Теми статей
Обрати теми

Коригуємо середній заробіток педагогів: як урахувати підвищення окладів «+ 2 розряди» у 2017 році

Гузенко Оксана, головний спеціаліст відділу оплати праці Департаменту заробітної плати та умов праці
Учитель вищої категорії загальноосвітнього навчального закладу (ЗНЗ) до 1 січня 2017 року мав 12-й тарифний розряд за ЄТС. З 1 січня 2017 року його тарифний розряд підвищено до 14-го (на дві позиції) відповідно до постанови КМУ від 14.12.2016 р. № 974. Також з 1 січня 2017 року посадовий оклад підвищено відповідно до постанови КМУ від 28.12.2016 р. № 1037. З 3 квітня 2017 року працівниці надано щорічну відпустку (перед настанням права на відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами). Як коригувати заробіток учителя за квітень — грудень 2016 року для розрахунку відпускних? Як урахувати подвійне підвищення з 01.01.2017 р. окладів педагогічним працівникам при коригуванні середнього заробітку згідно з п. 10 Порядку № 100?

Так, дійсно, з 1 січня 2017 року деяким категоріям педагогічних працівників розміри посадових окладів було підвищено одночасно за двома підставами і відповідно до двох нормативно-правових актів. Розглянемо їх.

Перше підвищення — «+ 2 тарифні розряди».

Згідно з постановою КМУ від 14.12.2016 р. № 974 підвищення тарифних розрядів на дві позиції за ЄТС для педагогів повинне пройти в два етапи:

— з 01.01.2017 р. однозначно підвищуються посадові оклади (шляхом збільшення тарифних розрядів на дві позиції) педпрацівників навчальних закладів, які фінансуються за рахунок освітньої субвенції з держбюджету місцевим бюджетам. Типи навчальних закладів, яким спрямовується освітня субвенція на оплату праці з нарахуваннями педпрацівників, наведені у ст. 1032 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (ср. ). До таких навчальних закладів відносять ЗНЗ та ПТНЗ у частині забезпечення витрат на отримання повної загальної середньої освіти*;

* Див. «Бюджетна бухгалтерія», 2017, № 1-2, с. 5. — Прим. ред.

— з 01.09.2017 р. заплановано підвищення посадових окладів (шляхом збільшення тарифних розрядів на дві позиції) педпрацівникам інших закладів і установ освіти, що фінансуються за рахунок державного і місцевих бюджетів (ДНЗ, закладів охорони здоров’я, соцзахисту тощо). При цьому органи місцевого самоврядування мають право прийняти рішення про підвищення тарифних розрядів на дві позиції педпрацівників закладів і установ освіти, що фінансуються за рахунок місцевих бюджетів, і до 01.09.2017 р.

Друге підвищення — «загальне» підвищення окладів за ЄТС.

З 1 січня 2017 року відповідно до постанови КМУ від 28.12.2016 р. № 1037** усім працівникам окремих галузей бюджетної сфери з оплатою за ЄТС (у тому числі і педагогічним) підвищено розміри посадових окладів.

** Див. «Бюджетна бухгалтерія», 2017, № 1-2, с. 6. — Прим. ред.

Отже, з 1 січня 2017 року, наприклад, у педагогічних працівників ЗНЗ відбулося подвійне підвищення окладів.

Далі розглянемо вплив такого подвійного підвищення окладів на коригування середнього заробітку. Для цього нагадаємо діючі вимоги «коригувальної» норми — п. 10 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.95 р. № 100 (далі — Порядок № 100).

Згідно з абз. 1 п. 10 цього Порядку у випадках підвищення тарифних ставок і посадових окладів на підприємстві, в установі, організації відповідно до актів законодавства, а також за рішеннями, передбаченими в колдоговорах (угодах), як у розрахунковому періоді, так і в періоді, протягом якого за працівником зберігаються середній заробіток, заробітна плата, включаючи премії та інші виплати, що враховуються під час обчислення середньої зарплати, за проміжок часу до підвищення коригуються на коефіцієнт їх підвищення.

Виходячи із скоригованої заробітної плати у розрахунковому періоді визначають середньоденну (годинну) заробітну плату. Якщо підвищення тарифних ставок і посадових окладів відбулося у період, коли за працівником зберігалася середня заробітна плата, за цією заробітною платою виконують нарахування лише в частині, що стосується днів збереження середньої заробітної плати з дня підвищення тарифних ставок (посадових окладів) ( абз. 2 п. 10 Порядку № 100).

Коефіцієнт, на який необхідно відкоригувати виплати, що враховуються при обчисленні середньої заробітної плати, розраховується шляхом ділення окладу (тарифної ставки), установленого після підвищення, на оклад (тарифну ставку) до підвищення.

Коефіцієнт розраховують для кожного працівника окремо і для кожного випадку розрахунку середнього заробітку відповідно до Порядку № 100.

У разі зміни тарифної ставки (посадового окладу) працівникові у зв’язку з присвоєнням вищого розряду, переведенням на іншу вищеоплачувану роботу (посаду) тощо таке коригування середньої заробітної плати не проводиться ( абз. 3 п. 10 Порядку № 100).

Підвищення з 01.01.2017 р. посадових окладів для педагогічних працівників у результаті підвищення тарифних розрядів на дві позиції за ЄТС відбулося відповідно до актів законодавства, тому норми абз. 1 і 2 п. 10 Порядку № 100 застосовують при розрахунку середньої зарплати. Таке підвищення окладів («+ 2 тарифних розряди») для працівників не вважається зміною окладу у зв’язку з присвоєнням вищого розряду, переведенням на іншу вищеоплачувану роботу (посаду) тощо, тому припис абз. 3 п. 10 Порядку № 100 у цьому випадку не працює.

Отже, для педагогічних працівників при розрахунку коефіцієнта коригування враховуємо як «загальне» підвищення окладів за ЄТС, так і підвищення окладів на дві позиції за ЄТС (+ 2 тарифних розряди). Тобто коригувальний коефіцієнт визначимо шляхом ділення останнього нового окладу (тарифної ставки), установленого після двох підвищень (фактичний оклад січня-2017, за новим тарифним розрядом), на оклад (тарифну ставку), який був у працівника до таких підвищень***.

*** За підтвердженням цього висновку та отриманням офіційної позиції фахівців Мінсоцполітики з відповідним запитом редакція газети звернулась на адресу Міністерства. Чекаємо на відповідь і сподіваємося, що думка фахівців відомства з цього питання не зміниться. — Прим. ред.

Іншими словами, у цьому випадку треба привести зарплату у розрахунковому періоді до рівня останнього січневого підвищення окладів — 2017 (з урахуванням підвищення «+ 2 тарифних розряди»).

Приклад. Учителю вищої категорії ЗНЗ надано щорічну відпустку з 03.04.2017 р. З 01.01.2017 р. його тарифний розряд підвищено з 12-го до 14-го. Розрахунковий період (квітень 2016 року — березень 2017 року) відпрацьовано повністю.

Як визначити коефіцієнти коригування заробітку за квітень — грудень 2016 року?

Посадовий оклад за 12-м тарифним розрядом за ЄТС у 2016 році становив: з 1 січня — 2360 грн., з 1 травня — 2512 грн., з 1 грудня — 2830 грн.; з 1 січня 2017 року — 3392 грн.

Посадовий оклад за 14-м тарифним розрядом за ЄТС з 1 січня 2017 року — 3872 грн.

Отже, беремо до уваги і підвищення окладів за ЄТС, і підвищення «+ 2 тарифних розряди». Тому заробіток за березень — грудень 2016 року (який враховують при розрахунку відпускних) має бути відкоригований на такі коефіцієнти:

— заробіток за квітень 2016 року — на коефіцієнт 1,6407 (3872 : 2360);

— заробіток за травень — листопад 2016 року — на 1,5414 (3872 : 2512);

— заробіток за грудень 2016 року — на 1,3682 (3872 : 2830).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі