Теми статей
Обрати теми

Штатна дисципліна, оплата праці працівників та нарахування на заробітну плату: основні порушення

Редакція ББ
Стаття

Штатна дисципліна, оплата праці працівників та нарахування на заробітну плату: основні порушення

 

Перевірка питань оплати праці в бюджетних установах є найважливішою. І це не дивно, адже фінансування на оплату праці працівників займає найбільше місце в загальній сумі фінансування бюджетних установ. У зв’язку з чим перевірці цього питання при проведенні контрольних заходів приділяється особлива увага.

У цій статті розглянемо основні порушення, які були встановлені фахівцями Держфінінспекції при перевірці дотримання штатної дисципліни та питань оплати праці працівників.

Олександр ЛЕВІЧЕВ, завідувач сектору інспектування установ та організацій, які фінансуються з бюджету, Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції

 

У своїй діяльності фахівці Держфінінспекції керуються, зокрема, Методичними рекомендаціями № 90.

Розглянемо, які саме документи перевіряють фін­інспектори при здійсненні ревізії операцій з оплати праці.

Так, у п. 8 Методичних рекомендацій № 90 визначено, що при здійсненні ревізії операцій з оплати праці слід перевіряти такі документи:

— штатний розпис, трудові книжки, накази, угоди, тарифікації, графіки роботи та інші документи, на підставі яких здійснюються виплати з оплати праці та надаються пільги;

— колективний договір, положення про преміювання;

— бухгалтерські облікові регістри: меморіальний ордер № 5 «Зведення розрахункових відомостей із заробітної плати та стипендій»; книга «Журнал-головна»;

— первинні документи: табелі обліку робочого часу, особові рахунки, розрахунково-платіжні відомості, реєстри депонованої зарплати, листки тимчасової непрацездатності тощо.

Перевірка передбачає контроль за вказаними документами об’єкта контролю на предмет:

— дотримання порядку складання та затвердження штатного розпису;

— наявності фактів утримання понадштатних чи понаднормативних посад працівників;

— дотримання законодавства при встановленні та нарахуванні посадових окладів і тарифних ставок, надбавок та доплат;

— відповідності сум нарахованої до виплати заробітної плати фактично виплаченій (зазначеній у відомостях на перерахування коштів на карткові рахунки в установах банків);

— наявності фактів оплати праці за невідпрацьований час;

— дотримання законодавства при нарахуванні та виплаті працівникам допомоги, премій, інших заохочувальних та компенсаційних виплат;

— дотримання законодавства при нарахуванні та виплаті працівникам допомоги по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів установи;

— дотримання законодавства при нарахуванні та здійсненні виплат заробітної плати працівникам за час відпустки;

— дотримання законодавства при здійсненні операцій з оплати праці сумісників та за угодами цивільно-правового характеру;

— наявності фактів несвоєчасних виплат та простроченої заборгованості з оплати праці;

— дотримання законодавства при здійсненні операцій з депонованою заробітною платою;

— дотримання законодавства про індексацію грошових доходів населення;

— дотримання законодавства при використанні коштів на сплату обов’язкових платежів до державних цільових фондів.

Ревізія починається з перевірки обґрунтованості розрахунків до кошторису установи за КЕКВ 2111 «Заробітна плата» та 2120 «Нарахування на оплату праці».

Потім фахівці Держфінінспекції досліджують правильність складання штатного розпису та встановлення посадових окладів, наявність наказів про їх встановлення. При цьому також перевіряється дотримання бюджетною установою визначеної граничної чисельності працівників.

Нагадаємо, що відповідно до п. 1 ст. 51 БКУ керівники бюджетних установ можуть утримувати чисельність працівників, військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та здійснювати фактичні видатки на зарплату (грошове забезпечення), включаючи видатки на премії та інші види заохочень чи винагород, матеріальну допомогу, лише в межах фонду зарплати (грошового забезпечення), затвердженого у кошторисах.

Під час перевірки правильності встановлення посадових окладів фахівці Держфінінспекції встановлюють наявність наказів про прийняття на посаду і підтвердних документів про присвоєння відповідної категорії та відповідність посадового окладу присвоєній категорії. З цією метою фін­інспектори перевіряють накази, особові справи, трудові книжки працівників, своєчасність проведення атестації та її результати тощо.

Також фін­інспектори перевіряють, чи не допускають в установі випадків утримання посад, які не передбачені штатним розписом. При наявності затверджених штатних нормативів для певної галузі також перевіряють відповідність штатних розписів діючим штатним нормативам з урахуванням відомостей замін штатних посад.

У разі залучення нештатних працівників фахівці Держфінінспекції з’ясовують, чи укладено з нештатними працівниками договори цивільно-правового характеру, чи не залучались вони до виконання обов’язків, які покладені на штатних працівників та за які останнім здійснюється оплата, перевіряють фактичне виконання ними робіт. Це пов’язано з тим, що за цивільно-правовим договором оплачується не процес праці, а його результати, які визначаються після закінчення роботи і оформляються актами здавання/приймання виконаних робіт (наданих послуг), на підставі яких здійснюється їх оплата.

При перевірці законності встановлення виплат надбавок та доплат в першу чергу фахівці Держфінінспекції з’ясовують, чи є наказ керівника про встановлення надбавки або доплати, чи були підстави для їх встановлення та чи не суперечить їх розмір законодавству.

Особливу увагу фахівці Держфінінспекції приділяють перевірці законності встановлення надбавок, доплат, виплати премій та матеріальної допомоги керівникам та їх заступникам, оскільки такі виплати можуть здійснюватись лише за рішенням органу вищого рівня у межах наявних коштів на оплату праці.

При перевірці законності встановлення надбавок, доплат за вислугу років перевіряється правильність визначення стажу роботи. Основним документом для визначення стажу роботи є трудова книжка та інші документи, які відповідно до законодавства підтверджують стаж роботи.

По особових рахунках працівників фахівці Держфінінспекції перевіряють правильність проведення обчислення відпускних, вихідної допомоги, зарплати під час відряджень, при цьому звертають увагу на правильність визначення середньої зар­плати. Також перевіряється правильність визначення тривалості надання відпусток.

При здійсненні перевірки проведення розрахунків з працівниками у разі їх звільнення фахівці Держфінінспекції звертають увагу на правильність визначення кількості днів невикористаної відпустки, середньої зарплати, що впливає на визначення розміру компенсації за невикористану відпустку.

До речі, під час проведення ревізії фахівці Держфінінспекції можуть викликати звільнених працівників для підтвердження фактів їх роботи в установі, отримання зарплати, компенсації за невикористану відпустку тощо.

Окремо перевіряють оплату праці осіб, які працюють за сумісництвом. Цьому питанню приділяється особлива увага, і, на жаль, майже завжди мають місце порушення. Які саме — розглянемо трохи далі.

Під час ревізії фахівці Держфінінспекції надсилають запити за основними місцями роботи сумісників щодо графіків їх роботи, перебування у відрядженнях, відпустках, на лікарняних та на курсах підвищення кваліфікації. За відповідями на ці запити проводиться перевірка правильності оплати праці за сумісництвом.

Також для встановлення фактів виплати зарплати за невідпрацьований робочий час доцільно провести зустрічні звірки на підприємствах, установах, організаціях за основним місцем роботи сумісників та встановити, чи не було «накладок» робочого часу за основним місцем роботи і за сумісництвом, перебування у відрядженні, на відпочинку за путівкою, лікарняному, а також для виявлення вигаданих та підставних осіб, зарахованих на роботу за сумісництвом. Нагадаємо, що відповідно до ст. 1021 КЗпП сумісники повинні одержувати зарплату лише за фактично виконану роботу.

Крім того, фахівці Держфінінспекції проводять перевірку правильності оформлення первинних документів по нарахуванню зарплати, табелів обліку робочого часу. При цьому дані табелів обліку робочого часу співставляють з наказами про відпустки, даними листків непрацездатності, особовими рахунками. Крім цього, перевіряють, чи не допускались випадки нарахування заробітної плати працівникам під час перебування їх у відпустках, на лікарняному, на санаторно-курортному лікуванні.

З метою з’ясування, чи не допускалась виплата зарплати на «підставних» осіб («мертві душі»), фахівці Держфінінспекції зіставляють трудові книжки працівників, штатний розпис, тарифікаційні списки, особисті картки, платіжні чи розрахунково-платіжні відомості та проводять перевірку відпрацювання робочого часу. У разі необхідності проводиться опитування працівників установи.

Також перевіряється наявність фактів несвоєчасних виплат та простроченої заборгованості з оплати праці.

У разі коли заробітна плата виплачується з порушенням строків її виплати, фахівці перевіряють, чи було нараховано компенсацію за несвоєчасну виплату зарплати відповідно до ст. 34 Закону про оплату праці.

Крім того, фахівці Держфінінспекції мають звернути увагу на наявність дебіторської заборгованості із зарплати, яка обліковується на дату, наступну після виплати заробітної плати. Наявність такої заборгованості свідчить про виплату заробітної плати наперед, тобто за невідпрацьований робочий час (фактично це є прихованим безвідсотковим кредитуванням працівників за рахунок бюджетних коштів).

Не залишається без уваги і депонована заробітна плата.

За реєстром депонованих сум (форма № 441 (бюджет)) перевіряється достовірність, повнота та правильність внесення до реєстру сум заробітної плати та стипендій, своєчасно не виплачених в установлений для цього термін. Також фахівці Держфін­інспекції перевіряють достовірність проведення виплат депонованих сум. При цьому дані реєстру фін­інспектори співставляють з відомостями на виплату заробітної плати, стипендій, видатковими касовими ордерами, платіжними дорученнями та бухгалтерськими довідками про списання заборгованості, щодо якої термін позовної давності минув.

Окремо фінінспектори звертають увагу на виплату депонованої зарплати перед закінченням терміну позовної давності працівникам, у першу чергу звільненим. Для підтвердження отримання сум депонованої заробітної плати фін­інспекторам доцільно, по можливості, взяти у звільнених працівників пояснення.

Крім того, фахівці Держфінінспекції перевіряють правильність виплат допомоги по тимчасовій втраті працездатності. Зокрема, вони досліджують, чи не виплачувалася допомога за рахунок коштів установи більше п’яти днів, чи не було виплачено зарплату за час перебування працівника на лікарняному, а також чи правильно обраховано середній заробіток.

Окремо перевіряється правильність сплати бюджетною установою єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі — ЄСВ).

Враховуючи, що контроль за сплатою ЄСВ та повноваження щодо притягнення до адміністративної відповідальності за відповідні порушення не належать до повноважень органів Держфінінспекції, у разі виявлення порушень з цього питання до проведення ревізії фін­інспекторам необхідно залучати представників Пенсійного фонду чи повідомляти їх в установленому порядку про виявлені порушення.

Тепер перейдемо до безпосереднього розгляду порушень.

 

Дотримання порядку складання та затвердження штатних розписів

Приклад 1

Ревізією дотримання порядку складання та затвердження штатних розписів встановлено, що до штатного розпису центральної бібліотечної системи (далі — ЦБС) були введені по двох бібліотеках-філіях посади завідувачів бібліотеки-філії (12-й тарифний розряд). В той же час відповідно до наявних в ЦБС звітів бібліотек-філій за рік та звіту про діяльність державних, публічних бібліотек, централізованих бібліотечних систем, що віднесені до сфери управління Мінкультури, ними не були виконані умови щодо введення посади завідувача бібліотеки-філії, а саме: кількість читачів більше ніж 500 осіб та книговидачі більше ніж 10000 примірників за рік.

Крім того, в ході ревізії, з метою підтвердження або спростування інформації, зазначеної у звітах бібліотек-філій та звітах про діяльність державних, публічних бібліотек, централізованих бібліотечних систем, що віднесені до сфери управління Мінкультури, було проведено вибіркову перевірку наявності формулярів читачів та відображення в них книговидачі, які знаходяться у бібліотеках-філіях.

Виходячи із вищезазначеного до штатного розпису бібліотек-філій безпідставно введено 2 посади завідувача бібліотеки-філії, тоді як відповідно до фактичної кількості читачів та обсягу книговидачі за рік слід було ввести посади бібліотекарів та встановити їм 11-й тарифний розряд.

Зазначене є порушенням вимог наказу № 745 і призвело до зайвого нарахування і виплати зарплати працівникам за рахунок коштів, затверджених за загальним фондом кошторису, та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 2

Ревізія наявності фактів утримання понадштатних чи понаднормативних посад працівників проведена в частині правильності визначення кількості посад лікарського персоналу, фахівців з базовою та неповною вищою медичною освітою, технічних працівників, молодшого медичного та іншого персоналу, введених до штатного розпису.

Ревізією встановлені факти введення до штатного розпису лікувально-профілактичного закладу за відомостями заміни зайвих посад реєстраторів медичних та сестри-господині фізіотерапевтичного відділення внаслідок проведення заміни не в ме­жах однієї категорії персоналу. Це є порушенням вимог п.п. 1 п. 2 наказу № 33.

 

Приклад 3

Ревізією лікувально-профілактичного закладу встановлено, що до штатного розпису закладу введено посаду кур’єра, найменування якої не передбачено діючими штатними нормативами. Це є порушенням вимог п. 2 наказу № 33.

Унаслідок зазначеного порушення закладом проведені безпідставні витрати на утримання зайво введеної посади.

 

Приклад 4

Ревізією, проведеною шляхом звіряння даних атестаційних листів та протоколів засідання атестаційної комісії, складених відповідно до вимог Типового положення № 930, встановлено випадки присвоєння кваліфікаційних категорій на підставі проведених атестацій двом працівникам закладу без додержання принципів послідовності їх присвоєння.

Зазначене є порушенням п.п. 4.7 Положення № 930 і призвело до зайвого нарахування та виплати заробітної плати, а також до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

Дотримання законодавства при встановленні, нарахуванні та виплаті посадових окладів, а також їх підвищенні

 

Приклад 1

Ревізією встановлено, що в порушення вимог додатка 6 до наказу № 2097 тренерові-викладачу, який не мав відповідної кваліфікаційної категорії за обійманою ним посадою, встановлений посадовий оклад виходячи з 12-го тарифного розряду, що призвело до безпідставного завищення вище­вказаному працівнику розміру посадового окладу та зайвих витрат бюджетних коштів на оплату праці, а також до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 2

Ревізією встановлено, що в порушення вимог п. 2.24 додатка 3, п. 12 п.п. 2.4.5 Умов № 308/519 та п. 1 ст. 9 Закону № 996 нарахування і виплата посадового окладу з урахуванням підвищення у зв’язку зі шкідливими і важкими умовами праці здійснювались дезінфектору у завищеному розмірі внаслідок не виконання ним своїх функціональних обов’язків та обсягу роботи у шкідливих і важких умовах праці.

Зазначене призвело до зайвого нарахування і виплати зарплати, матеріальної допомоги на оздоровлення, щорічної основної відпустки та безпідставного надання додаткових днів щорічної відпустки.

 

Приклад 3

Ревізія дотримання законодавства при встановленні, нарахуванні і виплаті посадових окладів працівникам установи культури проводилась шляхом співставлення даних наказів, особових справ та атестаційних листів з даними особових рахунків та розрахункових відомостей з нарахування зарплати.

Ревізією встановлено, що в порушення вимог додатка 3 до наказу № 745 та п. 1 ст. 9 Закону № 996 завідувачу технічної частини проводилось нарахування та виплата заробітної плати виходячи з посадового окладу на 10 % нижче, ніж посадовий оклад директора (13-й тарифний розряд). Тоді як слід було проводити нарахування виходячи з 10-й тарифного розряду. Зазначене призвело до зайвого нарахування і виплати зарплати за рахунок коштів, затверджених за спеціальним фондом кошторису, та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

Як наслідок, це порушення призвело до зайвого нарахування і виплати завідувачу технічної частини зарплати за час його перебування в основній щорічній відпустці.

 

Правильність установлення надбавок і доплат

 

Приклад 1

Проведена ревізія дотримання законодавства при встановленні, нарахуванні та виплаті усім працівникам установи доплати за роботу в нічній час шляхом звіряння даних колективних договорів, табелів обліку робочого часу з даними особових рахунків працівників.

Ревізією встановлено, що в порушення вимог п.п. 3 п. 3 постанови № 1298 та Колективних договорів нарахування і виплата доплати за роботу в нічній час 49 працівникам установи проводились в розмірі 30 % посадового окладу, тоді як слід було нараховувати в розмірі 30 % за фактично відпрацьовані години у нічний час. Зазначене порушення призвело до зайвого нарахування і виплати зар­плати 49 працівникам установи за рахунок коштів, затверджених за загальним фондом кошторису.

Крім того, як наслідок, допущене порушення призвело до зайвого нарахування і виплати зар­плати працівникам за час їх перебування у щорічній основній відпустці та компенсації за невикористану щорічну відпустку та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 2

Проведена ревізія правильності встановлення, нарахування та виплати усім водіям закладу щомісячної доплати за ненормований робочий день. Ревізія проводилась шляхом співставлення даних наказів по закладу, листків непрацездатності з даними табелів обліку використання робочого часу, особових карток працівників та відомостей з нарахування заробітної плати.

Ревізією встановлено, що в порушення вимог п. 3 постанови № 1298 водію закладу проводилось нарахування доплати за ненормований робочий день, тоді як він, крім основної роботи водія, працював на роботі за сумісництвом на посаді слюсаря-ремонтника на 0,5 ставки з відпрацюванням робочого часу, який визначений графіками роботи та підтверджений табелями обліку використання робочого часу. Тобто у водія фактично не було можливості виконувати роботу понад встановлену тривалість робочого часу (після закінчення роботи за основною посадою водія він приступав до роботи за сумісництвом на посаді слюсаря-ремонтника).

Приклад 3

Проведена ревізія з питання правильності обчислення стажу, який дає право на отримання надбавки за вислугу років, та правильності її нарахування усім працівникам середнього медичного персоналу лікарні.

Ревізію проведено шляхом звіряння даних тарифікаційних списків з даними особових карток працівників та записами в трудових книжках. Установлено, що в порушення вимог п. 2 Порядку № 1418 одному працівнику закладу нарахування і виплата надбавки за вислугу років здійснювались у завищеному розмірі, що призвело до зайвих витрат бюджетних коштів.

Порушення допущено внаслідок неправильного обчислення стажу, що дає право на отримання надбавки за вислугу років медичним працівникам закладу.

 

Приклад 4

Ревізію дотримання законодавства при встановленні, нарахуванні та виплаті усім працівникам доплат за суміщення посад, виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників та розширення зони обслуговування проведено шляхом звіряння даних штатного розпису, наказів по установі з даними табелів обліку робочого часу та розрахункових листів працівників.

Ревізією встановлено, що двом керівникам структурних підрозділів проводилось нарахування та виплата доплати за суміщення посад, що є порушенням вимог п. 15 Порядку № 1145 та п. 3 постанови № 1298 і призвело до зайвих витрат бюджетних коштів за рахунок коштів, затверджених за загальним фондом кошторису, та, відповідно, до зайвого перерахування ЄСВ.

Як наслідок, вищевикладене призвело до зайвого нарахування і виплати заробітної плати працівникам закладу за час їх перебування в основній щорічній та додаткових відпустках.

 

Приклад 5

Проведена ревізія дотримання законодавства при встановленні, нарахуванні та виплаті усім працівникам установи доплат за використання в роботі дезінфікувальних засобів та за роботу із шкідливими і важкими умовами праці в розмірі 4 %, 8 %, 12 % шляхом звіряння даних штатних розписів, наказів, посадових інструкцій та розрахункових листів працівників.

Ревізією встановлено, що в порушення вимог ст. 15 Закону про оплату праці та додатка 3 до Колективного договору начальнику котельної проводилось безпідставне нарахування і виплата доплати за шкідливі умови праці внаслідок відсутності шкідливих та важких умов праці при виконанні ним своїх функціональних обов’язків.

Це призвело до зайвих витрат бюджетних коштів по заробітній платі за рахунок коштів, затверджених за загальним фондом кошторису, та, відповідно, до зайвого нарахування та перерахування ЄСВ.

Крім того, ревізією встановлено, що двом водіям автотранспортних засобів нарахування та виплата доплати за роботу зі шкідливими умовами праці проводились у завищених розмірах, а саме у розмірі 8 % посадового окладу, тоді як згідно з проведеною атестацією робочих місць доплата за роботу зі шкідливими умовами праці визначена в розмірі 4 %.

Зазначене призвело до зайвих витрат по заробітній платі за рахунок коштів, затверджених за загальним фондом кошторису, та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 6

Ревізією дотримання законодавства при встановленні доплат за роботу в нічний час та оплати праці у вихідні та святкові дні, проведеною шляхом звіряння умов Колективного договору, наказів по закладу, графіків роботи, табелів обліку використання робочого часу та особових рахунків працівників лікарні, встановлено, що в порушення вимог пп. 3.2, 3.5 Умов № 308/519 чотирьом працівникам закладу нарахування та виплата доплати за роботу в нічний час проводились з урахуванням доплати за науковий ступінь кандидата медичних наук.

Зазначене призвело до зайвих витрат бюджетних коштів, передбачених на оплату праці, та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Наявність фактів оплати праці за невідпрацьований час, а також несвоєчасних виплат та простроченої заборгованості

Приклад 1

Ревізією правильності нарахування і виплати зарплати працівникам закладу за час їх перебування на лікуванні по санаторно-курортних путівках та за час перебування у відпустці без збереження заробітної плати встановлено випадки проведення нарахування та виплати заробітної плати працівникам, які фактично перебували на санаторно-курортному лікуванні. Це є порушенням вимог п. 1 ст. 9 Закону № 996 та призвело до зайвих витрат бюджетних коштів.

 

Приклад 2

Ревізією з питання наявності фактів оплати за невідпрацьований час, проведеною в частині правильності оплати праці водіїв установи, встановлено випадки виплати водіям зарплати за понадурочні години за наявності наказу головного лікаря про встановлення зазначеним водіям ненормованого робочого дня. Це є порушенням вимог п. 1 ст. 9 Закону № 996 та п. 2.10 Положення № 340, що призвело до зайвих витрат бюджетних коштів на оплату праці і, як наслідок, до зайвого нарахування та перерахування ЄСВ.

 

Приклад 3

Ревізією встановлено, що в порушення вимог ст. 94 КЗпП, ст. 1, 2 Закону про оплату праці та п. 1 ст. 9 Закону № 996 трьом працівникам закладу була нарахована і виплачена зарплата за час їх перебування у відпустці без збереження заробітної плати.

Зазначене призвело до зайвого нарахування і виплати зарплати працівникам закладу за рахунок коштів на оплату праці, затверджених за загальним фондом кошторису, та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 4

Ревізією дотримання законодавства при нарахуванні та виплаті зарплати працівникам установи шляхом звіряння даних табелів обліку робочого часу, графіків робочого часу та особових карток працівників встановлено один випадок нарахування та виплати заробітної плати працівнику без наявності підтверджуючих записів в табелі обліку робочого часу.

Зазначене є порушенням ст. 1 Закону про оплату праці та п. 1 ст. 9 Закону № 996, що призвело до оплати праці цьому працівнику за фактично не відпрацьований робочий час та, як наслідок, до зай­вого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 5

Ревізією встановлено, що закладом в порушення вимог ст. 107 КЗпП оплата роботи працівників у святкові дні здійснювалась в одинарному розмірі, що призвело до недоотримання працівниками заробітної плати.

 

Приклад 6

Проведена ревізія дотримання законодавства при обчисленні заробітної плати працівникам, які були направлені для роботи на призовних дільницях у районному військовому комісаріаті. Ревізія проводилась шляхом співставлення даних наказів по закладу з даними табелів обліку використання робочого часу, особових карток працівників та відомостей з нарахування заробітної плати.

Ревізією встановлено, що в порушення вимог п. 111 розд. VIIІ Положення № 352 бухгалтерією закладу здійснювалось нарахування заробітної плати працівникам закладу за час роботи у вищезазначених комісіях на загальних підставах, тоді як слід було обчислювати із розрахунку середньої зарплати. Зазначене призвело до зайвого нарахування заробітної плати працівникам і, відповідно, до зайвого нарахування та перерахування ЄСВ.

Крім того, як наслідок, вищевикладене призвело до зайвого нарахування і виплати заробітної плати працівникам за період їх перебування в основній щорічній відпустці.

 

Приклад 7

В ході ревізії фахівцями Держфінінспекції було направлено запити до закладів охорони здоров’я про надання інформації щодо періоду перебування працівників закладу на стаціонарному або амбулаторному лікуванні.

Згідно з отриманими відповідями від закладів охорони здоров’я проведене звіряння інформації про видані працівникам закладу листки непрацездатності з листками непрацездатності, що були фактично надані до бухгалтерії закладу, який перевірявся, для нарахування допомоги з тимчасової непрацездатності, а також з табелями обліку використання робочого часу та розрахунковими листами працівників.

Ревізією встановлено, що в порушення вимог ст. 94 КЗпП та ст. 1 Закону про оплату праці одному працівнику закладу було нараховано та виплачено заробітну плату за період його тимчасової непрацездатності, що підтверджено лікарняним листком. Зазначене призвело до зайвих витрат бюджетних коштів.

 

Дотримання законодавства при нарахуванні та виплаті премій і матеріальної допомоги

Приклад 1

Ревізія дотримання законодавства при нарахуванні та виплаті премій і матеріальної допомоги проведена шляхом звіряння даних наказів по установі, табелів обліку робочого часу з даними особових рахунків працівників.

Ревізією встановлено, що в порушення вимог п. 4 постанови № 1298 та п. 1 ст. 9 Закону № 996 сторожу була нарахована премія без наявності рішення (наказу) керівника установи про її виплату.

Зазначене призвело до зайвого нарахування і виплати заробітної плати сторожу за рахунок коштів, затверджених за загальним фондом кошторису, та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

Приклад 2

Ревізією встановлено, що 7 працівникам установи була нарахована премія у завищеному розмірі внаслідок нарахування премії не пропорційно фактично відпрацьованому працівниками часу.

Це є порушенням Положення про преміювання, затвердженого в установі, і призвело до зайвого нарахування і виплати заробітної плати працівникам за рахунок коштів, затверджених за загальним фондом кошторису, та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 3

Ревізією встановлені випадки ненарахування премії працівникам за наявності наказу на її виплату та нарахування премії 3 працівникам у розмірі меншому, ніж визначено в наказах по установі.

Це є порушенням вимог п. 4 постанови № 1298, п. 1 ст. 9 Закону № 996 та Положення про премію­вання, затвердженого в установі, і призвело до недонарахування та недоотримання працівниками установи заробітної плати.

 

Приклад 4

Ревізією встановлено, що в порушення вимог п. 4 постанови № 1298 заступнику начальника служби по кадровому забезпеченню була нарахована матеріальна допомога на оздоровлення в розмірі більше ніж посадовий оклад.

Зазначене призвело до зайвого нарахування і виплати матеріальної допомоги за рахунок коштів, затверджених за загальним фондом кошторису, та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 5

Ревізією встановлено, що в порушення вимог п. 4 постанови № 1298, п. 3 наказу № 745 та п. 1 ст. 9 Закону № 996 керівнику гуртка Будинку культури була нарахована премія у розмірі більше, ніж визначено в наказі по установі.

Зазначене призвело до зайвого нарахування і виплати заробітної плати за рахунок коштів, затверджених за загальним фондом кошторису, та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 6

Ревізією повноти відпрацювання робочого часу усіма вчителями середньої загальноосвітньої школи за години індивідуальних занять, проведеною шляхом звіряння даних шкільних розписів, розписів індивідуальних занять, журналів по індивідуальному навчанню та особових карток працівників, встановлено один випадок нарахування та виплати заробітної плати працівнику за невідпрацьований робочий час. Це трапилось внаслідок збігу у часі годин індивідуального навчання з годинами навчання безпосередньо у школі.

Зазначене є порушенням вимог ст. 1 Закону про оплату праці та п. 1 ст. 9 Закону № 996 і призвело до зайвих витрат бюджетних коштів на оплату праці та перерахування ЄСВ.

 

Приклад 7

Ревізію дотримання законодавства при нарахуванні та виплаті премій і матеріальної допомоги проведено шляхом звіряння даних наказів по закладу з даними особових рахунків працівників та відомостей виплати заробітної плати.

Ревізією встановлено, що в порушення вимог п. 4 постанови № 1298, п. 3 наказу № 745 та п. 1 ст. 9 Закону № 996 заступнику директора з навчально-виховної роботи було нараховано та виплачено премію без рішення органу вищого рівня — Департаменту культури міської ради.

Зазначене призвело до зайвого нарахування і виплати заробітної плати за рахунок коштів, затверджених за спеціальним фондом кошторису, та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Правильність нарахування та виплати заробітної плати зовнішнім сумісникам

Приклад 1

Ревізією встановлено, що в порушення вимог ст. 1 Закону про оплату праці та п. 1 ст. 9 Закону № 996, внаслідок збігу годин роботи за основною посадою і роботою за сумісництвом та за час тимчасової непрацездатності, трьом працівникам зайво нараховано заробітну плату за 33,6 години роботи.

Зазначене призвело до зайвих витрат бюджетних коштів, передбачених у кошторисі на виплату заробітної плати, та, як наслідок, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 2

Ревізію з питання повноти відпрацювання робочого часу зовнішніми сумісниками проведено шляхом звіряння графіків роботи за основним місцем їх роботи, інформації про періоди їх непрацездатності у зв’язку з хворобою, перебування на санаторно-курортному лікуванні, у службовому відрядженні, на курсах підвищення кваліфікації, отриманої на запити фахівців Держфінінспекції з основного місця роботи сумісників, з графіками роботи, табелями обліку використання робочого часу, режимом роботи за сумісництвом та їх особових рахунків.

Ревізією встановлено, що в порушення вимог ст. 94 КЗпП, ст. 1, 2 Закону про оплату праці та п. 1 ст. 9 Закону № 996 внаслідок відсутності працівника за основним місцем роботи з причини тимчасової непрацездатності, збігу годин за сумісництвом з годинами за основним місцем роботи двом працівникам-сумісникам зайво нарахована та виплачена заробітна плата за 39 невідпрацьованих днів за рахунок коштів, затверджених за загальним фондом кошторису, та, відповідно, зайво нараховано і перераховано ЄСВ.

 

Приклад 3

Ревізією, проведеною шляхом звіряння даних, отриманих з основних місць роботи, з даними графіків роботи та табелів використання робочого часу за сумісництвом встановлено, що в порушення вимог ст. 94 КЗпП та ст. 1 Закону про оплату праці внаслідок збігу годин роботи за основною посадою і роботою за сумісництвом та нарахування заробітної плати в період перебування працівників у відрядженні п’ятьом зовнішнім сумісникам зайво нарахована та виплачена заробітна плата за 101 невідпрацьовану годину роботи.

Зазначене призвело до зайвих витрат бюджетних коштів, передбачених у кошторисі на виплату заробітної плати, та, як наслідок, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 4

Ревізією встановлено один випадок нарахування та виплати заробітної плати в заниженому розмірі внаслідок не проведення коригувань табеля використання робочого часу зовнішнього сумісника, що призвело до заниження кількості фактично відпрацьованих ним годин.

Зазначене є порушенням вимог ст. 94 КЗпП та ст. 1 Закону про оплату праці і призвело до недоотримання працівником заробітної плати.

 

Дотримання законодавства при визначенні кількості днів учбових та щорічних основної та додаткової відпусток, а також правильності нарахування та виплати заробітної плати працівникам за час їх перебування у щорічних, учбових і додаткових відпустках та компенсації за невикористану відпустку

Приклад 1

Ревізією встановлено, що чотирьом працівникам не проводилось нарахування і виплата компенсації за невикористану щорічну відпустку та 63 працівникам установи була нарахована і сплачена компенсація за невикористану щорічну відпустку у заниженій кількості днів, що є порушенням вимог п. 1 ст. 24 Закону № 504.

Зазначене призвело до недоотримання працівниками заробітної плати.

 

Приклад 2

Вибіркова ревізія правильності нарахування та виплати заробітної плати за час відпусток проведена в частині правильності визначення кількості днів щорічної додаткової відпустки за особливий характер праці 40 медичним працівникам лікарні, а також в частині правильності визначення кількості днів додаткової щорічної відпустки обслуговуючому персоналу за шкідливі та важкі умови праці.

Ревізією встановлено, що в порушення вимог ст. 9 Закону № 504 та пп. 9 та 10 Порядку № 16 32 працівникам закладу до стажу роботи, який дає право на щорічні додаткові відпустки, був врахований час відсутності їх у зв’язку з перебуванням на курсах підвищення кваліфікації, тобто час, коли працівник фактично не був зайнятий на роботах із шкідливими та важкими умовами праці або з особ­ливим характером праці. Зазначене призвело до завищення кількості днів щорічної додаткової відпустки і до зайвих витрат бюджетних коштів та, як наслідок, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

Порушення встановлено шляхом звіряння розрахунків кількості днів додаткової щорічної відпустки з кількістю днів, обчисленою відповідно до вимог законодавства.

 

Приклад 3

Ревізією встановлені факти безпідставного надання додаткової щорічної відпустки слюсарям-сантехнікам, посади яких не передбачені Списком № 1290. Внаслідок зазначеного порушення закладом зайво витрачено бюджетні кошти.

 

Приклад 4

Ревізією встановлено, що двом працівникам закладу, які працювали за сумісництвом на 0,25 ставки (посадового окладу), були надані додаткові дні щорічної відпустки за особливий характер праці та за шкідливі умови праці в кількості 1 та 7 календарних днів відповідно.

Це є порушенням вимог п. 1 ч. 2 ст. 9 Закону № 504, що призвело до зайвого нарахування та виплати заробітної плати і до зайвого нарахування та перерахування ЄСВ.

Приклад 5

Ревізією правильності визначення кількості днів щорічної додаткової відпуски працівникам з ненормованим робочим днем встановлено, що внаслідок недотримання вимог п. 2 постанови № 245 та норм пп. 1, 2, 3 Рекомендацій № 7 при установленні ненормованого робочого дня інженеру з охорони праці, який працює на 1,5 ставки (1 ставка за основ­ним місцем роботи та 0,5 ставки за сумісництвом), нарахована та виплачена заробітна плата за безпідставно надані дні щорічної додаткової відпустки.

Зазначене є порушенням вимог ст. 8 Закону № 504 і призвело до зайвого нарахування і виплати заробітної плати працівнику закладу за загальним фондом кошторису та, відповідно, до зайвого нарахування і перерахування ЄСВ.

 

Приклад 6

Ревізією встановлено, що окремим працівникам лікувально-профілактичного закладу, а саме: комірникам та операторам комп’ютерного набору, надавались дні додаткової щорічної відпустки за особливий характер праці.

Однак згідно з розд. ХVII «Охорона здоров’я, освіта та соціальна допомога» додатка 2 до Списку № 1290 вищезазначені посади працівників не визначені як такі, що мають право на отримання додаткової відпустки за особливий характер праці.

Таким чином, у порушення вимог ст. 7 Закону № 504 та розд. ХVII додатка 2 до Cписку № 1290 бухгалтерія закладу безпідставно нарахувала оплату за дні додаткової щорічної відпустки комірникам та операторам комп’ютерного набору, що призвело до зайвого нарахування і виплати заробітної плати працівникам і, відповідно, до зайвого нарахування та перерахування ЄСВ.

 

Приклад 7

Ревізією встановлено, що в порушення вимог ст. 21 Закону № 504 слюсарю-ремонтнику при звільненні з посади не було нараховано та виплачено компенсацію за невикористану відпустку. Зазначене призвело до недонарахування та, відповідно, до недоотримання працівником заробітної плати.

Ревізія проводилась шляхом співставлення даних наказів по закладу з даними табелів обліку використання робочого часу, особових карток працівників та відомостей з нарахування заробітної плати.

 

Дотримання законодавства при нарахуванні та сплаті ЄСВ

Приклад 1

Ревізію дотримання законодавства при нарахуванні та сплаті ЄСВ проведено в частині правильності нарахування та перерахування внесків на фонд оплати праці інвалідів.

Ревізією встановлено, що в порушення вимог ст. 4 Закону № 400 та п. 13 ст. 8 Закону № 2464 ЄСВ на фонд оплати праці керівника гуртка та кастелянки, які мають статус інвалідів, перераховувався за завищеними ставками (за ставкою 36,3 % замість 8,41 %). Зазначене призвело до зайвого нарахування та перерахування ЄСВ.

 

Нормативні документи

КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

БКУ — Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI.

Закон про оплату праці — Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Закон № 996 — Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Закон № 400 — Закон України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.97 р. № 400/97-ВР.

Закон № 2464 — Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI.

Закон № 504 — Закон України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР.

Постанова № 1298 — постанова КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298.

Постанова № 245 — постанова КМУ «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» від 03.04.93 р. № 245.

Порядок № 1418 — Порядок виплати надбавки за вислугу років лікарям і фахівцям з базовою та неповною вищою медичною освітою державних та комунальних закладів охорони здоров’я, затверджений постановою КМУ від 29.12.2009 р. № 1418.

Положення № 352 — Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затверджене постановою КМУ від 21.03.2002 р. № 352.

Методичні рекомендації № 90 — Методичні рекомендації щодо здійснення інспектування органами Державної фінансової інспекції України, затверджені наказом Державної фінансової інспекції України від 14.12.2011 р. № 90.

Наказ № 745 — наказ Міністерства культури і туризму України «Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної тарифної сітки» від 18.10.2005 р. № 745.

Наказ № 33 — наказ Міністерства охорони здоров’я України «Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров’я» від 23.02.2000 р. № 33.

Наказ № 2097 — наказ Міністерства України у справах молоді та спорту «Про впорядкування умов оплати праці працівників бюджетних установ, закладів та організацій галузі фізичної культури і спорту» від 23.09.2005 р. № 2097.

Порядок № 1145 — Порядок та умови суміщення професій (посад), прийнятий постановою Ради Міністрів СРСР від 04.12.81 р. № 1145.

Рекомендації № 7 — Рекомендації щодо порядку надання працівникам з ненормованим робочим днем щорічної додаткової відпустки за особливий характер праці, затверджені наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 10.10.97 р. № 7.

Положення № 340 — Положення про робочий час і час відпочинку водіїв та їх транспортних засобів, затверджене наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 07.06.2010 р. № 340.

Порядок № 16 — Порядок застосування Списку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість працівників на роботах в яких дає право на щорічну додаткову відпустку, затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 30.01.98 р. № 16.

Список № 1290 — Список виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість працівників на роботах в яких дає право на щорічну додаткову відпустку, затверджений постановою КМУ від 17.11.97 р. № 1290.

Умови № 308/519 — Умови оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджені спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Міністерства охорони здоров’я України від 05.10.2005 р. № 308/519.

Типове положення № 930 — Типове положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 р. № 930.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі