Для того щоб відповісти на це запитання, спочатку варто трохи зануритися в історію.
Централізовані бухгалтерії були самостійними бюджетними установами або входили до складу відділів освіти, культури, охорони здоров’я, які вели бухгалтерський облік декількох бюджетних організацій і установ (заклади освіти, охорони здоров’я, культури тощо).
Діяли централізовані бухгалтерії, як правило, при сільських, селищних або міських радах, але до складу рад не входили, тобто до органів місцевого самоврядування не належали.
З набранням чинності Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III керівні працівники та спеціалісти органів місцевого самоврядування набули статусу посадових осіб.
При цьому у п. 1 постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 було визначено, що умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються органом місцевого самоврядування виходячи з умов оплати праці, установлених для державних службовців відповідних категорій.
Тож для того, щоб бухгалтери централізованих бухгалтерій мали право на отримання заробітної плати на рівні державних службовців, їм потрібно було стати посадовими особами органів місцевого самоврядування.
Саме задля цього багато централізованих бухгалтерій було ліквідовано, а бухгалтери цих бухгалтерій були прийняті на вакантні посади спеціалістів у сільські чи інші відповідні ради.
Крім того, у разі потреби до штатного розпису сільських, селищних, міських рад у встановленому порядку можна було ввести посади спеціалістів з бухгалтерського обліку (головний спеціаліст, спеціаліст тощо).
Отже, бухгалтери централізованих бухгалтерій таким чином стали спеціалістами відповідних місцевих рад.
Далі нагадаємо наступне.
Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій несе власник або уповноважений орган, який здійснює керівництво підприємством. Про це зазначено у п. 3 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.
Для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно обирає форми його організації:
— введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;
— користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без утворення юридичної особи;
— ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або аудиторською фірмою;
— самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства. Ця форма організації бухгалтерського обліку не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких повинна оприлюднюватися, та в бюджетних установах.
У свою чергу, відповідно до п. 2 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2011 р. № 59, бухгалтерська служба утворюється як самостійний структурний підрозділ бюджетної установи, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи, — департамент, управління, відділ, сектор, або в бюджетній установі вводиться посада спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби. Обов’язки бухгалтерської служби може виконувати централізована бухгалтерія бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи.
Таким чином, можна зробити висновок: якщо централізована бухгалтерія відсутня, то бухгалтери відповідної місцевої ради мають право вести бухгалтерський облік лише операцій, пов’язаних з діяльністю самої ради. Тобто бухгалтерія місцевої ради вести бухгалтерський облік інших бюджетних установ не може.
Також не може вести бухгалтерський облік інших установ і бухгалтерія відділу освіти, якщо вона не є централізованою.
Як зазначило Мінсоцполітики у листі від 08.11.2013 р. № 1006/13/155-13, у такому випадку до штату дошкільних навчальних закладів (або інших бюджетних установ) потрібно ввести посади бухгалтера (головного бухгалтера) відповідно до діючих штатних нормативів.
Давайте підсумуємо все вищезазначене.
Потрібно обирати один із двох шляхів.
Перший. Відділ освіти має бухгалтерію, в якій головний бухгалтер та фахівці є посадовими особами органів місцевого самоврядування, і така бухгалтерія веде бухгалтерський облік операцій, які пов’язані тільки з діяльністю самого відділу освіти. При такому варіанті підпорядкованим установам та закладам освіти доведеться мати у своєму штаті посади бухгалтерів, які будуть вести бухгалтерський облік таких установ та закладів.
При цьому законодавство не забороняє мати у штаті відділу освіти як посадових осіб місцевого самоврядування, так і «непосадових осіб».
Другий. При відділі освіти діє централізована бухгалтерія. Працівники централізованої бухгалтерії не є посадовими особами місцевого самоврядування, але вони ведуть бухгалтерський облік як самого відділу освіти, так і всіх підпорядкованих установ та закладів освіти.