Теми статей
Обрати теми

Щодо атестації керівників ЗНЗ та ПНЗ

Редакція ББ
Лист від 13.12.2013 р. № 2/5-13-3018

Міністерство освіти і науки України

Щодо атестації керівників ЗНЗ та ПНЗ

Лист від 13.12.2013 р. № 2/5-13-3018

(витяг)

 

<…> Щодо атестації осіб при призначенні їх на посади керівників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів <…> повідомляємо.

Відповідно до частини четвертої статті 54 Закону України «Про освіту» педагогічні працівники підлягають атестації.

Частиною другою статті 24 Закону України «Про загальну середню освіту» визначено, що посаду керівника загальноосвітнього навчального закладу може займати особа, яка успішно пройшла атестацію керівних кадрів освіти. Така ж норма встановлена й частиною третьою статті 21 Закону України «Про позашкільну освіту».

За таких підстав особи, які призначаються на посади керівників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, мають пройти атестацію у порядку, встановленому Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення).

Подання керівника органу управління освітою про атестацію працівника з метою призначення його на посаду подається до атестаційної комісії у вільній формі. Подання, зокрема, має містити мотивовану всебічну і об’єктивну оцінку професійних, ділових якостей особи, яка претендує на посаду керівника навчального закладу та результати його професійної діяльності.

Засідання атестаційної комісії проводиться у присутності працівника, який атестується. Під час засідання атестаційної комісії працівник має право давати усні та письмові пояснення, подавати додаткові матеріали щодо своєї професійної діяльності.

Відповідно до пункту 6.1 Типового положення керівник закладу або органу управління освітою у разі прийняття атестаційною комісією позитивного рішення видає відповідний наказ про присвоєння кваліфікаційних категорій (встановлення тарифних розрядів), педагогічних звань протягом п’яти днів після засідання атестаційної комісії.

Враховуючи, що при атестації особи, яка претендує на зайняття посади керівника загальноосвітнього та позашкільного навчального закладу, атестаційною комісією приймається рішення рекомендаційного характеру, наказ органу управління освітою у таких випадках не видається і таке рішення не може бути оскаржене до вищестоящої атестаційної комісії та до суду.

Пунктом 3.15 Типового положення визначено, що на кожного педагогічного працівника, який атестується, оформлюється атестаційний лист у двох примірниках, один з яких зберігається в особовій справі педагогічного працівника, а другий не пізніше трьох днів після атестації видається йому під підпис.

Прийняття рішень щодо позачергової атестації керівників навчальних закладів при переведенні їх з однієї керівної посади на іншу належить до компетенції відповідних органів управління освітою. Типове положення не містить норми щодо обов’язкового проведення позачергової атестації керівників навчальних закладів, які переходять на роботу до іншого навчального закладу.

<…>

 

Заступник директора Департаменту, начальник відділу А. Марченко

Коментар редакції

 

Атестація керівників шкіл та позашкільних закладів у разі призначення на посаду

Важливою подією 2013 року стало включення керівників навчальних закладів (загальноосвітніх і позашкільних) та їх заступників до переліку педагогічних працівників, які підлягають атестації (див. наказ Міносвіти від 08.08.2013 р. № 1135 // «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 36, с. 24).

Але законодавчі новації, як це часто трапляється, потребують уточнень та роз’яснень з боку розробника документа. Не став винятком і зазначений вище наказ, на що ми звертали увагу в коментарі до нього. Із ним ви можете ознайомитися в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 36, с. 26.

Питання атестації керівних кадрів, що недостатньо врегульовані оновленим Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом Міносвіти від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення № 930), редакція газети «Бюджетна бухгалтерія» надіслала на адресу Міносвіти. Його роз’яснення — в листі, що коментується. На жаль, фахівці головного освітнього відомства були гранично лаконічні, дарма що ми зверталися до них саме за розгорнутими поясненнями. Але важливі висновки все ж є. Розглянемо по черзі.

 

Атестують тільки претендентів на посаду директорів

У п. 1.6 Типового положення № 930 зазначено: призначенню на посади керівників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів повинна передувати їх атестація. На перший погляд — усе просто, але сумніви все ж є. Річ у тім, що Класифікатор професій ДК 003:2010, затверджений наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 р. № 327, до професійної групи «Керівники» відносить не лише керівників установ, але й їх заступників. Чи означає це, що заступники з числа педагогічних працівників також повинні проходити атестацію при призначенні на посаду? Вважаємо, що ні. Пункт 1.6 Типового положення № 930 поширюється виключно на директорів навчальних закладів. Це узгоджується і з ч. 2 ст. 24 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV та ч. 3 ст. 21 Закону України «Про позашкільну освіту» від 22.06.2000 р. № 1841-III. Ці норми передбачають проходження атестації при призначенні на посаду керівника навчального закладу, тобто директора. Судячи з абз. 3 і 4 листа, що коментується, Міносвіти вважає так само.

 

Подання на керівника: складаємо в довільній формі

Атестація директорів при призначенні їх на посаду починається з того, що керівник відповідного органу управління освіти направляє до атестаційної комісії подання про атестацію працівника, який претендує на посаду керівника навчального закладу (п. 3.6 Типового положення № 930).

Утім, рекомендацій щодо складання такого документа Типове положення № 930 не містить. Тому в Міносвіти запитали: у якій формі складати подання та яку інформацію воно має містити?

Відповідь цілком очікувана: подання керівника органу управління освіти про атестацію претендента на посаду директора подається в довільній формі. При цьому Міносвіти рекомендує зазначити в ньому:

— мотивовану всебічну та об’єктивну оцінку професійних, ділових якостей особи, яка претендує на посаду керівника навчального закладу;

— результати її професійної діяльності.

Зауважимо: при складанні подання можна скористатися формою, запропонованою нами (див. коментар до наказу Міносвіти від 08.08.2013 р. № 1135 // «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 36).

Подання будь-яких інших документів до атестаційної комісії, у тому числі безпосередньо особою, яка претендує на обійняття посади, Типовим положенням № 930 не передбачене. Але, як підкреслило Міносвіти, під час проведення атестації працівник може давати усні та письмові пояснення і додаткові матеріали щодо своєї професійної діяльності.

 

Підсумки атестації: атестаційний лист складають, а наказ — ні

Коментуючи нові правила атестації керівників навчальних закладів, ми не знайшли норми, що прямо вказувала би на необхідність складання атестаційного листа на працівника, який претендує на посаду директора.

Але, оскільки п. 3.15 Типового положення № 930 наказує оформляти атестаційний лист на кожного педагогічного працівника, ми зробили припущення, що ця норма стосується й осіб, які претендують на обійняття посади керівника навчального закладу. Інакше кажучи, атестаційний лист у таких випадках складають обов’язково. Погоджується з нами і Міносвіти (див. абз. 9 листа, що коментується).

Що ж до видання керівником органу управління освіти наказу за підсумками атестації, то тут думки розійшлися. Пояснимо.

За результатами атестації атестаційні комісії приймають такі рішення (п. 3.14 Типового положення № 930):

— рекомендувати для призначення на посаду керівника;

— рекомендувати для зарахування до кадрового резерву.

При цьому, керуючись п. 6.1 Типового положення № 930, ми припускали, що рішення атестаційної комісії має бути затверджене наказом відповідного керівника управління освіти. Тільки не зрозуміло було, якими є строки його видання.

Проте виявилося, що видавати такий наказ не потрібно. Як стверджує Міносвіти, рішення атестаційної комісії в цьому випадку має рекомендаційний характер і не може бути оскаржене у вищій за рівнем атестаційній комісії та в суді (див. абз. 8 листа, що коментується).

 

Керівник «за переведенням»: чи потрібно проводити позачергову атестацію

Останнє запитання таке: чи потрібно проходити атестацію при призначенні на посаду керівника, якщо він переходить (переводиться) на роботу з одного навчального закладу до іншого і раніше проходив атестацію?

Як підкреслило Міносвіти, Типове положення № 930 не містить норму про обов’язкове проведення в цьому випадку позачергової атестації, тобто формально відповідь на поставлене запитання — «ні».

Але все-таки остаточне рішення про проведення позачергової атестації керівників, які переходять на роботу до іншого закладу, приймають відповідні органи управління освіти.

 

Ольга Вітковська, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі