Насамперед згадаємо, що таке ОС та на що вона спрямовується.
Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам затверджені постановою КМУ від 14 січня 2015 року № 6.
Механізм надання ОС, визначений у цьому Порядку, не суперечить ст. 1032 БКУ:
• у п. 4 Порядку зазначено, що у складі субвенції передбачається резерв коштів, обсяг якого не може перевищувати 1 % загального обсягу субвенції;
• в абз. 10 п. 3 Порядку визначено, що залишки коштів за ОС на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і використовуються у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції та на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти державної та комунальної власності, які зазначені у п. 3 Порядку;
• у п. 3 Порядку зазначено, що ОС спрямовується на оплату праці з нарахуваннями педагогічним працівникам у закладах освіти, що зазначені у цьому пункті Порядку.
Яких працівників вважати педагогічними? Відповідь на це запитання містить постанова КМУ від 14.06.2000 р. № 963, адже саме нею затверджено Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників.
Якщо зазирнути у цей Перелік, то таких посад, як головний бухгалтер та бібліотекар, там не знайдемо, тобто ці посади не відносяться до педагогічних.
Враховуючи вищезазначене, можемо зробити висновок: оплата праці головному бухгалтеру та бібліотекарю неможлива за рахунок освітньої субвенції, тому що у БКУ чітко зазначено, що освітня субвенція спрямовується на оплату праці лише педагогічних працівників.
Тоді за рахунок яких коштів оплачувати працю головбуха та бібліотекаря? Як-то кажуть, не субвенцією єдиною… Адже, крім освітньої субвенції, існують й інші джерела видатків на загальну середню освіту (ЗСО).
Так, у БКУ передбачено, що видатки на ЗСО належать до видатків з бюджетів міст обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад:
до видатків, що здійснюються з бюджетів міст обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, належать видатки на: 2) освіту: <…> б) загальну середню освіту: • початкові школи, гімназії, ліцеї (у тому числі з дошкільними підрозділами (відділеннями, групами); • міжшкільні ресурсні центри; • спеціалізовані мистецькі школи (школи-інтернати), школи-інтернати (ліцеї-інтернати) спортивного профілю, військові (військово-морські) ліцеї, ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою, наукові ліцеї, наукові ліцеї-інтернати, гімназії та ліцеї, у складі яких є інтернати з частковим або повним утриманням учнів (крім закладів, визначених у пп. «а» п. 7 ч. 1 ст. 87 та у пп. «а» п. 2 ч. 1 ст. 90 БКУ); • дитячі будинки, навчально-реабілітаційні центри (якщо не менше 70 % кількості учнів дитячих будинків, навчально-реабілітаційних центрів припадає на територію відповідного міста, району чи об’єднаної територіальної громади), інклюзивно-ресурсні центри; • фахову передвищу освіту (на оплату послуг з підготовки фахівців на умовах регіонального замовлення у закладах фахової передвищої освіти комунальної власності, засновником яких є міська, районна, сільська або селищна рада); <…> |
До того ж п. 4 ст. 77 БКУ зобов’язує обласні, міські, районні, селищні та сільські ради при затвердженні відповідних бюджетів враховувати у першу чергу потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до встановлених законодавством умов оплати праці та розміру мінімальної зарплати.
Отже, оплачувати працю головного бухгалтера та бібліотекаря слід за рахунок коштів, виділених з місцевого бюджету та передбачених у кошторисі на оплату праці працівників закладу загальної середньої освіти, а не коштів освітньої субвенції.