(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 23
  • № 22
  • № 21
  • № 20/1
  • № 20
  • № 19
  • № 18
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
2/18
Бюджетна бухгалтерія
Бюджетна бухгалтерія
Червень , 2015/№ 24

Щодо компенсації середньої заробітної плати підприємствам, яка виплачується працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період

Лист від 07.05.2015 р. № 525/13/84-15

<…>

Додатком 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» передбачено видатки на компенсацію середньої заробітної плати підприємствам, яка виплачується працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, за кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету «Компенсація підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період».

Головним розпорядником за зазначеною програмою визначено Мінсоцполітики.

Компенсація середньої заробітної плати підприємствам, яка виплачується працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, здійснюється з урахуванням норм Порядку виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою КМУ від 04.03.2015 р. № 105 (далі — Порядок).

Відповідно до пункту 3 Порядку бюджетні кошти спрямовуються підприємствам, установам, організаціям на компенсацію витрат на виплату середнього заробітку працівникам, які працювали на таких підприємствах, в установах, організаціях на час призову на військову службу, не більше одного року (далі — компенсація).

При цьому пунктом 4 Порядку встановлено, що для отримання компенсації підприємство подає щомісяця до 15 числа органу соціального захисту населення звіт про фактичні витрати на виплату середнього заробітку працівникам.

Фактичні витрати — це справжні витрати підприємства, установи чи організації, оформлені відповідними документами.

Враховуючи викладене, підприємство, установа, організація, на яких працівники працювали на час призову, мають здійснити нарахування та виплату в строки, встановлені статтею 115 Кодексу законів про працю України, середньої заробітної плати (здійснити «фактичні витрати») та щомісяця до 15 числа надавати інформацію про свої витрати органу соціального захисту населення для їх компенсації із Державного бюджету України.

Директор Департаменту О. Товстенко

Коментар редакції

Середній заробіток мобілізованих: Мінсоцполітики роз’яснює порядок виплати

У листі, що коментується, Мінсоцполітики надало роз’яснення щодо порядку виплати середнього заробітку працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, і отримання його компенсації з бюджету.

Однак перш ніж перейти безпосередньо до розгляду листа, пригадаємо історію цього питання.

Законодавці зобов’язали роботодавців зберігати місце роботи, посаду та середній заробіток за мобілізованими працівниками ще на початку минулого року (див. ч. 3 ст. 119 Кодексу законів про працю України від 10.12.71 р., далі — КЗпП). Причому такий збережений середній заробіток мав компенсуватися роботодавцям за рахунок коштів Держбюджету в порядку, визначеному Кабміном.

КМУ поставився до питання розробки порядку компенсації «с чувством, с толком, с расстановкой». І ось через 9 місяців ми з вами побачили «народжений у муках» Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою КМУ від 04.03.2015 р. № 105, який запрацював з 17.03.2015 р. У цьому документі нарешті був прописаний механізм компенсації роботодавцям витрат на виплату середнього заробітку, збереженого за мобілізованими працівниками. Однак, на жаль, не дуже чітко. Після його прочитання напрошувалися два варіанти:

перший установа нараховує та виплачує мобілізованому працівнику середній заробіток, а потім отримує його компенсацію з бюджету;

другий установа нараховує середній заробіток, але виплачує лише після отримання компенсації з бюджету.

Ми у своїх роз’ясненнях схилялися до першого варіанту (наші аргументи, а також порядок відображення таких виплат у бухобліку викладені в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2015, № 13). І ось, нарешті, Мінсоцполітики підтвердило нашу правоту.

У листі, що коментується, це відомство вказало, що установи, в яких працювали працівники на момент призову, зобов’язані нарахувати та виплатити у строки, установлені у ст. 115 КЗпП, середню зарплату, тобто фактично понести витрати на виплату середнього заробітку. Після цього до 15-го числа вони повинні подати до органу соцзахисту населення інформацію про свої витрати на зазначені цілі для отримання компенсації з бюджету.

Тепер залишилося дочекатися відповідної реакції фіскалів на це роз’яснення. Чому? Річ у тім, що поки Мінсоцполітики мовчало, фахівці з ДФСУ, які переймаються питаннями обкладення доходів фізосіб ПДФО та військовим збором (ВЗ), стали «просувати» другий, на їх погляд правильніший, варіант застосування Порядку. На їх думку, роботодавці повинні розрахувати середній заробіток мобілізованим, потім поінформувати про його суму органи соцзахисту населення. І лише отримавши компенсацію середнього заробітку з бюджету, вони можуть виплатити його «солдатові установи», не обкладаючи ПДФО та ВЗ.

Ті ж установи, які вирішать нараховувати та виплачувати середній заробіток мобілізованим, не чекаючи компенсації, за версією фіскалів, зобов’язані утримати з такого заробітку ПДФО та ВЗ як зі звичайної зарплати. Потім, коли компенсація «зайде» на рахунок установи, можна зробити перерахунок і відсторнувати раніше утримані суми ПДФО та ВЗ. Тих, хто так не робить, фіскали лякають штрафами.

Ще більшої абсурдності цій ситуації додає той факт, що фахівці ДФСУ, які адмініструють ЄСВ, не підтримують позицію своїх колег, які переймаються питаннями ПДФО та ВЗ. В усних консультаціях вони погоджуються з тим, що роботодавці, які вирішили отримувати компенсацію середнього заробітку мобілізованих з бюджету (подали відповідну заяву до органів соцзахисту населення), мають право не стягувати з суми середнього заробітку ЄСВ на підставі ч. 7 ст. 7 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI, навіть якщо вони здійснюють його виплату до отримання компенсації (тобто згідно з роз’ясненнями Мінсоцполітики).

Ситуація здається смішною, якби насправді не було так сумно. Адже йдеться не про «золоті» багатеньких Буратіно, а про заробіток вояків, які потом і кров’ю захищають нас на передовій. Може є сенс ДФСУ замислитися над цим? Сподіваємося та чекаємо на позитивні роз’яснення.

Лілія УШАКОВА, експерт з питань оплати праці

середня зарплата, компенсація, мобілізовані працівники додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті