду головного бухгалтера працівник, який має неповну вищу освіту та працює на цій посаді з 1995 року по сьогоднішній день?

Чи можливо прийняти на цю посаду претендента, який має неповну вищу освіту (закінчив технікум за спеціальністю «бухгалтер») та має стаж роботи головним бухгалтером більше 15 років?

(Луганська обл.)

Питання, що стосується призначення на посаду головного бухгалтера, довгий час є особливо актуальним для сільських та селищних рад. Це пов’язано з тим, що в сільській місцевості досить складно знайти фахівця, який би відповідав вимогам професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера органу місцевого самоврядування. Тому далі поговоримо про те, які саме вимоги встановлені для осіб, що претендують на посаду головного бухгалтера, та як вони змінювались у 2011 — 2012 роках.

Перш за все нагадаємо, що ч. 3 ст. 56 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) передбачено, що завдання та функціональні обов’язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби у бюджетних установах — головного бухгалтера та вимоги до його професійно-кваліфікаційного рівня визначаються Кабінетом Міністрів України. Призначення та звільнення головного бухгалтера бюджетної установи здійснюються за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, відповідно до законодавства про працю з урахуванням типових професійно-кваліфікаційних характеристик головного бухгалтера бюджетної установи, затверджених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми БКУ Кабмін постановою від 26.01.2011 р. № 59 затвердив Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи (далі — Типове положення № 59), в якому визначено вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера бюджетної установи.

Враховуючи той факт, що наприкінці 2012 року до Типового положення № 59 було унесено певні зміни щодо рівня освіти та стажу роботи осіб, що претендують на посаду головного бухгалтера, спочатку розглянемо, які вимоги були передбачені у початковій редакції цього Положення.

Так, починаючи з дня набуття чинності Типовим положенням № 59 (а саме з 01.03.2011 р.) особа, котрі призначалася на посаду головного бухгалтера органу місцевого самоврядування, повинна була мати:

— повну вищу освіту у сфері економіки та фінансів, стаж роботи на державній службі, за фахом та на керівних посадах не менше 5 років (для особи, яка претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи);

— повну вищу освіту у сфері економіки та фінансів, стаж роботи за фахом та на керівних посадах не менше 3 років (для особи, яка претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, що підпорядкована іншій бюджетній установі).

Стосовно тих осіб, які обійняли посаду головбуха до набрання чинності Типовим положенням № 59 та обіймають її й нині, проте не відповідають установленому професійно-кваліфікаційному рівню, Держказначейство надавало свої роз’яснення у листі від 29.03.2011 р. № 17-04/856-4424. Відповідно до цих роз’яснень особи, які обіймають посади головних бухгалтерів бюджетних установ, мали призначатись на ці посади згідно з діючими на час призначення професійно-кваліфікаційними вимогами (Довідник типових професійних характеристик посад державних службовців (випуск 76), затверджений наказом Головного управління Державної служби України від 01.09.99 р. № 65, та Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників (Випуск 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» (розділ 1 «Професії керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців», розділ 2 «Професії робітників»)), затверджений наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336). При цьому Держказначейство нагадало про зміст ст. 58 Конституції України, де визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Враховуючи це, Держказначейство дійшло наступного висновку: вимоги до освіти та стажу роботи головного бухгалтера бюджетної установи поширюються на тих осіб, які призначаються на цю посаду з 01.03.2011 р.

Тепер поговоримо про те, які вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера бюджетної установи передбачені діючою редакцією Типового положення № 59.

Як відомо, постановою КМУ від 07.11.2012 р. № 1022 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 43) було внесено зміни, зокрема, до п. 11 Типового положення № 59 щодо спрощення вимог до рівня освіти та стажу роботи особи, що претендує на посаду головного бухгалтера органу місцевого самоврядування.

Для наочності наведемо у таблиці вимоги, які встановлені Типовим положенням № 59 до професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера бюджетної установи.

Яких осіб стосуються вимоги

Вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня

Особа, що претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи

1) повна вища освіта відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста;

2) стаж роботи за фахом не менш як 5 років;

3) досвід роботи на керівних посадах не менш як 3 роки

Особа, що претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, якій не підпорядковані інші бюджетні установи

1) повна вища освіта відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста;

2) стаж роботи за фахом не менш як 3 роки;

3) досвід роботи на керівних посадах не менш як 2 роки

Особа, що претендує на посаду спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби бюджетної установи, в якій не утворюється бухгалтерська служба

1) вища освіта відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста;

2) стаж роботи за фахом не менш як 3 роки

або

1) вища освіта відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра, молодшого спеціаліста;

2) стаж роботи за фахом не менш як 5 років

Усі осіби, що претендують на посаду головного бухгалтера бюджетної установи

Повинні знати:

1) закони, інші акти законодавства з питань регулювання господарської діяльності та ведення бухгалтерського обліку, у тому числі нормативно-правові акти Національного банку;

2) національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, нормативно-правові акти Мінфіну щодо порядку ведення бухгалтерського обліку, складення фінансової та бюджетної звітності, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади щодо галузевих особливостей застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі*;

3) основи технології виробництва продукції;

4) порядок оформлення операцій і організації документообігу за розділами обліку;

5) форми та порядок проведення розрахунків, порядок приймання, передачі товарно-матеріальних та інших цінностей, зберігання і витрачання коштів;

6) правила проведення та оформлення результатів інвентаризації активів і зобов’язань;

7) основні принципи роботи на комп’ютері та відповідні програмні засоби

* Вимоги щодо застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі набирають чинності з 1 січня 2015 року.

 

Як видно з цієї таблиці, після останніх змін, які набрали чинності 09.11.2012 р., діюча редакція Типового положення № 59 передбачає до професійно-кваліфікаційного рівня особи, яка призначається на посаду головного бухгалтера (або спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби бюджетної установи), такі вимоги, як наявність:

— вищої освіти відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста, бакалавра чи молодшого спеціаліста;

— стажу роботи за фахом (не менше 3 або 5 років), котрий залежить від того, який освітньо-кваліфікаційний рівень має такий фахівець.

Отже, під час призначення на посаду головного бухгалтера селищної ради така особа повинна мати вищу освіту (про що свідчить відповідний документ про освіту) та стаж роботи (про що свідчать записи у трудовій книжці). У разі якщо така особа відповідає зазначеним вимогам, то вона проходить процедуру погодження на посаду головного бухгалтера відповідно до Порядку погодження призначення на посаду та звільнення з посади головного бухгалтера бюджетної установи, затвердженого наказом Мінфіну від 21.02.2011 р. № 214.

Для того щоб детальніше розібратися з питанням, чи відповідає освітньо-кваліфікаційний рівень того чи іншого претендента вимогам до особи, яка претендує на зайняття посади головного бухгалтера, або спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби бюджетної установи, наведемо у таблиці таку інформацію:

Види освітньо-кваліфікаційних рівнів

Характеристика рівня фахівців з вищою освітою

Документи, які засвідчують здобуття особою вищої освіти та кваліфікації за певними освітньо-кваліфікаційними рівнями

Магістр

Освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти особи, яка на основі освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра здобула повну вищу освіту, спеціальні уміння та знання, достатні для виконання професійних завдань та обов’язків (робіт) інноваційного характеру певного рівня професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у певному виді економічної діяльності

Диплом магістра

Спеціаліст

Освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти особи, яка на основі освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра здобула повну вищу освіту, спеціальні уміння та знання, достатні для виконання завдань та обов’язків (робіт) певного рівня професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у певному виді економічної діяльності

Диплом спеціаліста

Бакалавр

Освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти особи, яка на основі повної загальної середньої освіти здобула базову вищу освіту, фундаментальні і спеціальні уміння та знання щодо узагальненого об’єкта праці (діяльності), достатні для виконання завдань та обов’язків (робіт) певного рівня професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у певному виді економічної діяльності

Диплом бакалавра

Молодший спеціаліст

Освітньо-кваліфікаційний рівень вищої освіти особи, яка на основі повної загальної середньої освіти здобула неповну вищу освіту, спеціальні уміння та знання, достатні для здійснення виробничих функцій певного рівня професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у певному виді економічної діяльності

Диплом молодшого спеціаліста

 

Наостанок ще один важливий момент. Працівника, якого призначено на посаду головного бухгалтера бюджетної установи чи на посаду спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби бюджетної установи, необхідно ознайомити з посадовою інструкцією. Детально про те, яку інформацію повинен містити цей документ, ми розповідали в матеріалі «Чи необхідно складати посадові інструкції працівників бухгалтерської служби» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 34).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі