Сучасне суспільство йде шляхом рівних можливостей. Зокрема, це стосується ставлення до дітей з особливими потребами. Так, серед іншого, в освітню програму активно «вплітають» принципи інклюзивного навчання. Причому на всіх рівнях освіти, у тому числі й дошкільному.
УВАГА!
Кабмін постановою від 10.04.2019 р. № 530 затвердив Порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти*. Цей документ діє з 26.06.2019 р.
* Далі — Порядок № 530.
Порядок № 530 визначає організаційні засади діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти (далі — ЗДО) незалежно від підпорядкування та форми власності, крім ЗДО (ясел-садків) компенсуючого типу, будинків дитини, ЗДО (дитячих будинків) інтернатного типу, з метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами дошкільного віку на освіту за місцем проживання, соціальну адаптацію та підготовку до отримання наступного рівня освіти.
Відповідно до п. 5 Порядку № 530 для забезпечення ефективності освітнього процесу в інклюзивних групах кількість дітей з особливими освітніми потребами має становити не більше трьох осіб, зокрема:
• одна — три дитини з числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, із затримкою психічного розвитку, зниженим зором, слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо;
• не більше двох осіб з числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення тощо;
• не більше однієї дитини із складними порушеннями розвитку.
У разі утворення інклюзивної групи вводиться посада асистента вихователя (п. 8 Порядку № 530).
Він забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу, бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку, адаптує навчальні матеріали з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.
Скільки асистентів вихователя необхідно на інклюзивну групу? Відповідь на запитання давно міститься у п. 10 розд. ІІІ наказу МОН «Про затвердження Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів» від 04.11.2010 р. № 1055 (далі — Типові штати) та у листі МОН від 12.10.2015 р. № 1/9-487. Посада асистента вихователя інклюзивної групи ЗДО вводиться з розрахунку одна штатна одиниця на одну інклюзивну групу. Це підтверджує і п. 8 Порядку № 530.
Посадовий оклад
Асистенту вихователя інклюзивної групи ЗДО встановлюється 10 — 12 тарифний розряд. Це передбачено двома нормативними документами:
Тарифні розряди встановлюються за наслідками атестації відповідно до кваліфікаційних вимог.
«Інклюзивна» доплата
За роботу в інклюзивних класах (групах) у закладах дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти встановлюється доплата у граничному розмірі 20 %. Це передбачено п. 5 постанови КМУ «Про встановлення розміру доплати за окремі види педагогічної діяльності» від 25.08.2004 р. № 1096.
Конкретний розмір доплати встановлює керівник закладу, враховуючи кількість осіб з особливими освітніми потребами у класі (групі), складність порушення розвитку дітей, рівень відповідальності та обсяг роботи кожного працівника, який працює з такими дітьми, тощо. На це звернули увагу фахівці Мінсоцполітики у листі від 25.03.2019 р. № 397/0/206-19 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2019, № 17-18, с. 3).
Така доплата встановлюється педагогічним працівникам та помічникам вихователів тільки за години роботи у цих групах.
Чому помічники вихователів виокремлені? А тому, що посада таких працівників не належить до педагогічних. Так, у Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженому постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963, серед педагогічних працівників указаний «асистент вихователя дошкільного навчального закладу». Тут мова йде саме про асистента вихователя інклюзивної групи ЗДО. Робимо висновок: асистент вихователя інклюзивної групи, як педагогічний працівник, має право на доплату за роботу в інклюзивній групі.
ВАЖЛИВО!
Посада асистента вихователя вводиться для роботи саме в інклюзивній групі.
Тому норму про те, що доплата встановлюється тільки за години роботи у цих групах, для даного педпрацівника слід розуміти так: доплата встановлюється на все навантаження за посадою асистента вихователя інклюзивної групи.
Крім того, як ми вже зазначали, асистент вихователя забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу, бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку, адаптує навчальні матеріали з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами. Тобто цей педпрацівник веде свою діяльність в інклюзивній групі незалежно від фактичної присутності або тимчасової відсутності у ній дітей з особливими потребами. Тому, якщо такі діти деякий період часу відсутні у групі, доплата за такий час все одно виплачується.