22.04.2019
Перш ніж з’ясувати, чи потрібно індексувати травневу зарплату працівників бюджетних установ, нагадаємо топ-10 «індексаційних» правил.
Це означає, що ІСЦ обчислюють не індивідуально для кожного працівника залежно від прийому його на роботу або зростання його доплат, надбавок, а з моменту останнього підвищення тарифної ставки (окладу) за посадою, яку обіймає працівник.
ВАЖЛИВО!
«Базовим» місяцем для індексації зарплати буде місяць, в якому підвищили оклад (тарифну ставку) за посадою.
Частина зарплати, що перевищує ПМПО, не підлягає індексації.
На 2019 рік установлений такий розмір ПМПО:
• січень — червень — 1921 грн.;
• липень — листопад — 2007 грн.;
• грудень — 2102 грн.
Таким чином, у травні 2019 року зарплату індексують у межах 1921 грн.
Суму зарплати, що перевищує 1921 грн., не індексують.
Щоб не викривити загальне зарплатне підвищення в місяці підвищення окладу (тарифної ставки), доплати, надбавки, премії (встановлені в розмірі, що змінюється) у порівняльних розрахунках враховують за розміром (відсотком), що склався в місяці підвищення. Тобто суму зарплатного підвищення визначають виходячи з умов роботи в місяці підвищення посадових окладів (тарифних ставок) (див. лист Мінсоцполітики від 20.11.2015 р. № 308/10/136-15).
У разі коли сума підвищення не перекриває суми можливої індексації, визначають різницю між сумою можливої індексації та сумою підвищення, так звану індексацію-різницю (абз. 3 і 4 п. 5 Порядку № 1078).
Тобто спочатку проводять індексацію доходів за основним місцем роботи, потім індексують зарплату на роботі за сумісництвом.
При цьому «базовий» місяць визначають за кожною посадою (тобто за кожним місцем роботи) окремо.
Окремо на основному місці роботи і на роботі за сумісництвом суму індексації розраховують виходячи з ПМПО, але виплачують з урахуванням зайнятості (відпрацьованого часу). Зарплату зовнішнього сумісника індексують тільки після надання ним довідки з основного місця роботи, складеної в довільній формі.
У ній має бути зазначений розмір доходу за основним місцем роботи, що підлягає індексації, і розмір проіндексованого доходу.
Якщо працівник довідку з основного місця роботи не надасть, то доходи за сумісництвом не індексуються (див. листи Мінсоцполітики від 01.08.2014 р. № 8538/0/14-14/10 і від 31.07.2015 р. № 11587/0/14-15/10).
УВАГА!
Індексація включається до МЗП.
Далі розглянемо найбільш поширені категорії працівників-бюджетників щодо виникнення у них права на індексацію у травні 2019 року.
З 1 січня 2019 року підвищилися посадові оклади для працівників з оплатою за ЄТС. Таке підвищення відбулося для усіх працівників з 1-го по 25-й тарифний розряд (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 1-2, с. 16).
Тобто січень 2019 року став місяцем підвищення окладів («базовим» місяцем).
Цього місяця потрібно було порівняти суму зарплатного підвищення і можливу суму індексації та визначити право на подальшу індексацію.
Для всіх працівників з оплатою за ЄТС (з 1-го по 25-й тарифний розряд) сума підвищення окладу перекрила суму індексації, яка складалася в січні 2019 року.
Тобто індексація їм у січні 2019 року не нараховувалася («обнулилася»).
Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочався з лютого 2019 року. Приріст ІСЦ наростаючим підсумком не перевищив поріг індексації
(1,005лютий х 1,009березень х 100 = 101,4 % < 103,0 %),
тому у травні 2019 року право на індексацію в зазначеної категорії працівників не настало.
ВАЖЛИВО!
У травні 2019 року зарплату працівників з оплатою за ЄТС не індексують.
З 01.01.2019 р. згідно з постановою № 102 підвищилися розміри окладів для державних службовців і працівників з функціями з обслуговування. Для цілей індексації зарплати це означає, що січень 2019 року став «базовим» місяцем. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочинається з лютого 2019 року. У травні 2019 року право на поточну індексацію таких працівників ще не настало.
Немає в таких працівників й індексації-різниці, оскільки при проведенні порівняльних розрахунків сума підвищення посадового окладу перевищила суму індексації, що складається в січні 2019 року (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 9, с. 18).
УВАГА!
У травні 2019 року заробітна плата держслужбовців і працівників з функціями з обслуговування не підлягає індексації.
З 1 січня 2019 року у посадових осіб та службовців ОМС оклади не підвищилися.
Для цілей проведення індексації для зазначеної категорії працівників «базовим» залишається травень 2018 року (підвищення окладів згідно з постановою № 363). З червня 2018 року розпочався відлік приросту ІСЦ. Право на індексацію зарплати виникає, коли ІСЦ наростаючим підсумком перевищить поріг індексації (103 %).
Приріст ІСЦ наростаючим підсумком уперше перевищив поріг індексації у листопаді 2018 року
(1,000червень х 0,993липень х 1,000серпень х 1,019вересень 1,017жовтень х 1,014листопад х 100 = 104,3 % > 103 %),
а отже, у січні 2019 року настало право на поточну індексацію. Коефіцієнт індексації склав 4,3 %. Сума поточної індексації в січні становила 82,60 грн.
(1921 грн. х 4,3 %).
На цей же індекс (4,3 %) індексували зарплату за лютий — квітень 2019 року.
Після листопадового перевищення розпочали наново розраховувати приріст ІСЦ до чергового перевищення порога індексації.
Чергове перевищення приросту ІСЦ порога індексації відбулося у березні 2019 року
(1,008грудень х 1,010січень х 1,005лютий х 1,009березень х 100 = 103,2 % > 103,0 %).
Це означає, що в травні 2019 року (місяці, що настає за місяцем, в якому оприлюднений ІСЦ за березень 2019 року) коефіцієнт індексації склав 7,6 %
(1,043 х 1,032 х 100 - 100).
Сума індексації за повністю відпрацьований травень-2019 становить 146,00 грн.
(1921 грн. х 7,6 %).
Зауважимо, що найближчим часом передбачається підвищення окладів посадових осіб та службовців ОМС, адже Мінсоцполітики розробило проект постанови КМУ «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268». Таке підвищення вплине на зміну «базового» місяця для проведення індексації. Але поки що не відомо, коли зазначений проект постанови буде прийнятий. Тільки-но це відбудеться, ми обов’язково вас проінформуємо на сторінках нашого видання.
З 1 січня 2019 року були підвищені посадові оклади робітникам, які обслуговують органи держвлади та ОМС (див. консультацію фахівця Мінсоцполітики у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 1-2, с. 27).
Тобто січень 2019 року (місяць збільшення окладу) для таких працівників став «базовим» місяцем. При цьому сума підвищення посадових окладів перекрила суму можливої індексації. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них розпочинається з лютого 2019 року. У травні 2019 року право на індексацію зарплати ще не настало.
ВАЖЛИВО!
У травні 2019 року зарплату «обслуговуючих» робітників не індексують.
У цьому випадку все залежить від того, яке саме порушення допустив роботодавець при проведенні індексації зарплати. Класифікацію «зарплатно-індексаційних» порушень надало Держпраці у листі від 07.05.2018 р. № 3570/4.1/4.1-ДП-18 (див. «Оплата праці», 2018, № 10, с. 5). Розглянемо їх.
Ненарухування індексації. Таке порушення фахівці Держпраці кваліфікують як недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці.
За нього роботодавцеві загрожує штраф у розмірі 10 МЗП (наразі — 41730 грн.) за кожного працівника, щодо якого воно вчинене (абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП), а його посадовим особам — адмінштраф у загальному випадку в розмірі від 510 до 1700 грн. (ст. 41 КпАП).
Штрафи за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці накладаються завжди незалежно від виконання роботодавцем припису інспектора праці за результатами інспектування (п. 29 Порядку № 295).
Заниження суми індексації. Якщо роботодавець при розрахунку суми індексації припустився помилки, внаслідок чого працівникові була нарахована індексація в меншій сумі, то таке порушення слід кваліфікувати як порушення інших вимог трудового законодавства.
У випадку коли таке порушення виявлено під час інспекційного відвідування (невиїзного інспектування), то заходи з притягнення до відповідальності застосовуються у разі невиконання винесеного припису про усунення виявлених порушень.
При цьому якщо припис буде виконаний у встановлений у ньому строк (роботодавець у строк, зазначений у приписі, донарахує і виплатить працівникам недоотриману суму індексації заробітної плати), то фінансові санкції (штраф у розмірі 1 МЗП за порушення інших вимог трудового законодавства, передбачений абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП) до нього застосовуватися не повинні. Це прямо зазначено в п. 28 Порядку № 295.
Що стосується адмінвідповідальності за ст. 41 КпАП (штраф на посадових осіб установ у загальному випадку в розмірі від 510 до 1700 грн.), то протокол про адміністративне правопорушення у разі його виявлення буде обов’язково складений інспектором праці і переданий до суду (див. лист Держпраці від 11.01.2018 р. № 183/3/4.3-3В-18). І далі вже суд прийматиме рішення, накладати штраф на посадову особу установи, яка провинилася, чи ні.
А ось якщо винесений припис на усунення порушення роботодавець проігнорує (індексацію не донарахує), то до фінансових санкцій за ст. 265 КЗпП і адмінштрафу за ст. 41 КпАП його посадові особи отримають ще й адмінштраф за ст. 1886 КпАП (від 850 до 1700 грн.) за невиконання законних вимог інспектора праці.
КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.
КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8074-X.
Порядок № 1078 — Порядок проведення індексації грошових доходів населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078.
Порядок № 295 — Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою КМУ від 26.04.2017 р. № 295.
Постанова № 363 — постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. № 268» від 10.05.2018 р. № 363.
МЗП — мінімальна заробітна плата.
ПМПО — прожитковий мінімум, встановлений для працездатної особи.
ЄТС — Єдина тарифна сітка.
ІСЦ — індекс споживчих цін.
ОМС — органи місцевого самоврядування.