Теми статей
Обрати теми

Щодо атестації педагогічних працівників ДНЗ, які працюють не за фахом

Редакція ББ
Лист від 19.12.2013 р. № 1/9-891

Міністерство освіти і науки України

Щодо атестації педагогічних працівників ДНЗ, які працюють не за фахом

 

Лист від 19.12.2013 р. № 1/9-891

 

У зв’язку із зверненнями працівників дошкільних навчальних закладів, зокрема Всеукраїнської громадської організації «Асоціація працівників дошкільної освіти», щодо атестації педагогічних працівників, які працюють у дошкільних навчальних закладах не за фахом, Міністерство освіти і науки України роз’яснює.

Відповідно до пункту 1.5 Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 р. № 930 (із змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 20.12.2011 р. № 1473, наказом Міністерства освіти і науки України від 08.08.2013 р. № 1135), атестація педагогічних працівників є обов’язковою.

Умовою присвоєння кваліфікаційних категорій педагогічним працівникам є наявність у них повної вищої освіти.

Згідно з пунктом 3.26 Типового положення про атестацію педагогічних працівників особи з повною вищою педагогічною освітою або іншою повною вищою освітою, прийняті на посади педагогічних працівників за спеціальностями, фахівці з яких не готувалися вищими навчальними закладами або підготовлені у недостатній кількості, за умови проходження ними підвищення кваліфікації, атестуються як такі, що мають відповідну освіту.

Зважаючи на зазначене вище, педагогічні працівники, які працюють у дошкільних навчальних закладах без відповідної освіти та які пройшли підвищення кваліфікації, атестуються як такі, що мають відповідну освіту. Вони підлягають черговій атестації один раз на п’ять років і мають право на присвоєння їм кваліфікаційних категорій за умови відповідності критеріям, установленим пунктами 4.4 — 4.6 Типового положення про атестацію педагогічних працівників.

Просимо довести зміст листа до відома працівників районних (міських) департаментів (управлінь) освіти і науки, керівників та педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів.

 

Заступник Міністра Б. Жебровський

Коментар фахівця Держінспекції з праці

 

Педпрацівник ДНЗ за освітою — не вихователь: нюанси атестації від Міносвіти

Щороку в березні — квітні відбувається атестація педагогічних працівників. Отже, уже не за горами атестація-2014.

На допомогу атестаційним комісіям Міносвіти підготувало лист, що коментується. У ньому надано роз’яснення щодо такого запитання: «Вихователь дошкільного навчального закладу (далі — ДНЗ) не має відповідної освіти. Чи може він бути атестований на присвоєння кваліфікаційної категорії?»

Утім, якщо чесно, користі від роз’яснень Міносвіти, на наш погляд, небагато. Пояснимо чому.

Згідно зі ст. 30 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-III педагогічний працівник ДНЗ — це особа, яка має відповідну вищу педагогічну освіту.

Що це за освіта, зазначено у Кваліфікаційних характеристиках професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів, затверджених наказом МОНмолодьспорту від 01.06.2013 р. № 665. Далі в таблиці ми навели кваліфікаційні вимоги до посад вихователя і вихователя-методиста ДНЗ.

Посада

Кваліфікаційні вимоги

без категорії

II категорії

I категорії

Вихователь

Повна або базова вища педагогічна освіта (магістр, спеціаліст, бакалавр, молодший спеціаліст) зі спеціальності «Дошкільне виховання» без вимог до стажу роботи

Повна вища освіта
зі спеціальності «Дошкільна освіта», «Дошкільне виховання»
або базова (неповна) вища освіта (бакалавр, молодший спеціаліст) зі спеціальності «Дошкільна освіта» або «Дошкільне виховання» та вища педагогічна освіта з іншої спеціальності. Стаж педагогічної роботи — не менше 3 років

Повна вища педагогічна освіта (магістр, спеціаліст)
зі спеціальності «Дошкільна освіта», «Дошкільне виховання»
або базова (неповна) вища освіта (бакалавр, молодший спеціаліст) зі спеціальності «Дошкільна освіта» або «Дошкільне виховання» та вища педагогічна освіта з іншої спеціальності. Стаж педагогічної роботи — не менше 5 років

Вихователь-методист

Повна вища педагогічна освіта (магістр, спеціаліст) без вимог до стажу роботи

Повна вища педагогічна освіта (магістр, спеціаліст)
зі спеціальності «Дошкільна освіта», «Дошкільне виховання»
або дві освіти, одна з яких — неповна вища педагогічна або базова педагогічна з цієї ж спеціальності, а друга — повна вища педагогічна з іншої спеціальності. Стаж педагогічної роботи — не менше 3 років

Повна вища педагогічна освіта (магістр, спеціаліст)
зі спеціальності «Дошкільна освіта», «Дошкільне виховання»
або
дві освіти, одна з яких — неповна вища педагогічна або базова педагогічна з цієї ж спеціальності, а друга — вища педагогічна освіта з іншої спеціальності. Стаж педагогічної роботи — не менше 5 років

 

Зверніть увагу: претендент на посаду вихователя ДНЗ повинен мати педагогічну освіту зі спеціальності «Дошкільне виховання» («Дошкільна освіта»). Отже, взагалі-то працівник з іншою педагогічною освітою, наприклад зі спеціальності «Початкова освіта» (вчитель), обіймати посаду вихователя ДНЗ не може. Він є працівником, який має педагогічну освіту, але вона не є відповідною. Проте є один виняток.

Згідно з п. 11 Загальних положень Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336 (далі — Довідник № 336), особи, які не мають відповідної освіти або стажу роботи, встановлених кваліфікаційними вимогами, але мають достатній практичний досвід та успішно виконують у повному обсязі покладені на них завдання та обов’язки, можуть бути, як виняток, залишені на обійманій посаді або призначені на відповідні посади за рекомендацією атестаційної комісії (якщо інше не передбачено актами, що мають вищу юридичну силу).

Тому, як виняток, працівника із педагогічною освітою, відмінною від «дошкільної», може бути призначено на посаду вихователя ДНЗ.

Але чи може він згодом набути право обійняти посаду за більш високою категорією? Відповідь на це запитання потрібно шукати вже в Типовому положенні про атестацію педагогічних працівників, затвердженому наказом Міносвіти від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення № 930).

Один із напрямків такого процесу — це атестація на відповідність обійманій посаді з присвоєнням кваліфікаційних категорій. Як підкреслило Міносвіти в листі, що коментується, умовою присвоєння кваліфікаційної категорії педагогічним працівникам є наявність у них повної вищої освіти.

Додамо: просто вищої освіти недостатньо. Згідно з п. 4.1 Типового положення № 930 для присвоєння кваліфікаційної категорії вихователі-методисти, вихователі ДНЗ повинні мати:

— повну вищу педагогічну освіту зі спеціальності «Дошкільна освіта», «Дошкільне виховання»

або дві освіти, одна з яких — неповна вища педагогічна або базова педагогічна з цієї самої спеціальності, а друга — повна вища педагогічна освіта з іншої спеціальності.

Така умова повністю відповідає кваліфікаційним вимогам, наведеним вище.

Звідси висновок: вихователю ДНЗ кваліфікаційну категорію присвоюють тільки за наявності в нього відповідної освіти. І п. 11 Загальних положень Довідника № 366 тут застосувати не можна, оскільки Типове положення № 930 винятків із цього приводу не робить, а воно має вищу юридичну силу, ніж Довідник № 336.

Водночас Міносвіти рекомендує в подібних випадках керуватися п. 3.26 Типового положення № 930. Тут необхідна абсолютна точність, тому процитуємо цю норму: «Особи з повною вищою педагогічною освітою або іншою повною вищою освітою, прийняті на посади педагогічних працівників за спеціальностями, фахівці з яких не готувалися вищими навчальними закладами або підготовлені у недостатній кількості, за умови проходження ними підвищення кваліфікації, атестуються як такі, що мають відповідну освіту».

Важливо! Типове положення № 930 дозволяє «заплющити очі» на освіту працівника тільки у двох випадках:

перший — фахівці з відповідної спеціальності не готувалися вищими навчальними закладами;

другий — такі фахівці підготовлені в недостатній кількості.

При цьому обов’язкова умова — проходження підвищення кваліфікації з відповідної спеціальності.

Але чи можна у випадку, що розглядається, беззаперечно цією нормою користуватися, як на тому наполягає Міносвіти? На нашу думку — ні. Пояснимо.

Перший випадок взагалі не про нас, адже фахівці дошкільної освіти готуються більш ніж у 30 вищих навчальних закладах країни.

А про другий випадок можна говорити, тільки якщо фахівців з дошкільної освіти дійсно підготовлено в недостатній кількості. Але як атестаційній комісії зрозуміти, що відповідних фахівців підготовлено в недостатній кількості, і найголов-ніше — підтвердити це? Тим більше, що Типове положення № 930 із цього приводу жодних рекомендацій не дає. Це потребує додаткових роз’яснень з боку Міносвіти. Відповідний запит уже надіслано в Міністерство редакцією газети «Бюджетна бухгалтерія».

Поки ж констатуємо таке. Вихователю ДНЗ для присвоєння кваліфікаційної категорії необхідно здобути освіту з відповідної спеціальності («Дошкільна освіта», «Дошкільне виховання»). Скористатися п. 3.26 Типового положення № 930 в цьому випадку не можна, оскільки, на наш погляд, таких фахівців готують у достатній кількості.

 

Світлана МЕРЕНКОВА,
 заступник начальника відділу
 — державний інспектор праці відділу контролю
 за дотриманням трудового законодавства
 Територіальної державної інспекції з праці
 в Харківській області

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі