Теми статей
Обрати теми

Моніторинг публічних закупівель

Станкус Тетяна, заступник головного редактора газети «Бюджетна бухгалтерія»
27.01.2018 р. набрав чинності Закон № 2265, яким внесено зміни до Закону про публічні закупівлі в частини проведення моніторингу закупівель. Давайте разом розглянемо, у чому саме полягає такий моніторинг, хто, як і для чого його здійснює.

Хто уповноважений здійснювати моніторинг закупівель

Переш за все розберемося, що саме розуміється під моніторингом закупівель у межах прийнятого Закону.

Моніторинг закупівлі — це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель на всіх стадіях закупівлі з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Для чого взагалі потрібен такий моніторинг?

Як зазначив перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі: «Ми хочемо, щоб моніторинг базувався на індикаторах, які автоматично підсвічують підозрілі закупівлі. Система моніторингу дозволить замовникам вчитися на своїх помилках без фінансових втрат, адже якщо вони вчасно усуватимуть порушення, адміністративні штрафи не будуть застосовуватися. Коли ж замовник відмовиться реагувати на зауваження, Держаудитслужби зможе вживати суворіших заходів».

Відповідно до п. 3 розд. І Закону № 2265 контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією, Законом про публічні закупівлі та іншими законами України, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Таким центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, є Держаудитслужба та її підрозділи. Діє ця служба на підставі Закону № 2939.

Донедавна в цьому Законі було передбачено такі види держфінконтролю:

— державний фінансовий аудит;

— інспектування (ревізія планова та позапланова);

— перевірка державних закупівель*.

* Процедура проведення Держаудитслужбою та її територіальними органами перевірок державних закупівель визначена Порядком № 631.

При цьому закупівлі у замовників перевірялися у межах кожного з зазначених видів контролю.

Але Закон № 2265 уніс зміни до ч. 2 ст. 2 Закону № 2939, у результаті чого кількість видів держфінконтролю збільшено до чотирьох, а саме:

— державний фінансовий аудит;

— інспектування;

— перевірки закупівель;

— моніторинг закупівель.

Разом з тим оновленою ст. 5 Закону № 2939 також передбачено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом про публічні закупівлі, проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Але, зауважте, що на відміну від трьох інших видів контролю, таких як аудит, інспектування та перевірка, які проводять за місцезнаходженням підконтрольної установи чи за місцем розташування об’єкта права власності, моніторинг закупівлі здійснюють за місцезнаходженням органу держфінконтролю.

Не слід забувати і про інші органи контролю — Антимонопольний комітет України (далі — АМКУ) та Рахункову палату.

АМКУ та Рахункова палата здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.

Особлива увага Законом № 2265 приділена взаємодії АМКУ та Держаудитслужби при наявності оскаржень. Давайте розглянемо їх докладніше.

Якщо АМКУ прийняв до розгляду скаргу від суб’єкта оскарження у порядку, встановленому Законом про публічні закупівлі, то Держаудитслужба в такому випадку не приймає рішення про початок моніторингу закупівлі щодо тих порушень, обставин, підстав, які були або є предметом розгляду АМКУ незалежно від прийнятого цим органом оскарження рішення щодо таких порушень, обставин, підстав.

У випадку якщо АМКУ прийняв до розгляду скаргу від суб’єкта оскарження у порядку, встановленому Законом про публічні закупівлі, вже після прийняття рішення про початок моніторингу закупівлі чи після опублікування висновку, то протягом наступного робочого дня з дня розміщення скарги суб’єктом оскарження в Prozorro керівник органу Держаудитслужби або його заступник до моменту опублікування рішення органу оскарження має зупинити рішення органу держфінконтролю.

Водночас орган Держаудитслужби має оприлюднити в Prozorro відповідне повідомлення про зупинення моніторингу.

Разом з тим і замовник до моменту опублікування рішення органу оскарження має зупинити виконання зобов’язань щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, щодо тих порушень, обставин, підстав, які стали предметом розгляду органом оскарження.

При цьому після того як АМКУ оприлюднить у Prozorro своє рішення, замовник виконує зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, зазначених у висновку, у тій частині, що не були предметом розгляду органом оскарження.

Якщо рішення органу оскарження буде оскаржено в судовому порядку, то рішення про початок моніторингу закупівлі орган Держаудитслужби не повинен приймати щодо тих саме порушень, обставин, підстав, які були або є предметом судового розгляду.

Також звернемо увагу на наступне.

Як визначено Законом № 2265, у разі наявності підстав, визначених ч. 2 ст. 71 Закону про публічні закупівлі, що містять ознаки порушень та які не були предметом розгляду АМКУ та/або оскарження у судовому порядку рішення АМКУ, рішення про початок моніторингу закупівлі щодо інших ознак порушень приймається після оприлюднення рішення АМКУ на веб-порталі Уповноваженого органу у порядку, встановленому ст. 18 Закону про публічні закупівлі, або після набрання рішенням суду законної сили.

Що з цього виходить? А те, що в разі, якщо все-таки наявні підстави для призначення моніторингу, тобто в діях/бездіяльності замовника вбачаються ознаки порушень, і саме ці порушення не були предметом розгляду АМКУ та/або не було оскаржено в судовому порядку рішення АМКУ, то рішення про початок моніторингу закупівлі щодо таких ознак порушень орган Держаудитслужби приймає все одно після того, як АМКУ оприлюднить на веб-порталі своє рішення, або ж після набрання рішенням суду законної сили, у випадку оскарження в суді рішення органу оскарження.

Як здійснюється моніторинг закупівель

Законом № 2265 доповнено Закон про публічні закупівлі новою ст. 71 «Порядок здійснення моніторингу публічних закупівель».

Рішення про початок моніторингу закупівлі приймає керівник органу Держаудитслужби або його заступник за наявності однієї або декількох із таких підстав:

1) дані автоматичних індикаторів ризиків**;

** Методику визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх перелік та порядок застосування має затвердити Держаудитслужба за погодженням із Мінекономрозвитку.

2) інформація, отримана від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій у Prozorro;

5) інформація, отримана від громадських об’єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до ст. 9 Закону про публічні закупівлі.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, можуть використовуватися:

— інформація, оприлюднена в Prozorro;

— інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;

— інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю;

— дані органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, замовників та учасників процедур закупівель, що можуть бути отримані органами Держаудитслужби у порядку, встановленому законом.

Рішення про початок моніторингу закупівлі оприлюднюється протягом двох робочих днів з дня його прийняття в Prozorro органом Держаудитслужби із зазначенням унікального номера оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєного Prozorro, та дати його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір та дати його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу, а також опису підстав для здійснення моніторингу закупівлі.

Нагадаємо, що Уповноваженим органом у сфері публічних закупівель є Мінекономрозвику.

Важливо! Рішення про початок моніторингу закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених Законом про публічні закупівлі.

Зупинити процедуру закупівлі відповідно до Закону про публічні закупівлі система може виключно тільки тоді, коли здійснюється оскарження до АМКУ.

Отже, навіть якщо державні аудитори будуть здійснювати моніторинг закупівлі, замовник має далі продовжувати цю закупівлю, дотримуючись установлених Законом про публічні закупівлі строків для прийняття відповідних рішень.

Строк здійснення моніторингу закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з дати оприлюднення рішення про початок моніторингу закупівлі в Prozorro.

Протягом строку проведення моніторингу закупівлі орган Держаудитслужби має право через Prozorro запитувати у замовника пояснення щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі.

Усі такі запити про надання пояснень автоматично оприлюднюються в Prozorro.

Замовник протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення запиту про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі, повинен надати відповідні пояснення через Prozorro.

У межах строку здійснення моніторингу закупівлі замовник має право з власної ініціативи надавати пояснення щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі.

Також відзначимо, що окремі підстави для моніторингу дублюють підстави для перевірки закупівель, передбачені Порядком № 631 (ср. ).

Так, наприклад, у п. 4 Порядку № 631 є така підстава як виникнення потреби у перевірці відомостей про порушення об’єктом контролю законодавства у сфері державних закупівель, що надійшли до контролюючого органу, якщо об’єкт контролю не надав пояснення та їх документального підтвердження на обов’язковий письмовий запит контролюючого органу протягом трьох робочих днів із дня його надходження.

Отже, як бачимо, і для моніторингу, і для перевірки підставами може бути інформація про порушення, отримана Держаудитслужбою чи то від органів державної влади, чи то від громадських об’єднань.

Також звернемо вашу увагу на таку підставу, як повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про порушення замовником законодавства про публічні закупівлі.

Виходячи з цього, замовникам слід уважно передивлятися новини засобів масової інформації на предмет того, чи немає інформації про них щодо порушень проведення процедур закупівель. І якщо раптом замовник таку інформацію про себе побачить — нехай чекає на моніторинг.

Оформлення результатів моніторингу закупівель

За результатами моніторингу закупівлі посадова особа органу Держаудитслужби складає та підписує висновок про результати моніторингу закупівлі (далі — висновок).

Такий висновок затверджується керівником органу Держаудитслужби або його заступником. Він підлягає оприлюдненню в Prozorro протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Форма висновку поки ще не затверджена. Її має затвердити Держаудитслужба.

У висновку обов’язково мають зазначатися:

1) найменування замовника, щодо якого здійснювався моніторинг закупівлі, його ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України, місцезнаходження;

2) найменування предмета закупівлі та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний Prozorro, та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу закупівлі;

5) зобов’язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом Держаудитслужби необхідною для більш детального опису результатів моніторингу закупівлі.

Зауважимо, що якщо за результатами моніторингу закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень).

Якщо замовнику не зрозуміло зміст висновку, то він має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу Держаудитслужби, який проводив моніторинг, за роз’ясненням змісту висновку та його зобов’язань, визначених у висновку.

Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення органом Держаудитслужби висновку замовник оприлюднює через Prozorro інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

У разі підтвердження органом Держаудитслужби факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в Prozorro протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в Prozorro, службова (посадова) особа замовника, уповноважена особа замовником не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.

Нагадаємо, що адміністративна відповідальність за порушення законодавства у сфері закупівель передбачена ст. 16414 КУпАП.

Так, цією статтею передбачена відповідальність за такі порушення:

— здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг без застосування визначених законодавством процедур закупівель;

— оцінка пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій), тендерних пропозицій не за критеріями та методикою оцінки для визначення найкращої пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційної пропозиції), тендерної пропозиції, що міститься в документації конкурсних торгів (кваліфікаційній документації), тендерній документації;

— укладення з учасником, який став переможцем торгів, договору про закупівлю за цінами і обсягами, що не відповідають вимогам документації конкурсних торгів (кваліфікаційної документації), тендерної документації;

— неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі відповідно до вимог законодавства;

— ненадання інформації, документів та матеріалів у випадках, передбачених законом.

Ці порушення тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб від 700 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 11900 до 17000 грн.).

Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення за одне із зазначених правопорушень, тягнуть за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб від 1000 до 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17000 до 25500 грн.).

Продовжимо щодо висновку.

У разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в Prozorro протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду.

Якщо замовник не усунув порушення, визначене у висновку, і таке порушення матиме негативний вплив для бюджетів, а також висновок не оскаржено до суду, орган Держаудитслужби проводить перевірку закупівлі відповідно до Закону № 2939.

Керівник органу Держаудитслужби або його заступник приймає рішення про призначення перевірки закупівлі, яке оприлюднюється протягом двох робочих днів з дня його прийняття. При цьому процедура закупівлі на період проведення перевірки закупівлі не зупиняється.

У разі виявлення під час моніторингу закупівлі порушень щодо невідповідності опублікованих в Prozorro умов договору про закупівлю від змісту тендерної пропозиції за результатами аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару), переможця процедури закупівлі або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури орган Держаудитслужби може проводити перевірку закупівлі відповідно до Закону № 2939.

Керівник органу Держаудитслужби або його заступник приймає рішення про призначення перевірки закупівлі, яке оприлюднюється протягом двох робочих днів з дня його прийняття. При цьому дія договору про закупівлю на період проведення перевірки закупівлі не зупиняється.

Нормативні документи

Конституція — Конституція України від 28.06.96 р. № 254к/96-ВР.

КУпАПКодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон № 2265Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законів України щодо здійснення моніторингу закупівель» від 21.12.2017 р. № 2265-VIII.

Закон про публічні закупівліЗакон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII.

Закон № 2939Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.93 р. № 2939-XII.

Порядок № 631Порядок проведення перевірок державних закупівель Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами, затверджений постановою КМУ від 01.08.2013 р. № 631.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі