Механізм планування, розподілу, обліку та надання одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» при народженні дитини визначено Порядком надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» (далі — Порядок), затвердженим постановою КМУ «Деякі питання реалізації пілотного проекту із надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» від 20.06.2018 р. № 512 (далі — постанова № 512).
Згідно з п. 3 Порядку надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» є одноразовою безповоротною адресною соціальною допомогою сім’ям, в яких народилася дитина, а в разі відсутності матері/батька — родичам, патронатним вихователям новонародженої дитини.
Право на отримання допомоги «пакунок малюка» мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах проживають на території України і народили живонароджену дитину (п. 4 Порядку).
При цьому планування обсягів допомоги «пакунок малюка», розподіл між пологовими будинками та моніторинг її надання здійснюють структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської держадміністрацій (п. 5 Порядку).
Разом з тим постановою № 512 затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» за рахунок субвенції з державного бюджету на виплату допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, особам, які не мають права на пенсію, особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, тимчасової державної допомоги дітям, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомоги по догляду за особами з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, компенсаційної виплати непрацюючій працездатній особі, яка доглядає за особою з інвалідністю I групи, а також за особою, яка досягла 80-річного віку.
У п. 2 цього Порядку визначено, що головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на надання при народженні дитини допомоги «пакунок малюка» за рахунок субвенції є структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних та Київської міської держадміністрацій.
Відповідно до п.п. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, із змінами та доповненнями (далі — ПКУ), до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи, як сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги у вигляді адресних виплат та надання соціальних і реабілітаційних послуг відповідно до закону, житлових та інших субсидій або дотацій, компенсацій (включаючи грошові компенсації інвалідам, на дітей-інвалідів при реалізації індивідуальних програм реабілітації інвалідів, суми допомоги по вагітності та пологах), винагород і страхових виплат, які отримує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування та у формі фінансової допомоги інвалідам з Фонду соціального захисту інвалідів згідно із законом.
Підпунктом 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 ПКУ визначено, що податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб — це юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента — юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов’язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розд. IV ПКУ, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому ст. 18 та розд. IV ПКУ.
Водночас п. 1.3 розд. I Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 р. № 4, із змінами та доповненнями (далі — Порядок № 4), зокрема передбачено, що дія Порядку поширюється на податкових агентів, які нараховують (виплачують, надають) доходи фізичній особі та/або зобов’язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розд. IV ПКУ, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, а також військовий збір, передбачений п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ.
Згідно з Довідником ознак доходів, наведених у додатку до Порядку № 4, сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги у вигляді адресних виплат, які отримує платник податку з бюджетів (пп. 165.1.1 п. 165.1 ст. 165 ПКУ), відображається податковим агентом у податковому розрахунку за ф. № 1ДФ з ознакою доходу «128» як соціальна виплата з відповідного бюджету.
Таким чином, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних та Київської міської держадміністрацій, які нараховують фізичній особі дохід у вигляді суми одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» за рахунок субвенцій, виконують функції податкового агента в частині відображення такого доходу в податковому розрахунку за ф. № 1ДФ з ознакою доходу «128».
За матеріалами, розміщеними на Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі Державної фіскальної служби України (zir.sfs.gov.ua)