Теми статей
Обрати теми

Щодо взяття на облік об’єктів права інтелектуальної власності

Редакція ББ
Лист від 24.10.2013 р. № 17-08/206-26318

Державна казначейська служба України

Щодо взяття на облік об’єктів права інтелектуальної власності

Лист від 24.10.2013 р. № 17-08/206-26318

 

На виконання доручення першого заступника Міністра фінансів України <…> Державна казначейська служба України (далі — Казначейство України) розглянула лист <…> та в межах компетенції повідомляє таке.

Частиною першою статті 317 Господарського кодексу України встановлено, що будівництво об’єктів виробничого та іншого призначення, підготовка будівельних ділянок, роботи з обладнання будівель, роботи із завершення будівництва, прикладні та експериментальні дослідження і розробки тощо, які виконуються суб’єктами господарювання для інших суб’єктів або на їх замовлення, здійснюються на умовах підряду.

Відповідно до статті 420 Цивільного кодексу України до об’єктів права інтелектуальної власності, зокрема, належать комп’ютерні програми, компіляції даних (бази даних), наукові відкриття, винаходи, корисні моделі, промислові зразки, компонування (топографії) інтегральних мікросхем.

У пункті 13 Порядку формування і виконання замовлення на проведення фундаментальних наукових досліджень, прикладних наукових досліджень та виконання науково-технічних (експериментальних) розробок за рахунок коштів державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 р. № 1084, визначено, що відповідно до законодавства одержана науково-технічна продукція з урахуванням висновків науково-технічної експертизи та результатів оцінки її відповідності сучасному рівню науково-технічних знань, тенденціям науково-технічного прогресу, принципам державної науково-технічної та інноваційної політики, вимогам екологічної безпеки, економічної доцільності може передаватися суб’єктам господарювання (користувачам цієї продукції) для практичного застосування з додержанням прав та економічних інтересів держави, виконавців замовлення і власників майнових та особистих немайнових прав на об’єкти технологій і об’єкти права інтелектуальної власності, створені в процесі виконання замовлення (зокрема, на об’єкти авторського права, промислової власності, селекційні здобутки, технологічні знання).

Порядок та умови передачі і використання прав на науково-технічну продукцію визначаються договорами між замовником, виконавцем та користувачем цієї продукції.

Якщо в результаті проведення науково-дослідних робіт виникають активи (основні засоби, інші необоротні матеріальні активи, нематеріальні активи, запаси тощо), то такі активи оприбутковуються на відповідних субрахунках.

Склад рахунків і субрахунків, які застосовуються бюджетними установами, визначено Планом рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ (далі — План рахунків), затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 26.06.2013 р. № 611, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.07.2013 р. за № 1214/23746 (далі — наказ № 611).

Методологічні засади формування у бухгалтерському обліку бюджетних установ інформації про основні засоби, інші необоротні матеріальні активи, нематеріальні активи та незавершене капітальне будівництво визначено Положенням з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ (далі — Положення), затвердженим наказом № 611.

Нематеріальні активи для взяття на облік повин­ні бути закінченими та засвідченими відповідними документами (патентом, сертифікатом, ліцензією тощо) у порядку, встановленому законодавством (пункт 4.3 Положення).

Не визнаються нематеріальним активом, а підлягають відображенню у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені, витрати на дослідження, підготовку і перепідготовку кадрів (пункт 4.6 Положення).

Взяття на облік необоротних активів, які вводяться в експлуатацію після закінчення будівництва (виготовлення, розробки), проводиться на підставі первинного документа про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом (виготовленням, розробкою) об’єкта установою, у кошторисі якої були закладені такі витрати. В документі вказується вартість збудованого (виготовленого, розробленого) необоротного активу, яка визначається на підставі даних бухгалтерського обліку (пункт 5.6 Положення).

Відображення в бухгалтерському обліку операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями здійснюється бюджетними установами згідно з вимогами Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями бюджетних установ (додаток 2 до Плану рахунків).

Принагідно повідомляємо, що Порядок визначення оціночної вартості суб’єктів права інтелектуальної власності, що перебувають у державній власності або були створені (придбані) за державні кошти, з метою зарахування на бухгалтерський облік, затверджений наказом Фонду державного майна України від 13.12.2005 р. № 3162, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.04.2006 р. за № 479/12353, застосовується з метою проведення оцінки об’єктів права інтелектуальної власності, які перебувають у державній власності або були створені (придбані) за державні кошти, для визначення їх вартості за результатами інвентаризації та зарахування на бухгалтерський облік.

 

Перший заступник Голови О. Даневич

Коментар редакції

 

Об’єкти інтелектуальної власності: коли маємо право власності — тоді маємо об’єкт обліку

Кожен з нас, сам того не помічаючи, всюди стикається з об’єктами права інтелектуальної власності. Що це за об’єкти? Сподіваємось, що переважна кількість читачів в певній мірі розуміють, про що саме ми говоримо.

Бюджетні установи як звичайні споживачі та користувачі інформації постійно стикаються з різними видами програмного забезпечення (комп’ютерними програмами, базами даних, веб-сайтами, веб-порталами тощо). Зазначимо, що це зовсім не примха, а необхідність, а іноді й законодавчо встановлена вимога. Так, вимоги до використання комп’ютерних програм в органах виконавчої влади як об’єктів авторського права передбачено чинним законодавством, а саме:

Порядком використання комп’ютерних програм в органах виконавчої влади, затвердженим постановою КМУ від 10.09.2003 р. № 1433;

Порядком легалізації комп’ютерних програм в органах виконавчої влади, затвердженим постановою КМУ від 04.03.2004 р. № 253.

При цьому головне запитання, яке цікавить бухгалтерів: правомірно те чи інше програмне забезпечення вважати об’єктом нематеріальних активів? З огляду на це Держказначейська служба у листі, що коментується, звернула увагу на основні правила обліку об’єктів права інтелектуальної власності, різновидом яких є комп’ютерні програми.

Окрім тих нормативно-правових актів, про які згадала Держказначейська служба у цьому листі, при здійсненні операцій з такими об’єктами радимо керуватися також:

Рекомендаціями щодо єдиних підходів до придбання та відображення в бухгалтерському обліку бюджетних установ програмного забезпечення, наведеними у листі Держказначейства від 17.09.2007 р. № 3.4-04/2055-10882 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 38);

листом Держказначейства «Щодо операцій з придбання програмного забезпечення» від 19.05.2004 р. № 07-04/1005-4111.

І хоча автором цих документів є Держказначейство, а не Мінфін, який у цей час регулює питання методології бухобліку, та вони містять посилання на нормативно-правові акти, які нині вже не діють, зверніть увагу: критерії та підстави для оприбуткування об’єктів права інтелектуальної власності і нині ті ж самі. Тому, кого цікавлять особливості обліку витрат на придбання (створення) та обслуговування комп’ютерних програм, а також порядок їх інвентаризації, радимо ознайомитися з матеріалом фахівця Держфінінспекції «Облік програмного забезпечення в бюджетних установах» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 45).

Незважаючи на те що на сторінках газети «Бюджетна бухгалтерія» цій темі приділяється достатньо уваги, від наших читачів та відвідувачів форуму (www.budget.factor.ua) продовжують надходити запитання. Найбільше цікавить питання придбання комп’ютерних програм на умовах користування, без передавання права на розпорядження та володіння ними. Чи є такі програми об’єктами обліку?

На нашу думку, це пов’язано з тим, що перевірка комп’ютерних програм, які використовують бюджетні установи, виділена в окреме питання ревізії, що проводять органи Держфінінспекції. Крім того, питання використання комп’ютерних програм як об’єктів авторського права контролює Державна служба інтелектуальної власності. Тим, хто бажає більше дізнатися про діяльність цієї служби, радимо завітати на сайт www.sips.gov.ua. До речі, на цьому сайті у розділі «Авторське право і суміжні права» є багато корисної інформації з рекомендаціями щодо правомірності використання комп’ютерних програм у діяльності суб’єктів господарювання та використання інших об’єктів авторського права.

Для того щоб ви змогли уникнути помилок при відображенні в бухгалтерському обліку програмного забезпечення, наведемо найбільш важливу інформацію в таблиці.

Облік операцій з придбання програмного забезпечення

установа отримує виключні майнові права інтелектуальної власності

установа отримує тільки права користування
без володіння чи розпорядження

1

2

Критерієм та підставою для оприбуткування об’єктів права інтелектуальної власності є охоронні документи, що відповідно до чинного законодавства засвідчують правомірність набуття установою права власності на такі об’єкти. В документах на придбання програмного забезпечення повинно бути зазначено, що установа отримує виключні права на володіння, користування і розпорядження програмним забезпеченням.

Види договорів щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності наведено у ст. 1107 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV

Замовнику надається право користування програмним забезпеченням без права передачі самого програмного забезпечення та/або повноважень на його користування третім особам. Тобто у такому випадку майнові права на програмне забезпечення не передаються користувачу, а залишаються у розробника (постачальника)

Такі комп’ютерні програми обліковують у складі нематеріальних активів.

Зазначимо, що у складі нематеріальних активів обліковують придбані права на володіння, користування та розпорядження об’єктами нематеріальних активів після відчуження їх (прав) від колишніх власників
та визначення їх вартості
. Нематеріальні активи для взяття на облік повинні бути закінченими та засвідченими відповідними документами (патентом, сертифікатом, ліцензією тощо) у порядку, встановленому законодавством.

Облік таких об’єктів установи здійснюють згідно з Положенням з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затвердженим наказом Мінфіну від 26.06.2013 р. № 611.

Придбане програмне забезпечення (комп’ютерні програми) на умовах користування, без передавання права на розпорядження та володіння ними, не обліковують у складі нематеріальних активів.

Витрати, пов’язані з їх придбанням (створенням), визнаються витратами того звітного періоду, протягом якого вони були здійснені, без визнання таких витрат у майбутньому нематеріальним активом

Електронні засоби обробки інформації, які створюються структурними підрозділами бюджетних установ для забезпечення виконання своїх функціональних повноважень і не мають довершеної форми (відсутні оформлені документи, що підтверджують існування самого активу і виключного права установи на результати інтелектуальної діяльності,

Придбані нематеріальні активи, право власності на які передано бюджетній установі, зараховуються на баланс установи за первісною вартістю (за фактичними витратами на їх придбання та виготовлення)

а саме: патенту, свідоцтва, інших охоронних документів), не вважаються програмним забезпеченням. Такі електронні засоби обробки інформації не є об’єктом обліку

Програмне забезпечення (комп’ютерні програми) обліковується на субрахунку 121 «Авторські та суміжні з ними права».

Такі об’єкти підлягають інвентаризації у загальному порядку. Для відображення результатів інвентаризації нематеріальних активів установи застосовують Інвентаризаційний опис нематеріальних активів (додаток 3 до Інструкції з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затвердженої спільним наказом Головного управління Держказначейства та Мінфіну від 30.10.98 р. № 90)

Програмне забезпечення, придбане установою на правах користування, придбаний об’єкт авторського права на умовах користування ним, без передання прав на володіння та розпорядження, не є об’єктом обліку.

Програмне забезпечення, на яке майнові права не передаються користувачу, та електронні засоби обробки інформації підлягають управлінському обліку.

Ведення управлінського обліку таких об’єктів призначено для отримання оперативної інформації про стан таких об’єктів та ефективність їх використання. Наприклад, на кожний комп’ютер можна оформляти картку обліку, в якій зазначити необхідні відомості (назву, вид, версію встановленої програми, дату її придбання та встановлення, виробника програми тощо).

Підтвердженням наявності такого програмного забезпечення можуть бути описи, реєстри тощо, оформлені за вимогами наказу керівника установи. Під час проведення інвентаризації комісія перевіряє та уточнює інформацію про такі об’єкти, а в разі потреби вносить відповідні зміни та доповнення. При цьому інформацію про таку комп’ютерну програму не відображають в Інвентаризаційному описі нематеріальних активів

Видатки на придбання програмного забезпечення, на яке установа отримує виключні права на володіння, користування і розпорядження, здійснюють за КЕКВ 3160 «Придбання землі і нематеріальних активів».

Якщо програмне забезпечення передбачене при купівлі комп’ютерної техніки та вартість такого програмного забезпечення включено до вартості комп’ютерної техніки, то оплату проводять за КЕКВ 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування»

Видатки на придбання програмного забезпечення, на яке майнові права не передаються установі, при цьому майнові та авторські права на об’єкт інтелектуальної власності на зазначене програмне забезпечення залишаються у розробника (постачальника), а замовнику надається право користування цим програмним забезпеченням без права передачі самого програмного забезпечення та/або повноважень на його користування третім особам, здійснюють за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».

 

При цьому за цим КЕКВ установи здійснюють також оплату:
— послуг з технічного обслуговування обладнання та адміністрування програмного забезпечення;
— установлення (інсталяції) програмного забезпечення (програмних продуктів, інформаційних систем та комплексів, баз даних, веб-сторінок/сайтів/порталів), подальшого користування, їх супроводження та обслуговування (у тому числі навчання користувачів)

 

Порядок відображення на рахунках бухгалтерського обліку придбання комп’ютерної програми розглянемо на умовних прикладах.

 

Приклад 1. Бюджетна установа придбала за рахунок загального фонду програму для автоматизації бухгалтерського обліку «Парус — Бюджет 7.40» на 5 робочих місць вартістю 11022 грн. (у тому числі ПДВ — 1837 грн.). Згідно з укладеним договором установі надано право користування цією програмою без права передачі самого програмного забезпечення та/або повноважень на його користування третім особам.

Також установою укладено договір на абонентське обслуговування цієї комп’ютерної програми. Вартість такого обслуговування складає 3036 грн. (у тому числі ПДВ — 506 грн.) на рік.

У регістрах бухгалтерського обліку цю господарську операцію відображаємо так:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,
грн.

дебет

кредит

1

Установлено комп’ютерну програму з автоматизації бухгалтерського обліку (право користування)

801 (802)

675

11022

Видатки на придбання комп’ютерної програми здійснено за КЕКВ 2240.

2

Перераховано кошти за комп’ютерну програму, послуги з її установлення та обслуговування

675

321

14058

3

Отримано послуги з обслуговування програми з автоматизації бухгалтерського обліку

801 (802)

675

3036

Видатки на оплату послуг з установлення та обслуговування комп’ютерної програми здійснено за КЕКВ 2240.

 

Приклад 2. На замовлення бюджетної установи було створено веб-сайт, виключні права на володіння, користування і розпорядження яким передано замовнику. Згідно з умовами договору плата за створення веб-сайту складає 7200 грн. (у тому числі ПДВ — 1200 грн.). Видатки здійснено за рахунок коштів загального фонду.

Для відображення в облікових регістрах цієї операції потрібно зробити такі записи:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,
грн.

дебет

кредит

1

Оприбутковано виключні права на веб-сайт, розроблений за технічним замовленням бюджетної установи

121

675

6000

Одночасно (сума без ПДВ)

801 (802)

401

6000

Списано суму ПДВ за придбаним нематеріальним активом на фактичні видатки

801 (802)

675

1200

Видатки на оплату робіт з придбання (розробки) веб-сайту, на які установі передані виключні права на володіння, користування і розпорядження, здійснено за КЕКВ 3160.

2

Перераховано кошти за виконані роботи

675

321

7200

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі