Начебто про облік благодійної допомоги вже було написано чимало матеріалів на сторінках журналу «Бюджетна бухгалтерія» та розглянуто велику кількість прикладів. Але, як свідчать запитання, у бухгалтерів все одно виникають деякі труднощі при відображенні в обліку операцій з такими об’єктами. Тому ми вирішили узагальнити всю інформацію, яку необхідно знати кожному бухгалтеру про облік та списання безоплатно отриманих ІНМА.
1. Приймає та оцінює активи, отримані у вигляді безповоротної допомоги чи дарунка, комісія установи. Таку комісію створюють за наказом керівника установи. До її складу обов’язково включають працівника бухгалтерської служби.
2. Первісною вартістю необоротних активів, отриманих безоплатно від фізичних та юридичних осіб, є їх справедлива вартість на дату отримання (п. 5 розд. ІІІ Методрекомендацій). Хто визначає справедливу вартість? Цим питанням займається вищезазначена комісія. Разом з тим первісною вартістю таких активів може бути вартість, зазначена у первинних документах. Але таке буває лише у разі, якщо благодійник надав такі документи.
3. Як діяти, якщо бюджетною установою понесено додаткові витрати на доведення таких об’єктів до стану, придатного для застосування (наприклад, монтаж, налагодження, реєстраційні збори тощо)? Як показати такі витрати в обліку?
Насправді все не так вже й складно. Такі витрати за загальними правилами, визначеними НП(С)БО 121, установа включає до первісної вартості безоплатно отриманого об’єкта.
Для обліку зазначених витрат застосовують субрахунок 1312, тобто додаткові витрати накопичуємо за дебетом цього субрахунку.
Після закінчення всіх робіт, пов’язаних з уведенням в експлуатацію безоплатно отриманого об’єкта, бюджетна установа відносить їх вартість на збільшення первісної вартості такого об’єкта.
Наприклад, установа отримала як благодійну допомогу від фізособи кондиціонер. Такий подарунок було оприбутковано за справедливою вартістю (або вартістю, зазначеною в первинних документах). Аби почати ним користуватися, установі довелося сплати за встановлення кондиціонера. Так ось, витрати на встановлення кондиціонера, які були понесені установою, слід додати до його первісної вартості.
4. Дохід від безоплатно отриманих об’єктів є доходом від необмінних операцій (субрахунок 7511). Також при визнанні доходів від безоплатно отриманих ІНМА збільшуємо внесений капітал (кредитуємо субрахунок 5111) та одночасно відображаємо касові видатки (за дебетом субрахунку 2313).
5. Безоплатно отримані ІНМА підлягають амортизації у загальному порядку, адже ані в НП(С)БО 121, ані в Методрекомендаціях для них не передбачено будь-яких винятків. Тобто порядок нарахування амортизації для таких об’єктів немає жодних особливостей, а отже, амортизацію нараховують в першому місяці передачі у використання об’єкта в розмірі 50 % від первісної вартості активу.
Разом з тим є певні нюанси щодо відображення в бухобліку амортизації безоплатно отриманих активів.
Так, при нарахуванні амортизації на безоплатно отримані ІНМА здійснюють запис: Дт 8014, 8114 — Кт 1412 та водночас складають другий запис: Дт 5111 — Кт 7511.
Зазвичай як перший, так і другий запис складають на суму нарахованої амортизації. Але виявляється, що ці суми не завжди будуть однакові. Як таке може бути та чим це пояснити?
Насамперед це пов’язано з тим, що запис Дт 8014 — Кт 1412 здійснюють на суму амортизації, яку обчислюють від первісної вартості безоплатно отриманого об’єкта. Інакше розрахувати цю суму установи не можуть, адже необхідно дотримуватися правил нарахування амортизації, передбачених НП(С)БО 121 та Методрекомендаціями.
Оскільки об’єктом амортизації є вартість, яка амортизується. При цьому вартість, яка амортизується, складається з первісної або переоціненої вартості основних засобів за вирахуванням їх ліквідаційної вартості
З огляду на це, сума нарахованої амортизації на безоплатно отриманий актив може складатися з двох частин:
• амортизації, нарахованої на справедливу вартість або вартість, зазначену у первинних документах надавача благодійної допомоги;
• амортизації, нарахованої на суму додаткових витрат на доведення таких об’єктів до стану, придатного для застосування (наприклад, монтаж, налагодження, реєстраційні збори тощо).
Тепер щодо другого запису, а саме Дт 5111 — Кт 7511. Цілком очевидно, що такий запис необхідно складати виходячи з «чистої» вартості безоплатно отриманого об’єкта (тобто без додаткових витрат). Виходить, що це буде саме та сума амортизації, яку нараховано на справедливу вартість або вартість, зазначену у первинних документах надавача благодійної допомоги.
Цей момент ми розглянемо детальніше на прикладі 2.
6. Згідно з ч. 4 ст. 13 БКУ благодійні внески, гранти та дарунки належать до першої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ. Такі надходження є доходами спеціального фонду, які відображають за кодом класифікації доходів бюджету 25020100 «Благодійні внески, гранти та дарунки».
Тож у разі отримання благодійної допомоги необхідно внести зміни до кошторису в частині спеціального фонду за власними надходженнями. Для цього слід подати розпоряднику вищого рівня копії довідок про зміни до кошторису за власними надходженнями. Ці довідки обов’язково мають бути засвідчені відповідним органом Держказначейської служби.
До того ж не забудьте при отриманні благодійної допомоги подати до органу Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі.
Тепер щодо відображення в бухобліку списання ІНМА, які були безоплатно отримані як благодійна допомога. Які тут є особливості?
1. Як звичайно, при списанні ІНМА з балансу установа повинна нарахувати амортизацію, тобто решту 50 % первісної вартості. І вже тільки після цього такі ІНМА списати з балансу.
Так, при нарахуванні амортизації на ІНМА бюджетні установи складають запис: Дт 8014, 8114 — Кт 1412.
Але не забувайте: під час нарахування амортизації на безоплатно отримані активи водночас необхідно здійснити другий запис: Дт 5111 — Кт 7511.
До того ж ці записи в бухобліку слід відобразити з урахуванням особливостей, розглянутих вище.
2. Згідно з п. 1.29 Типової кореспонденції при вибутті ІНМА установи списують первісну вартість таких об’єктів записом: Дт 1412 — Кт 1113.
3. За загальними правилами при списанні ІНМА, які були придбані за рахунок загального чи спеціального фондів або ж безоплатно отримані за операціями з внутрішнього переміщення в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами державної (комунальної) власності, також складають ще одну кореспонденцію субрахунків. Вона передбачена п. 1.31 Типової кореспонденції, а саме: Дт 5111 — Кт 5512.
Виходить, що при списанні ІНМА, які були безоплатно отримані як благодійна допомога, Типова кореспонденція не передбачає складання такого бухгалтерського запису. У певних випадках, дійсно, у цій кореспонденції немає необхідності. Але інколи все ж таки бухгалтеру доведеться застосовувати таку кореспонденцію. Коли це може бути? Далі все пояснимо.
А тепер, так би мовити, для «повноти картини» розглянемо на прикладах, як відобразити в бухобліку надходження та списання безоплатно отриманих ІНМА.
Приклад 1. Навчальнтаий заклад (середня загальноосвітня школа) отримав благодійну допомогу — автоматичний тонометр Omron M2 Classic. На підставі первинних документів, наданих благодійником, вартість подарунка становить 1572 грн. (у тому числі ПДВ — 262 грн.).
Факт отримання благодійної допомоги у вигляді інших необоротних матеріальних активів (автоматичного тонометра) оформлено Актом приймання-передачі основних засобів.
Через деякий час автоматичний тонометр вийшов з ладу. Згідно з Актом технічного обстеження, виданим спеціалізованим підприємством, цей медичний пристрій визнано непридатним для подальшого використання, а також підтверджено недоцільність проведення його ремонту.
Комісією закладу прийнято рішення про списання такого об’єкта з балансу. Списання оформлено Актом списання основних засобів (часткової ліквідації).
У бухгалтерському обліку ці операції відображаємо так:
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн. | № меморіаль-ного ордера | |
дебет | кредит | ||||
Оприбуткування безоплатно отриманого ІНМА | |||||
1 | Відображено вартість отриманого тонометра (на підставі підтвердних документів) | 1113 | 2117 | 1572 | 4 |
2 | Водночас відображено: | ||||
• дохід від безоплатно отриманого ІНМА | 2313 | 7511 | 1572 | 3, 14 | |
• збільшення внесеного капіталу на суму безоплатно отриманого ІНМА | 7511 | 5111 | 1572 | 14 | |
• касові видатки | 2117 | 2313 | 1572 | 3, 4 | |
Не пізніше останнього робочого дня місяця слід скласти та подати до Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі. | |||||
3 | Нараховано амортизацію на безоплатно отриманий ІНМА | 8014 | 1412 | 786 | 17 |
Водночас другий запис | 5111 | 7511 | 786 | 17 | |
4 | Віднесено на фінансовий результат звітного періоду нараховану амортизацію | 5511 | 8014 | 786 | 17 |
5 | Закриття рахунку доходів у частині нарахованої амортизації | 7511 | 5511 | 786 | 17 |
Списання безоплатно отриманого ІНМА | |||||
1 | Нараховано амортизацію на безоплатно отриманий ІНМА | 8014 | 1412 | 786 | 17 |
Водночас другий запис | 5111 | 7511 | 786 | 17 | |
2 | Списано вартість об’єкта | 1412 | 1113 | 1572 | 9 |
3 | Віднесено на фінансовий результат звітного періоду нараховану амортизацію | 5511 | 8014 | 786 | 17 |
4 | Закриття рахунку доходів у частині нарахованої амортизації | 7511 | 5511 | 786 | 17 |
Приклад 2. Навчальний заклад (середня загальноосвітня школа) отримав благодійну допомогу — шведську стінку PLAYBABY (Sport). На підставі первинних документів, наданих благодійником, вартість подарунка становить 5700 грн. (у тому числі ПДВ — 950 грн.).
Факт отримання благодійної допомоги у вигляді інших необоротних матеріальних активів оформлено Актом приймання-передачі основних засобів.
Крім того, для встановлення шведської стінки установа уклала договір з підрядною організацією. Вартість установки згідно з Актом виконаних робіт становить 1800 грн. (у тому числі ПДВ — 300 грн.). Такі роботи оплачено за рахунок коштів спецфонду, а саме — доходів від надання платних послуг.
У зв’язку з цим вартість робіт зі встановлення спортивного обладнання віднесено до його первісної вартості, внаслідок чого загальна первісна вартість шведської стінки становить 7500 грн.
(5700 грн. + 1800 грн.).
Згодом спортивне обладнання було пошкоджено та визнано комісією установи непридатним для подальшого використання. Комісією прийнято рішення про списання такого об’єкта з балансу. Списання оформлено Актом списання основних засобів (часткової ліквідації).
У бухгалтерському обліку ці операції відображаємо так:
№ з/п | Зміст господарської операції | Кореспонденція субрахунків | Сума, грн. | № меморіаль-ного ордера | |
дебет | кредит | ||||
Оприбуткування безоплатно отриманого ІНМА | |||||
1 | Відображено вартість отриманого спортивного обладнання (на підставі підтвердних документів) | 1113 | 2117 | 5700 | 4 |
2 | Водночас відображено: | ||||
• дохід від безоплатно отриманого ІНМА | 2313 | 7511 | 5700 | 3, 14 | |
• збільшення внесеного капіталу на суму безоплатно отриманого ІНМА | 7511 | 5111 | 5700 | 14 | |
• касові видатки | 2117 | 2313 | 5700 | 3, 4 | |
Не пізніше останнього робочого дня місяця слід скласти та подати до Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі. | |||||
3 | Виконано роботи зі встановлення спортивного обладнання | 1312 | 6211 | 1800 | 6 |
4 | Віднесено на збільшення первісної вартості спортивного обладнання витрати на його встановлення | 1113 | 1312 | 1800 | 17 |
Водночас відображено зміни у внесеному капіталі | 5411 | 5111 | 1800 | 17 | |
5 | Перераховано підрядній організації кошти за встановлення спортивного обладнання | 6211 | 2313 | 1800 | 3, 6 |
6 | Вилучено з доходів спецфонду кошти, використані на оплату послуг зі встановлення спортивного обладнання | 7111 | 5411 | 1800 | 17 |
7 | Нараховано амортизацію на безоплатно отриманий ІНМА (5700 грн. + 1800 грн.) х 50 % = 3750 грн. | 8014 | 1412 | 3750 | 17 |
Водночас другий запис (5700 грн. х 50 % = 2850 грн.) | 5111 | 7511 | 2850 | 17 | |
8 | Віднесено на фінансовий результат звітного періоду нараховану амортизацію | 5511 | 8014 | 3750 | 17 |
9 | Закриття рахунку доходів у частині нарахованої амортизації | 7511 | 5511 | 2850 | 17 |
Списання безоплатно отриманого ІНМА | |||||
1 | Нарахована амортизація на безоплатно отриманий ІНМА | 8014 | 1412 | 3750 | 17 |
Водночас другий запис (5700 грн. х 50 % = 2850 грн.) | 5111 | 7511 | 2850 | 14 | |
2 | Списано вартість об’єкта | 1412 | 1113 | 7500 | 9 |
3 | Віднесено на фінансовий результат звітного періоду нараховану амортизацію | 5511 | 8014 | 3750 | 17 |
4 | Закриття рахунку доходів у частині нарахованої амортизації | 7511 | 5511 | 2850 | 17 |
5 | Віднесено до накопиченого фінрезультату частину вартості ІНМА | 5111 | 5512 | 1800 | 17 |
Нормативні документи та скорочення
БКУ — Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI.
Методрекомендації — Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.
ІНМА — інші необоротні малоцінні активи.