01.04.2019
Перш ніж з’ясувати, чи потрібно індексувати квітневу зарплату працівників бюджетних установ, нагадаємо основні «індексаційні» правила.
Це означає, що ІСЦ обчислюють не індивідуально для кожного працівника залежно від прийняття його на роботу або зростання його доплат, надбавок, а з моменту останнього підвищення тарифної ставки (окладу) за посадою, яку обіймає працівник.
УВАГА!
«Базовим» місяцем для індексації зарплати буде місяць, в якому підвищили оклад (тарифну ставку) за посадою.
ВАЖЛИВО!
Щоб не викривити загальне зарплатне підвищення в місяці підвищення окладу (тарифної ставки), доплати, надбавки, премії (встановлені в розмірі, що змінюється) у порівняльних розрахунках враховують за розміром (відсотком), що склався в місяці підвищення.
Тобто суму зарплатного підвищення визначають виходячи з умов роботи в місяці підвищення посадових окладів (тарифних ставок) (див. лист Мінсоцполітики від 20.11.2015 р. № 308/10/136-15).
Далі розглянемо найбільш поширені категорії працівників-бюджетників щодо виникнення у них права на індексацію у квітні 2019 року.
З 1 січня 2019 року підвищилися посадові оклади для працівників з оплатою за ЄТС. Таке підвищення відбулося для усіх працівників з 1-го по 25-й тарифний розряд (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 1-2, с. 16). Тобто січень 2019 року став місяцем підвищення окладів («базовим» місяцем).
Цього місяця потрібно було порівняти суму зарплатного підвищення і можливу суму індексації та визначити право на подальшу індексацію працівників. Для всіх працівників з оплатою за ЄТС (з 1-го по 25-й тарифний розряди) сума підвищення окладу перекрила суму індексації, яка складалася в січні 2019 року. Тобто індексація їм у січні 2019 року не нараховувалася («обнулилася»).
Оскільки січень 2019 року став місяцем підвищення окладів («базовим» місяцем), розрахунок нового приросту ІСЦ для таких працівників розпочався з лютого 2019 року. У квітні 2019 року право на індексацію зарплати працівників з оплатою за ЄТС не настало.
УВАГА!
У квітні 2019 року зарплату працівників з оплатою за ЄТС не індексують.
З 01.01.2019 р. згідно з постановою № 102 підвищилися розміри окладів для державних службовців і працівників з функціями з обслуговування. Для цілей індексації зарплати це означає, що січень 2019 року став «базовим» місяцем. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочинається з лютого 2019 року. У квітні 2019 року право на поточну індексацію таких працівників ще не настало.
Немає в таких працівників й індексації-різниці, оскільки при проведенні порівняльних розрахунків сума підвищення посадового окладу перевищила суму індексації, що складається в січні 2019 року.
ВАЖЛИВО!
У квітні 2019 року заробітна плата держслужбовців і працівників з функціями з обслуговування не підлягає індексації.
На жаль, з 1 січня 2019 року у посадових осіб і службовців ОМС підвищення окладів не відбулося.
Для цілей проведення індексації для зазначеної категорії працівників базовим залишається травень 2018 року (підвищення окладів згідно з постановою № 363). З червня 2018 року розпочався відлік приросту ІСЦ. Право на індексацію зарплати виникає, коли ІСЦ наростаючим підсумком перевищить поріг індексації (103 %).
Приріст ІСЦ наростаючим підсумком уперше перевищив поріг індексації у листопаді 2018 року
(1,000червень х 0,993липень х 1,000серпень х 1,019вересень х1,017жовтень х 1,014листопад х 100 = 104,3 % > 103 %),
а отже, у січні 2019 року настало право на поточну індексацію. Коефіцієнт індексації склав 4,3 %. Сума поточної індексації в січні склала 82,60 грн. (1921 грн. х 4,3 %).
Після листопадового перевищення розпочали наново розраховувати приріст ІСЦ до чергового перевищення порога індексації. Приріст ІСЦ наростаючим підсумком не перевищив поріг індексації
(1,008грудень х 1,010січень х 1,005лютий х 100 = 102,3 % < 103,0 %),
а отже, у квітні 2019 року (місяці, наступному за місяцем, у якому був оприлюднений ІСЦ за лютий-2019) у посадових осіб та службовців ОМС зберігається попередній коефіцієнт і сума індексації — 4,3 % та 82,60 грн. (1921 грн. х 4,3 %) відповідно.
ВАЖЛИВО!
У квітні 2019 року заробітну плату посадових осіб та службовців ОМС індексують на коефіцієнт 4,3 %.
З 1 січня 2019 року були підвищені посадові оклади робітникам, які обслуговують органи держвлади та ОМС (див. консультацію фахівця Мінсоцполітики у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 1-2, с. 27).
Тобто січень 2019 року (місяць збільшення окладу) для таких працівників став «базовим» місяцем. При цьому сума підвищення посадових окладів перекрила суму можливої індексації. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочинається з лютого 2019 року. У квітні 2019 року право на індексацію зарплати ще не настало.
УВАГА!
У квітні 2019 року зарплату «обслуговуючих» робітників не індексують.
У цьому випадку все залежить від того, яке саме порушення допустив роботодавець при проведенні індексації зарплати.
Класифікацію «зарплатно-індексаційних» порушень надало Держпраці у листі від 07.05.2018 р. № 3570/4.1/4.1-ДП-18 (див. «Оплата праці», 2018, № 10, с. 5). Розглянемо їх.
Ненарухування індексації. Таке порушення фахівці Держпраці кваліфікують як недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці.
За нього роботодавцеві загрожує штраф у розмірі 10 МЗП (на сьогодні — 41730 грн.) за кожного працівника, щодо якого воно вчинене (абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП), а його посадовим особам — адмінштраф у загальному випадку в розмірі від 510 до 1700 грн. (ст. 41 КпАП).
Штрафи за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці накладаються завжди незалежно від виконання роботодавцем припису інспектора праці за результатами інспектування (п. 29 Порядку № 295).
Заниження суми індексації. Якщо роботодавець при розрахунку суми індексації припустився помилки, внаслідок чого працівникові була нарахована індексація в меншій сумі, то таке порушення слід кваліфікувати як порушення інших вимог трудового законодавства.
У випадку коли таке порушення виявлено під час інспекційного відвідування (невиїзного інспектування), то заходи з притягнення до відповідальності застосовуються у разі невиконання винесеного припису про усунення виявлених порушень.
При цьому якщо припис буде виконаний у встановлений у ньому термін (роботодавець у термін, зазначений у приписі, донарахує і виплатить працівникам недоотриману суму індексації заробітної плати), то фінансові санкції (штраф у розмірі 1 МЗП за порушення інших вимог трудового законодавства, передбачений абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП) до нього застосовуватися не повинні. Це прямо зазначено в п. 28 Порядку № 295.
Що стосується адмінвідповідальності за ст. 41 КпАП (штраф на посадових осіб установ у загальному випадку в розмірі від 510 до 1700 грн.), то протокол про адміністративне правопорушення у разі його виявлення буде обов’язково складений інспектором праці і переданий до суду (див. лист Держпраці від 11.01.2018 р. № 183/3/4.3-3В-18). І далі вже суд прийматиме рішення, накладати штраф на посадову особу установи, яка провинилася, чи ні.
А ось якщо винесений припис на усунення порушення роботодавець проігнорує (індексацію не донарахує), то до фінансових санкцій за ст. 265 КЗпП та адмінштрафу за ст. 41 КпАП його посадові особи отримають ще й адмінштраф за ст. 1886 КпАП (від 850 до 1700 грн.) за невиконання законних вимог інспектора праці.
КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.
КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8074-X.
Порядок № 1078 — Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078.
Порядок № 295 — Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 26.04.2017 р. № 295.
Постанова № 363 — постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» від 10.05.2018 р. № 363.
МЗП — мінімальна заробітна плата.
ПМПО — прожитковий мінімум, встановлений для працездатної особи.
ЄТС — Єдина тарифна сітка.
ІСЦ — індекс споживчих цін.
ОМС — органи місцевого самоврядування.