Теми статей
Обрати теми

Щодо визнання пені власними надходженнями

Міністерство фінансів України
Лист від 29.01.2018 р. № 35140-05/23-92/252

Міністерство фінансів України <…> розглянуло звернення <…> щодо визнання пені власними надходженнями бюджетних установ та повідомляє.

Відповідно до статті 230 Господарського кодексу України (далі — Кодекс) штрафними санкціями у Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов’язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов’язання. Суб’єктами права застосування штрафних санкцій є учасники відносин у сфері господарювання, зазначені у статті 2 Кодексу.

Статтею 2 Кодексу визначено, що учасниками відносин у сфері господарювання є суб’єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадяни, громадські та інші організації, які виступають засновниками суб’єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно-господарські повноваження на основі відносин власності.

Частиною першою статті 3 Кодексу визначено, що під господарською діяльністю у Кодексі розуміється діяльність суб’єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

Ціна відповідно до частини першої статті 189 Кодексу є вираженим у грошовій формі еквівалентом одиниці товару (продукції, робіт, послуг, матеріально-технічних ресурсів, майнових та немайнових прав), що підлягає продажу (реалізації), який повинен застосовуватися як тариф, розмір плати, ставки або збору, крім ставок і зборів, що використовуються в системі оподаткування.

Відповідно до частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету та поділяються на групи (підгрупи), одними із яких є плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю та надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності.

Пунктом 15 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України визначено, що власні надходження бюджетних установ — це кошти, отримані в установленому порядку бюджетними установами як плата за надання послуг, виконання робіт, гранти, дарунки та благодійні внески, а також кошти від реалізації в установленому порядку продукції чи майна та іншої діяльності.

Оскільки штрафні санкції (неустойка, штраф, пеня) відповідно до норм Кодексу не є ціною послуг вартісного характеру, тому не можуть зараховуватись як власні надходження бюджетних установ.

Відповідно до пункту 23 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду державного бюджету, зокрема, віднесено кошти від санкцій (штрафи, пеня тощо), що застосовуються відповідно до закону (крім штрафів, визначених пунктами 37 — 39 частини першої статті 64, пунктами 26 і 27 частини першої статті 66 та пунктами 11, 12, 13 і 131 частини першої статті 69 Кодексу).

Водночас пунктом 38 частини першої статті 64 та пунктом 12 частини першої статті 69 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду місцевих бюджетів віднесено адміністративні штрафи, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад або утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями.

Бюджетною класифікацією, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 р. № 11, не визначено окремого коду для зарахування штрафних санкцій (неустойки, штрафу, пені) у разі порушення учасником господарських відносин правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов’язання.

У зв’язку із відсутністю окремого коду бюджетної класифікації для зарахування вищенаведених коштів дані надходження доцільно обліковувати за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції».

Державний секретар Є. Капінус

Коментар редакції

Неустойка, штраф, пеня: що з ними робити?

У листі, що коментується, Мінфін розглянув таку ситуацію: під час надання платних послуг бюджетна установа отримала від користувача її послугами пеню за невиконання умов договору. У зв’язку з цим виникли запитання:

1. Як класифікувати і який код класифікації доходів визначати за такими надходженнями, як неустойка, штраф та пеня?

2. Якщо віднести неустойку, штраф, пеню до власних надходжень не можна, то куди подіти ці кошти надалі?

Згідно зі ст. 230 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV у разі порушення учасником господарських відносин правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов’язання на нього накладаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку він зобов’язаний сплатити постраждалій стороні договору.

Тобто якщо бюджетна установа надає платні послуги, виконує роботи, реалізує продукцію контрагенту, а той порушує визначені договором зобов’язання, то є підстави стягнути з контрагента неустойку, штраф або нараховувати пеню на користь бюджетної установи.

Зауважимо, що неустойка, штраф, пеня не можуть вважатися складовою вартості послуги, робіт чи реалізованої продукції.

Тепер щодо власних надходжень бюджетних установ.

Відповідно до п.п. 15 п. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) власні надходження бюджетних установ — це кошти, отримані в установленому порядку бюджетними установами як плата за надання послуг, виконання робіт, гранти, дарунки та благодійні внески, а також кошти від реалізації в установленому порядку продукції чи майна та іншої діяльності.

Види власних надходжень бюджетних установ визначені п. 4 ст. 13 БКУ. Серед них таких видів надходжень як неустойка, штраф або пеня немає. Тому якщо бюджетна установа отримає на свій рахунок неустойку, штраф або пеню, вона зобов’язана буде усю суму таких надходжень перерахувати у відповідний бюджет (залежно від того, з якого бюджету вона фінансується).

Неустойки, штрафи та пеня підлягають перераховуванню до бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції».

Що стосується обліку таких сум, то оскільки вони не є ані доходами, ані видатками установи, вони пройдуть через рахунок установи, так би мовити, «транзитом» до бюджету.

Наведемо кореспонденцію субрахунків у цьому випадку:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

КЕКВ

№ мемор. ордера

дебет

кредит

1

Нараховано заборгованість контрагента за невиконання умов договору

2117

6312

0000

4, 17

2

Надійшла сума неустойки (штрафу, пені)

2313

2117

0000

3, 4

3

Перераховано неустойку (штраф, пеню) до доходу бюджету

6312

2313

0000

3, 17

Тетяна СТАНКУС, заступник головного редактора

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі