Теми статей
Обрати теми

Щодо змін, унесених до Закону України «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності»

Редакція ББ
Роз'яснення від 23.05.2014 р. № 3302-05/16628-03

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України

Щодо змін, унесених до Закону України «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності»

Роз’яснення від 23.05.2014 р. № 3302-05/16628-03

(витяг)

 

<…>

 

У зв’язку з набранням чинності 20.04.2014 р. Законом України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VІІ (далі — Закон), яким внесено зміни до Закону України «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» (далі — Закон про особливості), Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (далі — Мінекономрозвитку) як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних закупівель, повідомляє.

Визначення поняття «замовники» наведене у пункті 9 частини першої статті 1 Закону. Так, до замовників також належать замовники, визначені в пункті 1 частини першої статті 1 Закону про особливості.

Закон про особливості встановлює правові та економічні засади здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності, визначених цим Законом.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону про особливості замовники:

юридичні особи, які провадять діяльність у будь-якій із сфер, визначених статтею 2 цього Закону;

суб’єкти господарювання, які провадять діяльність у будь-якій із сфер, визначених статтею 2 цього Закону, та відповідають хоча б одній з таких ознак: органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування належить частка у статутному капіталі суб’єкта господарювання у розмірі більш ніж 50 відсотків або такі органи володіють більшістю голосів у вищому органі суб’єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу чи наглядової ради суб’єкта господарювання; наявність спеціальних або ексклюзивних прав.

Визначення поняття «спеціальні або ексклюзивні права» наведене у пункті 2 частини першої статті 1
Закону про особливості.

Так, спеціальні або ексклюзивні права — права, надані в межах повноважень органом державної влади або органом місцевого самоврядування на підставі будь-якого нормативно-правового акта та/або акта індивідуальної дії, які обмежують провадження діяльності у сферах, визначених цим Законом, однією чи кількома особами, що істотно впливає на здатність інших осіб провадити діяльність у зазначених сферах. Особливості віднесення зазначених актів до таких, що передбачають наявність спеціальних або ексклюзивних прав, установлюються Кабінетом Міністрів України.

Разом з тим слід зазначити, що змінами, внесеними до Закону про особливості, знижені вартісні межі для закупівель товарів, робіт і послуг, які здійснюються за рахунок власних коштів замовниками у розумінні цього Закону. Згідно з частиною третьою статті 2 Закону про особливості його дія поширюється на закупівлі замовниками товарів, робіт і послуг для здійснення ними діяльності у сферах, визначених статтею 2 цього Закону, які:

повністю або частково здійснюються за рахунок бюджетних коштів за умови, що вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 100 тисяч гривень, а робіт — дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень;

здійснюються за рахунок власних коштів за умови, що вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт — 5 мільйонів гривень.

При цьому відповідно до пункту 11 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України бюджетні кошти (кошти бюджету) — належні відповідно до законодавства надходження бюджету та витрати бюджету.

Замовники здійснюють закупівлі відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (частина друга статті 2 Закону про особливості).

Частиною першою статті 4 Закону про особливості встановлено перелік випадків, у яких замовник здійснює закупівлі без застосування процедур закупівель, передбачених Законом та Законом про особливості.

Крім того, згідно з частиною другою статті 3 Закону про особливості замовник зобов’язаний за результатами здійснення закупівель, передбачених частиною першою статті 4 цього Закону, оприлюднити на веб-порталі Уповноваженого органу (безоплатно) звіт про результати здійснення закупівель протягом трьох робочих днів з дня його затвердження.

Звіт за результатами здійснення закупівель, передбачених частиною першою статті 4, затверджується замовником раз на квартал не пізніше
15 числа місяця, наступного за звітним періодом.

Форма річного плану закупівель та форма звіту про результати здійснення закупівель, передбачених частиною першою статті 4 цього Закону, затверджуються Уповноваженим органом з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

Таким чином, суб’єкти, які є замовниками у розумінні Закону про особливості, здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг за рахунок бюджетних та власних коштів відповідно до Закону про особливості, керуючись вартісними межами, визначеними цим Законом.

Водночас звертаємо увагу замовників у розумінні Закону про особливості, що на відміну від Закону, який встановлює вартісні межі предмета закупівель без урахування податку на додану вартість, Закон про особливості встановлює вартість закупівлі товарів, робіт і послуг в цілому. Тобто вартістю закупівлі є сума з урахуванням податків та обов’язкових платежів, яку фактично планує витратити замовник у розумінні Закону про особливості.

 

Заступник директора
 Департаменту державних закупівель
 та державного замовлення
 Л. Дудник

Коментар редакції

 

Мінекономрозвитку роз’яснює основні зміни у закупівлях для монополістів

Однією зі змін, унесених Законом України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VII (далі — Закон № 1197), є розширення поняття «замовники».

Так, зокрема, до них належать замовники, визначені в п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» від 24.05.2012 р. № 4851-VI (далі — Закон № 4851), а саме:

1) юридичні особи, які провадять діяльність у будь-якій із таких сфер:

— забезпечення виробництва, транспортування та постачання теплової енергії;

— забезпечення виробництва, передачі, розподілу, купівлі-продажу, постачання електричної енергії та централізованого диспетчерського (оперативно-технологічного) управління об’єднаною енергетичною системою України;

— забезпечення виробництва, транспортування та постачання питної води;

— забезпечення функціонування централізованого водовідведення;

— надання послуг з користування інфраструктурою залізничного транспорту загального користування;

— забезпечення функціонування міського електричного транспорту та експлуатація його об’єктів для надання послуг з перевезення;

— надання послуг автостанцій, портів, аеропортів;

— надання послуг з аеронавігаційного обслуговування польотів повітряних суден;

— надання послуг поштового зв’язку;

— геологічне вивчення (у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ) нафтогазоносних надр, родовищ вугілля та інших видів твердого палива;

— забезпечення функціонування та експлуатація телекомунікаційних мереж фіксованого зв’язку загального користування або надання загальнодоступних телекомунікаційних послуг;

— забезпечення транспортування, зберігання, переробки нафти та нафтопродуктів сирих;

— забезпечення функціонування ринку електричної енергії, ринку «на добу наперед», балансуючого ринку, ринку допоміжних послуг, а також надання послуг системного оператора, адміністратора розрахунків, адміністратора комерційного обліку, оператора ринку, гарантованого покупця відповідно до положень Закону України «Про засади функціонування ринку електричної енергії України» від 24.10.2013 р. № 663-VII;

— надання допоміжних послуг на ринку допоміжних послуг та послуг з вирівнювання умов для конкуренції відповідно до положень Закону України «Про засади функціонування ринку електричної енергії України» від 24.10.2013 р. № 663-VII;

2) суб’єкти господарювання, які провадять діяльність у будь-якій із вищезазначених сфер та відповідають хоча б одній з таких ознак:

— органам державної влади, органам влади АР Крим, органам місцевого самоврядування належить частка у статутному капіталі суб’єкта господарювання в розмірі більш ніж 50 % або такі органи володіють більшістю голосів у вищому органі суб’єкта господарювання чи правом визначати більше половини складу виконавчого органу чи наглядової ради суб’єкта господарювання;

— наявність спеціальних та ексклюзивних прав.

Саме для тих, хто починаючи з 20.04.2014 р. належить до замовників у розумінні Закону № 4851, у листі, що коментується, Мінекономрозвитку роз’яснило ключові зміни.

По-перше, вартісні межі предмета закупівель товарів, робіт та послуг для вищезазначених замовників визначені у ст. 2 Закону № 4851. До речі, такі суми дещо відрізняються за розміром від тих вартісних меж, які визначені Законом № 1197.

Також такі вартісні межі визначені з урахуванням суми ПДВ. У той час як у Законі № 1197 такі межі встановлені без урахування ПДВ. Тому для суб’єктів, які є замовниками у розумінні Закону № 4851, вартістю закупівлі є сума, яку такий замовник фактично планує витратити.

По-друге, замовники, на яких поширюються вимоги Закону № 4851, зобов’язані оприлюднити на веб-порталі «Державні закупівлі» звіт про результати здійснення закупівель протягом 3 днів з дня його затвердження. Отже, термін оприлюднення такого звіту, як і раніше, відповідає вимогам ст. 10 Закону № 1197.

Такий звіт замовник повинен затверджувати 1 раз на квартал не пізніше 15-го числа місяця, наступного за звітним періодом.

До речі, форму такого звіту так і не було затверджено Мінекономрозвитку. Свого часу уповноважений орган рекомендував подавати такий звіт за формою, наведеною у додатку 2 до листа Мінекономрозвитку від 09.07.2012 р. № 3305-07/25866-06 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 28).

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі