Теми статей
Обрати теми

Як сформувати комісію зі списання запасів

Редакція ББ
Відповідь на запитання

Як сформувати комісію зі списання запасів

 

Юлія КРОТ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

Якими нормативними документами слід керуватися під час утворення комісії зі списання запасів у бюджетній установі?

(АР Крим)

 

Запаси — це і паливо, і запчастини для різноманітного обладнання, і канцтовари, продукти харчування та медикаменти. Без них неможливо уявити діяльність жодної установи. Звісно, використані запаси списують з балансу установи. Це зрозуміло. Однак іноді доводиться списувати не введені в експлуатацію або непридатні для подальшого використання запаси, які тривалий час зберігалися на складі. Списувати чи ні такі запаси, вирішує не окремий працівник і навіть не керівник установи одноосібно, а комісія зі списання. Вас цікавить, як сформувати таку комісію? Залюбки розповімо.

Спочатку згадаємо, що основним нормативним документом, який визначає засади формування у бухгалтерському обліку бюджетних установ інформації про запаси, є Положення з бухгалтерського обліку запасів бюджетних установ, затверджене наказом Мінфіну від 14.11.2013 р. № 947 (далі — Положення № 947). Власне запасами відповідно до цього Положення є активи, які:

— утримують для подальшого продажу, безо­платного розподілу або передачі за умов звичайної господарської діяльності;

— перебувають у процесі звичайної діяльності установи для подальшого споживання;

— перебувають у формі сировини чи допоміжних матеріалів для використання у виробництві продукції, під час виконання робіт, надання послуг або для досягнення поставленої мети, задоволення потреб установи.

Для обліку запасів Планом рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженим наказом Мінфіну від 26.06.2013 р. № 611, передбачено клас 2 «Запаси». Рахунки цього класу призначені для узагальнення інформації про наявність і рух виробничих запасів, тварин на вирощуванні і відгодівлі, малоцінних та швидкозношуваних предметів, матеріалів і продуктів харчування, готової продукції, продукції сільськогосподарського виробництва, що належать установі.

Запаси перестають визнаватися активом (списуються з балансу) у разі їх вибуття внаслідок продажу, списання, безоплатної передачі, нестачі, остаточного псування або інших причин невідповідності критеріям визнання активом.

Зауважимо, що списувати з балансу установи не введені в експлуатацію та непридатні для подальшої експлуатації запаси слід на підставі акта списання (п. 10 розд. V Положення № 947). В акті зазначають дані, що характеризують запаси: най­менування, матеріал виготовлення, рік придбання установою, кількість та вартість. Крім того, в акті детально описують причини списання та спосіб знищення непридатних запасів (якщо їх реалізація неможлива). Такі акти складає постійно діюча комісія зі списання, призначена керівником установи та затверджена його наказом.

Нагадаємо: якщо ваша установа утримується за рахунок коштів місцевого бюджету, ви обов’язково маєте враховувати і норми «місцевих» документів. Мова йде про відповідні рішення органів, уповноважених здійснювати управління об’єктами комунальної власності. Адже управління комунальним майном здійснюють безпосередньо територіальні громади та утворені ними органи місцевого самоврядування. На це вказують ч. 2 ст. 327 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV та ч. 3 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР. Саме місцевими документами про порядок списання майна, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначено порядок створення та функціонування комісії зі списання такого майна.

Наказ про створення постійно діючої комісії поновлюють щороку або за потреби. Як правило, до складу такої комісії включають:

— керівника або його заступника (голова комісії);

— головного бухгалтера або його заступника (в установах, у яких штатним розписом посада головного бухгалтера не передбачена, — особу, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку);

— керівника груп обліку (в установах, які обслуговують централізовані бухгалтерії) або інших працівників бухгалтерії, які обліковують майно;

— працівників установи відповідного профілю, що добре знають об’єкти, які необхідно списати.

Якщо ж у вашій установі вже створена і затверджена наказом керівника щорічна інвентаризаційна комісія, тоді формувати окрему комісію зі списання майна не обов’язково. Щорічна інвентаризаційна комісія має право визначати непридатність матеріальних цінностей і встановлювати неможливість або неефективність проведення їх відновлювального ремонту, а також оформляти необхідну документацію. Таке право слід закріпити наказом керівника установи.

До речі, докладно про новий порядок обліку запасів ви можете дізнатися із статті «З 1 січня обліковуємо запаси по-новому» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2014, № 1-2, с. 33).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі