Відповідно до ст. 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.91 р. № 1264-ХІІ (далі — Закон № 1264) екологічний податок є одним із джерел формування фонду охорони навколишнього природного середовища.
Усі питання стосовно формування та використання коштів фонду охорони навколишнього середовища регулюються Законом № 1264, яким, зокрема, передбачено таке:
— місцеві ради затверджують місцеві екологічні програми (п. «д» ст. 15);
— перелік природоохоронних заходів затверджує Кабінет Міністрів України (п. «г» ст. 17);
— виконавчі органи місцевих рад формують і використовують місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища (п. «є» ст. 19);
— кошти місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватися тільки для фінансового забезпечення здійснення природоохоронних заходів, включаючи захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, ресурсозберігаючих заходів, у тому числі наукових досліджень з цих питань, ведення державного кадастру територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також заходів для зниження забруднення навколишнього природного середовища та дотримання екологічних нормативів і нормативів екологічної безпеки, для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров’я населення (ст. 47);
— місцева рада затверджує положення про фонд охорони навколишнього природного середовища (ст. 47).
Так, згідно із п. 47 цього Переліку до природоохоронних заходів віднесено заходи з озеленення міст та сіл.
Згідно із ст. 91 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI з усіх місцевих бюджетів можуть здійснюватися видатки на фінансування:
— місцевих програм розвитку житлово-комунального господарства та благоустрою населених пунктів (п. 5 ч. 1);
— програм природоохоронних заходів місцевого значення (п. 13 ч. 1);
— програм, які затверджені відповідною місцевою радою (п. 21 ч. 1).
Відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 р. № 2807-IV роботи, які ви плануєте виконувати, належать до благоустрою населених пунктів та заходів з благоустрою (ст. 1) — і це належить до повноважень місцевих рад та їх виконавчих органів (ст. 10).
Отже, з урахуванням норм законодавства, у бюджеті сільської ради можуть бути передбачені кошти на зазначену мету за умови:
— затвердження радою відповідної програми;
— заходи, передбачені для реалізації в рамках програми, повинні відповідати переліку видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів;
— наявності затвердженого положення про фонд охорони навколишнього середовища.
При дотриманні цих умов видатки повинні відображатися за ТКВКБМС 6030 «Організація благоустрою населених пунктів» та:
— за відповідними КЕКВ з урахуванням економічної характеристики (сутності) видатків, які будуть здійснюватися, у разі якщо оплату рахунків здійснюватиме головний розпорядник коштів (сільська рада);
— у разі якщо кошти передаватимуться, наприклад, комунальному підприємству, яке виконуватиме роботи, за КЕКВ 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» — для поточних видатків і КЕКВ 3220 «Капітальні трансферти органам державного управління інших рівнів» — для капітальних видатків.