Наказом Міносвіти від 23.01.2014 р. № 60 затверджено Типові штатні нормативи вищих навчальних закладів I — II рівнів акредитації (далі — Типові штати), які набрали чинності 01.09.2014 р.
Нагадаємо, шо Міносвіти у листі від 24.04.2014 р. № 1/11-6110 проінформувало: за результатами нарад із представниками вищих навчальних закладів і фахівцями центральних органів виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають ці заклади, планується внесення суттєвих змін до Типових штатів.
Водночас на сьогодні обіцяні зміни так і не внесено, тому Типові штати діють у первісній редакції.
1. Пунктом 66 Типових штатів установлено: посаду працівника з обслуговування автоматичної телефонної станції (техніка електрозв’язку) вводять з розрахунку 0,35 людино-години на місяць на один монтований номер станції. Для обслуговування АТС (цифрова) вводять 2 посади техніка електрозв’язку.
Слід зауважити, що монтовані телефонні номери — це «вчорашній день», сьогодні використовуються переважно цифрові АТС.
Проте якщо все-таки вищий навчальний заклад обслуговується автоматичною телефонною станцією із монтованих номерів, то розрахунок штатної чисельності техніків електрозв’язку буде таким.
Приклад 1. У навчальному закладі автоматична телефонна станція складається зі 100 монтованих номерів.
Плановий фонд робочого часу у 2014 році при 40-годинному п’ятиденному робочому тижні становить 2002 години (див. лист Мнсоцполітики від 04.09.2013 р. № 9884/0/14-13/13).
Тоді розрахунок штатної чисельності техніків електрозв’язку такий: 0,35 людино-годин х х 100 номерів х 12 міс. : 2002 год = 0,21 шт. одиниці. З урахуванням округлення необхідна кількість техніків електрозв’язку становитиме 0,25 шт. одиниці.
2. Пунктом 71 Типових штатів установлено, що посаду прибиральника службових приміщень вводять із розрахунку:
— одна посада на 550 кв. метрів площі, що прибирається;
— 0,12 посад додатково на кожних 550 кв. метрів площі, що прибирається, у навчальних закладах, які працюють у дві зміни.
Види робіт, які може виконувати прибиральник службових приміщень, визначені Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності», затвердженим наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336 (далі — Довідник № 336).
Як випливає з цього документа, прибиральник службових приміщень, окрім прибирання підлоги (коридори, сходи, санвузли, туалети), також витирає пил, миє стіни, стелю, віконні рами, шибки тощо.
Але положення Довідника № 336 використовують виключно для розробки робочої інструкції прибиральника службових приміщень, де визначають конкретний перелік робочих обов’язків, функції, права та відповідальність.
А при визначенні штатної чисельності потрібно керуватися положеннями Типових штатів.
У Типових штатах не уточнено, яку саме площу службових приміщень, що прибирається, потрібно брати до уваги при розрахунку чисельності прибиральників службових приміщень. Але якщо проводити аналогії з іншими наказами Міносвіти, які регулюють порядок визначення чисельності штатів працівників навчальних закладів, то можна зробити висновок: при визначенні площі, що прибирається, враховують площу підлоги приміщень (аудиторій, класів, кабінетів, лабораторій, залів, майстерень, сходів та інших приміщень, що потребують щоденного прибирання) і не враховують площу стін, вікон, панелей. Про це, наприклад, зазначено в Типових штатних нормативах загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міносвіти від 06.12.2010 р. № 1205.
Важливо! При визначенні площі, що прибирається, не враховують багатократність прибирання приміщень протягом зміни прибиральника.
Приклад 2. Режим роботи вищого навчального закладу з 8:00 до 21:00 або 1,5 зміни прибиральника службових приміщень.
У першу зміну роботи прибиральника (з 8:00 до 17:00, включаючи обідню перерву) площа, що прибирається, становить 4000 кв. м, у другу (з 17:00 до 21:00) — 1000 кв. м. При цьому до площі другої зміни, що прибирається, включається площа навчальних приміщень, яку займають учні другої зміни, площа коридорів, якщо вони використовуються у другу зміну тощо.
Розрахунок штатної чисельності прибиральників службових приміщень такий: 4000 кв. м : 550 кв. м + 1000 кв. м : 550 кв. м х 0,12 = 7,49 шт. одиниці.
З урахуванням округлення необхідна кількість прибиральників службових приміщень становитиме 7,5 шт. одиниці.
Ще раз підкреслимо: показники, які використовуються у штатних нормативах, не є нормами навантаження для працівників. Конкретний перелік робочих обов’язків роботодавець визначає самостійно в робочій інструкції прибиральника службових приміщень.