Наведена у запитанні ситуація бере початок від подій річної давнини, тож спочатку коротко нагадаємо ключові моменти.
15 грудня 2015 року набрала чинності (застосовується з 01.12.2015 р.) постанова КМУ «Про упорядкування структури заробітної плати, особливість проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» від 09.12.2015 р. № 1013 (далі — постанова № 1013), якою підвищили посадові оклади працівників бюджетної сфери, «обнулили» індексацію заробітної плати усім працівникам бюджетної сфери, а також докорінно змінили порядок індексації зарплати.
Задля виконання вимог цієї постанови головні розпорядники бюджетних коштів повинні були не лише підвищити посадові оклади з 01.12.2015 р., а й переглянути розміри надбавок, доплат, премій, спрямувавши на ці цілі усю суму індексації, яка склалася в грудні 2015 року, для того, щоб розмір підвищення усіх складових зарплати в сумарному вираженні для кожного працівника у цьому місяці перевищив суму індексації, яку йому повинні були виплатити в грудні 2015 року.
Нагадаємо, що і для тих працівників, оклади яких не підвищилися з 1 грудня 2015 року, слід було переспрямувати кошти, передбачені на індексацію зарплати, на збільшення розміру премії (надбавки) так, щоб така перерозподілена сума перевищила суму індексації, яку повинні були нарахувати в грудні 2015 року. Зокрема, це стосувалося працівників 1 — 3 тарифних розрядів за Єдиною тарифною сіткою (далі — ЄТС).
Минув рік з моменту зазначених подій. Проте питання, пов’язані з визначеною в грудні 2015 року премією, що виплачується й досі, залишилися.
Насамперед зауважимо, що роботодавець у наведеному запитанні виплачував таку премію не лише у грудні 2015 року, а й у наступних місяцях 2016 року. Тобто він діяв чітко з урахуванням рекомендацій, які надав Мінфін у листі від 11.06.2016 р. № 31-08040-03-21/6924. Так, Мінфін рекомендував керівникам бюджетних установ забезпечити працівникам рівень заробітної плати не нижче, ніж у грудні 2015 року, оскільки в 2016 році витрати на оплату праці працівникам бюджетної сфери (без нарахувань) порівняно з 2015 роком були збільшені. Інакше кажучи, таку премію рекомендовано було виплачувати працівникам і надалі.
З 01.05.2016 р. згідно з постановою КМУ «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 06.04.2016 р. № 288, зокрема, працівникам з оплатою за ЄТС були підвищені посадові оклади. Підвищення торкнулося працівників усіх тарифних розрядів (з 1-го по 25-й).
Підпунктом 2 п. 1 цієї постанови передбачено, що підвищення посадових окладів (тарифних ставок, ставок заробітної плати) працівників бюджетної сфери здійснюється у межах видатків на оплату праці на 2016 рік, а працівників 1 — 3 тарифних розрядів за ЄТС — у тому числі за рахунок виплат, пов’язаних з індексацією, надбавок, доплат, премій. Це означає, що витрати з виплати зарплати у збільшеному розмірі слід було проводити з наявних грошових коштів, передбачених у кошторисі на оплату праці, а також з економії фонду оплати праці. Інакше кажучи, якщо коштів на оплату праці недостатньо, то керівнику установи потрібно переглянути встановлені розміри доплат, надбавок, премій тощо. Якщо ж коштів на оплату праці вистачає, то працівникам, крім підвищених посадових окладів, можуть залишити колишній розмір надбавок, доплат, премій.
Висновок: при підвищенні посадових окладів працівникам бюджетної сфери премію, встановлену з урахуванням вимог постанови № 1013:
— за наявності коштів на оплату праці можна й далі виплачувати у тому ж розмірі, який було встановлено у грудні 2015 року, або навіть у більшому;
— у разі недостатності коштів на оплату праці — зменшити на суму зарплатного підвищення.