Теми статей
Обрати теми

Платні уроки іноземної мови в загальноосвітній школі

Редакція ББ
Відповідь на запитання

Платні уроки іноземної мови в загальноосвітній школі

 

Марина АфанасьЄВа, головний бухгалтер гімназії

Загальноосвітня школа (далі — ЗШ) планує надавати платну освітню послугу з проведення додаткових уроків іноземної мови. Як розрахувати вартість такої послуги?

 

Платні освітні послуги

Навчальний заклад може надавати платні освітні послуги з проведення занять понад обсяги, установлені навчальними планами, зокрема з проведення уроків іноземної мови. Згідно з п.п. 14 п. 1 Переліку № 796 до таких послуг належить проведення курсів, гуртків, факультативів за технічним, гуманітарним, художнім, спортивним та оздоровчим напрямами. Зокрема, ідеться про іноземні мови, комп’ютерну підготовку, гру на музичних інструментах, хореографію, образотворче мистецтво, крій та шиття, оздоблення приміщень, агро- і зоотехніку, підготовку водіїв та кадрів для молодіжного туризму. Причому за підсумками таких занять може видаватися або не видаватися відповідний документ про освіту.

Зауважимо, що дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, гарантуються заняття на безоплатній основі.

Викладання мов потребує посиленої індивідуальної роботи з учнями. У зв’язку з цим застосовують Порядок № 128. Цим документом установлено нормативи чисельності учнів у класі, за яких клас поділяють на підгрупи (див. таблицю нижче).

Якщо фактична кількість учнів у класі менше нормативної, поділ на підгрупи можливий на платній основі за бажанням батьків.

Предмет

Кількість учнів для поділу класу на групи

Українська мова як предмет

Понад 27*

Інші мови, у тому числі іноземні, які не є мовою викладання

Понад 27

Іноземна мова за поглибленою програмою з першого класу

Не більше 3 груп по 8 — 10 осіб

Дві і більше іноземні мови

2 групи по 8 осіб і більше

Мови національних меншин

(кримсько-татарська, молдавська, болгарська)

2 групи по 8 осіб і більше

Державна мова та інші мови як предмет:

— у санаторних школах-інтернатах

20

— у школах-інтернатах для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування:

 

1 — 9 класи

25

10 — 12 класи

20

* Окрім ЗШ з навчанням молдавською, румунською, угорською мовами (для них норматив менший).

 

Послуги, що розглядаються, регулюються Порядком № 736, на базі якого має бути розроблене Положення про надання платних послуг, що затверджується керівником бюджетної установи.

Звернемо увагу на те, що п. 1.5 Порядку № 736 дозволено одні й ті самі кадри залучати для надання послуг основного виду діяльності в межах загального фонду бюджету та платних послуг зі спеціального фонду. Тому доцільно складати окремо штатний розпис за загальним фондом та за спеціальним фондом (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 43, с. 16). У зв’язку з цим слід вести роздільний облік робочого часу працівників, які фінансуються з різних фондів бюджету (оформляти два табелі).

Також слід розробляти графік використання приміщень із зазначенням відповідних цілей їх використання.

Платні мовні курси проводяться на підставі письмової заяви, складеної замовником (одним
із батьків учня) у довільній формі.

Також зазначимо, що надання платних освітніх послуг належить до операцій, звільнених від обкладення ПДВ відповідно до п.п. «в» п.п. 197.1.2 ПКУ.

 

Розрахунок вартості платної послуги

Згідно з розд. ІІ Порядку № 736 розрахунок вартості платної послуги здійснюється на базі економічно обґрунтованих витрат, пов’язаних з її наданням.

Калькуляційною одиницею є вартість отримання відповідної платної освітньої послуги однією фізичною особою за весь період її надання в повному обсязі. Для зручності оплати повна вартість ділиться на обрану кількість часових інтервалів (місяців, годин). У нашому випадку це вартість однієї години занять.

Згідно з Порядком № 736 статтями калькулювання є:

— витрати на оплату праці працівників;

— нарахування на оплату праці на соціальне страхування;

— матеріальні витрати, у тому числі оплата послуг сторонніх організацій;

— капітальні витрати (амортизація);

— інші витрати відповідно до законодавства.

Зазвичай насамперед виділяють прямі змінні витрати, які безпосередньо відносяться на об’єкт калькулювання і змінюються в прямо пропорційній залежності від обсягу наданих послуг.

 

Витрати на оплату праці та соціальне страхування

Як ми вже зазначали вище, логічно залучати штатних педагогічних працівників закладу для надання платних послуг. У цьому випадку розрахунок заробітної плати здійснюється на підставі таких нормативних актів:

наказ № 557;

Інструкція № 102 (у частині, що не суперечить наказу № 557);

постанова № 373;

Порядок № 78.

При формуванні витрат на оплату праці працівників, залучених до надання платної послуги, можуть ураховуватися заохочувальні виплати та матеріальна допомога в порядку, установленому законодавством і колективним договором.

Згідно з п. 2.1 Порядку № 736 вартість платної послуги встановлюється за період її надання, тому справляти плату з осіб, які навчаються, за час канікул не можна, адже в цей час фактично заняття не проводяться. Із цього випливає необхідність у період навчання резервувати кошти на оплату щорічної тарифної відпустки.

Іншим варіантом залучення фахівця до надання платної послуги, запропонованим Порядком № 736, є укладення з ним договору цивільно-правового характеру на надання послуги відповідно до ст. 901 — 907 ЦКУ. При цьому згідно з п. 2.3 Порядку № 736 винагороду за таким договором має бути йому розраховано на тих же умовах і в тому ж розмірі, за якими здійснюється оплата праці відповідних штатних працівників.

На практиці, з одного боку, це дозволяє бюджетній установі заощадити на відпускних та лікарняних, але з іншого боку, залучений на таких умовах фахівець втрачає право на соціальний захист, оскільки КЗпП у такому разі не діє.

Як на заробітну плату, так і на винагороду за цивільно-правовим договором нараховується ЄСВ. При цьому ставка ЄСВ на заробітну плату становить 36,3 %, а на винагороду за цивільно-правовим договором — 34,7 %.

 

Матеріальні витрати

Зауважимо, що до прямих змінних матеріальних витрат відносять, зокрема, витрати на оплату комунальних послуг. Витрати на оплату тепла й електроенергії розраховуються за встановленими тарифами та показаннями лічильників або, в разі їх відсутності, пропорційно опалювальним (освітлювальним) площам, на яких надається платна послуга, у загальній площі будівлі та з урахуванням часу надання платної послуги (погодинно). Для невеликих площ витрати на електрику часто розраховують як добуток кількості та потужності освітлювальних приладів.

Після того як споживачі платних послуг розрахуються з бюджетною установою, вона повинна перерахувати кошти спеціального фонду постачальникам комунальних послуг за таким розрахунком: вартість комунальних послуг, зазначена в калькуляції вартості платної послуги, помножується на кількість наданих послуг за відповідний період. Якщо за фактом відбулися якісь відхилення від планової калькуляції, вони мають бути підтверджені розрахунками.

 

Накладні витрати

Витратами, пов’язаними з наданням платної послуги, є також накладні витрати, які не прямо включаються до вартості конкретної послуги, а розподіляються між усіма видами платних послуг пропорційно самостійно обраному показнику, наприклад, сумі прямих витрат на оплату праці та обов’язкове соціальне страхування.

Такими витратами є загальногосподарські витрати на прибирання, охорону, протипожежну безпеку, поточний ремонт приміщень, техобслуговування систем електро-, тепло- і водопостачання та каналізації, інших необоротних активів. До накладних витрат також належать адміністративні витрати на оплату праці бухгалтерів спеціального фонду згідно зі штатним розписом, послуги програмістів, інформаційні послуги (передплата періодики), канцелярські товари, послуги зв’язку тощо. Накладні витрати при складанні кошторису закладу за спеціальним фондом розподіляються за КЕКВ на витрати на оплату праці, матеріальні та інші витрати.

Зауважимо, що накладні витрати — це постійні витрати установи, загальна величина яких не залежить безпосередньо від обсягу послуг, що надаються. Якщо постійну величину розділити на кількість споживачів, то сума накладних витрат у вартості однієї послуги буде тим менше, чим більше обсяг надання послуги, і навпаки. Про це необхідно пам’ятати протягом усього періоду роботи.

Калькуляцію складають виходячи з певної кількості користувачів послугою. Якщо ця кількість істотно зменшиться, бухгалтеру потрібно буде перерахувати вартість платної послуги у бік збільшення, інакше установі не вистачить коштів для оплати накладних витрат у повному обсязі.

Також корисно відстежувати перелік та загальну суму накладних витрат у відповідних періодах поточного та попереднього років. Чинні нормативи не містять обмеження розміру накладних витрат.

 

Капітальні витрати

А от капітальні витрати на придбання та капітальний ремонт необоротних активів, наприклад, витрати на придбання телевізора з плоским екраном, DVD, ксерокса, можуть бути закладені до ціни, але в розмірі до 10 % від вартості платної послуги (п. 2.6 Порядку № 736).

Також додамо, що бюджетна установа зобов’язана надати на прохання споживачів інформацію про умови надання платної освітньої послуги, її вартість, порядок та строки оплати, а також оприлюднити конкретну вартість послуги не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку її надання.

 

Приклад складання калькуляції

Наведемо приклад визначення вартості платного уроку іноземної мови.

У ЗШ чисельність учнів у деяких класах менше (або дорівнює) 27 осіб, тому для вивчення мов їх не можна розбити на групи за бюджетні кошти. За заявами батьків планується поділ таких класів на групи на платній основі протягом навчального року. Для цього бухгалтерія калькулює вартість 1 години занять. Працівник, відповідальний за ведення табеля робочого часу, кожного місяця надає інформацію про кількість проведених уроків конкретним учителем. Зважаючи на те, що уроки мови входять до обов’язкової програми, сума курсу за місяць, що дорівнює добутку вартості 1 години та кількості проведених в одній підгрупі уроків, ділиться на кількість учнів у всьому класі, а не в підгрупі, оскільки всі учні отримують додатковий час на індивідуальну роботу. Учитель, який безпосередньо вестиме платні заняття з іноземної мови, перебуває у штаті школи.

Припустимо, що чисельність учнів в одному з класів становить 25 осіб. Фактично у квітні відвідували заняття 24 особи (1 дитина тривалий час хворіла). Учитель має вищу категорію, педагогічне звання методиста і стаж роботи 21 рік. Середнє споживання за місяць згідно з теплолічильником на будівлі школи — 80 Гкал (1/12 фактичних витрат за 2013 рік) при плановому тарифі на 2014 рік — 900 грн./Гкал із ПДВ, опалювальна загальна площа школи — 5000 м2, навчального кабінету — 50 м2. Кількість електроламп у навчальному класі — 8 шт. по 40 Вт при тарифі 1,20 грн./кВт із ПДВ. Споживання води на клас за місяць згідно з вимірами — 80 л при тарифі на воду 9 грн./м3; на водовідведення — 6 грн./м3 із ПДВ. Допоміжний коефіцієнт для обліку експлуатаційних витрат на утримання туалетів і коридорів дорівнює 1,3.

Як виглядає калькуляція вартості 1 години занять з англійської мови, див. на с. 32.

З наведеного розрахунку випливає, що вартість 1 години занять на 1 учня у квітні становить: 124,26 грн. : 24 особи = 5,18 грн.

На завершення зазначимо: нормативна база містить обширний і такий, що дозволяє доповнення, перелік витрат, які можуть бути віднесені до вартості платної освітньої послуги. Це дає можливість на практиці при визначенні ціни враховувати попит, купівельну здатність споживача та якість послуг, що надаються.

 

«Затверджую»

Директор ЗШ № 25

(підпис) П. І. Б.

Калькуляція вартості 1 години занять з англійської мови з 01.01.2014 р. (на клас)

№ з/п

Стаття калькуляції

Розрахунок

Сума,
грн.

1

Заробітна плата вчителя

Середній за рік оклад за ЄТС (12-й роз­ряд) х (1 + 0,15 за звання методист) х (1 + 0,10 перевірка зошитів + 0,30 вислуга + 0,20 престиж) : Середня кількість годин на місяць на ставку

1806 х 1,15 х 1,60 : 76,2 = 43,61

2

Резерв відпусток

Ряд. 1 х 56 дн. : 355 дн.

43,61 х 56 : 355 = 6,88

3

Єдиний соціальний внесок на оплату праці

(Ряд. 1 + Ряд. 2) х 36,3 %

(43,61 + 6,88) х 36,3 % = 18,33

4

Разом прямі витрати на оплату праці

Ряд. 1 + Ряд. 2 + Ряд. 3

43,61 + 6,88 + 18,33 = 68,82

5

Теплопостачання

Показання лічильника за місяць
(середнє за навчальний рік) х тариф х Sкаб х Кдопом : Sшколи заг х 1/7 дн. х 1/24 год

80 Гкал х 900 грн./Гкал х 50 м2 х 1,3 : 5000 х 1/7 дн. х 1/24 год = 5,57

6

Електроенергія

Кількість електроламп х потужність х х Кдопом х тариф

8 шт. х 40 Вт х 1,3 : 1000 х 1,20 грн./кВт = 0,50

7

Вода

Споживання за міс. х тариф

80 л : 1000 х 9 грн./м3 = 0,72

8

Водовідведення

Споживання за міс. х тариф

80 л : 1000 х 6 грн./м3 = 0,48

9

Разом витрати на комунальні послуги

Ряд. 5 + Ряд. 6 + Ряд. 7 + Ряд. 8

7,27

10

Накладні витрати (на оплату зв’язку, бухоблік, поточний ремонт необоротних активів тощо)

Ряд. 4 х Кнаклад

68,82 х 70 % = 48,17

11

Разом вартість послуги

Ряд. 4 + ряд. 9 + ряд. 10

124,26

Зарплата розрахована на підставі галузевого законодавства для навчальних закладів.
Кдопом = Sшколи заг : Sшколи корисна (без коридорів і туалетів);

Кнаклад розраховано за обліковими даними за минулий рік.
Капітальні витрати не плануються через брак коштів

 

Головний бухгалтер                 (підпис)               П.І.Б.

 

Нормативні документи

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

Постанова № 373 — постанова КМУ «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I — II рівня акредитації, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» від 23.03.2011 р. № 373.

Порядок № 78 — Порядок виплати надбавок за вислугу років педагогічним працівникам, затверджений постановою КМУ від 31.01.2001 р. № 78.

Перелік № 796 — Перелік платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності, затверджений постановою КМУ від 27.08.2010 р. № 796.

Порядок № 128 — Порядок поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах, затверджений наказом МОН від 20.02.2002 р. № 128.

Порядок № 736 — Порядок надання платних освітніх послуг державними та комунальними навчальними закладами, затверджений спільним наказом МОН, Мінекономіки і Мінфіну від 23.07.2010 р. № 736/902/758.

Наказ № 557 — наказ Міносвіти «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557.

Інструкція № 102 — Інструкція про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затверджена наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі