(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 25
  • № 24/1
  • № 24
  • № 23
  • № 22
  • № 21
  • № 20/1
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
7/15
Бюджетна бухгалтерія
Бюджетна бухгалтерія
Липень , 2015/№ 26

Установа має земельні ділянки на території АТО: чи сплачувати податок на землю

На балансі бюджетної установи знаходяться виробничі бази і різні споруди. Майно, що перебуває на балансі установи, є державною власністю, закріплене за ним на праві оперативного управління. Частина земельних ділянок під будівлями і спорудами розташована на територіях, де проводиться АТО. Чи може бюджетна організація не сплачувати податок на землю за такі земельні ділянки? Підкажіть, якими законодавчими і нормативними документами слід керуватися в цьому питанні?

Ще у минулому році було прийнято Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 р. № 1669-VII (далі — Закон), який набрав чинності 15.10.2014 р. Цим Законом затверджено тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення АТО, та осіб, які проживають у цій зоні або переселилися з неї під час її проведення.

Зокрема, ст. 6 цього Закону передбачено звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Давайте подивимось, як виглядає ця норма Закону:

«Під час проведення антитерористичної операції звільнити суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності».

Виходить, що ст. 6 Закону звільняє суб’єктів господарювання — платників земельного податку від плати за земельні ділянки, що перебувають у державній та комунальній власності.

Далі з’ясуємо, як працює таке звільнення на практиці.

По-перше, варто пригадати, що з точки зору податкового законодавства, звільнення платника податків від обов’язку з нарахування та сплати податку або збору, сплата ним податку або збору в меншому розмірі за наявності відповідних підстав є податковою пільгою.

Як визначено пп. 30.2 — 30.3 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ), підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об’єкт оподаткування або характер і суспільне значення здійснюваних ними витрат.

Платник податків має право користуватися податковою пільгою з моменту виникнення відповідних підстав для її застосування і протягом усього строку її дії.

Податкові пільги, порядок та підстави їх надання встановлюються з урахуванням вимог законодавства України про захист економічної конкуренції виключно ПКУ, рішеннями Верховної Ради АР Крим та органів місцевого самоврядування, прийнятими відповідно до ПКУ ( п. 30.5 ПКУ).

Тому звільнення землекористувачів земельних ділянок державної та комунальної власності, що знаходяться в зоні АТО, необхідно розглядати саме як пільгу. Про це свідчить позиція ДФС, що викладена в консультації на сайті ДФС у Базі податкових знань в підкатегорії 112.04.

Але для того щоб землекористувачі земельних ділянок могли повноцінно користуватися такою податковою пільгою, наші законодавці у цьому питанні, на жаль, зробили тільки півсправи.

Як зазначали фіскали, для цього необхідно розробити перелік земельних ділянок державної та комунальної власності, на які поширюються пільги, встановлені ст. 6 Закону. При цьому такий перелік визначається виходячи з переліку населених пунктів, на території яких здійснюється антитерористична операція, згідно з переліком, затвердженим Кабміном.

На сьогодні розпорядження КМУ «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція» від 30.10.2014 р. № 1053-р, яким саме було затверджено перелік населених пунктів, що входять до зони АТО, призупинено. Тим самим фактично призупинена й дія ст. 6 Закону.

Саме з огляду на це у листі ДФС від 02.12.2014 р. № 7887/6/99-99-15-03-02-15 фіскали констатують, що на сьогодні не розроблено порядок застосування податкових пільг, вказаних у ст. 6 Закону.

По-друге, фіскали у вищезгаданій консультації та листі звертали увагу на те, що також не внесено відповідних змін до ПКУ. Згідно з п. 2.1 ПКУ зміна положень цього Кодексу може здійснюватися винятково шляхом внесення змін до нього.

Тому до внесення відповідних пільгових норм до ПКУ ніяких податкових пільг чекати не варто. Фактично це означає, що землекористувачі земельних ділянок державної та комунальної власності, що знаходяться в зоні АТО, не мають можливості в повній мірі скористатися податковою пільгою, передбаченою ст. 6 Закону.

А поки радимо бюджетній установі керуватися загальним механізмом звільнення від податкової відповідальності, передбаченим Законом.

Зазначимо, що механізм дії цього Закону побудовано за принципом звільнення від податкової відповідальності у зв’язку з дією обставин непереборної сили (так званого форс-мажору).

Для цього необхідно:

1) отримати сертифікат про форс-мажорні обставини;

2) подати його разом із заявою до органу ДФС;

3) отримати від фіскалів рішення про продовження строків подання звітності, а також списання та відстрочення податкового боргу.

Зверніть увагу: єдиним належним і достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), які мали місце на території проведення АТО, є сертифікат Торгово-промислової палати України (далі — ТПП).

Як свідчить ст. 10 Закону, саме він звільняє суб’єкта господарювання від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобов’язань. Такий документ ТПП і уповноважені нею регіональні палати зобов’язані видати заявнику протягом 7 днів з дня звернення.

Детально про порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) див. у листах ДФС від 27.10.2014 р. № 5694/6/99-99-26-01-15 та ТПП від 09.01.2015 р. № 106/05-5.4.

Таким чином, скориставшись цим механізмом, установа має можливість уникнути штрафів за неподання (несвоєчасне подання) податкової звітності, а також несплату (несвоєчасну сплату) податкових зобов’язань.

податок на землю, АТО додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті