Теми статей
Обрати теми

Порядок фінансування страхувальників & Положення про соцстрахівську комісію — new-версія: аналізуємо зміни

Остапчук Олександр, експерт з питань оплати праці
З 01.10.2018 р. запрацював новий Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соцстраху. Він визначає механізм фінансування страхувальників у частині лікарняних, декретних, допомоги на поховання, а також виплат потерпілим на виробництві. Але для того щоб Фонд профінансував усі ці виплати, комісія із соціального страхування повинна прийняти відповідне рішення про їх призначення. І тут слід враховувати, що з 27.07.2018 р. діє нове Положення про соцстрахівську комісію. Про все це ми поговоримо в нашому сьогоднішньому матеріалі.

Нове Положення про комісію із соцстрахування: чи таке нове?

Зауважимо, що Положення № 13 (див. «Про затвердження Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності») запрацювало з 27.07.2018 р. У свою чергу, з цієї дати втратило чинність раніше чинне Положення № 25.

Відразу поспішаємо заспокоїти — кардинальних змін немає. Незмінною лишається вимога щодо створення комісії при чисельності застрахованих осіб понад 15 працюючих за наймом. Якщо кількість найманих працівників 15 і менше, то на загальних зборах працівників обирається уповноважений із соціального страхування установи, який також діє відповідно до Положення № 13.

Проведення засідань комісії, як і раніше, має відбуватися відповідно до затвердженого нею плану, але не рідше двох разів на місяць (п. 4.1 Положення № 13). Комісія правомочна приймати рішення за наявності на засіданні більше половини її членів у присутності представника кожної сторони, тобто представників роботодавця та застрахованих осіб.

Комісія (уповноважений) із соцстрахування приймає рішення про призначення або відмову в призначенні матеріального забезпечення (допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), вагітності та пологах, на поховання) і передає його роботодавцю для проведення виплат, здійснення розрахунків тощо.

УВАГА!

Більшість прав та повноважень комісії (уповноваженого) із соцстрахування залишились незмінними (пп. 2.1 та 2.2 Положення № 13).

Так, комісія, як і раніше, має право:

• розглядати підстави і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів для надання матеріального забезпечення;

• контролювати правильне нарахування і своєчасну виплату матеріального забезпечення застрахованим особам роботодавцем за рахунок коштів Фонду як за власною ініціативою, так і у зв’язку зі зверненням застрахованих осіб;

• вживати заходів щодо своєчасного надання в установі застрахованим особам матеріального забезпечення;

• брати участь у перевірках, що здійснюються в установі робочими органами виконавчої дирекції Фонду з питань правильності використання страхових коштів, надання контролюючим органам необхідних документів та пояснень з питань, що виникають під час перевірок.

Проте деякі повноваження комісії все ж таки були «підчищені». Так, комісія більше не може:

• приймати рішення про виділення путівок до санаторіїв та (або) до санаторіїв-профілакторіїв застрахованим особам і членам їх сімей, а також про надання соціальних послуг з позашкільного обслуговування застрахованих осіб з дітьми;

• вести облік застрахованих осіб, їх дітей, а також студентів, які потребують санаторно-курортного лікування, оздоровлення в дитячих оздоровчих закладах;

• контролювати видачу застрахованим особам путівок, новорічних подарунків.

Нагадаємо, що на сьогодні путівки до санаторіїв (санаторіїв-профілакторіїв) за рахунок Фонду можуть отримати тільки особи, які направляються на лікування до реабілітаційних відділень санаторно-курортних закладів після перенесених захворювань і травм. Відповідальність за видачу таких путівок несуть заклади охорони здоров’я. Це передбачено п. 22 Порядку № 39.

Оскільки комісія (уповноважений) із соцстраху більше не приймає рішення про видачу путівок, з протоколу засідання комісії (рішення уповноваженого) (додаток до Положення № 13) виключений розділ III, в якому раніше відображалася інформація про виділені путівки застрахованим особам, членам їх сімей і студентам. З оновленою формою Протоколу ви можете ознайомитись у «Про затвердження Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності» цього номеру журналу.

Чи потрібно оновлювати існуюче положення та переобирати склад комісії? Ми вважаємо, що такої потреби немає. Адже нових норм із повноваженнями чи порядком дій комісії (уповноваженого) із соцстрахування не додалося, а лише були прибрані ті, що й так не виконуються ними через зміни у законодавстві. Поділяють наш погляд і фахівці ФСС, надаючи аналогічні роз’яснення у своїх усних консультаціях.

Порядок фінансування страхувальників: що змінилося?

Новий Порядок № 12 (див. «Про затвердження Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України») запрацював з 01.10.2018 р. Із цієї ж дати втратив чинність колишній аналогічний Порядок № 26 (ср. ).

Відтепер Порядок № 12, крім механізму та умов фінансування страхувальників у частині лікарняних, декретних та допомоги на поховання, визначає ще й механізм і умови фінансування в частині виплат потерпілим на виробництві, передбачених абз. 4 ч. 3 ст. 42 Закону № 1105, а саме:

• допомоги по тимчасовій непрацездатності, що настала внаслідок нещасного випадку на виробництві або профзахворювання;

• виплати при тимчасовому переведенні на легшу нижчеоплачувану роботу;

• відшкодування вартості поховання потерпілого та пов’язаних з цим ритуальних послуг.

Зауважимо: таке розширення сфери дії Порядку № 12 є результатом об’єднання «нещасного» та «непрацездатного» фондів у єдиний фонд соцстраху. Проте, як і раніше, для того, щоб отримати фінансування від ФСС на виплату соцдопомог, роботодавець повинен:

1) відкрити окремий поточний рахунок для зарахування страхових коштів (про обов’язкове відкриття спецрахунку йдеться у п. 2 ст. 34 Закону № 1105);

2) скласти та подати до робочого органу ФСС заяву-розрахунок.

Важливо!

З 01.10.2018 р. заяву-розрахунок потрібно подавати вже за новою формою (додаток 1 до Порядку № 12).

Також з’явилася нова вимога — після отримання фінансування та виплати допомоги працівникам роботодавець зобов’язаний повідомити про це ФСС. Поговоримо про це детальніше.

Нова заява-розрахунок. З 01.10.2018 р. заяву-розрахунок до ФСС слід подавати не пізніше 5 робочих днів з дня прийняття рішення комісією (уповноваженим) із соцстрахування про виплату матеріального забезпечення (п. 2 Порядку № 12). Нагадаємо, що раніше не було встановлено конкретних вимог до строків подання заяви-розрахунку. Тому з 01.10.2018 р. стежте за виконанням цієї вимоги.

Як і раніше, заява-розрахунок подається до робочого органу виконавчої дирекції ФСС за місцезнаходженням або місцем проживання страхувальника (п. 4 Порядку № 12).

Подавати заяву-розрахунок можна або в паперовому вигляді особисто до Фонду, або відправити в електронному вигляді із застосуванням ЕЦП (п. 6 Порядку № 12). Заява-розрахунок у паперовому вигляді формується у двох примірниках: один подається до ФСС, а другий зберігається у страхувальника разом з документами, на підставі яких призначено матеріальне забезпечення. Якщо заява-розрахунок подається в електронному вигляді, страхувальник разом з підтвердними документами зберігає в себе її роздруковану копію (абз. 2 п. 7 Порядку № 12).

Як і раніше, Фонду відведено 10 робочих днів на те, щоб перевірити заяву-розрахунок, надати рекомендації за результатами перевірки, перерахувати страхувальникові фінансування або надати обґрунтовану відмову у прийнятті заяви-розрахунку.

Майте на увазі: у разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення.

Увага!

У п. 8 Порядку № 12 закріплено право Фонду у разі потреби здійснювати обмін інформацією зі страхувальником шляхом направлення запиту з метою уточнення інформації, наведеної в заяві-розрахунку.

Тепер щодо самої форми нової заяви-розрахунку (див. «Про затвердження Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України»). Вона складається з дотабличної частини, загальної таблиці та 5 додатків (1.1-1.5).

У дотабличній частині зазначають усі реквізити страхувальника, у тому числі рахунок, на який має надійти фінансування від ФСС.

У загальній таблиці оновленої заяви-розрахунку у складі допомоги по тимчасовій непрацездатності і допомоги по вагітності та пологах (у загальній таблиці) слід виділяти виплати за пільгами потерпілим унаслідок ЧАЕС. Для цього з’явилися нові рядки 1.1 і 2.1. Також у загальній таблиці введені три нові рядки (4, 5 і 6) для відображення виплат потерпілим на виробництві.

У додатку 1.1 розшифровуються відомості про призначену допомогу по тимчасовій непрацездатності в розрізі застрахованих осіб. По суті, додаток 1.1 ідентичний зворотному боку раніше чинної заяви-розрахунку, але з більш розширеною інформацією.

У додатку 1.2 зазначаємо інформацію про призначену допомогу на поховання: П. І. Б. і номер страхового свідоцтва (ідентифікаційний номер або серію та номер паспорта) одержувача допомоги, П. І. Б. померлого, серію і номер свідоцтва про смерть і суму допомоги. Зауважимо, що на сьогодні розмір допомоги на поховання, яка виплачується за рахунок коштів ФСС, складає 4100 грн. (п. 1 постанови № 17).

Додаток 1.3 призначено для розшифрування за кожною застрахованою особою сум нарахованої допомоги по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку або профзахворювання.

Додаток 1.4 заповнюємо у разі, якщо нараховуємо виплати за рахунок Фонду працівникам, яких перевели на легшу нижчеоплачувану роботу.

Додаток 1.5 потрібно буде заповнювати в ситуації, коли Фонд відшкодовує вартість поховання потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або профзахворювання.

Важливо!

Подавати із заявою-розрахунком усі додатки не потрібно.

Заповнюють і подають додатки тільки за тими видами виплат, за якими замовляється фінансування у Фонді. При цьому ставиться відмітка у відповідному рядку графи 5 «Примітка» загальної таблиці заяви-розрахунку. Так, наприклад, якщо роботодавцю необхідно отримати фінансування на виплату допомоги на поховання, то заповнюйте дотабличну частину, загальну таблицю та додаток 1.2.

Повідомлення про проведення виплат. З 01.10.2018 р. введено обов’язок страхувальників повідомляти Фонд після проведення виплат. Таким чином, отримавши від Фонду кошти на спецрахунок та перерахувавши їх працівникам, страхувальник відтепер зобов’язаний відзвітувати перед ФСС про їх виплату.

Форму повідомлення можна знайти у додатку 2 до Порядку № 12. У повідомленні потрібно зазначити за кожною застрахованою особою дані листка непрацездатності, дату виплати і суму виплачених за рахунок Фонду коштів. Всі ці дані повинні відповідати зазначеній у заяві-розрахунку інформації.

Відповідно до п. 10 Порядку № 12 повідомлення роботодавець може відправити ФСС в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису; надіслати листом з повідомленням або надати безпосередньо до ФСС.

УВАГА!

Строк подання повідомлення — протягом місяця з дня проведення виплат.

При цьому згідно з п. 11 Порядку № 12 якщо протягом трьох місяців Фонд не отримає від страхувальника інформацію про виплати застрахованим особам, до такого страхувальника завітають з перевіркою використання коштів Фонду.

Нормативні документи та скорочення

Закон № 1105Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.

Порядок № 12Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затверджений постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 р. № 12.

Порядок № 26Порядок фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затверджений постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 р. № 26.

Порядок № 39Порядок відшкодування витрат за надані соціальні послуги з лікування застрахованих осіб та членів їх сімей після перенесених захворювань і травм у реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затверджений постановою правління Фонду соціального страхування України від 13.07.2017 р. № 39.

Положення № 13Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затверджене постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 р. № 13.

Положення № 25Положення про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, затверджене постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 23.06.2008 р. № 25.

Постанова № 17постанова Фонду соціального страхування України «Про встановлення розміру допомоги на поховання» від 08.02.2017 р. № 17.

ФСС — Фонд соціального страхування України.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі