Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування критерію суттєвості

Редакція ББ
Лист від 28.03.2014 р. № 31-08420-07/23-639/1/1084

Міністерство фінансів України

Щодо застосування критерію суттєвості

Лист від 28.03.2014 р. № 31-08420-07/23-639/1/1084

 

Міністерство фінансів України розглянуло ваші звернення <…> і повідомляє.

Відповідно до статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом установленого терміну, але не менше трьох років, несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.

Методологічні засади формування у бухгалтерському обліку інформації про запаси визначені Положенням з бухгалтерського обліку запасів бюджетних установ, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14 листопада 2011 р. № 947 (далі — Положення).

Поняття «суттєвість» вживається в Положенні у разі визначення первісної вартості безоплатно отриманих запасів та в інших випадках.

Відповідно до частини п’ятої статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підприємство самостійно визначає за погодженням з власником (власниками) або уповноваженим ним органом (посадовою особою) відповідно до установчих документів облікову політику підприємства.

Питання суттєвості не визначено нормативно-правовими актами. Установою самостійно встановлюється суттєвість окремих господарських операцій та об’єктів обліку з урахуванням особливостей діяльності установи та необхідності виконання бюджетною установою своїх функцій та досягнення результатів, що розкривається в наказі про облікову політику.

Згідно з роз’ясненнями Міністерства фінансів України, наданими листом від 29.07.2003 р. № 04230-04108, суттєвість — це характеристики облікової інформації, які визначають її здатність впливати на рішення користувачів фінансової звітності.

Порогом суттєвості з метою відображення переоцінки або зменшення корисності об’єктів обліку може прийматися величина, що дорівнює 10-відсотковому відхиленню залишкової вартості об’єктів обліку від їх справедливої вартості.

 

Перший заступник Міністра А. Мярковський

Коментар редакції

 

Як визначити критерій суттєвості: рекомендації від Мінфіну

Питання, яке Мінфін розглядає в листі, що коментується, стосується застосування критерію суттєвості бюджетними установами.

Це питання виникло у зв’язку з тим, що при визначенні первісної вартості безоплатно отриманих запасів установи повинні порівняти, чи суттєво відрізняються балансова та справедлива вартість таких запасів. Такі вимоги передбачені п. 2 розд. II Положення з бухгалтерського обліку запасів бюджетних установ, затвердженого наказом Мінфіну від 14.11.2013 р. № 947 (далі — Положення № 947).

Так, при безоплатному отриманні запасів від інших установ, юридичних та фізичних осіб — суб’єктів господарювання, первісна вартість таких запасів дорівнює балансовій вартості, за якою запаси обліковувались у сторони, що їх передала. При цьому первісною вартістю отриманих запасів є їх справедлива вартість на дату оприбуткування в таких випадках:

— якщо вартість таких запасів неможливо визначити за наявними в сторони, яка їх передає, первинними документами або обліковими регістрами та іншими документами;

— якщо балансова вартість переданих запасів суттєво відрізняється від їх справедливої вартості.

З огляду на такі вимоги Положення № 947 виникли запитання, з якими редакція нашої газети звернулася до Мінфіну, а саме:

«Як бюджетній установі визначити, чи суттєво відрізняються балансова та справедлива вартість запасів?

Яким документом оформлюється визнання балансової чи справедливої вартості запасів у разі їх порівняння відповідно до вимог абз. 5 п. 2 розд. II
Положення № 947?

Яким є критерій суттєвості та чим він затверджений?

Чи потребує така інформація відображення у обліковій політиці установи?»

Лист, що коментується, є відповіддю на ці запитання.

З огляду на роз’яснення Мінфіну, установи мають право самостійно встановлювати суттєвість окремих господарчих операцій. При цьому критерії суттєвості визначають відносно окремих господарчих операцій та об’єктів обліку з урахуванням особливостей діяльності установи та необхідності виконання установою своїх функцій та досягнення результатів. Таким чином, установи можуть самостійно встановлювати критерії суттєвості, які зазначають у наказі про облікову політику.

Наприклад, необхідність застосування критерію суттєвості виникає при проведенні переоцінки або зменшенні корисності об’єктів обліку.

Як зазначає Мінфін, у такій ситуації за поріг суттєвості може прийматися величина, що дорівнює 10 % відхилення залишкової вартості об’єктів обліку від їх справедливої вартості. Зазначимо, що при визначенні порога суттєвості установам доцільно керуватися рекомендаціями Мінфіну щодо застосування критеріїв суттєвості у бухгалтерському обліку, які наведено у листі від 29.07.2003 р. № 04230-04108.

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі