Теми статей
Обрати теми

Незаконне витрачання коштів загального фонду на оплату електроенергії

Станкус Тетяна, експерт журналу «Бюджетна бухгалтерія»
У нашій установі Держаудитслужба провела перевірку та виявила таке порушення: нами за рахунок коштів загального фонду зайво оплачено за електроенергію, яка використана під час надання послуг з водопостачання іншим водокористувачам, на загальну суму 16,9 тис. грн. Таку оплату слід було здійснити за рахунок спеціального фонду. Наша установа має водонасосну станцію і надає послуги з водопостачання іншим установам. До тарифу включено послуги з електропостачання, які використовуються для роботи насосів.
В акті ревізії зазначено, що ми порушили вимоги ч. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України, пункти 22, 23, 43, 49 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог щодо виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228. Зазначене порушення відбулося у 2016 році. Якими повинні бути наші заходи з усунення цього порушення?

Для початку розглянемо, чому ж саме такі дії є порушенням.

Види власних надходжень бюджетних установ, які є складовою частиною спеціального фонду кошторису, визначено ч. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ).

До першої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ належить плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно із законодавством.

Тож усі видатки, пов’язані із наданням послуги, мають бути включені до тарифу на водопостачання, у тому числі і видатки на електроенергію, яка використовується для роботи насосів. Плата за надання послуг водопостачання, яка надходить від користувачів цих послуг, належить до першої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ і зараховується до доходів спеціального фонду кошторису.

Згідно із ч. 4 ст. 13 БКУ витрачати зазначені надходження цієї підгрупи можна на покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням послуг, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю.

Таким чином, усі кошти, які отримані згідно із тарифом, мають бути витрачені на видатки, які до цього тарифу включені, в тому числі і за видатками на електроенергію.

Тепер перейдемо до норм Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228 (далі — Порядок № 228).

Відповідно до п. 22 цього Порядку показники видатків бюджету та надання кредитів з бюджету, що включаються до проекту кошторису, повинні бути обґрунтовані відповідними розрахунками за кожним кодом економічної класифікації видатків бюджету або класифікації кредитування бюджету і деталізовані за видами та кількістю товарів (робіт, послуг) із зазначенням вартості за одиницю.

Видатки спеціального фонду кошторису за рахунок власних надходжень плануються та використовуються у такій послідовності:

1) за встановленими напрямами використання;

2) на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов’язань за спеціальним та загальним фондом кошторису;

3) на проведення заходів, пов’язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду (п. 23 та п. 49 Порядку № 228).

Згідно із п. 43 Порядку № 228 розпорядники мають право провадити діяльність виключно в межах бюджетних асигнувань, затверджених кошторисами, планами асигнувань загального фонду бюджету, планами надання кредитів із загального фонду бюджету, планами спеціального фонду, а вищі навчальні заклади та наукові установи, заклади охорони здоров’я також в межах бюджетних асигнувань, затверджених планами використання бюджетних коштів і помісячними планами використання бюджетних коштів, за наявності витягу, доведеного органом Казначейства, що підтверджує відповідність цих документів даним бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів органів Казначейства.

У вашому випадку видатки на використання електроенергії для водонасосів для надання послуг з водопостачання за загальним фондом кошторисом не мали бути затверджені і не затверджувалися. Як ми вже зазначали, такі видатки планують і затверджують за спеціальним фондом кошторису.

А як визначено у п. 49 Порядку № 228, видатки бюджету та надання кредитів з бюджету спеціального фонду бюджету провадяться виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до цього фонду на підставі кошторисів з урахуванням внесених до них змін.

Тож виходячи із вищезазначеного маємо порушення: проведення видатків із загального фонду кошторису, які мали бути проведені за рахунок коштів спеціального фонду кошторису.

І хоча кошти і загального, і спеціального фондів кошторису є бюджетними коштами, їх планування та витрачання має бути чітко розділено. Про це не слід забувати.

Враховуючи те, що порушення відбулося в 2016 році, тобто в минулому бюджетному періоді, перерахувати кошти із спеціального фонду кошторису до загального фонду у поточному році неможливо. У зв’язку з цим уся сума встановленого порушення (у вашому випадку — 16,9 тис. грн.) підлягає перерахуванню до відповідного бюджету, з якого фінансується ваша установа. Таке перерахування і буде усуненням цього порушення.

Зазначені кошти перераховуються і зараховуються до бюджету відповідно до наказу Мінфіну «Про бюджетну класифікацію» від 14.01.2011 р. № 11 за кодом 21080500 «Інші надходження».

Щодо КЕКВ, то таке перерахування має бути проведено за кодом, за яким встановлено порушення, тобто за КЕКВ 2273 «Оплата електроенергії».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі