Теми статей
Обрати теми

Щодо порядку обкладення ПДВ операції з надання в оренду державного майна

Лист від 03.02.2016 р. № 2216/6/99-99-19-03-02-15

Державна фіскальна служба України розглянула звернення платника податку щодо порядку оподаткування ПДВ операції з надання в оренду державного майна та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі — ПКУ), повідомляє.

Організаційні відносини, пов’язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, підприємств, заснованих на майні, або перебуває у комунальній власності, їх структурних підрозділів, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, майна, що перебуває у комунальній власності, регулюються Законом України від 10 квітня 1992 року № 2269-XII «Про оренду державного та комунального майна».

Згідно з підпунктами «а» і «б» пункту 185.1 статті 185 ПКУ об’єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 ПКУ розташоване на митній території України.

Під постачанням послуг відповідно до підпункту 14.1.185 пункту 14.1 статті 14 ПКУ розуміється будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку — продавець товарів/послуг зобов’язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН) та надати покупцю за його вимогою.

Водночас підпунктом 196.1.15 пункту 196.1 статті 196 ПКУ визначено, що операції зі сплати орендної плати чи концесійного платежу за договорами відповідно оренди чи концесії цілісного майнового комплексу державного чи комунального підприємства (його структурного підрозділу), якщо орендодавцями чи концесієдавцями за договорами виступають органи державної влади чи органи місцевого самоврядування, а платежі відповідно до закону зараховуються до Державного бюджету України або місцевого бюджету, не є об’єктом оподаткування ПДВ.

Таким чином, операції зі сплати орендної плати за надане в оренду державне майно не є об’єктом оподаткування при дотриманні таких умов:

в оренду надається цілісний майновий комплекс державного підприємства (його структурного підрозділу);

орендодавцем за договором виступає орган державної влади;

орендні платежі у повному обсязі зараховуються до Державного бюджету України.

При цьому у разі недотримання будь-якої із зазначених умов операція зі сплати орендної плати за надане в оренду державне майно підлягає оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20 відсотків.

У такому випадку на дату виникнення податкових зобов’язань з ПДВ державне підприємство — орендодавець зобов’язане скласти податкову накладну на всю суму орендної плати, передбачену договором оренди (незалежно від того, що ця сума підлягає розподілу), і зареєструвати її в ЄРПН. У такій податковій накладній в окремому рядку повинна бути виділена сума ПДВ, що нараховується на вартість орендної плати.

Голова Р. Насіров

Коментар редакції

Коли орендна плата не є об’єктом обкладення ПДВ

Зовсім нещодавно фіскальна служба роз’яснила порядок нарахування ПДВ на суму орендної плати за використання державного майна. Такі роз’яснення були наведені в листі ДФСУ від 04.02.2016 р. № 2383/6/99-99-19-03-02-15 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2016, № 10).

А ось у листі, що коментується, фіскали приділили увагу операціям зі сплати орендної плати, які не є об’єктом обкладення ПДВ. Що ж це за ситуації та які умови необхідно виконати для цього? Давайте їх розглянемо та з’ясуємо, коли такі умови можливо виконати.

Основним документом, що регулюють відносини, пов’язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій, підприємств, заснованих на майні, що перебуває у комунальній власності, їх структурних підрозділів, та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, є Закон України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.92 р. № 2269-XII (далі — Закон). Взаємовідносини щодо оренди державного майна, в тому числі і порядок перерахування орендної плати до бюджету, терміни внесення орендної плати регулюються договорами оренди.

За загальним правилом послуги з надання в оренду обкладаються ПДВ на загальних підставах за ставкою 20 % згідно з п.п. «б» п. 185.1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ). При цьому установа-орендодавець складає податкову накладну на загальну суму орендної плати, зазначену в договорі оренди, та вказує суму ПДВ, обчислену з повної вартості орендної плати. У такій податковій накладній в окремому рядку повинна бути виділена сума ПДВ, що нараховується на вартість орендної плати.

Разом з тим із числа об’єктів оподаткування виключені операції зі сплати орендної плати чи концесійного платежу за договорами відповідно оренди або концесії цілісного майнового комплексу державного чи комунального підприємства (його структурного підрозділу), якщо орендодавцями чи концесієдавцями за договорами виступають органи державної влади чи органи місцевого самоврядування, а платежі відповідно до закону зараховуються до Державного бюджету України або місцевого бюджету ( п.п. 196.1.15 ПКУ).

Для того щоб орендодавці та орендарі державного чи комунального майна правильно користувалися зазначеною нормою ПКУ, фіскальна служба роз’яснила, які умови необхідно виконати для того, щоб операції з оплати орендної плати за надане в оренду державне чи комунальне майно не були об’єктом обкладення ПДВ.

Наведемо ці умови та пояснимо особливості їх застосування.

1. Об’єктом оренди є цілісний майновий комплекс державного підприємства (його структурного підрозділу).

Як зазначено у ст. 4 Закону, цілісним майновим комплексом є господарський об’єкт із завершеним циклом виробництва продукції (робіт, послуг) з наданою йому земельною ділянкою, на якій він розміщений, автономними інженерними комунікаціями, системою енергопостачання.

Додамо, що орендодавцями цілісних майнових комплексів є Фонд державного майна, його регіональні відділення, представництва та органи, уповноважені органами місцевого самоврядування управляти таким майном (ст. 5 Закону). Як бачимо, таке майно стосується обмеженого кола орендодавців, тому до бюджетних установ немає ніякого відношення.

2. Орендодавцем за договором виступає орган державної влади.

Дійсно, органи державної влади та органи місцевого самоврядування мають право передавати в оренду майно, яке закріплене за ними.

Так, згідно з ч. 1 ст. 4 Закону нерухоме майно органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, правоохоронних органів і органів доходів і зборів, що не використовується зазначеними органами для здійснення своїх функцій, може бути передано в оренду без права викупу орендарем та передачі в суборенду.

3. Орендна плата у повному обсязі зараховується до державного або місцевого бюджетів.

Основним документом, що визначає пропорції розподілу орендної плати між бюджетом та орендодавцями, є Методика розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затверджена постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786 (далі — Методика).

Тож наведемо випадки, коли орендна плата у повному розмірі (тобто 100 %) зараховується до державного або місцевого бюджетів:

1) у разі коли орендодавцем майна є Фонд державного майна, його регіональне відділення чи представництво, орендна плата спрямовується до державного бюджету за:

— цілісні майнові комплекси державних підприємств;

— майно, що не ввійшло до статутного фонду господарського товариства, створеного у процесі приватизації (корпоратизації).

Такий порядок зарахування орендної плати визначено в п. 17 Методики;

2) у разі оренди закріпленого за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил, інших військових формувань, органами, підрозділами, закладами та установами Держспецзв’язку, рухомого та нерухомого військового майна орендна плата спрямовується до державного бюджету.

Такий порядок зарахування орендної плати визначено в п. 17 Методики та у ст. 8 Закону України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України» від 21.09.99 р. № 1076-XIV.

Що стосується комунального майна, то порядок та пропорції розподілу орендної плати визначаються методиками (положеннями), затвердженими органами місцевого самоврядування.

Таким чином, операції зі сплати орендної плати за надане в оренду державне майно не є об’єктом оподаткування при дотриманні вищенаведених умов. При цьому у разі недотримання будь-якої із зазначених умов операції зі сплати орендної плати за надане в оренду державне майно підлягають обкладенню ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20 %.

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі