Теми статей
Обрати теми

Як визначити норми витрат зрідженого нафтового газу

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ЯК ВИЗНАЧИТИ НОРМИ ВИТРАТ ЗРІДЖЕНОГО НАФТОВОГО ГАЗУ

 

Юлія КРОТ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

На балансі бюджетної установи перебуває легковий автомобіль ГАЗ-2410 «Волга», який було нещодавно переобладнано для роботи на зрідженому нафтовому газі.

Якими нормами витрат палива слід користуватися при списанні зрідженого нафтового газу, витраченого на роботу такого автомобіля?

(Донецька обл.)

 

На сьогодні досить поширеним є встановлення газобалонного обладнання на службові автомобілі з метою зниження витрат на пальне і, як наслідок, економії бюджетних коштів. Адже, як відомо, зріджений газ (бутан-пропан) у 1,5 — 2 рази дешевший, ніж бензин та дизпаливо, тому проведення такого дообладнання автомобілів цілком виправдовує себе. Процедура переобладнання транспортних засобів, призначених для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування, що призводить до зміни повної маси та її розподілу по осях, розміщення центру ваги, типу двигуна, його ваги і потужності, колісної бази чи колісної формули, системи гальмового і рульового керування та трансмісії, зокрема для роботи на газовому моторному паливі та альтернативних видах рідкого і газового палива, визначена Порядком переобладнання транспортних засобів, затвердженим постановою КМУ від 21.07.2010 р. № 607.

Основні методологічні засади відображення в бухгалтерському обліку бюджетних установ інформації про наявність та рух запасів (у тому числі й палива) визначені Інструкцією з обліку запасів бюджетних установ, затвердженою наказом Держказначейства від 08.12.2000 р. № 125. Зокрема, нормами цієї Інструкції передбачено списання з бухгалтерського обліку витраченого палива на підставі подорожніх листів за фактичною витратою, але не більше норм витрат, установлених для окремих марок автотранспорту.

Поряд із цим відповідно до Методичних рекомендацій щодо здійснення інспектування органами Державної фінансової інспекції України, затверджених наказом Держфінінспекції від 14.12.2011 р. № 90 (далі — Методичні рекомендації № 90), під час проведення ревізій та перевірок списання пально-мастильних матеріалів працівники органів Держфінінспекції повинні перевірити дотримання встановленого порядку та норм їх списання. Тому до порядку списання пального, витраченого на роботу автотранспорту, слід ставитися досить відповідально.

Для планування потреби підприємств, організацій та установ в пально-мастильних матеріалах і контролю за їх витратами, ведення звітності, запровадження режиму економії і раціонального використання нафтопродуктів, а також для розроблення питомих норм витрат палива застосовуються Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. № 43 (далі — наказ № 43). Списання пально-мастильних матеріалів здійснюється відповідно до цих норм на підставі даних про пробіг автомобіля. Причому ці норми поширюються лише на моделі автомобілів із зазначеними технічними даними та особливостями конструктивного виконання.

Слід також зауважити, що у технічній документації заводів-виробників автомобілів часто зазначено контрольні витрати палива в різних режимах. Однак ці показники не є базовими лінійними нормами і не можуть бути підставою для списання використаних пально-мастильних матеріалів.

Відповідно до п.п. 2.1.4 наказу № 43 тимчасові лінійні норми витрат палива, а також норми витрати палива на виконання транспортної роботи для газобалонних (ГБА) і газодизельних (ГДА) модифікацій автомобілів та автомобілів, що використовують інші види альтернативного або сумішевого палива (зокрема, паливо, що містить компоненти із відновлюваних джерел енергії, — біопаливо), які не увійшли до цього нормативного документа, встановлюються таким чином:

1) лінійна норма витрати рідкого палива базового автомобіля коригується з урахуванням різниці споряджених мас ГБА (ГДА) та базового автомобіля (аналогічно розрахункам норми витрати палива на виконання транспортної роботи) і застосовується у разі роботи ГБА (ГДА) на рідкому паливі;

2) норма витрати газового палива визначається шляхом коригування розрахованої лінійної норми витрати рідкого палива (або норми рідкого палива на виконання транспортної роботи) із застосуванням перевідних коефіцієнтів:

— бензин — стиснений природний газ (СПГ) — 1:1;

бензин — зріджений нафтовий газ (ЗНГ) — 1:1,25 (для автомобілів із системою впорскування ЗНГ рекомендовано застосовувати менші значення перевідного коефіцієнта відповідно до фактичних потреб);

— у разі газодизельного живлення: дизпаливо (дизель) — СПГ 1:0,92.

Також у п.п. 11.11.3 Методичних рекомендацій № 90 звертається увага на те, що установам надано право самостійно встановлювати лінійні норми для газобалонних, спеціальних автомобілів і для нових модифікацій автомобілів (якщо існує норма для базового автомобіля). У цьому випадку лінійні норми встановлюються на підставі розрахунків. У разі відсутності норм витрат палива для базових автомобілів їх власники повинні замовляти розробку тимчасових норм у ДП «ДержавтотрансНДІпроект».

Таким чином, для визначення норми витрат палива, за якою слід списувати витрачений на роботу автомобіля ГАЗ-2410 зріджений газ, необхідно базову лінійну норму витрат палива (рідкого) для вказаної моделі автомобіля, яка згідно з таблицею А.1 (додаток А до наказу № 43) становить 13,5 л/100 км, помножити на передбачений п.п. 2.1.4 наказу № 43 перевідний коефіцієнт — 1,25.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі