(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
7/8
Бюджетна бухгалтерія
Бюджетна бухгалтерія
Жовтень , 2014/№ 39

Збільшилася ціна на газ: чи розпочинати нову процедуру закупівлі


Бюджетною установою на початку 2014 року проведено процедуру закупівлі в одного учасника. Між бюджетною установою та газовою компанією 20.03.2014 р. укладено договір закупівлі. Сума договору — 126864 грн.

Після того, як було укладено договір, ціна на предмет закупівлі зросла майже на 100 %. На сьогоднішній день невикористаних коштів залишилось 78000 грн. Але цих коштів нині недостатньо для того, щоб розрахуватися з газовою компанією до кінця 2014 року.

Як нам діяти зараз? Чи потрібно розірвати угоду? Чи можна провести новий тендер на закупівлю газу із застосуванням переговорної процедури закупівлі на 78000 грн.?

У подібній ситуації у 2014 році опинились всі бюджетні установи, які виступили як споживачі блакитного палива та уклали договори закупівлі (далі — договір) з постачальниками природного газу. Звісно, керівників установ турбує перш за все питання: як забезпечити установи природним газом до кінця цього року та що робити з укладеними договорами на закупівлю природного газу?

Відразу зазначимо, що в цій ситуації вихід є. При цьому договір розривати не потрібно. Для того щоб з’ясувати, які дії повинна вчинити установа, давайте звернемось до положень Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VII (далі — Закон № 1197).

Річ у тому, що цей Закон надає можливість замовникам у певних випадках уносити зміни до істотних умов договору. Підстави та порядок унесення змін до договору визначені ст. 40 Закону № 1197.

Зокрема, до таких випадків належать:

зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;

— зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 % у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі;

— узгоджені зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг);

— зміни ціни у зв’язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок;

— зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу інфляції, зміни курсу іноземної валюти у разі встановлення в договорі порядку зміни ціни залежно від зміни такого курсу, зміни біржових котирувань, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі.

Визначимо, яким з цих випадків може скористатись установа.

У нашій ситуації постачальник товарів (послуг) підвищив ціну на предмет закупівлі більш ніж на 10 %. З огляду на це, для унесення змін до істотних умов договору доцільною є підстава, визначена в п. 1 ч. 5 ст. 40 Закону № 1197, яка пов’язана зі зменшенням обсягів закупівлі.

Це означає: сторонам необхідно погодити, що загальна вартість договору залишається без змін, а збільшується ціна за 1 м3 природного газу та відповідно зменшується обсяг закупівлі такого товару (послуги).

Позиція Мінекономрозвитку з цього питання вже давно відома: унесення таких змін має бути обґрунтованим і підтвердженим документально. При цьому замовник самостійно визначає форму документального підтвердження таких обставин з дотриманням законодавства. З цього питання див. роз’яснення Мінекономрозвитку від 27.12.2013 р. № 3302-05/46114-06 у газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2014, № 5.

Таким чином, сторонам необхідно укласти додаткову угоду до договору, посилаючись на ч. 5 ст. 40 Закону № 1197. У додатковій угоді необхідно зазначити нову ціну за 1 м3 природного газу та дату набрання нею чинності.

Додамо також, що питанням зміни умов договору присвячено ст. 651 — 654 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV. Так, зміна умов договору допускається тільки за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зміна договору здійснюється в такій формі, як і договір, що змінюється, якщо інше не встановлене договором чи законом або не витікає зі звичаїв ділового обороту.

Також радимо замовникам, які здійснюють закупівлю товарів та послуг, зазначених у ч. 4 ст. 2 Закону № 1197 (природного газу, електричної енергії та інших енергоносіїв), ретельно переглянути свої договори. Річ у тому, що у разі якщо у договорі передбачено, що оплата товарів та послуг відбувається за діючими на день оплати тарифами (цінами), то здійснення такої оплати не буде вважатись зміною істотних умов договору.

І тому, якщо в договорі не зазначено конкретний розмір тарифу (ціни) предмета закупівлі, який діяв на дату укладання договору, а вказано, що ціна за одиницю предмета закупівлі (природний газ) встановлюється на рівні затвердженого тарифу (ціни), то замовнику не потрібно вносити зміни до істотних умов договору. У цьому разі оплата за поставлений предмет закупівлі (природний газ) згідно з новими затвердженими тарифами не буде вважатись зміною істотних умов договору, а отже, замовник не повинен:

— вносити зміни до істотних умов договору;

— розривати укладений договір;

— проводити нову процедуру закупівлі.

Свого часу Мінекономрозвитку висловив свою позицію щодо змін істотних умов договору при закупівлі електричної енергії, природного газу та інших енергоносіїв у роз’ясненні від 22.02.2012 р. № 3302-04/6576-12 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 9) та у листі від 29.02.2012 р. № 3302-04/7500-06.

Отже, якщо грамотно визначити у договорі порядок визначення цін (тарифів) на товари, роботи чи послуги та передбачити можливість унесення змін до істотних умов такого договору, то будь-яка зміна цін (тарифів) не спричинить розірвання договору та проведення нової процедури закупівлі.

газ, закупівля додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті