Для виконання бюджетних програм та здійснення заходів, які проводяться за рахунок коштів бюджету, бюджетні асигнування надають розпорядникам бюджетних коштів. Нагадаємо, що у цьому питанні основними документами є нормативно-правові акти, що регламентують бюджетний процес в Україні, зокрема Бюджетний Кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI, Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджений постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228, а також Порядок казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затверджений наказом Мінфіну від 24.12.2012 р. № 1407, Порядок казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затверджений наказом Мінфіну від 23.08.2012 р. № 938 та інші.
Як випливає із запитання, у цій ситуацій саме головному розпоряднику бюджетних коштів (обласному управлінню капітального будівництва) делеговані функції замовника. Тому саме він планує у своєму кошторисі кошти на здійснення робіт з реконструкції та капітального ремонту приміщень, а також бере бюджетні зобов’язання для здійснення таких видатків у межах затверджених бюджетних асигнувань.
Давайте розглянемо ситуації, коли головному розпоряднику бюджетних коштів делеговані функції замовника щодо робіт з реконструкції та облаштування приміщення, а також робіт з капітального ремонту приміщення. Після закінчення зазначених робіт головний розпорядник передає такі роботи бюджетній організації, яка є балансоутримувачем приміщень.
Приклад 1. Обласне управління капітального будівництва виконує функції замовника робіт з реконструкції та облаштування приміщення. Це приміщення знаходиться на балансі лабораторії медичного центру (іншої бюджетної установи, які включена до мережі розпорядника).
Для виконання робіт з реконструкції та облаштування приміщення лабораторії медичного центру замовник уклав договір з підрядною організацією на суму 1710000 грн. (у тому числі ПДВ — 285000 грн.). Договором передбачена попередня оплата в розмірі 30 % від вартості договору — 513000 грн. (у тому числі ПДВ — 85500 грн.).
У цій ситуації закупівля робіт з реконструкції та облаштування приміщення повинна бути проведена з урахуванням вимог Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII. Це пов’язано з тим, що вартість зазначених робіт перевищує межі, встановлені цим Законом, тобто перевищує 1,5 млн грн.
Після виконаних робіт з реконструкції підрядною організацією складено Акт приймання виконаних будівельних робіт (ф. № КБ-2в) та Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (ф. № КБ-3). Замовником підписано зазначені документи після ретельної перевірки виконаних робіт та проведено остаточний розрахунок за виконані роботи в сумі 1197000 грн. (у тому числі ПДВ — 199500 грн.).
У такому разі замовник накопичує в обліку витрати, пов’язані з реконструкцією (від початку і до закінчення зазначених робіт). Такі витрати обліковують у складі капітальних інвестицій за дебетом субрахунку 1311 «Капітальні інвестиції в основні засоби» до моменту закінчення реконструкції.
Для передачі робіт з реконструкції приміщення замовник оформлює Акт передачі робіт з реконструкції основних засобів. При складанні цього Акта можна використовувати Акт приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів, типова форма якого затверджена наказом Мінфіну 13.09.2016 р. № 818. У бухгалтерському обліку при передачі таких робіт складають запис: Дт 5411 — Кт 1311.
У свою чергу, бюджетна установа, на балансі якої знаходиться реконструйоване приміщення, приймає роботи з реконструкції. При цьому підставою для відображення в обліку таких робіт є Акт передачі робіт з реконструкції основних засобів.
Вартість робіт з реконструкції приміщення бюджетна установа (балансоутримувач приміщення) відносить на збільшення первісної вартості реконструйованого основного засобу та збільшує внесений капітал (субрахунок 5111). Інформацію про такі роботи слід навести в інвентарній картці приміщення.
Такі операцій в обліку відображають так:
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Меморіальний ордер | Сума, грн. | |
дебет | кредит | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Управління капітального будівництва (головний розпорядник, який є замовником робіт) | |||||
1 | Надійшло фінансування для проведення реконструкції приміщення | 2313 | 5411 | 2 або 3 | 1710000 |
2 | Перераховано аванс підрядній організації* | 2113 | 2313 | 2,4 або 3,4 | 513000 |
3 | Відображено видатки на реконструкцію приміщення (на підставі Акта приймання виконаних будівельних робіт) | 1311 | 2113 | 4 | 1710000 |
4 | Здійснено остаточні розрахунки з підрядною організацією | 2113 | 2313 | 2,4 або 3,4 | 1197000 |
5 | Після закінчення реконструкції передано лабораторії медичного центру вартість виконаних робіт (на підставі Акта передачі робіт з реконструкції основних засобів) | 5411 | 1311 | 17 | 1710000 |
Лабораторія медичного центру (бюджетна установа — балансоутримувач приміщення) | |||||
1 | Відображено вартість виконаних робіт з реконструкції (на підставі Акта передачі робіт з реконструкції основних засобів) | 1311 | 5411 | 17 | 1710000 |
2 | Вартість робіт з реконструкції віднесено на збільшення первісної вартості приміщення | 1013 | 1311 | 17 | 1710000 |
Водночас здійснено другий запис | 5411 | 5111 | 17 | 1710000 | |
* Відповідно до постанови КМУ «Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 23.04.2014 р. № 117 бюджетні установи можуть здійснювати попередню оплату за роботи та послуги на строк не більше трьох місяців за роботи з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту та технічного переоснащення, придбання основних засобів і житла. Також нагадаємо, що згідно з п. 19 постанови КМУ «Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва» від 27.12.2001 р. № 1764 замовник перераховує підряднику аванс, якщо це передбачено договором (контрактом). Розмір авансу не може перевищувати 30 % вартості річного обсягу робіт. Підрядник зобов’язується використати одержаний аванс на придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, виробів протягом трьох місяців після одержання авансу. По закінченні тримісячного строку невикористані суми авансу повертаються замовнику. |
Приклад 2. Обласне управління капітального будівництва виконує функції замовника робіт з капітального ремонту приміщення. Це приміщення знаходиться на балансі лабораторії медичного центру (іншої бюджетної установи, яка включена до мережі розпорядника).
Для виконання робіт з капітального ремонту приміщення лабораторії медичного центру замовник уклав договір з підрядною організацією на суму 123000 грн. (у тому числі ПДВ — 20500 грн.). Договором передбачена попередня оплата в розмірі 30 % від вартості договору — 36900 грн. (у тому числі ПДВ — 6150 грн.).
Після виконаних робіт з реконструкції підрядною організацією складено Акт приймання виконаних будівельних робіт (ф. № КБ-2в) та Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати (ф. № КБ-3). Замовником підписано зазначені документи після ретельної перевірки виконаних робіт та проведено остаточний розрахунок за виконані роботи в сумі 86100 грн. (у тому числі ПДВ — 14350 грн.).
У такій ситуації замовник витрати на капітальний ремонт відносить на видатки звітного періоду та відображає за дебетом субрахунку 8013.
Для передачі робіт з капітального ремонту приміщення замовник оформлює Акт передачі робіт з капітального ремонту основних засобів. При складанні цього Акта можна використовувати Акт приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів, типова форма якого затверджена наказом Мінфіну 13.09.2016 р. № 818. У бухгалтерському обліку замовник передачу таких робіт не відображає.
У свою чергу, бюджетна установа, на балансі якої знаходиться приміщення, яке відремонтовано замовником, приймає такі роботи на підставі Акта передачі робіт з капітального ремонту основних засобів. Але у своєму бухгалтерському обліку видатки на капітальний ремонт, здійснені замовником, не відображає.
Такі операції в бухгалтерському обліку відображають так:
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Меморіальний ордер | Сума, грн. | |
дебет | кредит | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Управління капітального будівництва (головний розпорядник, який є замовником робіт) | |||||
1 | Надійшло фінансування для проведення капітального ремонту приміщення | 2313 | 7011 | 2 або 3 | 123000 |
2 | Перераховано аванс підрядній організації | 2113 | 2313 | 2,4 або 3,4 | 36900 |
3 | Відображено видатки на капітальний ремонт приміщення (на підставі Акта приймання виконаних будівельних робіт) | 8013 | 2113 | 4 | 123000 |
4 | Здійснено остаточні розрахунки з будівельною організацією | 2113 | 2313 | 2,4 або 3,4 | 86100 |
Лабораторія медичного центру (бюджетна установа — балансоутримувач приміщення) | |||||
Підстави для збільшення вартості приміщення, у якому проведено капітальний ремонт, відсутні |