Теми статей
Обрати теми

Щодо зарахування до стажу держслужби часу роботи у централізованих бухгалтеріях

Редакція ББ
Лист від 08.07.2013 р. № 3253/12-13

НАЦІОНАЛЬНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

ЩОДО ЗАРАХУВАННЯ ДО СТАЖУ ДЕРЖСЛУЖБИ ЧАСУ РОБОТИ У ЦЕНТРАЛІЗОВАНИХ БУХГАЛТЕРІЯХ

Лист від 08.07.2013 р. № 3253/12-13

 

Національним агентством України з питань державної служби опрацьовано <…> звернення <…> щодо надання роз’яснення стосовно зарахування до стажу державної служби часу роботи у централізованих бухгалтеріях сільських, селищних, міських рад та повідомляється про таке.

Згідно зі статтею 22 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» до стажу служби в органах місцевого самоврядування зараховується період роботи на посадах, на які поширюється дія цього Закону, а також на посадах і в органах, час роботи в яких зараховується до стажу державної служби.

Стаж державної служби обчислюється відповідно до Закону України «Про державну службу», Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 1994 р. № 283, та додатка до нього.

Обчислений відповідно до цього Порядку стаж державної служби застосовується для встановлення державним службовцям надбавки за вислугу років, надання додаткових оплачуваних відпусток та призначення пенсії.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про державну службу» державна служба в Україні — це професійна діяльність осіб, які займають посади в державних органах та їх апараті щодо практичного виконання завдань і функцій держави та одержують заробітну плату за рахунок державних коштів.

Частиною восьмою статті 33 цього ж Закону передбачено, що джерелом формування фонду оплати праці державних службовців є Державний бюджет України та інші джерела, визначені для цієї мети положеннями про органи державної виконавчої влади, затвердженими указами Президента України та постановами Кабінету Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку до стажу державної служби зараховується робота (служба) на посадах керівних працівників і спеціалістів державних органів колишніх УРСР та інших республік, колишнього СРСР згідно з додатком, зокрема у виконавчих комітетах місцевих Рад депутатів трудящих, Рад народних депутатів, їх управліннях, самостійних відділах, інших структурних підрозділах.

Вказане означає, що до стажу державної служби зараховується робота на посадах керівних працівників і спеціалістів в управліннях, відділах, які згідно з затвердженою структурою належали до апарату виконкомів.

Відповідно до Положення про централізовані бухгалтерії при виконкомах сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) Рад депутатів трудящих, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 2 вересня 1970 року № 465, що діяло на той час, централізовані бухгалтерії при виконкомах сільських, селищних та міських (міст районного підпорядкування) Рад депутатів трудящих створювалися за рішенням виконкомів відповідних Рад за рахунок загальної чисельності працівників та фондів заробітної плати усіх закладів, що перебували на бюджеті району (міста).

Згідно з Положенням про централізовані бухгалтерії при виконавчих комітетах сільських, селищних і міських (міст районного підпорядкування) Рад народних депутатів, затвердженим постановою Ради Міністрів УРСР від 22 грудня 1980 року № 655, що діяло у той час, централізовані бухгалтерії при виконкомах сільських, селищних і міських (міст районного підпорядкування) Рад народних депутатів створювалися як самостійні структурні підрозділи за рішеннями виконкомів районних (міських) Рад народних депутатів за рахунок загальної чисельності працівників апарату управління, фонду заробітної плати цього апарату усіх установ, які перебувають на бюджеті району (міста), для ведення обліку виконання бюджету і кошторисів видатків установ, що перебувають на сільських, селищних і міських бюджетах.

Враховуючи викладене, вказані централізовані бухгалтерії були самостійними бюджетними установами, які обслуговували школи, дитячі садки, бібліотеки, лікарні і до органів державної влади та місцевого самоврядування не належали.

Таким чином, періоди роботи у централізованих бухгалтеріях при виконкомах сільських, селищних і міських (міст районного підпорядкування) Рад народних депутатів не можуть бути зараховані до стажу державної служби.

Одночасно згідно з постановою Кабінету Міністрів Української РСР від 20 липня 1991 року № 102 у зв’язку з прийняттям Закону УРСР «Про місцеві Ради народних депутатів Української РСР та місцеве самоврядування» постанова Ради Міністрів УРСР від 22 грудня 1980 року № 655 «Про затвердження Положення про централізовані бухгалтерії при виконавчих комітетах сільських, селищних і міських (міст районного підпорядкування) Рад народних депутатів» втратила чинність.

Статтею 21 зазначеного Закону встановлено, зокрема, що Ради утворюють свої виконавчі, розпорядчі та інші органи, самостійно встановлюють структуру, штати, затверджують фонд і умови оплати праці їх працівників відповідно до чинного законодавства.

Враховуючи викладене, періоди роботи у централізованій бухгалтерії, яка була структурним підрозділом апарату виконкому місцевої Ради народних депутатів та заробітна плата працівникам якої нараховувалась за рахунок фонду заробітної плати органу державної виконавчої влади, можуть бути зараховані до стажу державної служби, але лише з 20 липня 1991 року, тобто з моменту втрати чинності постановою Ради Міністрів УРСР від 22 грудня 1980 року № 655.

Крім того, повідомляємо, що на виконання доручення Уряду було опрацьовано питання щодо зарахування до стажу державної служби періодів роботи у централізованих бухгалтеріях із заінтере-сованими міністерствами.

Зокрема, згідно з листом Міністерства праці та соціальної політики України від 16 жовтня 2009 року № 11909/0/14-09/13, зазначене Міністерство дотримується позиції, що функції та повноваження працівників з питань обліку та звітності, які працювали раніше в бюджетних установах і організаціях, функціями державних органів та органів місцевого самоврядування, та час роботи працівників у централізованих бухгалтеріях при виконкомах сільських, селищних рад не повинен зараховуватись до стажу державної служби (служби в органах місцевого самоврядування).

Такої ж позиції дотримується Міністерство фінансів України (лист Мінфіну України від 29 березня 2010 року № 31-18040-04-9/6616).

 

Голова Нацдержслужби України
В. Толкованов

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

КОЛИ РОБОТУ В ЦЕНТРАЛІЗОВАНІЙ БУХГАЛТЕРІЇ МОЖНА ЗАРАХУВАТИ
 ДО СТАЖУ СЛУЖБИ В ОРГАНАХ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Стаж служби в органі місцевого самоврядування для посадової особи такого органу важливий не лише в період її роботи (для виплати надбавки за вислугу років та надання додаткової відпустки), а й після (для призначення пенсії). При обчисленні такого стажу керуються Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою КМУ від 03.05.94 р. № 283 (далі — Порядок № 283), та додатком до нього. От тільки правильно його обчислити — завдання іноді не з простих.

Питанню зарахування до такого стажу періодів роботи в централізованих бухгалтеріях при міських (сільських, селищних) радах та їх виконавчих комітетах присвячене не одне роз’яснення Національного агентства України з питань державної служби (раніше — Головдержслужба). Це, наприклад, листи від 27.07.2007 р. № 5997/47-07 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2008, № 1), від 17.09.2010 р. № 7611/12-10 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 40) та від 29.09.2010 р. № 7859/12-10 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 43).

Їх висновок однозначний: такі періоди не можуть бути зараховані до стажу служби в органах місцевого самоврядування (стажу держслужби).

У листі, що коментується, Нацдержслужба дійшла аналогічного висновку, та й аргументи, власне кажучи, навела ті самі. Проте, на відміну від попередніх роз’яснень, тепер Нацдержслужба не настільки категорична і все ж визнає можливість включення до стажу служби періоду роботи в централізованій бухгалтерії, але за певних умов. Головним орієнтиром при цьому є статус централізованої бухгалтерії. Розповімо детальніше.

 

Централізована бухгалтерія — самостійна бюджетна установа

Зарахування до стажу служби окремих періодів роботи в централізованих бухгалтеріях сільських, селищних і міських рад за часів СРСР та незалежності України Порядком № 283 не передбачено.

Водночас відповідно до абз. 4 п. 2 Порядку № 283 до стажу зараховується робота на посадах керівних працівників і фахівців держорганів колишньої УРСР та інших республік колишнього СРСР згідно з додатком до Порядку № 283, зокрема, у виконавчих комітетах місцевих рад депутатів трудящих, рад народних депутатів, їх управлінь, самостійних відділів, інших структурних підрозділів.

Однак, як випливає з Положення про централізовані бухгалтерії при виконавчих комітетах сільських, селищних і міських (міст районного підпорядкування) Рад народних депутатів, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 22.12.80 р. № 655 (далі — Положення № 655), централізовані бухгалтерії були самостійними бюджетними установами і до держорганів (органів місцевого самоврядування) не належали. Оплата праці працівників цих бухгалтерій здійснювалася так само, як і інших працівників бюджетних установ.

Із викладеного випливає: періоди роботи працівників у централізованих бухгалтеріях не можуть бути зараховані до стажу. Додатковий аргумент на користь такого висновку навело Мінпраці в листі від 16.10.2009 р. № 11909/0/14-09/13, а саме: функції та повноваження працівників з питань обліку і звітності централізованих бухгалтерій не є функціями держорганів та органів місцевого самоврядування, а отже, період такої роботи не повинен зараховуватися до стажу держслужби та служби в органах місцевого самоврядування. Його підтримав Мінфін у листі від 29.03.2010 р. № 31-18040-04-9/6616.

 

Централізована бухгалтерія — структурний підрозділ виконкому

З набуттям чинності Законом України «Про місцеві Ради народних депутатів Української РСР і місцеве самоврядування» від 07.12.90 р. № 533-XII (далі — Закон № 533) почалося переведення місцевих рад із режиму єдиного державного керівництва в режим місцевого самоврядування. Органи місцевого самоврядування отримали значні права в економічній та соціально-культурній сферах на відповідних адміністративних територіях. Так, ст. 21 цього Закону встановлено, зокрема, що ради утворюють свої виконавчі, розпорядчі та інші органи, самостійно встановлюють структуру, штати, затверджують фонд та умови оплати праці їх працівників відповідно до чинного законодавства.

Положення № 655 у зв’язку з набуттям чинності Законом № 533 втратило чинність 20.07.91 р. на підставі постанови КМ УРСР від 20.07.91 р. № 102.

З урахуванням викладеного вище Нацдержслужба в листі, що коментується, констатувала: періоди роботи в централізованій бухгалтерії можуть бути зараховані до стажу служби тільки з 20.07.91 р. (тобто з моменту втрати чинності Положенням № 655) у разі виконання таких умов:

— централізована бухгалтерія була структурним підрозділом апарату виконкому місцевої Ради народних депутатів;

— зарплата працівникам такої бухгалтерії виплачувалася за рахунок фонду оплати праці органу державної виконавчої влади.

Це повинно підтверджуватися архівними документами (структура, штатний розпис ради, документи про оплату праці тощо за відповідний період роботи).

Слід зазначити, що така позиція знаходить підтримку й у судах (див. постанову Шевченківського районного суду м. Чернівці від 27.06.2012 р. у справі № 2-А-392/12).

 

Ольга ВІТКОВСЬКА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі