Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо необхідності проведення процедури закупівлі

Редакція ББ
Бюджетна бухгалтерія Жовтень, 2013/№ 37
Друк
Відповідь на запитання

ЩОДО НЕОБХІДНОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ПРОЦЕДУРИ ЗАКУПІВЛІ

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Бюджетна установа надає в оренду частину приміщень. З орендарями укладені договори оренди та договори на відшкодування спожитих комунальних послуг, а саме електричної енергії. Кошти, отримані від орендарів як відшкодування вартості спожитих комунальних послуг, установа відносить на відшкодування касових та фактичних видатків.

У кошторисі установи на 2013 рік затверджено бюджетні асигнування за КЕКВ 2273 «Оплата електроенергії» у сумі 66 тис. грн. З постачальником електроенергії на початку 2013 року установою було укладено договір на постачання електроенергії, згідно з яким вартість послуг визначена виходячи з розміру затверджених річних асигнувань, тобто 66 тис. грн.

Оскільки очікувана вартість закупівлі не перевищувала 100 тис. грн., установа не застосувала процедуру закупівлі. Такі суми відображені тільки у додатку до річного плану закупівель. Однак протягом 2013 року установа вже фактично перерахувала за послуги з постачання електроенергії 103713 грн.

Будь ласка, роз’ясніть, чи правильно ми діяли. Чи необхідно застосовувати процедуру закупівлі електроенергії, якщо наша установа отримує відшкодування вартості спожитих послуг?

(м. Полтава)

 

Насамперед зазначимо, що установі необхідно було застосувати процедуру закупівлі. Пов’язано це з тим, що саме бюджетна установа — орендодавець укладає договори з постачальниками комунальних послуг (зокрема, електроенергії) та здійснює з ними розрахунки. Адже як передбачено п. 5.1 Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ від 31.07.96 р. № 28, договір про постачання електричної енергії є основним документом, який регулює відносини між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій території, і споживачем та визначає зміст правових відносин, права та обов’язки сторін.

Слід зазначити, що договір про постачання електричної енергії містить умови, які є істотними та обов’язковими для цього виду домовленостей. Зокрема, до таких умов віднесено порядок зняття показань розрахункових засобів обліку, порядок надання та підтвердження інформації щодо даних розрахункового обліку електричної енергії, порядок та строки проведення розрахунків.

Отже, установа-орендодавець на підставі інформації про вартість спожитої електроенергії перераховує постачальнику електроенергії відповідні суми за спожиті послуги. З огляду на це є підстави вважати, що саме установа-орендодавець здійснює закупівлю послуг з постачання електроенергії.

Зазначимо, що згідно з п. 3 ст. 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон № 2289) закупівлею вважається придбання замовником товарів, робіт і послуг за державні кошти у порядку, встановленому цим Законом.

Оскільки установа-орендодавець здійснює придбання послуг з постачання електроенергії, використовуючи для цього державні кошти, тобто кошти, передбачені кошторисом, то придбання таких послуг необхідно здійснювати із застосуванням вимог Закону № 2289.

Таким чином, якщо установа-орендодавець здійснює закупівлю товарів та послуг (у нашій ситуації — електроенергії), очікувана вартість яких перевищує 100 тис. грн. (у будівництві — 300 тис. грн.), то потрібно проводити закупівлю за однією з процедур, передбачених Законом № 2289.

Зауважимо: у ст. 4 Закону № 2289 визначено, що закупівля електричної енергії, послуг з її постачання, передачі та розподілу має здійснюватися з урахуванням особливостей, установлених окремими законами. До прийняття цих законів закупівля електроенергії здійснюється за загальними правилами та процедурами згідно з вимогами Закону № 2289, тобто замовник у загальному порядку для укладення договору з постачання електричної енергії зобов’язаний вибрати та провести одну з процедур закупівель.

При закупівлі електричної енергії замовники, як правило, застосовують процедуру закупівлі в одного учасника, особливості проведення якої встановлено ст. 39 Закону № 2289. Тому радимо установі-орендодавцю звернути увагу на лист-роз’яснення Мінекономрозвитку від 31.10.2012 р. № 3301-04/40987-06 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 42), у якому надані методичні рекомендації щодо орієнтовного поетапного порядку проведення процедури закупівлі в одного учасника товарів, робіт і послуг.

Що стосується відшкодування вартості комунальних послуг, а саме електричної енергії, яке орендар здійснює установі-орендодавцю, то такі витрати дійсно для нього не є закупівлею у розумінні Закону № 2289 і здійснюються без застосування вимог цього Закону. На цей момент Мінекономіки звертало увагу в роз’ясненні від 07.07.2011 р. (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 29), зазначаючи, що такі витрати не є закупівлею за умови, якщо:

— витрати здійснюються саме як відшкодування (компенсація) комунальних витрат орендодавця;

— кошти не використовуються орендодавцем для придбання товарів, робіт та послуг;

— розрахунки не передбачають укладення договору про закупівлю.

Також додамо, що розрахунки з постачальниками комунальних послуг, зокрема оплату за електроенергію, установа-орендодавець здійснює за КЕКВ 2273 «Оплата електроенергії» виходячи з суми затверджених асигнувань за цим кодом. Держказначейська служба неодноразово надавала роз’яснення щодо зарахування таких відшкодувань (див. листи Держказначейства від 12.04.2012 р. № 17-10/925-5184 («Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 20) і від 31.05.2011 р. № 17-04/1412-7555). Крім того, питання щодо здійснення операцій, пов’язаних з відшкодуванням комунальних послуг орендодавцями, порядок оформлення розрахунків та оплати таких послуг детально розглядалися в статті «Відшкодування витрат при оренді приміщень: особливості розрахунку та порядок оплати» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 35).

Так, у разі відшкодування витрат орендарем кошти надходять на реєстраційні рахунки установи-орендодавця за КЕКВ 0000. За операціями поточного року кошти зараховуються як відшкодування здійснених витрат та відносяться на відновлення касових видатків. Залежно від проведених операцій установа здійснює коригування фактичних видатків.

З огляду на це установі-орендодавцю затверджуються бюджетні асигнування у кошторисі на оплату комунальних послуг (зокрема, послуги за електроенергію за КЕКВ 2273) у повному розмірі з урахуванням витрат орендаря. Однак протягом року при отриманні відшкодування вартості комунальних послуг виникає необхідність внести відповідні зміни до затверджених призначень за КЕКВ 2273, а саме: зменшуються затверджені асигнування відповідно до фактично проведених касових видатків установою-орендодавцем з подальшим їх спрямуванням на виконання першочергових заходів. Унесення таких змін здійснюється згідно з вимогами пп. 23 та 49 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі