Теми статей
Обрати теми

Про затвердження змін до Типового положення про атестацію педагогічних працівників

Редакція ББ
Наказ від 08.08.2013 р. № 1135

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ЗМІН ДО ТИПОВОГО ПОЛОЖЕННЯ ПРО АТЕСТАЦІЮ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Наказ від 08.08.2013 р. № 1135

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.08.2013 р. за № 1417/23949

(витяг)

 

Відповідно до частини четвертої статті 54 Закону України «Про освіту», частини першої статті 32 Закону України «Про дошкільну освіту», частини першої статті 27 Закону України «Про загальну середню освіту», статті 25 Закону України «Про позашкільну освіту», частини четвертої статті 45 Закону України «Про професійно-технічну освіту», частини четвертої статті 48 Закону України «Про вищу освіту», на виконання підпункту 36.6 пункту 36 розділу IV Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 — 2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента України від 12 березня 2013 року № 128, та з метою підвищення ефективності управлінської діяльності керівників навчальних закладів та рівня їх професійної компетентності і фахової майстерності наказую:

1. Затвердити Зміни до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 6 жовтня 2010 року № 930, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 грудня 2010 року за № 1255/18550 (із змінами), що додаються.

2. Міністерству освіти і науки Автономної Респуб­ліки Крим, департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій до 1 вересня 2017 року забезпечити організацію та проведення атестації керівників навчальних закладів, призначених на посади до набрання чинності цим наказом.

<…>

5. Цей наказ набирає чинності з 30 вересня 2013 року.

<…>

 

Міністр Д. Табачник

ПОГОДЖЕНО: <…>

 

 

Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 08.08.2013 р. № 1135

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.08.2013 р. за № 1417/23949

ЗМІНИ ДО ТИПОВОГО ПОЛОЖЕННЯ ПРО АТЕСТАЦІЮ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

 

1. У розділі I:

1) у пункті 1.1 слова «порядок проведення атестації педагогічних працівників» замінити словами «порядок атестації керівників, їх заступників (далі — керівні кадри), інших педагогічних працівників»;

2) доповнити розділ після пункту 1.5 новим пунктом 1.6 такого змісту:

«1.6. Призначенню на посади керівників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів має передувати їх атестація.».

У зв’язку з цим пункти 1.6 — 1.9 вважати відповідно пунктами 1.7 — 1.10;

3) у пункті 1.9 слова «за поданням керівника чи педагогічної ради навчального закладу» замінити словами «за поданням керівника, педагогічної ради навчального закладу чи відповідного органу управління освітою»;

4) доповнити пункт 1.9 новим абзацом такого змісту:

«Позачергова атестація керівних кадрів проводиться за поданням керівника відповідного органу управління освітою при неналежному виконанні посадових обов’язків.».

2. У розділі II:

1) у пункті 2.4 слова «Міністерстві освіти і науки» замінити словами «Міністерстві освіти і науки, молоді та спорту», слова «управліннях освіти і науки» замінити словами «органах управління освітою»;

2) у підпункті 3 пункту 2.12 слова «Міністерства освіти і науки» замінити словами «Міністерства освіти і науки, молоді та спорту», слова «органів управління освіти і науки» замінити словами «органів управління освітою»;

3) підпункт 1 пункту 2.13 після слів «займаній посаді» доповнити словами «керівних кадрів навчальних та інших закладів,», а після слів «атестаційні комісії» доповнити словами «та осіб, які призначаються на посади керівників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів»;

4) у пункті 2.14:

підпункт 1 викласти в такій редакції:

«1) атестувати на відповідність займаній посаді керівні кадри навчальних та інших закладів, що перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, органів управління освітою обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інших відповідних структурних підрозділів місцевих органів виконавчої влади, завідувачів та консультантів республіканської (Автономна Республіка Крим), обласних, Київської та Севастопольської міських психолого-медико-педагогічних консультацій;»;

після підпункту 1 доповнити пункт новим підпунктом 2 такого змісту:

«2) атестувати осіб, які призначаються на посади керівників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, що перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, органів управління освітою обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інших відповідних структурних підрозділів місцевих органів виконавчої влади;».

У зв’язку з цим підпункти 2 — 5 вважати відповідно підпунктами 3 — 6;

у підпункті 5 слова «в управлінні Міністерства освіти і науки» замінити словами «у сфері управління Міністерства освіти і науки, молоді та спорту».

3. У розділі III:

1) доповнити пункт 3.1 абзацом такого змісту:

«Списки керівних кадрів навчальних та інших закладів, які атестуються, складають і подають до атестаційних комісій керівники відповідних органів управління освітою.»;

2) доповнити розділ після пункту 3.3 новим пунктом 3.4 такого змісту:

«3.4. У процесі вивчення професійної діяльності керівних кадрів навчальних та інших закладів атестаційна комісія з’ясовує:

виконання програми розвитку навчального закладу та результати інноваційної діяльності;

стан організації навчальної та виховної роботи, додержання вимог державних освітніх стандартів;

результати державної атестації навчального закладу;

результати перевірок, проведених Державною інспекцією навчальних закладів, місцевими органами управління освітою та іншими органами державного нагляду (контролю);

додержання вимог щодо забезпечення безпечних та нешкідливих умов навчання учнів;

підсумки моніторингу роботи з педагогічним колективом та іншими працівниками навчального закладу;

ефективність взаємодії з громадськими організаціями та органами шкільного самоврядування;

додержання педагогічної етики, моралі;

звіти керівника про свою роботу на загальних зборах (конференціях) колективу навчального закладу;

аналіз розгляду звернень громадян.».

У зв’язку з цим пункти 3.4 — 3.24 вважати відповідно пунктами 3.5 — 3.25;

3) доповнити пункт 3.5 після абзацу першого новими абзацом другим такого змісту:

«Характеристику на керівника навчального та іншого закладу подає до атестаційної комісії керівник відповідного органу управління освітою. Характеристика на керівника районного (міського) методичного кабінету (центру) подається до атестаційної комісії керівником відповідного органу управління освітою за погодженням із закладом післядипломної педагогічної освіти.».

У зв’язку з цим абзаци другий та третій вважати відповідно абзацами третім та четвертим;

4) доповнити пункт 3.5 після абзацу третього новим абзацом четвертим такого змісту:

«Характеристика керівних кадрів додатково має містити відомості про ставлення до підлеглих, здатність організувати педагогічний колектив для досягнення певних завдань, вміння приймати відповідальні рішення.».

У зв’язку з цим абзац четвертий вважати абзацом п’ятим;

5) доповнити розділ після пункту 3.5 новими пунктами 3.6, 3.7 такого змісту:

«3.6. На особу, яка претендує на зайняття посади керівника загальноосвітнього та позашкільного навчального закладу, керівник відповідного органу управління освітою направляє до атестаційної комісії подання про атестацію цього працівника з метою призначення на посаду.

3.7. При атестації особи, яка претендує на зай­няття посади керівника загальноосвітнього та позашкільного навчального закладу, атестаційною комісією враховуються рівень її професійної освіти, стаж роботи на педагогічних, науково-педагогічних та керівних посадах у сфері освіти, володіння інформаційно-комунікаційними технологіями, професійні знання та навички, набуті до призначення на посаду.».

У зв’язку з цим пункти 3.6 — 3.25 вважати відповідно пунктами 3.8 — 3.27;

6) доповнити пункт 3.8 новим абзацом такого змісту:

«Засідання атестаційної комісії з метою атестації особи, яка претендує на зайняття посади керівника загальноосвітнього та позашкільного навчального закладу, проводиться у разі необхідності.»;

7) доповнити розділ після пункту 3.8 новим пунктом 3.9 такого змісту:

«3.9. Під час атестації керівних кадрів навчальних та інших закладів атестаційна комісія з’ясовує якість виконання ними посадових обов’язків.».

У зв’язку з цим пункти 3.9 — 3.27 вважати відповідно пунктами 3.10 — 3.28;

8) доповнити розділ після пункту 3.13 новим пунктом 3.14 такого змісту:

«3.14. За результатами атестації керівних кадрів навчальних та інших закладів, а також осіб, які претендують на зайняття посади керівників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, атестаційні комісії ухвалюють такі рішення:

керівник (заступник керівника) відповідає зай­маній посаді;

керівник (заступник керівника) відповідає зай­маній посаді за умови виконання ним заходів, визначених атестаційною комісією;

керівник (заступник керівника) не відповідає зай­маній посаді;

рекомендувати для призначення на посаду керівника;

рекомендувати для зарахування до кадрового резерву.».

У зв’язку з цим пункти 3.14 — 3.28 вважати відповідно пунктами 3.15 — 3.29;

9) доповнити пункт 3.23 новим абзацом такого змісту:

«Атестація педагогічних працівників, які за основ­ним місцем роботи та у навчальних закладах, де вони працюють за сумісництвом, обіймають однакові посади, здійснюється за основним місцем роботи.»;

10) доповнити розділ новим пунктом такого змісту:

«3.30. Кваліфікаційна категорія та педагогічне звання, присвоєні педагогічному працівнику за результатами атестації, можуть змінюватися лише за рішенням атестаційної комісії.».

 

Директор Департаменту загальної середньої
та дошкільної освіти О. Єресько

 

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ ІНСПЕКЦІЇ З ПРАЦІ

 

АТЕСТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ: Є ЗМІНИ

Останнім часом питанням атестації педагогічних працівників Міносвіти приділяє підвищену увагу. Здається, тільки нещодавно призвичаїлись до нового Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом МОН від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення № 930), та масштабних змін до нього (див. наказ МОНМС від 20.12.2011 р. № 1473 ).

І от чергові зміни. Головна їх мета — включення керівників навчальних закладів та їх заступників до переліку педагогічних працівників, що підлягають атестації.

Назвати їх несподіваними буде не зовсім правильно, адже згідно з п. 4 ст. 54 Закону України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-XII педагогічні працівники підлягають атестації (без винятків). У свою чергу, керівники навчальних закладів та їх заступники (з навчально-виховної, навчальної, виховної роботи) згідно з Переліком посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженим постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963, віднесені до педагогічних працівників.

Утім, все-таки таке нововведення на початку навчального року (наказ, що коментується, набрав чинності 30.09.2013 р.) додасть клопоту як керівним працівникам навчальних закладів, так і працівникам органів управління освіти. Наше зав­дання — допомогти скоріше розібратися в цьому питанні.

Зауважимо, що нові правила передбачають обов’язкове проведення атестації:

— керівників навчальних закладів при призначенні на посаду;

— керівників навчальних закладів та їх заступників у процесі їх професійної діяльності.

Про кожний вид атестації розповімо детальніше.

 

ПРОВЕДЕННЯ АТЕСТАЦІЇ КЕРІВНИКІВ ПРИ ПРИЗНАЧЕННІ НА ПОСАДУ

Нагадаємо: посаду керівника загальноосвітнього (позашкільного) навчального закладу може обіймати особа, яка є громадянином України, має вищу педагогічну освіту, стаж педагогічної роботи не менше трьох років, успішно пройшла підготовку та атестацію керівних кадрів. Це передбачено ч. 2 ст. 24 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV і ч. 3 ст. 21 Закону України «Про позашкільну освіту» від 22.06.2000 р. № 1841-III відповідно.

На виконання цієї норми Типове положення № 930 доповнено новим п. 1.6 такого змісту: призначенню на посади керівників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів має передувати їх атестація.

Уточнимо: заступники керівників при призначенні на посаду атестацію не проходять.

Хто атестує. Залежно від підпорядкованості навчального закладу атестувати керівників при призначенні їх на посаду повинні:

атестаційні комісії ІІ рівня, створені у відділах освіти районних, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, інших підрозділах місцевих органів виконавчої влади та виконавчих органів рад, у підпорядкуванні яких перебувають навчальні заклади;

атестаційні комісії ІІІ рівня, якщо навчальний заклад перебуває у сфері управління МОНМС АР Крим, органів управління освіти обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, інших відповідних структурних підрозділів місцевих органів виконавчої влади.

Період атестації . У зв’язку з тим, що потреба у призначенні керівника закладу може виникнути в будь-який час, згідно з п. 3.8 Типового положення № 930 засідання атестаційної комісії з метою атестації особи, яка претендує на обійняття посади керівника, проводиться в разі необхідності (тобто в будь-який час).

Нагадаємо: відповідно до пп. 2.1 і 2.8 Типового положення № 930 атестаційні комісії всіх рівнів створюються щорічно (до 20 вересня) на один рік до формування нового складу атестаційної комісії. Наприклад, при призначенні на посаду керівника у серпні 2014 року засідання проводитиме атестаційна комісія, створена у вересні 2013 року.

Порядок атестації . Зауважимо, що порядок атестації керівників при призначенні їх на посаду прописаний у Типовому положенні № 930 недостатньо. Тому, виходячи із загальних принципів, закладених у цьому документі, далі відтворимо хід подій.

1. Надання документів до атестаційної комісії. Керівник відповідного органу управління освіти повинен направити до атестаційної комісії подання про атестацію працівника, який претендує на посаду керівника навчального закладу (п. 3.6 Типового положення № 930).

Рекомендацій щодо змісту такого подання Типове положення № 930 не дає. При його складанні можна скористатися запропонованою нами формою подання (див. додаток до коментаря на с. 30).

Надання будь-яких інших документів до атестаційної комісії, у тому числі безпосередньо особою, яка претендує на обійняття посади, Типовим положенням № 930 не передбачене.

2. Проведення атестації. При атестації осіб, які претендують на обійняття посади керівника навчального закладу, атестаційною комісією враховуються (п. 3.7 Типового положення № 930):

— рівень їх професійної освіти;

— стаж роботи на педагогічних, науково-педагогічних та керівних посадах у сфері освіти;

— рівень володіння інформаційно-комунікаційними технологіями;

— професійні знання та навички, набуті до призначення на посаду.

Формат проведення атестації в Типовому положенні № 930 не описано. Вважаємо, що її слід проводити у формі співбесіди.

Засідання атестаційної комісії оформляється протоколом, який підписується всіма присутніми на засіданні членами атестаційної комісії (п. 3.11 Типового положення № 930).

Результати атестації . За результатами атестації атестаційні комісії приймають такі рішення (п. 3.14 Типового положення № 930):

— рекомендувати для призначення на посаду керівника;

— рекомендувати для зарахування до кадрового резерву.

Як випливає з п. 6.1 Типового положення № 930, рішення атестаційної комісії має бути затверджено наказом відповідного керівника управління освіти. Строки для видання такого наказу при атестації претендента на посаду керівника не встановлені. Якщо орієнтуватися на загальну норму, то такий наказ має бути видано протягом п’яти днів після засідання атестаційної комісії.

Ще одне питання: чи потрібно складати на таку особу атестаційний лист? Вважаємо, що так. Адже згідно з п. 3.15 Типового положення № 930 атестаційний лист оформляється на кожного педагогічного працівника, який атестується, у двох примірниках, один з яких не пізніше трьох днів після атестації видається цьому працівнику під підпис. Крім того, педагогічні працівники в десятиденний строк із дня вручення атестаційного листа мають право подати апеляцію на рішення атестаційної комісії до атестаційної комісії вищого рівня (п. 6.4 Типового положення № 930). Ця ж норма стосується і осіб, які претендують на обійняття посади керівника навчального закладу.

Проте залишається відкритим питання: чи потрібно проходити атестацію при призначенні на посаду керівника, якщо він переходить (переводиться) на роботу з одного навчального закладу до іншого і раніше проходив атестацію. Це запитання редакція газети «Бюджетна бухгалтерія» адресує Міносвіти.

 

АТЕСТАЦІЯ КЕРІВНИКІВ У ПРОЦЕСІ ЇХ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Так само як і педагогічні працівники, керівники навчальних закладів та їх заступники проходитимуть чергову, а в окремих випадках — позачергову атестацію. Проте для керівних працівників позачергова атестація має зовсім іншу мету. Розповімо про все по черзі.

 

Чергова атестація

Строки атестації. Проводиться обов’язково один раз на п’ять років (п. 1.7 Типового положення № 930). Згідно з п. 2 наказу, що коментується, керівники МОНМС АР Крим, департаментів (управлінь) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій повинні забезпечити організацію та проведення атестації діючих керівників навчальних закладів до 01.09.2017 р.

У цій нормі йдеться безпосередньо про керівників навчальних закладів. Щодо їх заступників, то, враховуючи вимоги про проведення чергової атестації один раз на п’ять років, атестацію вони повинні пройти не пізніше березня—квітня 2018 року. Утім, це питання потребує уточнення в Міносвіти.

Таким чином, керівники відповідних органів управління освіти повинні запланувати строки проведення атестації керівників навчальних закладів. При плануванні організації атестації керівних кадрів доцільно врахувати дату призначення на посаду керівника (заступника керівника) навчального закладу, строки проведення атестації з предметів, які вони викладають, строки проведення державної атестації навчальних закладів тощо. Такі рекомендації Міносвіти надало у листі від 10.09.2013 р. № 1/9-617.

Зважаючи на те, що відповідно до п. 3.1 Типового положення № 930 списки керівних працівників, які атестуються, складають та подають до атестаційної комісії керівники відповідних органів управління освіти до 10 жовтня, деякі керівні працівники проходитимуть атестацію вже навесні 2014 року.

Хто атестує. Чергову атестацію керівників та їх заступників також проводять атестаційні комісії ІІ і ІІІ рівнів.

Порядок атестації . До відповідної атестаційної комісії до 1 березня подається характеристика на керівного працівника. Хто це повинен робити, залежить від посади, яку обіймає такий працівник (див. таблицю):

Посада працівника, який атестується

Хто подає характеристику

Керівник навчального закладу

Керівник відповідного органу управління освіти

Керівник районного (міського) методичного кабінету (центру)

Керівник відповідного органу управління освіти за погодженням з установою післядипломної педагогічної освіти

Заступники керівників

Керівник навчального чи іншого закладу

 

Характеристика, крім іншого, повинна містити відомості про ставлення до підлеглих, здатність організувати педагогічний колектив для досягнення певних завдань, уміння приймати відповідальні рішення (абз. 4 п. 3.5 Типового положення № 930).

Із характеристикою керівні працівники повин­ні бути ознайомлені (під підпис) не пізніше ніж за десять днів до проведення атестації.

Надання інших документів не передбачено. Проте згідно з п. 3.9 Типового положення № 930 працівник може з власної ініціативи подати додаткові матеріали щодо своєї професійної діяльності та належного виконання посадових обов’язків.

У процесі вивчення професійної діяльності керівних працівників атестаційна комісія з’ясовує чинники, наведені в п. 3.4 Типового положення № 930.

Засідання атестаційної комісії оформляється протоколом, який підписується всіма присутніми на засіданні членами атестаційної комісії.

Результати атестації. За результатами атестації атестаційні комісії приймають такі рішення (п. 3.14 Типового положення № 930):

— керівник (заступник керівника) відповідає обійманій посаді;

— керівник (заступник керівника) відповідає обійманій посаді за умови виконання ним заходів, визначених атестаційною комісією;

— керівник (заступник керівника) не відповідає обійманій посаді.

Зверніть увагу: за результатами атестації керівним працівникам кваліфікаційні категорії та педагогічні звання не присвоюються (крім випадків, коли керівні працівники займаються викладацькою діяльністю та атестуються на посаді вчителя, викладача, вихователя, керівника гуртка тощо).

 

Позачергова атестація

Така атестація проводиться в разі неналежного виконання керівними працівниками своїх посадових обов’язків за поданням керівника відповідного органу управління освіти (абз. 3 п. 1.9 Типового положення № 930).

У зв’язку з цим розширено перелік суб’єктів, які можуть клопотати про позачергову атестацію. Зокрема встановлено, що позачергова атестація з метою присвоєння працівнику кваліфікаційної категорії, педагогічного звання та в разі зниження ним рівня професійної діяльності проводиться також за поданням відповідного органу управління освіти (абз. 1 п. 1.9 Типового положення № 930). До цього такі повноваження мали керівник навчального закладу та педагогічна рада навчального закладу.

 

ІНШІ ЗМІНИ В ПОРЯДКУ АТЕСТАЦІЇ

Певні коригування було внесено й до умов проходження атестації педагогічних працівників, які не є керівними. Укажемо їх:

1. Типове положення № 930 доповнено новим п. 3.23, де зазначено: атестація педагогічних працівників, які за основним місцем роботи та в навчальних закладах, де вони працюють за сумісництвом, обіймають однакові посади, здійснюється за основним місцем роботи.

Якщо ж педагогічний працівник на роботі за сумісництвом обіймає іншу посаду або викладає інший предмет, який не викладає за основним місцем роботи та з якого не проходив атестацію, то він повинен проходити атестацію за обома місцями роботи.

2. Тепер кваліфікаційна категорія та педагогічне звання, присвоєні педагогічному працівнику за результатами атестації, можуть змінюватися тільки за рішенням атестаційної комісії (новий п. 3.30 Типового положення № 930).

При присвоєнні кваліфікаційних категорій та педагогічних звань атестаційним комісіям потрібно чітко дотримуватись норм Типового положення № 930, оскільки в разі виявлення невідповідностей контролюючі органи можуть звернутися до суду з метою оскарження рішення атестаційної комісії на підставі п. 6.6 Типового положення № 930.

 

Світлана МЕРЕНКОВА,
 заступник начальника відділу
 — державний інспектор праці
 відділу контролю за дотриманням
трудового законодавства
Територіальної державної інспекції
 з праці в Харківській області

 

img 1

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі