Теми статей
Обрати теми

Питання ліквідації відділу охорони здоров’я

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ПИТАННЯ ЛІКВІДАЦІЇ ВІДДІЛУ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

 

Тетяна СТАНКУС, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

У зв’язку із проведенням експерименту по реформуванню медичної галузі у нас в районі створено комунальну установу «Районний центр первинної медико-санітарної допомоги» (РЦ ПМСД), яка фінансується з місцевого бюджету. Головним розпорядником для РЦ ПМСД до цього часу був відділ охорони здоров’я райдержадміністрації.

Через це виникли такі запитання:

1) чи можна ліквідувати відділ охорони здоров’я райдержадміністрації? Якщо так, то хто повинен виконувати його завдання і функції, зокрема, відповідати за охорону здоров’я на території району та фінансувати РЦ ПМСД;

2) чи може районна рада фінансувати РЦ ПМСД за кодом 080800 «Центри первинної медико-санітарної допомоги»?

(Вінницька обл.)

 

Відповідно до п. 3 ст. 89 Бюджетного Кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VІ заклади первинної медико-санітарної допомоги (дільничні лікарні, лікарські амбулаторії, амбулаторії загальної практики — сімейної медицини, фельдшерсько-акушерські, фельдшерські пункти) передаються з 01.01.2011 р. на фінансування з районних бюджетів.

Зміна порядку фінансування, виконання завдань, передбачених законодавчими актами щодо реформування системи охорони здоров’я, потребує проведення окремих організаційних заходів.

Примірні етапи реформування первинного та вторинного рівнів надання медичної допомоги затверджені наказом МОЗ від 30.08.2010 р. № 735 (далі — Примірні етапи).

Одним із заходів на другому етапі реформування первинного та вторинного рівнів надання медичної допомоги є створення юридично самостійних центрів первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД).

ЦПМСД є закладами охорони здоров’я, що забезпечують надання первинної медичної (медико-санітарної) допомоги населенню.

Ці центри створюються за рішенням районних рад у кожній адміністративно-територіальній одиниці шляхом реорганізації центральної районної лікарні та виділення підрозділів з надання первинної медичної допомоги і відповідної частини адміністративно-управлінських і господарських підрозділів з наданням статусу юридичної особи ЦПМСД та приєднання мережі амбулаторій, зокрема, сільських лікарських амбулаторій та амбулаторій загальної практики сімейної медицини, фельдшерсько-акушерських пунктів, фельдшерських пунктів, після прийняття відповідного рішення органами, у підпорядкуванні яких вони перебувають.

Слід звернути особливу увагу на те, що на другому етапі реформування первинного та вторинного рівнів медичної допомоги відповідно до Примірних етапів здійснюється створення органів управління охороною здоров’я — відділів (управлінь) охорони здоров’я районних державних адміністрацій (міських рад) як замовників медичних послуг та розпорядників бюджетних коштів на відповідній території.

Отже, до мережі саме відділу охорони здоров’я районної державної адміністрації як головного розпорядника бюджетних коштів включаються ЦПМСД.

Відділ охорони здоров’я райдержадміністрації є структурним підрозділом райдержадміністрації, що утворюється головою райдержадміністрації, підзвітний та підконтрольний голові райдержадміністрації та управлінню охорони здоров’я відповідної облдержадміністрації.

Так, відділ охорони здоров’я в цьому випадку є структурним підрозділом районної державної адміністрації.

Як визначено у ст. 5 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.99 р. № 586-XIV, склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.

Так, відповідно до п. 4 Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2012 р. № 887, вид структурного підрозділу (департамент, управління, відділ, сектор, інший структурний підрозділ, передбачений законом) та його статус як юридичної особи публічного права визначаються головою місцевої держадміністрації.

Аналогічно головою місцевої державної адміністрації приймається рішення щодо ліквідації будь-якого структурного підрозділу місцевої державної адміністрації.

Нагадаємо, що до 20.02.2013 р. відділи охорони здоров’я райдержадміністрацій у своїй діяльності керувалися Типовим положенням про відділ охорони здоров’я районної державної адміністрації, затвердженим постановою КМУ від 28.11.2007 р. № 1364. І хоча із зазначеної дати воно втратило чинність, завдання відділу, які були визначені цим Типовим положенням, на сьогодні не змінились. Зокрема, до них належать:

1) розроблення та подання в установленому порядку пропозицій до проектів програм соціально-економічного розвитку району та проектів місцевих бюджетів, забезпечення у межах своїх повноважень їх виконання;

2) розроблення та подання райдержадміністрації пропозиції стосовно реалізації державної політики в сфері охорони здоров’я, сприяння органам місцевого самоврядування у вирішенні питань надання лікувально-профілактичної допомоги населенню;

3) забезпечення прогнозування та планування розвитку мережі закладів охорони здоров’я у відповідному районі;

4) вивчання потреби закладів охорони здоров’я у фінансових, матеріальних та кадрових ресурсах, проведення аналізу ефективності їх використання;

5) формування заявки на закупівлю медичного обладнання, лікарських засобів, спеціальних санітарних транспортних засобів, що централізовано постачаються за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів, організація відповідно до законодавства проведення таких закупівель;

6) здійснення контролю за якістю та обсягами лікувально-профілактичної допомоги, що надається населенню району закладами охорони здоров’я незалежно від форми власності та підпорядкування;

7) проведення аналізу показників стану здоров’я населення, розроблення та забезпечення здійснення заходів щодо запобігання та зниження рівнів захворюваності і втрати працездатності населення району, пропагування здорового способу життя;

8) сприяння відповідно до законодавства проведенню заходів щодо захисту навколишнього природного середовища та підтримки санітарно-епідемічного благополуччя населення району;

9) координація в установленому порядку роботи із забезпечення надання медико-санітарної допомоги населенню району під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;

10) сприяння проведенню систематичного медичного обстеження (диспансеризації) осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, та осіб, евакуйованих та відселених із зон відчуження, а також тих, хто проживає на території радіаційного забруднення;

11) організація відповідно до законодавства роботи з охорони материнства і дитинства, контролювання стану здоров’я дітей у дошкільних та інших навчальних закладах незалежно від форми власності та підпорядкування;

12) сприяння кадровому забезпеченню закладів охорони здоров’я, організація в установленому порядку роботи з підвищення кваліфікації та атестації медичних працівників;

13) забезпечення в установленому законодавством порядку розгляду звернень громадян, контролювання проведення цієї роботи в закладах охорони здоров’я;

14) сприяння поширенню в установленому порядку передового досвіду в закладах охорони здоров’я, розвиткові міжрегіонального співробітництва в сфері охорони здоров’я;

15) виконання інших, покладених на нього функцій та завдань.

Також зауважимо, що відповідно до п. 3 ст. 64 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР районні, обласні бюджети виконують місцеві державні адміністрації в цілях і обсягах, що затверджуються відповідними радами.

Враховуючи вищезазначене можна зробити висновок: ліквідувати відділ охорони здоров’я при райдержадміністрації недоцільно, адже якщо на території регіону заходиться лише цей відділ охорони здоров’я, то він має виконувати всі вище перелічені функції. Крім того, як ми зазначали, саме відділ охорони здоров’я райдержадміністрації має бути головним розпорядником коштів для РЦ ПМСД відповідно до вимог чинного законодавства.

Що стосується здійснення районною радою фінансування за кодом 080800 «Центри первинної медико-санітарної допомоги», то у випадку, якщо згідно з умовами регіональної програми реформування первинного та вторинного рівнів надання медичної допомоги виконавцем визначено районну раду і саме районна рада все ж таки визначена головним розпорядником коштів для РЦ ПМСД, то фінансування за цим кодом вона може проводити.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі