Вибуття основних засобів
НП(С)БО 121 «Основні засоби» визначено причини, за якими основні засоби перестають вважатися активом та підлягають списанню з балансу. Такими причинами є:
1) ліквідація;
2) продаж;
3) передача без оплати;
4) невідповідність критеріям визнання активом.
Зазначимо, що до переліку таких причин належить також і нестача. Але списання основних засобів, виявлених у результаті інвентаризації як нестача, здійснюється після відшкодування їх вартості, крім випадків, коли здійснити таке відшкодування неможливо.
Таким чином, як і раніше, бюджетні установи списують з балансу основні засоби:
— які не можуть бути в установленому порядку відчужені, безоплатно передані та щодо яких не можуть бути застосовані інші способи управління (або їх застосування може бути економічно недоцільне);
— у разі, коли такі основні засоби морально чи фізично зношені, непридатні для подальшого використання суб’єктом державного сектору, зокрема у зв’язку з будівництвом, розширенням, реконструкцією і технічним переоснащенням, або пошкоджені внаслідок аварії чи стихійного лиха та відновленню не підлягають;
— виявлені в результаті інвентаризації як нестача.
У НП(С)БО 121 «Основні засоби» визначено, що вибуття основних засобів здійснюється у порядку, визначеному законодавством. Тому варто нагадати вам, що основними документами, які визначають механізм та процедуру списання матеріальних цінностей з балансів бюджетних установ, є:
1) Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 р. № 1314, — при списанні об’єктів державної власності, до яких належать об’єкти незавершеного будівництва (незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи), основні засоби та інші необоротні матеріальні активи;
2) Порядок відчуження об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 06.06.2007 р. № 803, — при відчуженні (продажу) основних засобів, що є об’єктами державної власності;
3) Положення про порядок передачі об’єктів права державної власності, затверджене постановою КМУ від 21.09.98 р. № 1482, — при безоплатній передачі об’єктів права державної власності зі сфери управління міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади, Ради міністрів АР Крим, Фонду держмайна, інших державних органів, які відповідно до законодавства здійснюють функції з управління державним майном, Національної академії наук, галузевих академій наук, інших установ і організацій, яким державне майно передано в безоплатне користування, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти державним майном, або самоврядних організацій.
Що стосується списання майна бюджетних установ, що перебувають у комунальній власності, то ці питання визначено регіональними документами, затвердженими органами місцевого самоврядування виходячи з їх повноважень з управління комунальним майном. Так, згідно з ч. 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР право комунальної власності на рухоме та нерухоме майно належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах. При цьому ч. 2 ст. 327 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV передбачено, що управління майном, яке перебуває в комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та створені нею органи місцевого самоврядування.
Керуючись зазначеними вище нормами з метою встановлення єдиних вимог до порядку списання майна, що є комунальною власністю, органи місцевого самоврядування приймають документи, які визначають порядок списання майна, що перебуває в комунальній власності.
У зв’язку з цим бюджетні установи, що утримуються за рахунок коштів місцевого бюджету, при списанні майна повинні керуватися відповідним рішенням (положенням) про порядок списання комунального майна органу, уповноваженого приймати рішення щодо управління об’єктами комунальної власності;
4) Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. № 879, — при встановленні фактів розкрадань або зловживань, псування цінностей (на день установлення таких фактів).
Фінансовий результат від вибуття основних засобів установи визначають за загальним правилом. Як визначено в п. 2 розд. VI НП(С)БО 121 «Основні засоби», його визначають як різницю між доходом, отриманим від вибуття об’єкта основних засобів, та його залишковою вартістю, сумою непрямих податків, а також витрат, пов’язаних з таким вибуттям.
Бухгалтерський облік основних засобів
Бюджетні установи у 2015 році будуть продовжувати застосовувати діючий План рахунків. Але цей документ необхідно застосовувати з урахуванням змін, унесених наказом № 1163.
По-перше, змінилась назва таких рахунків:
— рахунок 13 «Знос необоротних активів» змінено на «Знос (амортизація) необоротних активів»;
— рахунок 14 «Незавершене капітальне будівництво» — на «Незавершені капітальні інвестиції в необоротні активи»;
— рахунок 44 «Результати переоцінок» — на «Капітал у дооцінках».
Крім того, План рахунків доповнено:
— рахунком 26 «Запаси для розподілу, передачі, продажу» (з субрахунками 261 «Запаси для розподілу, передачі, продажу» і 262 «Державні матеріальні резерви та запаси»);
— субрахунком 366 «Розрахунки зі спільної діяльності»;
— субрахунком 676 «Розрахунки за зобов’язаннями зі спільної діяльності»;
— рахунком 84 «Витрати на амортизацію» (із субрахунком 841 «Витрати на амортизацію необоротних активів»);
— рахунком 85 «Витрати майбутніх періодів» (зі субрахунком 851 «Витрати майбутніх періодів».
По-друге, в новій редакції викладено Типову кореспонденцію з обліку необоротних активів та обліку запасів, затверджену наказом Мінфіну від 26.06.2013 р. № 611. Тому далі порівняємо, які записи в бухгалтерському обліку бюджетні установи здійснювали до 2015 року, а які слід робити починаючи з 2015 року.
Кореспонденція субрахунків з обліку основних засобів
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків з 2015 року | Кореспонденція субрахунків до 2015 року | ||
дебет | кредит | дебет | кредит | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Відображення сум придбання, створення (виготовлення) власними силами, поліпшення, капітального будівництва, розробки об’єктів необоротних активів | 141 — 143 | 364, 675 | 101 — 122 | 364, 675 |
Водночас відображаються фактичні видатки | 801, 802, 811 — 813 | 402 | 801, 802, 811 — 813 | 401 | |
2 | Відображення сум витрат на транспортування, установку, монтаж, налагодження, доведення до стану, придатного для використання за призначенням, основних засобів та нематеріальних активів, що включаються до вартості необоротних активів відповідно до НП(С)БО 121 «Основні засоби», 122 «Нематеріальні активи» | 141 — 143 | 364, 675 | 801, 802, 811 — 813 | 364, 675 |
Водночас відображаються фактичні видатки | 801, 802, 811 — 813 | 402 | — | — | |
3 | Відображення суми ПДВ, якщо ПДВ не включено до податкового кредиту | 141 — 143 | 364, 675 | 801, 802, 811 — 813 | 364, 675 |
Водночас відображаються фактичні видатки | 801, 802, 811 — 813 | 402 | — | — | |
4 | Відображення суми ПДВ, якщо ПДВ включено до податкового кредиту | 641 | 364, 675 | 641 | 364, 675 |
5 | Зарахування об’єктів капітальних інвестицій після введення їх в експлуатацію до складу основних засобів та нематеріальних активів (без сум копійок) | 101 — 122 | 141 — 143 | 101 — 122 | 364, 675 |
Водночас: відображаються зміни в капіталі | 402 | 401 | — | — | |
списання сум копійок з придбаних, створених, побудованих, поліпшених необоротних активів | 402 | 141 — 143 | 801, 802, 811 — 813 | 364, 675 | |
6 | Безоплатне отримання необоротних активів (крім внутрішнього переміщення в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами державної (комунальної) власності) | 101 — 122 | 364 | 101 — 122 | 364 |
Водночас проводиться другий запис | 812 | 401, 131 — 133 | 812 | 401, 131 — 133 | |
7 | Безоплатне отримання необоротних активів за операціями з внутрішнього переміщення в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами державної (комунальної) власності | 101 — 122 | 401, 131 — 133 | 101 — 122 | 401, 131 — 133 |
8 | Безоплатна передача необоротних активів за операціями з внутрішнього переміщення в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами державної (комунальної) власності | 401, 131 — 133 | 101 — 122 | 401, 131 — 133 | 101 — 122 |
9 | Відчуження будинків і споруд, що є об’єктами державної (комунальної) власності шляхом реалізації | 131, 401 | 103 | 364, 675 131, 401 | 711 103 |
10 | Реалізація необоротних активів (крім нерухомого майна) | 364, 675, 131 — 133, 401, 402 | 711, 104 — 122, 141 — 143 | 364, 675 131 — 133, 401 | 711, 104 — 122 |
11 | Відображення результатів дооцінки необоротних активів на суму: | ||||
дооцінки первісної вартості | 101 — 122 | 441 | 101 — 122 | 401 | |
коригування суми зносу | 441 | 131 — 133 | 101 — 122 | 131 — 133 | |
12 | Відображення результатів уцінки необоротних активів, які раніше не дооцінювались, на суму: | ||||
коригування суми зносу | 131 — 133 | 101 — 122 | 131 — 133 | 101 — 122 | |
різниці залишкової вартості | 831 | 101 — 122 | 401 | 101 — 122 | |
13 | Відображення результатів уцінки необоротних активів, раніше дооцінених, на суму: | ||||
коригування суми зносу | 131 — 133 | 101 — 122 | — | — | |
уцінки залишкової вартості в межах суми попередніх дооцінок | 441 | 101 — 122 | — | — | |
перевищення уцінки залишкової вартості об’єкта над попередніми дооцінками цього об’єкта | 831 | 101 — 122 | — | — | |
14 | Відображення результатів дооцінки необоротних активів, раніше уцінених: | ||||
коригування суми зносу | 101 — 122 | 131 — 133 | — | — | |
на суму дооцінки залишкової вартості в межах попередніх уцінок, що були включені до складу витрат | 101 — 122 | 741 | — | — | |
на суму перевищення дооцінки залишкової вартості над сумою попередніх уцінок, що були включені до складу витрат | 101 — 122 | 441 | — | — | |
15 | Відображення сум втрат від зменшення корисності необоротних активів | 831 | 131 — 133 | — | — |
16 | Відображення сум вигід від відновлення корисності необоротних активів | 131 — 133 | 741 | — | — |
17 | Вибуття необоротних активів у випадках, передбачених законодавством | 401, 131 — 133 | 103 — 122 | 401, 131 — 133 | 103 — 122 |
18 | Списання необоротних активів унаслідок нестачі, установленої при інвентаризації | 401, 131 — 133 | 104 — 122 | 401, 131 — 133 | 104 — 122 |
Якщо встановлено винних осіб, водночас проводяться записи на суму вартості відшкодування збитків, яка віднесена на рахунок винних осіб у частині: | |||||
18 | витрат на відновлення (придбання) | 363 | 711 | 363 | 711 |
перевищення, що підлягає перерахуванню до відповідного бюджету | 363 | 642 | 363 | 642 | |
Якщо винні особи не встановлені, на позабалансовому рахунку 07 здійснюється запис про відображення сум нестач необоротних активів | |||||
19 | Оприбуткування лишків необоротних активів, виявлених під час інвентаризації | 103 — 122, 811 | 711, 401 | 103 — 122, 811 | 711, 401 |
20 | Нарахування суми зносу (накопиченої амортизації) на необоротні активи | 841 | 131 — 133 | 401 | 131 — 133 |
Водночас проводиться другий запис | 401 | 841 | — | — | |
21 | Оприбуткування фінансових інвестицій у капітал підприємств при їх першому визнанні відповідно до законодавства | 151, 152 | 421, 422 | 151, 152 | 421, 422 |
22 | Придбання довгострокових фінансових інвестицій шляхом внесення до статутного капіталу підприємств: | ||||
а) грошових коштів | 151, 152 | 321, 326 | 151, 152 | 311 — 328 | |
Водночас відображається фонд у фінансових інвестиціях | 801, 813 | 421, 422 | 801, 813 | 421, 422 | |
б) необоротних активів за балансовою (залишковою) вартістю | 151, 152 | 103 — 122, 141 — 143 | 151, 152 | 103 — 122, 141 — 143 | |
списується сума нарахованого зносу | 131 — 133 | 103 — 122 | — | — | |
Водночас відображаються зміни у капіталі | 401, 402 | 421, 422 | 801 — 813 | 421, 422 | |
23 | Відображення втрат від зменшення корисності фінансових інвестицій | 831 | 151, 152 | — | — |
24 | Відображення суми вигід від відновлення корисності фінансових інвестицій | 151, 152 | 741 | — | — |
25 | Відображення вибуття фінансових інвестицій підприємств, вилучених зі сфери управління у частині: | ||||
капіталу в підприємства | 421, 422 | 151, 152 | 421, 422 | 151, 152 | |
суми різниць | 431, 432 | 151, 152 | — | — | |
26 | Передача активів як вкладів у спільну діяльність без створення юридичної особи (учасником) | 366, 401, 131 — 133 | 101 — 122, 311 — 326 | — | — |
27 | Оприбуткування активів, отриманих як вклади, оператором спільної діяльності без створення юридичної особи | 101 — 122, 311 — 326 | 676, 401, 131 — 133 | — | — |
Як бачите, матеріалу для обмірковування та вивчення чимало. Тому не гайте часу, а починайте вже з цього номера нашої газети поступово його засвоювати та застосовувати. У наступних номерах продовжимо знайомство з іншими національними стандартами, які набрали чинності з 2015 року.
Тож до наступної зустрічі на сторінках газети «Бюджетна бухгалтерія»!
Нормативні документи
НП(С)БО 121 «Основні засоби» — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202.
НП(С)БО 122 «Нематеріальні активи» — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 122 «Нематеріальні активи», затверджене наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202.
НП(С)БО 127 «Зменшення корисності активів» — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 127 «Зменшення корисності активів», затверджене наказом Мінфіну від 24.12.2010 р. № 1629ср. .
План рахунків — План рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затверджений наказом Мінфіну від 26.06.2013 р. № 611.
Положення № 611 — Положення з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджене наказом Мінфіну від 26.06.2013 р. № 611.
Положення № 947 — Положення з бухгалтерського обліку запасів бюджетних установ, затверджене наказом Мінфіну від 14.11.2013 р. № 947.
Порядок № 372 — Порядок бухгалтерського обліку окремих активів та зобов’язань бюджетних установ, затверджений наказом Мінфіну від 02.04.2014 р. № 372.
Наказ № 1163 — наказ Мінфіну «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку» від 25.11.2014 р. № 1163.