Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Примітку 1 до додатка 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» після абзацу другого доповнити новим абзацом такого змісту:
«Посадові оклади (тарифні ставки, ставки заробітної плати) з 1 січня 2017 р. розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду, встановленого у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року.».
У зв’язку з цим абзац третій вважати абзацом четвертим.
2. Керівникам установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери забезпечити:
встановлення з 1 січня 2017 р. в штатному розписі нових розмірів посадових окладів (тарифних ставок, ставок заробітної плати), визначених виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1 тарифного розряду Єдиної тарифної сітки, встановленого у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року;
диференціацію заробітної плати працівників, які отримують заробітну плату на рівні мінімальної у межах фонду оплати праці, шляхом встановлення доплат, надбавок, премій з урахуванням складності, відповідальності та умов виконуваної роботи, кваліфікації працівника, результатів його роботи.
3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади привести власні нормативно-правові акти у відповідність із цією постановою.
4. Ця постанова набирає чинності з 1 січня 2017 року.
Прем’єр-міністр України В. Гройсман
Коментар редакції
Установлюємо ЄТС-оклади з 1 січня 2017 року
З 1 січня 2017 року набрали чинності зміни, внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 р. № 1774-VІІІ (далі — Закон № 1774). Зокрема, в новій редакції викладено ст. 6 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР (далі — Закон про оплату праці) та ст. 96 КЗпП.
Нові норми, по-перше, встановили законодавчі вимоги до мінімального посадового окладу (тарифної ставки) працівника — не менше прожиткового мінімуму працездатної особи (ПМПО) на 1 січня календарного року.
По-друге, прописали принцип формування схем окладів бюджетників. Так, схеми посадових окладів (тарифних ставок) працівників установ, закладів і організацій, які фінансуються з бюджету, формуються на основі:
— мінімального посадового окладу (тарифної ставки), встановленого КМУ;
— міжпосадових (міжкваліфікаційних) співвідношень розмірів посадових окладів (тарифних ставок) та тарифних коефіцієнтів.
По-третє, зафіксували, що мінімальну зарплату (МЗП) більше не використовують як розрахункову величину для встановлення посадових окладів працівників (п. 3 розд. ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1774).
Усі ці нововведення утілилися в постанові, що коментується. І стосується цей документ насамперед усіх категорій працівників установ, закладів і організацій окремих галузей бюджетної сфери, праця яких оплачується на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці (ЄТС). Сюди належать працівники медзакладів, установ освіти, установ соцзахисту тощо з оплатою праці за основоположною постановою КМУ від 30.08.2002 р. № 1298.
Розміри окладів за ЄТС. Постановою, що коментується, Уряд установив, що з 1 січня 2017 року посадові оклади (тарифні ставки) розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду за ЄТС, встановленого у розмірі ПМПО на 1 січня календарного року.
Згідно зі ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» від 21.12.2016 р. № 1801-VІІІ з 01.01.2017 р. розмір ПМПО дорівнює 1600 грн.
Отже, постановою, що коментується, затверджено новий розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду за ЄТС, на базі якого розраховують посадові оклади (тарифні ставки) працівників 2 — 25-го тарифних розрядів за ЄТС («базовий» тарифний оклад х відповідний тарифний коефіцієнт ЄТС).
Важливо! З 01.01.2017 р. розмір «базового» посадового окладу становить 1600 грн.
Нагадаємо: у грудні 2016 року розмір «базового» посадового окладу становив 1335 грн. Виходить, що цей показник збільшився на 265 грн., або майже на 19,9 %. Від розміру «базового» посадового окладу залежать розміри посадових окладів за тарифними розрядами за ЄТС, і розмір таких окладів потрібно визначити самостійно.
Отже, порядок визначення посадових окладів (тарифних ставок) за ЄТС з 01.01.2017 р. такий: посадові оклади (тарифні ставки) для працівників 2 — 25-го тарифних розрядів розраховуються шляхом множення окладу (ставки) працівника 1-го тарифного розряду (1600 грн.) на відповідний тарифний коефіцієнт. Наприклад, для працівника 7-го тарифного розряду з 01.01.2017 р. посадовий оклад (тарифна ставка) дорівнює 2464 грн. (1600 х 1,54).
Застосовувати з 01.01.2017 р. при розрахунках правила округлення не знадобиться, адже підсумкові оклади (ставки) виходять у цілих числах (гривнях без копійок).
Враховуючи згадане вище, далі в таблиці наведемо розміри посадових окладів (тарифних ставок) працівників 1 — 25-го тарифних розрядів, які мають бути встановлені у штатних розписах бюджетних установ, організацій з 1 січня 2017 року.
Тарифний розряд | Тарифний коефіцієнт | Посадовий оклад (тарифна ставка) з 1 січня 2017 року, грн. |
1 | 1,00 | 1600 |
2 | 1,09 | 1744 |
3 | 1,18 | 1888 |
4 | 1,27 | 2032 |
5 | 1,36 | 2176 |
6 | 1,45 | 2320 |
7 | 1,54 | 2464 |
8 | 1,64 | 2624 |
9 | 1,73 | 2768 |
10 | 1,82 | 2912 |
11 | 1,97 | 3152 |
12 | 2,12 | 3392 |
13 | 2,27 | 3632 |
14 | 2,42 | 3872 |
15 | 2,58 | 4128 |
16 | 2,79 | 4464 |
17 | 3,00 | 4800 |
18 | 3,21 | 5136 |
19 | 3,42 | 5472 |
20 | 3,64 | 5824 |
21 | 3,85 | 6160 |
22 | 4,06 | 6496 |
23 | 4,27 | 6832 |
24 | 4,36 | 6976 |
25 | 4,51 | 7216 |
Як бачимо з таблиці, порівняно з груднем-2016 збільшуються оклади усіх працівників з 2-го по 25-й тарифні розряди за ЄТС (крім окладу працівника 1-го тарифного розряду, він залишиться незмінним — 1600 грн.).
Диференціація зарплати на рівні МЗП. Крім установлення з 01.01.2017 р. нових розмірів посадових окладів у штатних розписах, положеннями п. 2 постанови, що коментується, наказано керівникам установ, закладів і організацій окремих галузей бюджетної сфери не допустити «зрівнялівки» в оплаті праці працівників, які отримують зарплату на рівні «мінімалки».
Для цього керівників у межах затвердженого фонду оплати праці зобов’язали забезпечити диференціацію зарплати працівників з оплатою на рівні МЗП за рахунок встановлення доплат, надбавок, премій залежно від:
— складності, відповідальності та умов виконуваної роботи;
— кваліфікації працівника;
— результатів праці працівника.
Пояснимо, з чим пов’язана така вимога. Річ у тім, що з 1 січня 2017 року завдяки Закону № 1774 також «запрацювали» нові норми ч. 1 і 2 ст. 3 Закону про оплату праці та ч. 1 і 2 ст. 95 КЗпП, що змінюють поняття «мінімальна зарплата» (детальніше див. с. 9 і 15 цього номера). Більш того, з’явилася нова норма — гарантії забезпечення МЗП — ст. 31 Закону про оплату праці. Нею встановлено, що розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижче розміру МЗП (з 01.01.2017 р. розмір МЗП становить: 3200 грн. (у місячному розмірі) та 19,34 грн. (у погодинному розмірі)).
Це означає, що стосовно деяких працівників роботодавець повинен буде нарахувати доплату до МЗП (детальний аналіз встановлення такої доплати знайдете у статті «Нова добре забута стара доплата до МЗП» на с. 15 цього номера). І можливі претенденти на таку доплату — працівники з посадовим окладом менше 3200 грн. (якщо у них немає доплат, надбавок і премій, що включаються до розміру МЗП). Для ЄТС-окладів — це працівники 1 — 11-го тарифних розрядів за ЄТС (оклади менше 3200 грн.).
Виходить, що і кваліфіковані працівники, і низькокваліфіковані можуть мати однаковий розмір зарплати.
Наведемо приклади.
Приклад 1. Посадовий оклад бухгалтера (8-й тарифний розряд за ЄТС) з 01.01.2017 р. становить 2624 грн. (повна зайнятість). Доплат, надбавок та премій немає. У січні 2017 року такий працівник відпрацював усі дні, передбачені графіком роботи.
За січень працівнику нарахують оклад у повному розмірі — 2624 грн. Але оскільки з 01.01.2017 р. МЗП становить 3200 грн. і нарахована зарплата за повністю виконану місячну норму праці (повністю відпрацьований місяць) не може бути нижче МЗП, то працівнику нараховують доплату до рівня МЗП. Розмір такої доплати становитиме:
3200 - 2624 = 576 грн.
Отже, за січень 2017 року сума зарплати за повністю відпрацьований місяць становитиме:
2624оклад + 576доплата до МЗП = 3200 (грн.).
Приклад 2. Посадовий оклад прибиральника службових приміщень (2-й тарифний розряд за ЄТС) з 01.01.2017 р. становить 1744 грн. (повна зайнятість). Він отримує доплату за роботу із деззасобами у розмірі 174,40 грн. (10 % посадового окладу). Інших доплат, надбавок та премій немає. У січні 2017 року такий працівник відпрацював усі дні, передбачені графіком роботи.
Сума доплати за роботу із деззасобами не бере участі у зіставленні з МЗП (цей виняток передбачено ст. 31 Закону про оплату праці для доплат за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров’я).
Тоді сума доплати до рівня МЗП дорівнює:
3200 - 1744 = 1456 (грн.).
Загальна сума зарплати за січень 2017 року становитиме:
1744оклад + 174,40доплата за деззасоби + 1456доплата до МЗП = 3374,40 (грн.).
Як бачимо, з урахуванням виконання норм ст. 31 Закону про оплату праці може виявитися ось така «оплатна зрівнялівка» і навіть перекоси, коли працівникам з високою кваліфікацією нарахують зарплату нижчу від низькокваліфікованих працівників.
Проте Уряд у цьому питанні перекладає відповідальність на керівників установ: і зарплату різну нарахувати, і в затверджений фонд оплати праці «втиснутися».
Як же роботодавцю виконати цю «диференціацію»?
Припустимо, що бухгалтеру з нашого прикладу 1 в січні 2017 року буде нараховано надбавку за складність і напруженість у роботі в розмірі 1312 грн. (50 % посадового окладу, максимально можливий відсоток для такої надбавки).
Тоді необхідності в нарахуванні доплати до МЗП не буде, і загальна сума зарплати за січень 2017 року складе: 2624оклад + 1312надбавка за складність = 3936 (грн.).
Як варіант, підходить для виконання «диференційованої» вимоги і встановлення щомісячної виробничої премії. Але у будь-якому разі ці суми доведеться вираховувати для кожного працівника, щоб виконати вимоги п. 2 постанови, що коментується.
І найголовніше при вирішенні питання диференціації зарплати працівників — «вписатися» до затвердженого фонду оплати праці.
Людмила ТРОХИМЕНКО, експерт з питань оплати праці