Теми статей
Обрати теми

Як оплатити спожиту електроенергію

Станкус Тетяна, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
На балансі сільської ради знаходиться будівля, в якій розташований будинок культури. Згідно з укладеними договорами оренди чистину приміщень у будинку культури орендують сільська рада, бібліотека, Ощадбанк, Укрпошта, магазин «Взуття» та перукарня.
Лічильник для обліку спожитої електроенергії знаходиться в будинку культури. Показники лічильника представник будинку культури передає електропостачальнику та проводить оплату за спожиту електроенергію в повному обсязі. У 2014 році видатки за спожиту електроенергію проводились за кодом 110204 «Палаци та будинки культури, клуби». У 2015 році видатки за цим кодом в сільському бюджеті проводитись не будуть у зв’язку з фінансуванням будинків культури з районного бюджету.
За яким кодом та за рахунок яких надходжень потрібно планувати та проводити видатки за спожиту електроенергію у 2015 році з урахуванням того, що будинок культури залишився на балансі сільської ради, а його фінансування буде здійснюватись з районного бюджету? За яким кодом тепер зараховувати надходження від оренди приміщень?

Ситуацію щодо фінансування та проведення видатків за одним кодом по бюджетних установах, які знаходяться в одній будівлі, ми вже неодноразово розглядали на сторінках нашого видання. Ви можете ознайомитись з консультацією «За яким кодом тимчасової класифікації видатків здійснювати фінансування бібліотеки» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 47, с. 19) та консультацію «Дружба дружбою, а коди нарізно!» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2014, № 10, с. 14).

Тож ще раз нагадаємо, що під час застосування кодів тимчасової класифікації видатків слід керуватись наказом Мінфіну «Про бюджетну класифікацію» від 14.01.2011 р. № 11.

Так, відповідно до Тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів (з перехідною таблицею до функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету), затвердженої зазначеним наказом, для сільської ради передбачено код тимчасової класифікації 010116 «Органи місцевого самоврядування», для будинку культури — код 110204 «Палаци і будинки культури, клуби та інші заклади клубного типу», для бібліотек — код 110201 «Бібліотеки». Саме за цими кодами має здійснюватися фінансування сільської ради, будинку культури і бібліотеки відповідно.

Якщо у вашому випадку фінансування на оплату послуг з електропостачання сільської ради, будинку культури та бібліотеки проводилось за кодами 010116, 110204 та 110201 відповідно і за договором відшкодування комунальних послуг проводилось відшкодування послуг з електропостачання орендодавцю, то помилок бути не повинно.

А ось у випадку якщо спочатку було заплановано, а потім необґрунтовано профінансовано видатки будинку культури за кодом 110204 «Палаци і будинки культури, клуби та інші заклади клубного типу», за яким мають здійснюватись видатки лише на утримання будинку культури, без надання фінансування на сплату електроенергії за кодами 010116 та 110201, то порушення вам не уникнути.

При проведенні ревізії фінансово-господарської діяльності фахівці Держфінінспекції будуть трактувати такі дії як порушення бюджетного законодавства, а саме — нецільове використання бюджетних коштів. Пояснимо чому.

За ст. 119 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають:

— бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет);

— напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі) або в порядку використання бюджетних коштів;

— бюджетним асигнуванням (розпису бюджету, кошторису, плану використання бюджетних кош­тів).

У вашому випадку у кошторисі за кодом тимчасової класифікації видатків 110204 «Палаци і будинки культури, клуби та інші заклади клубного типу» передбачено кошти на утримання будинку культури, а фактично вони витрачаються на утримання сільської ради та бібліотеки, що не відповідає цілям, установленим кошторисом. У зв’язку з цим таке порушення фахівцями Держфінінспекції справедливо класифікуватиметься як нецільове використання бюджетних коштів.

Відповідно до ст. 121 БКУ посадові особи, з вини яких допущено порушення бюджетного законодавства, несуть цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з законом.

Порушення бюджетного законодавства, вчинене розпорядником чи одержувачем бюджетних кош­тів, є підставою для притягнення до відповідальності згідно з законами України його керівника чи інших відповідальних посадових осіб, залежно від характеру вчинених ними діянь.

Так, відповідно до ст. 16412 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X нецільове використання бюджетних кош­тів тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 70 до 85 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1190 до 1445 грн.).

Порушення щодо нецільового використання бюджетних коштів, вчинене особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке ж порушення, тягне за собою накладення штрафу від 85 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1445 до 1700 грн.).

Також відмітимо, що в описаній вами ситуації зовсім не зрозуміло, як власник, балансоутримувач майна — сільська рада може бути його орендарем?

Як визначено у ст. 5 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.92 р. № 2269-XII, орендодавцями, зокрема, є:

— органи, уповноважені ВР АР Крим та органами місцевого самоврядування управляти майном, — щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке відповідно належить АР Крим або перебуває у комунальній власності;

— підприємства, установи та організації — щодо нерухомого майна, загальна площа якого не перевищує 200 квадратних метрів на одне підприємство, установу, організацію, та іншого окремого індивідуально визначеного майна.

У зв’язку з тим, що сільська рада є власником і балансоутримувачем зазначеного у запитанні майна, то саме сільська рада і має бути його орендодавцем, а не орендарем свого ж майна.

Щодо питання фінансування будинку культури у 2015 році зазначимо наступне.

Відповідно до змін, внесених Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» від 28.12.2014 р. № 79-VIII до БКУ, видатки на освіту та культуру виключено з переліку видатків, які здійснюються з бюджетів сіл, їх об’єднань, селищ, міст районного значення.

Відтепер такі видатки здійснюватимуться з бюджетів міст республіканського АР Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад.

Саме тому у вашому випадку будинок культури було передано з сільського бюджету на фінансування до районного бюджету.

Отже, враховуючи все вищезазначене, можна зробити висновок: сільська рада як власник і балансоутримувач майна має звернутись до електропостачальної організації щодо укладання договору на постачання електроенергії з сільською радою та відповідно щодо розірвання договору з будинком культури. Також необхідно укласти договори оренди між сільською радою як орендодавцем та будинком культури, бібліотекою, Укрпоштою, магазином «Взуття» та перукарнею — як орендарями.

Таким чином, надходження від оренди будуть зараховуватись за кодом 010116 «Органи місцевого самоврядування». Планування та здійснення видатків на оплату послуг електроенергії будуть також здійснюватись за цим кодом, а потім послуги з електропостачання, спожиті орендарями, будуть відшкодовуватись орендарями. Такі орендарі, як будинок культури та бібліотека, мають отримувати фінансування на оплату електроенергії за кодом 110204 «Палаци і будинки культури, клуби та інші заклади клубного типу» та кодом 110201 «Бібліотеки» відповідно.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі