Відразу зазначимо, що у такій ситуації дії установи були цілком правильними. Тепер пояснимо, чому саме.
Ситуація, описана у запитанні, виникає в багатьох бюджетних установах. При цьому установи-замовники при отриманні протягом року додаткових бюджетних асигнувань стикаються з проблемою правильної класифікації таких додаткових закупівель.
Зазначимо, що питання щодо здійснення закупівель за додаткові кошти Мінекономрозвитку розглядало у своїх роз’ясненнях від 25.10.2011 р. № 3303-25/13247-07 та від 09.12.2011 р. № 3302-25/14839-08.
Так, Мінекономрозвитку зазначало, що вибір процедури закупівлі замовником на додатково отримані кошти здійснюється виходячи з очікуваної вартості такої закупівлі, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 100 тис. грн., а робіт — 300 тис. грн. Це пов’язане з тим, що додаткова закупівля є новим предметом договору про закупівлю.
Отже, під час надходження додаткових коштів бюджетна установа — замовник повинна визначити таку закупівлю як окремий предмет закупівлі та проводити процедуру закупівлі згідно із Законом України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон № 2289)*.
* У той період діяв саме цей Закон.
У нашій ситуації сума додатково виділених коштів (бюджетних асигнувань) не перевищує 100 тис.
грн., тобто не перевищує граничних сум, установлених у ч. 1 ст. 2 Закону № 2289. Це означає, що до такої процедури закупівлі не застосовуються вимоги цього Закону.
Таким чином, управління Пенсійного фонду при отриманні додаткових коштів (30 тис. грн.) на закупівлю поштових послуг цілком правомірно уклало прямий окремий договір з виконавцем таких послуг, а не оформило доповнення до первинного договору, укладеного на початку 2012 року.
Також Мінекономрозвитку у своїх роз’ясненнях звертало увагу на такий момент. У разі отримання замовником додаткових коштів на закупівлю товарів, робіт і послуг, які замовник об’єктивно не міг передбачити на початку року або на момент здійснення первинної закупівлі, здійснення закупівель за рахунок таких коштів можливе лише після вчинення замовником дій, передбачених ч. 1 ст. 4 Закону № 2289. Зокрема, після внесення змін до річного плану.
Отже, інформацію про закупівлю поштових послуг, очікувана вартість яких не перевищує 100 тис. грн., замовник (управління Пенсійного фонду) повинен був зазначити у змінах до додатка до річного плану. Такий предмет закупівлі слід було відобразити у додатку окремим рядком, а в колонці «Примітки» доцільно було зазначити причину, з якої виникла необхідність проводити додаткову закупівлю таких поштових послуг.