Теми статей
Обрати теми

Щодо відповідальності бухгалтерів бюджетних установ

Державна фінансова інспекція України
Лист від 28.01.2015 р. № 25-14/81

Державна фінансова інспекція України в межах своєї компетенції розглянула звернення <…> щодо відповідальності бухгалтерів бюджетних установ та повідомляє про свою позицію з порушених питань.

Відповідно до ч. 3 ст. 56 Бюджетного кодексу України завдання та функціональні обов’язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби у бюджетних установах — головного бухгалтера визначаються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2011 р. № 59 затверджено Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи (далі — Типове положення № 59), яким передбачено:

— бухгалтерська служба відповідно до покладених на неї завдань забезпечує дотримання вимог нормативно-правових актів щодо використання фінансових, матеріальних (нематеріальних) та інформаційних ресурсів під час прийняття та оформлення документів щодо проведення господарських операцій (підпункт 6 пункту 7);

— головний бухгалтер відмовляє у прийнятті до обліку документів, підготовлених з порушенням встановлених вимог, а також документів щодо господарських операцій, що проводяться з порушенням законодавства, та інформує керівника бюджетної установи про встановлені факти порушення бюджетного законодавства, а також погоджує документи, пов’язані з витрачанням фонду заробітної плати, встановленням посадових окладів і надбавок працівникам (підпункти 9, 11 пункту 13);

— головний бухгалтер у разі отримання від керівника бюджетної установи розпорядження вчинити дії, які суперечать законодавству, інформує у письмовій формі керівника про неправомірність такого розпорядження, а у разі отримання даного розпорядження повторно надсилає керівникові бюджетної установи, якій підпорядкована бюджетна установа, та керівникові органу Казначейства за місцем обслуговування бюджетної установи відповідне повідомлення (пункт 14);

— головний бухгалтер у разі невиконання або неналежного виконання покладених на нього повноважень несе відповідальність згідно із законами (пункт 20).

Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та пунктом 2.14 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 р. № 88 (далі — Положення № 88), передбачено, що відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці первинні документи.

Пунктом 1.6 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Держкомстату України від 28.09.2005 р. № 286 та зареєстрованої в Мін’юсті 30.11.2005 р. за № 1442/11722, до первинної облікової документації для визначення кількісного складу працівників віднесено накази та табель обліку використання робочого часу.

При цьому відповідно до пункту 2.15 Положення № 88 первинні документи підлягають обов’язковій перевірці (в межах компетенції) працівниками, які ведуть бухгалтерський облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов’язкових реквізитів та відповідність господарської операції чинному законодавству у сфері бухгалтерського обліку, логічна ув’язка окремих показників.

Таким чином, вказаними нормативно-правовими актами визначений обов’язок бухгалтера перевіряти відповідність первинних документів вимогам законодавства у сфері бухгалтерського обліку, а тому він несе відповідальність за нарахування заробітної плати, здійснення інших виплат на підставі неправомірних документів.

 

Голова М. Гордієнко

Консультують фахівці Державної фінансової інспекції

Відповідальність бухгалтерів за неправильне нарахування заробітної плати

Не так давно Мін’юст у листі від 08.08.2014 р. № 416-0-2-14/82 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2014, № 46, с. 4) надавав роз’яснення щодо відповідальності головного бухгалтера. Лист Держфінінспекції, що коментується, продовжує розкривати нюанси відповідальності головних бухгалтерів бюджетних організацій.

Нагадаємо, що відповідно до ч. 8 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Також нагадаємо, що згідно з ч. 7 ст. 8 цього Закону головний бухгалтер або особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку підприємства, зокрема, забезпечує дотримання на підприємстві встановлених єдиних методологічних засад бухгалтерського обліку, складання і подання у встановлені строки фінансової звітності; організує контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій. Не є винятком при цьому і первинні документи щодо оплати праці, до яких, як зазначено в листі, що коментується, відносяться накази та табелі обліку використання робочого часу.

Отже, головний бухгалтер та бухгалтер, який веде розрахунки із заробітної плати працівників, мають обов’язково перевіряти відповідність первинних документів вимогам законодавства і нести відповідальність за нарахування заробітної плати та здійснення інших виплат.

У листі, що коментується, Держфінінспекція звертає увагу на норми та положення, визначені Типовим положенням про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженим постановою КМУ від 26.01.2011 р. № 59 (ср. ), відповідно до яких бухгалтерська служба має забезпечити дотримання норм законодавства. Крім того, головний бухгалтер має відмовити у прийнятті до обліку документів, які складені з порушенням законодавства та письмо проінформувати про це керівника. У разі отримання від керівника повторного розпорядження вчинити дії, що суперечать законодавству, головний бухгалтер має надіслати відповідне повідомлення керівнику вищої за рівнем організації та керівнику відповідного органу Держказначейства.

І тут доречно нагадати вищезазначений лист Мін’юсту, в якому було сказано, що письмове попередження керівника може розцінюватись як непрямий умисел.

Так, згідно з ч. 3 ст. 24 Кримінального кодексу України від 05.04.2001 р. № 2341-III (далі — ККУ) непрямим є умисел, якщо особа усвідомлювала суспільно небезпечний характер свого діяння (дії або бездіяльності), передбачала його суспільно небезпечні наслідки і хоча не бажала, але свідомо припускала їх настання.

Тож якщо бухгалтер виконає злочинні вимоги керівника або ж навіть відмовиться від їх виконання, але буде знати про виконання таких вимог без його участі, та не проінформує при цьому правоохоронні органи, то такий бухгалтер може бути притягнутий до кримінальної відповідальності за приховування злочину за ст. 396 ККУ.

Статтею 396 ККУ передбачена відповідальність у вигляді арешту на строк до трьох місяців, або обмеження волі на строк до трьох років, або позбавлення волі на той самий строк.

Також нагадаємо і про адміністративну відповідальність, передбачену Кодексом України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Так, згідно зі ст. 1642 цього Кодексу відсутність бухгалтерського обліку або ведення його з порушенням установленого порядку тягнуть за собою накладення штрафу від 8 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 136 до 255 грн.). Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з правопорушень, зазначених у ч. 1 ст. 1642 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення штрафу від 10 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170 до 340 грн.).

 

Олександр ЛЕВІЧЕВ,
 завідувач сектору контролю установ і організацій,
 які фінансуються з бюджету,
 Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі