Теми статей
Обрати теми

Новий Закон про закупівлі: вивчаємо разом

Редакція ББ
Стаття

Новий Закон про закупівлі: вивчаємо разом

 

Ця консультація є розширеним коментарем до Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VII, опублікованого на с. 4 цього номера нашої газети.

У ній розповімо про основні нові вимоги цього документа до процедур закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти.

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Напевно, більшість бухгалтерів запитує один одного: чому саме зараз необхідно було приймати новий Закон? Невже не можна було залишити хоча б на цей рік все, як і раніше? І взагалі, чому новий Закон прийняли так терміново, майже у пожежному порядку?

Зразу хочемо вас заспокоїти: новий Закон не такий вже й страшний, хоча його прийняття додасть клопоту тим суб’єктам, які мають справу з бюджетними коштами та раніше були виключені з переліку замовників. Основною метою прийняття Закону є створення умов для подолання корупції, спрощення процедур закупівель, підвищення прозорості здійснення державних закупівель, посилення державного та громадського контролю за витрачанням і раціональним використанням державних коштів.

Цей Закон опубліковано в газеті «Голос України» від 19.04.2014 р. № 78. Він прийшов на зміну Закону № 2289. Відповідно до п. 1 Прикінцевих положень Закону, він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, тобто з 20.04.2014 р.

Кабміну в десятиденний строк з дня набрання чинності Законом наказано привести свої нормативно-правові акти та нормативно-правові акти міністерств та інших центральних органів виконавчої влади у відповідність до Закону, а також забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації положень Закону. Крім того, Кабмін зобов’язаний у двомісячний строк з дня набрання чинності Законом розробити та подати на розгляд Верховної Ради проект Закону щодо електронних закупівель. У результаті Закон прийнято без норм про електронні торги. Про механізм проведення таких торгів депутати планують пізніше прийняти спеціальні документи.

Сфера застосування Закону

Безумовно, головною фішкою нового Закону є значне розширення сфери його застосування.

Перше, що привертає увагу, — це суттєва зміна терміна «замовники», який викладено згідно з принципами Директив ЄС. Далі порівняємо старе та нове визначення цього терміна.

До 20.04.2014

Після 20.04.2014

Замовники — розпорядники державних коштів, які здійснюють закупівлю в порядку, визначеному Законом № 2289.

Розпорядник державних коштів — державні органи, органи влади АР Крим, органи місцевого самоврядування, інші органи, установи, організації, визначені Конституцією та іншими актами законодавства України, а також установи чи організації, утворені у встановленому порядку державними органами, органами влади АР Крим чи органами місцевого самоврядування та уповноважені на отримання державних коштів, взяття за ними зобов’язань і здійснення платежів, а також підприємства та їх об’єднання

Замовники — органи державної влади та органи місцевого самоврядування, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі за наявності однієї з таких ознак:

1) юридична особа є одержувачем бюджетних коштів та уповноважена розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, в межах такого фінансування;

2) органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи;

3) у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 %.

Крім того, до замовників також належать замовники, визначені в п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону № 4851

У розумінні Закону № 4851 до цієї категорії замовників віднесено:

1) юридичних осіб, які провадять діяльність у будь-якій із сфер, визначених ст. 2 Закону № 4851;

2) суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у будь-якій із сфер*, визначених ст. 2 Закону № 4851, та відповідають хоча б одній з таких ознак:

— органам державної влади, органам влади АР Крим, органам місцевого самоврядування належить частка у статутному капіталі суб’єкта господарювання у розмірі більш ніж 50 %, або такі органи володіють більшістю голосів у вищому органі суб’єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу чи наглядової ради суб’єкта господарювання;

— наявність спеціальних або ексклюзивних прав**

* При цьому зазначимо, що дія Закону № 4851 поширюється на суб’єктів, які є замовниками та провадять діяльність у таких сферах:

— забезпечення виробництва, транспортування та постачання теплової енергії;

— забезпечення виробництва, передачі, розподілу, купівлі-продажу, постачання електричної енергії та централізованого диспетчерського (оперативно-технологічного) управління об’єднаною енергетичною системою України;

— забезпечення виробництва, транспортування та постачання питної води;

— забезпечення функціонування централізованого водовідведення;

— надання послуг з користування інфраструктурою залізничного транспорту загального користування;

— забезпечення функціонування міського електричного транспорту та експлуатація його об’єктів для надання послуг з перевезення;

— надання послуг автостанцій, портів, аеропортів;

— надання послуг з аеронавігаційного обслуговування польотів повітряних суден;

— надання послуг поштового зв’язку;

— геологічне вивчення (у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ) нафтогазоносних надр, родовищ вугілля та інших видів твердого палива;

— забезпечення функціонування та експлуатація телекомунікаційних мереж фіксованого зв’язку загального користування або надання загальнодоступних телекомунікаційних послуг;

— забезпечення транспортування, зберігання, переробки нафти та нафтопродуктів сирих;

— забезпечення функціонування ринку електричної енергії, ринку «на добу наперед», балансуючого ринку, ринку допоміжних послуг, а також надання послуг системного оператора, адміністратора розрахунків, адміністратора комерційного обліку, оператора ринку, гарантованого покупця відповідно до положень Закону України «Про засади функціонування ринку електричної енергії України»;

— надання допоміжних послуг на ринку допоміжних послуг та послуг з вирівнювання умов для конкуренції відповідно до положень Закону України «Про засади функціонування ринку електричної енергії України».

** Спеціальні або ексклюзивні права — права, надані в межах повноважень органом державної влади або органом місцевого самоврядування на підставі будь-якого нормативно-правового акта та/або акта індивідуальної дії, які обмежують провадження діяльності у сферах, визначених Законом № 4851, однією чи кількома особами, що істотно впливає на здатність інших осіб провадити діяльність у зазначених сферах. Особливості віднесення зазначених актів до таких, що передбачають наявність спеціальних або ексклюзивних прав, установлюються КМУ.

 

Як бачимо, завдяки зміні термінології, сфера дії Закону суттєво розширена. Фактично це означає, що під дію нового Закону підпадають не тільки розпорядники бюджетних коштів, а й підприємства, 51 % акцій яких знаходяться в державній або комунальній власності.

Разом з тим у Законі відсутнє визначення такого терміна, як «державні кошти», а замість нього у тексті Закону згадуються лише «бюджетні кошти». До бюджетних коштів (коштів бюджету) відносяться належні відповідно до законодавства надходження бюджету та витрати бюджету. Визначення цього терміна наведено у ст. 2 БКУ.

У Законі з’явився термін «електронні засоби» — електронне обладнання та програмне забезпечення для створення, обробки, передачі та зберігання даних і електронних документів.

У ст. 12 Закону визначено, що замовник має право здійснювати процедури закупівлі із використанням електронних засобів. У разі використання електронних засобів з метою подання пропозицій конкурсних торгів, кваліфікаційних та цінових пропозицій та здійснення їх оцінки замовники повинні створювати документи та подавати дані з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 р. № 851-IV і Закону України «Про електронний цифровий підпис» від 22.05.2003 р. № 852-IV.

При цьому електронні засоби, які використовуються замовником під час здійснення процедур закупівель, повинні бути загальнодоступними і гарантувати недискримінацію та рівний доступ до інформації всім учасникам процедур закупівель. Також у Законі зазначено, що особливості застосування електронних засобів під час здійснення процедур закупівлі визначаються Кабміном.

Дещо розширено поняття «пов’язана особа». Окрім раніше визначених осіб, до них також віднесено фізичних осіб — членів комітету з конкурсних торгів замовника та/або членів їх сімей, які здійснюють контроль над учасниками процедури закупівлі або уповноважені здійснювати від імені учасника процедури закупівлі юридичні дії, спрямовані на встановлення, зміну або зупинення цивільно-правових відносин.

Також уточнено, що під здійсненням контролю потрібно розуміти можливість здійснення вирішального впливу або вирішальний вплив на господарську діяльність учасника процедури закупівлі безпосередньо або через більшу кількість пов’язаних фізичних чи юридичних осіб, що здійснюється, зокрема, шляхом реалізації права володіння або користування всіма активами чи їх значною часткою, права вирішального впливу на формування складу, результати голосування, а також вчинення правочинів, які надають можливість визначати умови господарської діяльності, давати обов’язкові до виконання вказівки або виконувати функції органу управління учасника процедури закупівлі, або володіння часткою (паєм, пакетом акцій), яка становить не менше ніж 25 % статутного капіталу учасника процедури закупівлі.

 

Зміна граничної вартості предмета закупівлі

Законом відкорегована ч. 1 ст. 2, у якій наведено порядок визначення граничної вартості предмета закупівлі. Давайте подивимось, як виглядала ця стаття Закону до та після 20.04.2014 р.

До 20.04.2014

Після 20.04.2014

Цей Закон застосовується до всіх замовників та закупівель товарів, робіт та послуг, які повністю або частково здійснюються за рахунок державних коштів, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 100 тис. грн. (у будівництві — 300 тис. грн.), а робіт — 1 млн грн., крім закупівель за процедурою електронного реверсивного аукціону, умови застосування якої встановлені розд.VIII1 Закону, у тому числі на технічне обслуговування, іншу оплатну підтримку на майбутнє об’єкта закупівлі чи виплат, пов’язаних з використанням об’єктів права інтелектуальної власності.
Дія цього Закону поширюється на підприємства, визначені у п. 21 ч. 1 ст 1 цього Закону, лише у разі здійснення ними закупівель за рахунок державних коштів, визначених у п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону.
Дія цього Закону не поширюється на випадки укладення трудових договорів

Цей Закон застосовується до всіх замовників та закупівель товарів, робіт і послуг, за умови, що вартість предмета закупівлі (без урахування ПДВ), товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 100 тис. грн., а робіт — 1 млн грн.
Вартість предмета закупівлі товарів, робіт і послуг, встановлена в абз. 1 цієї частини, переглядається кожні 24 місяці з урахуванням індексів споживчих цін, індексів цін виробників промислової продукції. За результатами перегляду Кабмін вносить до Верховної Ради України проект закону про внесення змін до цього Закону

 

Отже, починаючи з 20.04.2014 р. при визначенні граничної вартості предмета закупівлі замовники повинні врахувати наступне:

1) у ст. 2 Закону чітко визначено, що гранична вартість предмета закупівлі товарів, послуг та робіт встановлена на рівні 100 тис. грн. та 1 млн грн. без урахування ПДВ. При перевищенні зазначених сум замовники повинні застосовувати одну з процедур закупівель.

Фактично це означає, що гранична вартість предмета закупівлі збільшена на ставку ПДВ. Наприклад, очікувана вартість предмета закупівлі товару —
108 тис. грн., у тому числі ПДВ — 18 тис. грн. Оскільки у такому випадку вартість предмета закупівлі складає менше 100 тис. грн., а саме 90 тис. грн. (108 тис. грн. — 18 тис. грн.), бюджетній установі не потрібно проводити процедуру закупівлі.

Разом з тим зверніть увагу: у річному плані закупівель у колонці 4 необхідно вказувати очікувану вартість предмета закупівлі із зазначенням суми ПДВ. Тобто вказуєте таку вартість зі словами: «з ПДВ». Саме такі вимоги передбачені п. 6 Інструкції щодо заповнення форми річного плану закупівель, затвердженої наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922;

2) граничну вартість предмета закупівлі товарів та послуг в будівництві замовники визначають, як і при закупівлі звичайних товарів і послуг, тобто у загальному порядку.

Отже, тепер у замовників відсутня можливість укладати прямі договори про закупівлю товарів та послуг у будівництві до 300 тис. грн. (тобто прямі договори дозволено укладати замовникам тільки до 100 тис. грн.);

3) Закон обіцяє замовникам переглядати кожні
2 роки граничну вартість предмета закупівлі товарів, послуг та робіт. Оскільки така вартість буде визначатися залежно від рівня індексів споживчих цін та індексів цін виробників промислової продукції, то її зміна виглядає як свого роду індексація порогової вартості предмета закупівлі.

Законом унесено зміни до ст. 2 Закону № 4851. Згідно з цими змінами дія Закону № 4851 поширюється на закупівлі замовниками товарів, робіт і послуг для здійснення ними діяльності у сферах, визначених ст. 2 цього Закону, які:

— повністю або частково здійснюються за рахунок бюджетних коштів за умови, що вартість закупівлі товарів і послуг дорівнює або перевищує 100 тис. грн., а робіт — дорівнює або перевищує 1 млн грн.;

— здійснюються за рахунок власних коштів за умови, що вартість закупівлі товару товарів і послуг дорівнює або перевищує 1 млн грн., а робіт — 5 млн грн..

Таким чином, межа закупівель товарів та послуг для таких замовників знижена з 5 млн грн. до 1 млн грн., а робіт — з 10 млн грн. до 5 млн грн.

 

Перелік тендерних пільг скорочено

У Законі значно скорочено (майже у 4 рази) перелік товарів, робіт та послуг, на які не поширюється його дія.

Вже зараз певна частина замовників шукає відповіді на запитання: чи дійсно проводити тендери на ті товари, які до 20.04.2014 р. підпадали під виключення? Які з цих винятків зараз підпадають під дію Закону? Перш за все давайте подивимось та порівняємо переліки товарів, робіт та послуг, на які не поширювалась дія Закону № 2289 та не поширюється дія Закону.

До 20.04.2014

Після 20.04.2014

1

2

1) товари, роботи і послуги, пов’язані з розробленням дизайну, виготовленням захищеного паперу, банкнот, монет і державних нагород України, їх зберіганням, транспортуванням та обліком;

2) послуги, закупівля яких здійснюється державними банками та банками, в капіталізації яких взяла участь держава, виключно для проведення ними банківських операцій відповідно до Закону України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 р. № 2121-III;

3) товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється замовниками, розташованими за межами України;

4) товари, роботи і послуги, закупівля яких становить державну таємницю відповідно до Закону України «Про державну таємницю» від 21.01.94 р. № 3855-XII;

5) послуги, необхідні для здійснення державних запозичень, обслуговування і погашення державного боргу;

6) товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється для підготовки і проведення виборів та референдумів в Україні;

7) послуги з медичного обслуговування населення, що надаються за договором, укладеним відповідно до Закону України «Про порядок проведення реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві» від 07.07.2011 р. № 3612-VI;

8) товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється відповідно до програм Глобального фонду для боротьби із СНІДом, туберкульозом та малярією в Україні, що виконуються відповідно до закону;

9) товари, роботи і послуги, пов’язані з операціями Національного банку України із забезпечення управління золотовалютними резервами, їх розміщення, купівлі та продажу на вторинному ринку цінних паперів, здійснення валютних інтервенцій шляхом купівлі-продажу валютних цінностей на валютних ринках;

10) послуги з оренди нежитлових приміщень, які знаходяться у державній та комунальній власності, для розміщення бюджетних установ;

11) юридичні послуги, пов’язані із захистом прав та інтересів України під час врегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України;

12) об’єкти державного цінового регулювання і послуги, закупівля яких здійснюється Аграрним фондом відповідно до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» від 24.06.2004 р. № 1877-IV;

13) товари, закупівля яких здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного матеріального резерву, та його підприємствами шляхом укладення договорів купівлі-продажу, ф’ючерсних, форвардних контрактів виключно на біржовому ринку (товарних, фондових біржах) в установленому законодавством порядку згідно з номенклатурою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України;

14) товари, що реалізуються відповідно до Закону України «Про державний матеріальний резерв» від 24.01.97 р. № 51/97-ВР, закупівля яких здійснюється розпорядниками бюджетних коштів. Умови такої реалізації визначаються КМУ;

15) послуги з авіаперевезень осіб, щодо яких здійснюється державна охорона відповідно до ст. 5 та ч. 1 ст. 6 Закону України «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб» від 04.03.98 р. № 160/98-ВР;

16) роботи із знесення самочинно збудованих об’єктів, відповідно до ст. 38 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038-VI;

17) послуги з нормування та стандартизації у будівництві;

18) товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється вищими навчальними закладами та науково-дослідними установами за рахунок власних надходжень;

19) природний газ; послуги з його транспортування (у тому числі переміщення, фрахтування, страхування, зливу/наливу, інспекції кількості та якості), розподілу, постачання, зберігання; фінансові інструменти, операції з деривативами та управління ризиками, фінансові послуги, послуги бірж, аукціонів, систем електронних торгів та інші послуги, що застосовуються в міжнародній торговельній та фінансовій практиці під час закупівлі та реалізації природного газу, закупівля яких здійснюється суб’єктом, уповноваженим КМУ на формування ресурсу природного газу для споживачів України, у тому числі для потреб населення;

20) товари, відповідно до комплектувальної відомості на літаки або вертольоти та до специфікації матеріалів і агрегатів на авіаційні двигуни, які внесені до конструкторської документації розробника виробу;

21) послуги з підготовки фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів (післядипломна освіта) за державним замовленням;

22) товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється в рамках реалізації проектів цільових екологічних (зелених) інвестицій та пропозицій щодо здійснення заходів, пов’язаних з реалізацією таких проектів і виконанням зобов’язань сторін Кіотського протоколу до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату, за кошти, отримані від продажу частин встановленої кількості викидів парникових газів;

23) придбання, оренда землі, будівель, іншого нерухомого майна або майнових прав на землю, будівлі, інше нерухоме майно;

24) послуги третейських судів, арбітражів для розгляду та вирішення спорів, в яких бере участь замовник;

25) товари і послуги, які закуповуються безпосередньо для проведення виїзних гастрольних заходів творчих колективів та виконавців, а також культурно-мистецьких і туристичних заходів та фестивалів, що мають суспільно-політичне, культурне або історичне значення, терміновість і доцільність проведення яких визначаються актами і дорученнями Президента України чи актами КМУ;

26) корми для циркових тварин;

27) товари і послуги, необхідні для створення нових постановок (концертів), виготовлення (створення) вихідних фільмових матеріалів, аудіовізуальних творів;

28) послуги з авіаперевезень, автоперевезень, організації харчування, проживання, експлуатації спортивних споруд, спеціального обладнання та облаштування місць для проведення навчально-тренувальних зборів, спортивних змагань і заходів всеукраїнського та міжнародного рівня, лікарські і фармацевтичні препарати для збірних команд України;

29) фінансові послуги, які надаються у зв’язку з емісією, купівлею, продажем, передачею цінних паперів або інших фінансових інструментів;

30) цінні папери, акції (частки, паї) у статутному (складеному) капіталі господарського товариства;

31) освітні послуги, що надаються закордонними вищими навчальними закладами та науковими установами студентам, аспірантам, науковим і науково-педагогічним працівникам за межами України;

32) послуги з провадження наукової, науково-технічної діяльності, які фінансуються на конкурсній основі в порядку, визначеному ст. 34 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 13.12.1991 р. № 1977-XII;

33) товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється Фондом гарантування вкладів фізичних осіб;

34) товари, роботи і послуги, що закуповуються замовниками, які беруть участь в укладенні угод про розподіл продукції та/або є інвесторами за угодами про розподіл продукції, укладеними відповідно до Закону України «Про угоди про розподіл продукції» від 14.09.99 р. № 1039-XIV, з метою реалізації прав і виконання обов’язків інвесторів за такими угодами;

35) товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється замовниками за рахунок кредитів, залучених під державні гарантії для фінансування проектів у сфері сільського господарства в рамках виконання вимог Меморандуму про взаєморозуміння щодо співпраці в реалізації пріоритетних проектів у галузі сільського господарства;

36) товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється державними комерційними підприємствами та господарськими товариствами суднобудівної промисловості (клас 30.11 група 30.1 розділ 30, клас 33.15 група 33.1 розділ 33 КВЕД ДК 009:2010), дослідно-конструкторськими організаціями (клас 72.19 група 72.1 розділ 72, клас 71.12 група 71.1 розділ 71, клас 71.20 група 71.2 розділ 71 КВЕД ДК 009:2010), що надають послуги підприємствам суднобудівної промисловості (клас 30.11 група 30.1 розділ 30, клас 33.15 група 33.1
розділ 33 КВЕД ДК 009:2010
), у разі якщо вони є виконавцями державних оборонних замовлень;

37) бланки цінних паперів, бланки для оформлення результатів надання адміністративних послуг, бланки документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, бланки документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, бланки інших документів, які відповідно до законодавства потребують використання спеціальних елементів захисту, марки акцизного податку;

38) послуги з підтримки, обслуговування та модифікації Єдиної інформаційно-аналітичної системи «Вибори»

1) товари, роботи і послуги, пов’язані з розробленням дизайну, виготовленням захищеного паперу, банкнот, монет і державних нагород України, їх зберіганням, транспортуванням та обліком;

2) товари, роботи і послуги, закупівля яких
здійснюється закордонними дипломатичними установами;

3) товари, роботи і послуги, закупівля яких становить державну таємницю відповідно до Закону України
«Про державну таємницю» від 21.01.94 р. № 3855-XII
;

4) послуги, необхідні для здійснення державних запозичень, обслуговування і погашення державного боргу;

5) товари і послуги, закупівля яких здійснюється для підготовки і проведення виборів та референдумів в Україні*;

6) товари, послуги, пов’язані з операціями Національного банку України із забезпечення управління золотовалютними резервами, їх розміщення, купівлі та продажу на вторинному ринку цінних паперів, здійснення валютних інтервенцій шляхом купівлі-продажу валютних цінностей на валютних ринках;

7) придбання, оренда землі, будівель, іншого нерухомого майна або майнових прав на землю, будівлі, інше нерухоме майно;

8) послуги міжнародних третейських судів, міжнародних комерційних арбітражів для розгляду та вирішення спорів, у яких бере участь замовник;

9) послуги фінансових установ, в тому числі міжнародних фінансових організацій, пов’язані із залученням кредитних ресурсів та коштів до статутного капіталу замовником;

10) фінансові послуги, що надаються у зв’язку з емісією, купівлею, продажем, передачею цінних паперів або інших фінансових інструментів;

11) послуги, закупівля яких здійснюється банками для надання ними банківських послуг та проведення банківських операцій відповідно до законів України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 р. № 2121-III та «Про Національний банк України» від 20.05.99 р. № 679-XIV;

12) послуги, які надаються Національним банком України відповідно до закону;

13) бланки документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України — паспорти, бланки документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, бланки інших документів, які відповідно до законодавства України потребують використання спеціальних елементів захисту, марки акцизного податку, які виготовляються підприємствами, що входять до сфери управління Національного банку України, а також товари, роботи і послуги, необхідні для їх виготовлення;

14) послуги з провадження наукової, науково-технічної діяльності, які фінансуються на конкурсній основі в порядку, визначеному ст. 34 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 13.12.91 р. № 1977-XII

* Цей виняток у Законі діє до 31.12.2014 р.

 

Отже, якщо ви знайшли товари, роботи та послуги у колонці 2 таблиці, то їх закупівлю можете проводити шляхом укладання прямих договорів без здійснення процедури закупівлі (причому незалежно від суми такого договору).

Також у п. 4 ст. 2 Закону наведено перелік товарів, робіт та послуг, за якими окремими законами України буде визначено особливості здійснення закупівель. До такого переліку потрапили практично всі товари, роботи та послуги, визначені у п. 4 ст. 2 Закону № 2289. Якщо пам’ятаєте, Кабміну було доручено розробити та винести на розгляд Верховної Ради України проекти законів, що визначають особливості здійснення закупівель за державні кошти товарів, робіт і послуг, зазначених ч. 4 ст. 2 Закону № 2289. Також було встановлено, що до прийняття Верховною Радою України відповідних законів закупівля зазначених товарів, робіт і послуг здійснюється відповідно до Закону № 2289, тобто на загальних підставах.

Прикро, але віз і нині там. Річ у тому, що за часів дій Закону № 2289 Верховна Рада не прийняла жодного такого закону. Як швидко будуть прийняті спеціальні закони, які б визначали особливості здійснення закупівель таких товарів, робіт та послуг, покаже час.

 

Планування закупівель

Як і раніше, закупівля товарів, робіт і послуг здійснюється відповідно до річного плану.

Закон спростив для замовників спосіб направлення річного плану контролюючим органам. Для наочності порівняємо такі вимоги в таблиці.

До 20.04.2014

Після 20.04.2014

1. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Річний план, зміни до нього надсилаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, річний план, кошторис (тимчасовий кошторис), фінансовий план (план асигнувань, план використання бюджетних (державних) коштів), зміни до них надсилаються Уповноваженому органу протягом 5 робочих днів з дня їх затвердження.
Річний план закупівель та зміни до нього оприлюднюються замовником шляхом розміщення на власному веб-сайті або за його відсутності на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів протягом п’яти робочих днів з дня їх затвердження

1. Закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Річний план, зміни до нього надсилаються до органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, або обслуговуючого банку за місцем обслуговування замовника протягом 5 робочих днів з дня їх затвердження.
2. Річний план, зміни до нього обов’язково безоплатно оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель протягом 5 робочих днів з дня затвердження річного плану або змін до нього. Річний план та зміни до нього також оприлюднюються замовником на власному веб-сайті або за його відсутності на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів

 

Таким чином, замовники протягом 5 робочих днів із дня затвердження річного плану закупівель (зміни до нього) повинні:

— надіслати його до органів Держказначейства;

— безоплатно оприлюднити на веб-порталі Мін­економрозвитку.

Також, як і раніше, замовник повинен оприлюднити річний план на власному веб-сайті або за його відсутності на веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів.

Звісно, якщо протягом року виникне необхідність здійснити закупівлю товарів, робіт або послуг із застосуванням однієї з процедур закупівель, то розпорядникам бюджетних коштів потрібно буде внести зміни до річного плану закупівель. Процедура направлення таких змін до річного плану закупівель аналогічна розглянутому порядку.

Впевнені, що спрощення порядку оприлюднення річного плану відкриє широкий доступ громадськості до інформації про заплановані закупівлі за бюджетні кошти.

 

Оприлюднення інформації про закупівлю

Ще однією з головних новацій Закону є відміна обов’язкової публікації інформації про закупівлю в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель (інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель»). Також відмінено публікацію інформації про закупівлю у міжнародному інформаційному виданні з питань державних закупівель (міжнародне друковане видання «Announcer of the public purchasing»).

У зв’язку з цим замовники отримали право виключно за своїм бажанням публікувати інформацію про закупівлі. Так, інформація про закупівлі може додатково оприлюднюватися на вибір замовника в інших засобах масової інформації, на веб-сайтах замовника (у разі наявності) або веб-сайтах відповідних органів влади, органів місцевого самоврядування. Таке право передбачено ч. 2 ст. 10 Закону.

Безумовно, відміна обов’язкової публікації інформації про закупівлі є позитивним моментом, оскільки замовники завжди стикалися з купою труднощів при розміщенні інформації про закупівлі у «Віснику державних закупівель». Крім того, задекларована безоплатність публікації такої інформації за останні роки поступово перейшла на комерційні рейки, оскільки фактично вимагала від замовників оплачувати додаткові витрати на розміщення такої інформації чи виправлення помилок у ній.

Отже, Закон передбачає, що всю інформацію про закупівлю замовники оприлюднюють на веб-порталі Уповноваженого органу. Нині веб-порталом уповноваженого органу з питань закупівель є офіційний загальнодержавний веб-портал «Державні закупівлі» за адресою www.tender.me.gov.ua.

Увага! Перелік інформації про закупівлю, що підлягає оприлюдненню, порівняно з вимогами Закону № 2289 збільшено. Крім того, змінено (скорочено) строки оприлюднення такої інформації на веб-порталі.

Далі наведемо в таблиці, яку інформацію про закупівлю замовники оприлюднюють на веб-порталі, а також зазначимо строки, протягом яких вони повинні це зробити.

Назва документа

Строки оприлюднення

1

2

Оголошення про проведення процедури закупівлі

Не пізніше ніж за 20 днів (раніше — 30 днів) до дня розкриття пропозицій конкурсних торгів чи кваліфікаційних пропозицій, якщо Законом для окремих процедур закупівлі не встановлено інший строк

 

Така інформація обов’язково додатково оприлюднюється на веб-порталі англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну:
— для товарів — 200 тис. євро;
— для послуг — 300 тис. євро;
— для робіт — 500 тис. євро.
Курс євро визначається згідно з офіційним курсом НБУ, встановленим на день надання для оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі

Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі

Одночасно з оголошенням про проведення процедури закупівлі

Документація конкурсних торгів чи кваліфікаційна документація

Не пізніше ніж за 20 днів (раніше — 30 днів) до дня розкриття пропозицій конкурсних торгів чи кваліфікаційних пропозицій, якщо Законом для окремих процедур закупівлі не встановлено інший строк

Зміни до документації конкурсних торгів чи кваліфікаційної документації та роз’яснення до неї
(у разі наявності)

Протягом 3 робочих днів з дня прийняття рішення про їх внесення, але не пізніше ніж за 7 днів до дати розкриття пропозицій конкурсних торгів чи кваліфікаційних пропозицій

Оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі проведення закупівлі за рамковими угодами)

Не пізніш як через 7 днів з дня укладення рамкової угоди

Протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій

Протягом 3 робочих днів з дня розкриття пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій

Інформація про відхилення пропозицій конкурсних торгів, цінових пропозицій, кваліфікаційних пропозицій та підстави такого відхилення у вигляді протоколу

Протягом 3 робочих днів з дня прийняття такого рішення

Повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів чи цінової пропозиції (пропозиції за результатами застосування переговорної процедури закупівлі

Протягом 3 робочих днів з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі

Оголошення про результати процедури закупівлі

Не пізніше ніж через 7 днів з дня укладення договору про закупівлю чи прийняття рішення про скасування торгів чи визнання їх такими, що не відбулися

Зверніть увагу: таке оголошення може бути оприлюднено окремо за кожним лотом

Така інформація обов’язково додатково оприлюднюється на веб-порталі англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну:
— для товарів — 200 тис. євро;
— для послуг — 300 тис. євро;
— для робіт — 500 тис. євро.
Курс євро визначається згідно з офіційним курсом НБУ, встановленим на день надання для оприлюднення на веб-порталі оголошення про проведення процедури закупівлі

Звіт про результати проведення процедури закупівлі

Не пізніш як через 3 дні з дня його затвердження

Повідомлення про внесення змін до договору*

Протягом 3 робочих днів з дня внесення змін

*Така інформація підлягає оприлюдненню на веб-порталі у випадках, передбачених пп. 1, 2, 4, 5 та 8 ч. 5 ст. 40 Закону.
Зазначимо, що до таких випадків віднесено зміну істотних умов договору про закупівлю у разі:
— зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
— зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 % у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;
— продовження строку дії договору та виконання зобов’язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі;
— узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);
— зміни умов у зв’язку із застосуванням положень ч. 6 ст. 40 Закону. Ця норма передбачає, що дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 % суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.

Звіт про виконання договору про закупівлю

Протягом 3 робочих днів з дня закінчення строку дії договору, виконання договору про закупівлю або його розірвання

 

Як бачимо, починаючи з 20.04.2014 р. інформацію про закупівлі замовники повинні оприлюднювати на веб-порталі про всі етапи процедури закупівлі. Отже, починаючи з річного плану, і закінчуючи інформацією про виконання договору про закупівлю, замовникам необхідно оприлюднювати на веб-порталі всю інформацію стосовно закупівель.

Закон також застерігає замовників: процедури закупівлі, попередня кваліфікація учасників не можуть проводитися до/без оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі на веб-порталі.

Замовники, при розміщенні інформації про закупівлю на веб-порталі будьте уважні! Адже відповідальність за повноту та достовірність інформації, що оприлюднюється на веб-порталі, покладено на голову та секретаря комітету з конкурсних торгів замовника.

Інформацію для оприлюднення на веб-порталі замовники можуть подавати у формі електронних документів. У разі подання інформації в іншій формі зміст такої інформації необхідно підтвердити у письмовій формі.

 

Додаткова інформація про закупівлі теж підлягає оприлюдненню на веб-порталі

Взагалі, Закон досить значну увагу приділяє оприлюдненню інформації про закупівлі на веб-порталі. Звісно, такі заходи запроваджені для того, щоб вся інформація про процедури закупівлі була максимально відкритою та доступною для ознайомлення широкої громадськості.

Так, окрім основної інформації про закупівлю, Закон вимагає обов’язково оприлюднювати на веб-порталі додаткову інформацію про закупівлі. Далі наведемо в таблиці вимоги до її оприлюднення на веб-порталі.

Назва документа

Порядок та строки оприлюднення

Рішення, прийняті за результатами звернення з вимогою щодо усунення порушення під час проведення процедури закупівлі

Замовник, генеральний замовник повинні повідомити всіх заінтересованих осіб про рішення, прийняті за результатами розгляду звернення, та одночасно подати для оприлюднення таке рішення разом із зверненням на веб-портал

Скарга до органу оскарження

Орган оскарження повинен у строк, що не перевищує 3 робочих днів з дня реєстрації скарги в органі оскарження, повідомити суб’єкта оскарження, замовника, генерального замовника про час і місце розгляду скарги та в той самий строк подати для оприлюднення таке повідомлення на веб-портал

Орган оскарження зобов’язаний поінформувати суб’єкта оскарження, замовника, генерального замовника про залишення скарги без розгляду не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення та в той самий строк подати для оприлюднення таке рішення на веб-портал

Рішення про призупинення процедури закупівлі

Орган оскарження має право за власною ініціативою або за заявою суб’єкта оскарження прийняти рішення про призупинення процедури закупівлі на строк до винесення рішення за скаргою, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду. Протягом 1 робочого дня орган оскарження повідомляє про призупинення процедури закупівлі центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, уповноважений орган, замовника, генерального замовника та суб’єкта оскарження та в той самий строк подає на оприлюднення таке рішення на веб-портал

Рішення органу оскарження

Такі рішення підлягають обов’язковому оприлюдненню після їх прийняття на веб-порталі та не пізніше наступного робочого дня також оприлюднюються на веб-порталі Антимонопольного комітету України

Роз’яснення щодо документації конкурсних торгів та внесення змін до неї

Замовник повинен надати роз’яснення на звернення протягом 3 днів з дня його отримання та оприлюднити його на веб-порталі.

У разі проведення зборів з метою роз’яснення будь-яких звернень щодо документації конкурсних торгів замовник повинен забезпечити ведення протоколу таких зборів з викладенням у ньому всіх роз’яснень щодо звернень і оприлюднити його на веб-порталі.

Замовник має право з власної ініціативи чи за результатами звернень внести зміни до документації конкурсних торгів, продовживши строк подання та розкриття пропозицій конкурсних торгів не менше ніж на 7 днів, та повідомити письмово протягом 1 робочого дня з дня прийняття рішення про внесення зазначених змін усіх осіб, яким було видано документацію конкурсних торгів

Інформація про застосування переговорної процедури закупівлі

Протягом 3 робочих днів з моменту прийняття рішення про застосування переговорної процедури закупівлі

 

Навчання членів комітету тепер за бажанням

Закон підготував досить приємну новину для усіх замовників. Тепер Закон не зобов’язує голову, секретаря та інших членів комітету з конкурсних торгів проходити навчання з питань організації та здійснення закупівель. Таке навчання зазначені особи можуть пройти виключно за власним бажанням.

Також відповідні зміни унесено до ст. 16414 КУпАП. Отже, тепер непроходження навчання чи підвищення кваліфікації з питань організації та здійснення процедур закупівель не є підставою для застосування адмінштрафу.

Додамо, що вимога щодо проходження навчання з питань організації та здійснення закупівель для голови та секретаря комітету з конкурсних торгів була передбачена у ст. 11 Закону № 2289. Виконати ж таку вимогу на практиці було практично не можливо, оскільки так і не було затверджено нормативного документа, який би регулював питання проходження навчання чи підвищення кваліфікації з питань організації та здійснення процедур закупівель.

 

Збільшено підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі

Перелік підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі передбачено ст. 17 Закону. Зазначимо, що їх стало більше, ніж передбачалося у Законі № 2289.

Так, окрім раніше передбачених підстав, коли замовник приймає рішення про відмову учаснику, учаснику попередньої кваліфікації в участі у процедурі закупівлі, попередній кваліфікації учасників та зобов’язаний відхилити пропозицію конкурсних торгів (кваліфікаційну, цінову пропозицію) учасника (учасника попередньої кваліфікації) додано наступні:

— суб’єкт господарювання (учасник або учасник попередньої кваліфікації) протягом останніх
3 ро­ків притягувався до відповідальності
за порушення, передбачене п. 4 ч. 2 ст. 6, п. 1 ст. 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 р. № 2210-III, у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів (тендерів);

— фізична особа, яка є учасником або учасником попередньої кваліфікації, була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів, судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку.

Крім того, додано перелік підстав, коли прийняття рішення про відмову в участі у процедурі закупівлі є не обов’язком, а лише правом замовника (ч. 2 ст. 17 Закону).

Так, замовник також може прийняти рішення про відмову учаснику, учаснику попередньої кваліфікації в участі у процедурі закупівлі, попередній кваліфікації учасників та може відхилити пропозицію конкурсних торгів (кваліфікаційну, цінову пропозицію) учасника (учасника попередньої кваліфікації) у разі, якщо учасник або учасник попередньої кваліфікації зареєстрований в офшорних зонах. Перелік офшорних зон установлюється Кабінетом Міністрів України. Нині діє розпорядження КМУ «Про перелік офшорних зон» від 23.02.2011 р. № 143-р.

 

Порядок оскарження процедур закупівель

Певних змін зазнали вимоги до оскарження процедур закупівель (ст. 18 Закону). Цікаво те, що не тільки проведення процедур закупівель, а й порядок їх оскарження тепер стане більш відкритим процесом. Розгляд скарги є відкритим, усі бажаючі можуть бути присутніми на розгляді. Особи, присутні на розгляді, можуть використовувати засоби фото-, кінозйомки, відео- та звукозапису. Рішення, прийняте органом оскарження, проголошується прилюдно.

Визначимо основні зміни:

— скарги подаються до органу оскарження не пізніше 10 (раніше — 14 днів) днів з дня, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення його прав чи законних інтересів прий­нятим рішенням, дією чи бездіяльністю замовника, генерального замовника, але до дня укладення договору про закупівлю;

— розгляд скарги зупиняє перебіг строків, встановлених абз. 3 і 4 ч. 2 ст. 31, абз. 4 ч. 5 ст. 36,
абз. 2 ч. 3 ст. 39 Закону.

Перебіг цих строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду;

— рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, генеральними замовниками, особами, яких вони стосуються;

— рішення органу оскарження може бути оскаржене суб’єктом оскарження, замовником до суду протягом 30 днів з дня, коли особа дізналася про його прийняття.

 

Нова інформація у звіті про результати проведення процедури закупівлі

Перелік інформації, яка обов’язково повинна бути зазначена у звіті про результати проведення процедури закупівлі, доповнено важливим пунктом.

Так, у разі закупівлі робіт або послуг замовники повинні вказувати повне найменування та місцезнаходження кожного юридичного суб’єкта господарювання, якого учасник, з яким укладено договір про закупівлю, буде залучати до виконання робіт як субпідрядника в обсязі не менше ніж 20 % вартості договору про закупівлю (якщо про це зазначено в договорі про закупівлю).

У зв’язку з цим також доповнено перелік інформації, яка повинна бути зазначена в документації конкурсних торгів (ст. 22 Закону). А саме у разі закупівлі робіт або послуг документація конкурсних торгів повинна містити вимогу про зазначення учасником у пропозиції конкурсних торгів інформації (повне найменування та місцезнаходження) про кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт як субпідрядника в обсязі не менше ніж 20 % від вартості договору про закупівлю.

 

Кваліфікаційні вимоги до учасників

Закон дещо підкорегував кваліфікаційні вимоги до учасників. Тепер вони такі:

— наявність обладнання та матеріально-технічної бази;

— наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;

— наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів;

— наявність фінансової можливості (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами).

Як бачимо, з цього переліку виключено таку вимогу, як наявність власних виробничих потужностей та/або центрів обслуговування на території України.

 

Види процедур закупівель

Законом установлено такі процедури закупівлі, як:

відкриті торги;

двоступеневі торги;

запит цінових пропозицій;

попередня кваліфікація учасників;

переговорна процедура закупівлі.

Як бачимо, з переліку процедур виключено процедуру електронного реверсивного аукціону. Також з’явилась ще одна процедура — переговорна (раніше вона називалась процедура закупівлі в одного учасника).

Порядок застосування деяких процедур закупівель Законом дещо змінено. Розглянемо основні зміни.

 

Процедура запиту цінових пропозицій

Законом визначено, що така процедура застосовується щодо товарів та послуг, для яких існує ринок, що постійно діє, за умови, що їх вартість не перевищує 300 тис. грн. (раніше для такої процедуру вартість не повинна була перевищувати 200 тис. грн.).

 

Процедура закупівлі в одного учасника — під новим соусом

Нині у Законі процедура закупівель в одного учасника має назву «переговорна процедура».

Відносно цієї процедури закупівлі Закон також підготував певні зміни.

По-перше, уточнено підстави для застосування цієї закупівлі. Наведемо повний перелік підстав для застосування переговорної процедури закупівлі:

1) закупівля творів мистецтва або закупівля, пов’язана із захистом прав інтелектуальної власності, або укладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного чи мистецького конкурсу;

2) відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи;

3) нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів, а саме пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, а також наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам;

4) замовником було двічі відмінено процедуру закупівлі через відсутність достатньої кількості учасників;

5) потреба здійснити додаткову закупівлю в того самого постачальника з метою уніфікації, стандартизації або забезпечення сумісності з наявними товарами, технологіями, роботами чи послугами, якщо заміна попереднього постачальника (виконавця робіт, надавача послуг) може призвести до несумісності або виникнення проблем технічного характеру, пов’язаних з експлуатацією та обслуговуванням;

6) необхідність проведення додаткових будівельних робіт, не зазначених у початковому проекті, але які стали через непередбачувані обставини необхідними для виконання проекту за сукупності таких умов: договір буде укладено з попереднім виконавцем цих робіт, такі роботи технічно чи економічно пов’язані з головним (первинним) договором; загальна вартість додаткових робіт не перевищує 50 % вартості головного (первинного) договору;

7) закупівля юридичних послуг, пов’язаних із захистом прав та інтересів України, в тому числі з метою захисту національної безпеки і оборони, під час врегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб’єкта та України на підставі рішення Кабінету Міністрів України або Ради національної безпеки і оборони України.

По-друге, Законом зменшено випадки, коли переговорна процедура закупівлі відміняється. Перелічимо їх:

— якщо замовником допущено порушення порядку оприлюднення інформації про застосування переговорної процедури закупівлі;

— та/або якщо замовником допущено порушення, які вплинули на об’єктивність визначення переможця процедури закупівлі.

По-третє, зверніть увагу: Закон дозволяє замовнику відміняти переговорну процедуру закупівлі частково (за лотом).

 

Забезпечення конкурсних торгів і договору про закупівлю

Законом змінено, а саме зменшено розмір забезпечення конкурсних торгів. Зокрема, він складає:

— при закупівлі робіт — не більше 0,5 % від очікуваної вартості закупівлі;

— при закупівлі товарів і послуг — не більше 3 % від очікуваної вартості закупівлі.

У разі якщо замовник торгів надає учасникам можливість подавати свої тендерні пропозиції до окремих частин предмета торгів (лотів), замовник торгів установлює розмір тендерного забезпечення для кожного окремого лота виходячи з очікуваної вартості предмета закупівлі (ст. 24 Закону).

Розмір забезпечення договору про закупівлю не змінився. Він не може перевищувати 5 % вартості договору.

 

Скорочено тривалість процедур закупівель

Завдяки новим вимогам у Законі скорочено строки подання та укладання певних документів, у результаті чого загальну тривалість процедур закупівель також скорочено. Наведемо в таблиці інформацію щодо таких строків:

Назва документа

Строк подання та укладання документів

Строк подання учасниками цінових пропозицій

Не може бути меншим, ніж 7 робочих днів з дня оприлюднення запиту цінових пропозицій на веб-порталі. Раніше такий строк не міг бути менше 10 робочих днів

Строк для подання пропозицій відкритих конкурсних торгів

Не може бути меншим, ніж 20 робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення процедури відкритих торгів на веб-порталі. Раніше такий строк не міг бути менше 30 днів

У разі застосуванні скороченої процедури строк подання таких пропозицій може бути скорочено до 10 робочих днів. Раніше такий строк дозволено було скорочувати до 15 днів.

Разом з тим, зверніть увагу, що Закон дозволяє проводити скорочену процедуру у разі обґрунтованої нагальної потреби у закупівлі продукції харчової промисловості, лікарських засобів і виробів медичного призначення. Раніше такий дозвіл також поширювався й на закупівлю продуктів харчування, послуг з організації харчування

Договір про закупівлю з переможцем процедури запиту цінових пропозицій

Не раніше ніж через 3 робочих дні з дня оприлюднення на веб-порталі повідомлення про акцепт цінової пропозиції, але не пізніше ніж через 14 днів з дня визначення переможця. Раніше такий строк не міг бути менше 5 робочих днів

Договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі

Не раніше ніж через 10 днів з дня оприлюднення на веб-порталі повідомлення про акцепт пропозиції за результатами застосування переговорної процедури закупівлі. Раніше замовник мав право укласти договір не раніше ніж через 14 днів.

Не раніше ніж через 5 днів — у разі застосування переговорної процедури закупівлі з підстав*, визначених п. 3 ч. 2 ст. 39 Закону, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, послуг поштового зв’язку, поштових марок та маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування

*До таких підстав віднесена нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, які унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів, а саме пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, а також наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам.

 

Зміна істотних умов договору

Одна з найбільш популярних статей Закону — ст. 40 залишена без змін. У ній визначено випадки унесення змін до істотних умов договору про закупівлю.

Так, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами у повному обсязі, крім таких випадків:

1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;

2) зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 % у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

4) продовження строку дії договору та виконання зобов’язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі;

5) узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);

6) зміни ціни у зв’язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок;

7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу інфляції, зміни курсу іноземної валюти у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни залежно від зміни такого курсу, зміни біржових котирувань, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю;

8) зміни умов у зв’язку із застосуванням положень ч. 6 ст. 40 Закону. Ця норма передбачає, що дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 % суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.

Зверніть увагу на те, що як і раніше, ст. 40 Закону не передбачено можливості збільшення суми, визначеної в договору про закупівлі.

Отже, оскільки підстави для унесення змін до істотних умов договору про закупівлю залишились такими ж, як і за часів дії Закону № 2289, це означає, що сторони договору можуть продовжувати керуватися роз’ясненнями Мінекономрозвитку з цього питання.

 

Як закінчувати процедури, розпочаті до 20.04.2014 р.

За загальним правилом, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Так, згідно зі ст. 5 ЦКУ акт цивільного законодавства не має зворотної дії в часі, крім випадків, коли він пом’якшує або скасовує цивільну відповідальність. При цьому ст. 4 ЦКУ уточнює, що актами цивільного законодавства, зокрема, є закони України.

Відповідно до п. 3 Прикінцевих положень Закону процедури закупівель товарів, робіт і послуг, розпочаті до набрання чинності цим Законом, завершуються відповідно до порядку, що був установлений Законом № 2289, але не пізніше ніж у тримісячний термін.

Отже, ті процедури закупівель товарів, робіт і послуг, які були розпочаті до набуття чинності цим Законом, необхідно завершувати відповідно до порядку, що діяв до дня набуття чинності цим Законом. Інакше кажучи, ті процедури закупівель, які було розпочато до 20.04.2014 р., необхідно завершити за колишніми правилами протягом трьох місяців.

 

Нормативні документи

БКУ — Бюджетний кодекс України від 08.06.2010 р. № 2456-VI.

КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон — Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VII.

Закон № 2289 — Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI.

Закон № 4851 — Закон України «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» від 24.05.2012 р. № 4851-VI.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі