Теми статей
Обрати теми

«Противірусні» доплати: порядок установлення та розрахунку

Остапчук Олександр, експерт з питань оплати праці
Держава всіляко намагається підтримувати працівників, які щоденно в силу своїх посадових обов’язків контактують із хворими на коронавірус, ризикуючи при цьому власним здоров’ям та життям. Одним із засобів такої підтримки є встановлення додаткових виплат. Нещодавно набрала чинності постанова № 375 (див. с. 4), яка встановлює «противірусні» доплати у розмірі до 50 % та до 100 % зарплати окремим категоріям працівників. Саме про ці доплати ми і поговоримо у сьогоднішній статті.

Перш ніж перейти до аналізу підстав та порядку встановлення «противірусних» доплат, давайте пригадаємо передісторію їх появи.

Для цього звернемось до норм двох «антикоронавірусних» законів: Закону № 530 та Закону № 540.

Так, спочатку в абз. 3 п.п. 2 п. 5 розд. ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 530 було надано розпорядження Кабміну протягом тижня з дня набрання чинності цим Законом (набув чинності 17.03.2020 р.) встановити доплати до зарплати окремим категоріям працівників, які забезпечують життєдіяльність населення.

Потім у п.п. 8 п. 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 540 було надано розпорядження Кабміну протягом тижня з дня набрання чинності цим Законом (набув чинності 02.04.2020 р.) встановити додаткові до встановлених законодавством доплати до зарплати працівникам сфери соціального захисту населення, які безпосередньо надають соціальні послуги за місцем проживання/перебування отримувача соціальних послуг (вдома), у розмірі до 100 % зарплати на період виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), визначений у рішенні КМУ про встановлення карантину, до завершення виконання цих заходів.

Саме на виконання цих норм Кабмін розробив постанову № 375, яка покликана вирішити усі питання стосовно встановлення «противірусних» доплат відповідним працівникам. Але, як виявилось, для цього нормотворцям знадобилось набагато більше часу, ніж передбачалось «антикоронавірусними» законами, адже зазначена постанова набула чинності 16.05.2020 р.

Отже, чи усі питання вирішила постанова № 375? Про це поговоримо далі.

Хто має право на доплати та в якому розмірі?

Відповідно до п. 1 постанови № 375 доплати встановлюються працівникам:

1) які забезпечують життєдіяльність населення (військовослужбовці Національної гвардії та Державної прикордонної служби, особи рядового та начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, поліцейські) у граничному розмірі до 50 % заробітної плати (грошового забезпечення);

2) які безпосередньо надають соціальні послуги за місцем проживання/перебування їх отримувачів (працівники сфери соцзахисту) у граничному розмірі до 100 % зарплати.

При цьому відповідно до абз. 1 п. 4 постанови № 375 перелік посад (професій) працівників, яким встановлюються такі доплати, визначається відповідним центральним органом виконавчої влади у сфері, в якій він реалізує державну політику.

Першим на вказівку Кабміну щодо затвердження переліку працівників — отримувачів «противірусної» доплати відреагувало Мінсоцполітики, затвердивши наказ № 321 (див. «Про затвердження Переліку посад працівників надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору, які безпосередньо надають соціальні послуги за місцем проживання/перебування їх отримувачів (вдома)» цього номеру).

Так, цим наказом затверджено Перелік посад працівників надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору, які безпосередньо надають соціальні послуги за місцем проживання/перебування їх отримувачів (вдома).

У цьому переліку зазначені наступні посади:

1. Педагог соціальний/фахівець із соціальної роботи.

2. Фахівець із соціальної допомоги вдома.

3. Соціальний працівник.

4. Соціальний робітник.

5. Фахівець з фізичної реабілітації.

6. Практичний психолог/психолог.

Отже, доплату у розмірі до 100 % заробітної плати зможуть отримати працівники, які займають вищезазначені посади (професії). При цьому персональний перелік працівників (поіменний із зазначенням П. І. Б. конкретного працівника), яким встановлюється доплата, визначається керівником відповідної установи. Також саме керівник повинен визначити конкретний розмір «противірусних» доплат. Головним критерієм при визначенні їх розміру є час роботи працівників у безпосередньому контакті з населенням (п. 1 постанови № 375).

Що ж стосується працівників, які мають право на доплату до 50 % зарплати (грошового забезпечення) згідно з п. 2 постанови № 375, то відповідний перелік повинно затвердити відповідне відомство. Як тільки такий документ з’явиться, ми обов’язково про це розповімо на сторінках нашого видання.

З якої дати встановлювати?

Незважаючи на той факт, що постанова № 375 набула чинності 16.05.2020 р., у п. 1 її змісту зазначено, що доплати призначаються на період карантину, встановленого КМУ та протягом 30 днів із дня його відміни.

Як ми знаємо, карантин у нашій країні встановлено з 12 березня 2020 року (п. 1 постанови № 211). Тож, саме з цієї дати працівники мають право на виплату відповідних доплат. Про те, що встановлення «противірусної» доплати у розмірі до 100 % зарплати здійснюється саме з дати початку карантину, зазначили також фахівці Мінсоцполітики у листі від 21.05.2020 р. № 1563/0/78-20 (див. «Щодо отримання на період карантину доплат працівниками сфери соціальних послуг» цього номеру). Тому за період з 12.03.2020 р. потрібно донарахувати працівникам такі доплати.

Як розрахувати?

По-перше, доплата встановлюється до заробітної плати працівника, а отже, базою для її нарахування є зарплата. Відповідно до ст. 94 КЗпП заробітна плата — це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Структуру зарплати визначає ст. 2 Закону про оплату праці. Вона складається з:

• основної заробітної плати;

• додаткової заробітної плати;

• інших компенсаційних і заохочувальних виплат.

За своєю суттю «противірусна» доплата є зарплатною виплатою.

По-друге, «противірусні» доплати встановлюються за безпосередній контакт із населенням пропорційно відпрацьованому часу в зазначених умовах (п. 1 постанови № 375). А це означає, що якщо працівник частину місяця знаходився на лікарняному або перебував у відпустці, то доплату в такому місяці слід встановлювати до зарплати, нарахованої за відпрацьовані дні. Як розрахувати доплату на практиці, розглянемо на прикладах.

Приклад 1 (весь місяць відпрацьовано). Оклад соціального робітника терцентру становить 3048,00 грн (6-й тарифний розряд за ЄТС). Крім того, йому встановлені:

підвищення посадового окладу на 15 % у зв’язку зі шкідливими та важкими умовами праці;

підвищення посадового окладу на 20 % за роботу, пов’язану з обслуговуванням осіб із значно зниженою рухомою активністю та ліжкових хворих;

надбавка за вислугу років у розмірі 20 % посадового окладу.

Також згідно з наказом керівника установи працівнику встановлено «противірусну» доплату в розмірі 80 % зарплати. Травень 2020 року працівник відпрацював повністю.

Визначимо суму «противірусної» доплати та розрахуємо загальний розмір зарплати працівника за травень 2020 року. Результати розрахунку наведемо у табл. 1.

Таблиця 1

Вид виплати

Сума, грн

Підвищення посадового окладу за «шкідливість» (15 %)

3048,00 х 15 % = 457,20

Підвищення посадового окладу за роботу з «особливими» підопічними (20 %)

3048,00 х 20 % = 609,60

Посадовий оклад з урахуванням підвищень

3048,00 + 457,20 + 609,60 = 4114,80

Надбавка за вислугу років (20 %)

4114,80 х 20 % = 822,96

Сума зарплати, що бере учать у розрахунку «противірусної» доплати

4114,80 + 822,96 = 4937,76

«Противірусна» доплата (80 %)

4937,76 х 80 % = 3950,21

Усього заробітна плата за травень 2020 року

8887,97

Приклад 2 (частину місяця — відпустка). Використаємо умови попереднього прикладу, але припустимо, що працівник з 18.05.2020 р. по 31.05.2020 р. перебував у щорічній відпустці. Сума відпускних склала 2106,48 грн. Згідно з наказом керівника установи працівнику встановлено «противірусну» доплату в розмірі 60 % зарплати. В установі встановлений п’ятиденний робочий тиждень із двома вихідними днями (субота та неділя).

Визначимо суму «противірусної» доплати та розрахуємо загальний розмір зарплати працівника за травень 2020 року. При цьому враховуємо, що працівник частину місяця перебував у щорічній відпустці (14 к. дн.), а тому доплату слід розраховувати пропорційно відпрацьованим дням (9 роб. дн.).

Результати розрахунку наведемо у табл. 2.

Таблиця 2

Вид виплати

Сума, грн

Зарплата для нарахування доплати пропорційно відпрацьованому часу

(4937,76 : 19*) х 9 = 2338,94

«Противірусна» доплата (60 %)

2338,94 х 60 % = 1403,36

Сума відпускних

2106,48

Усього заробітна плата за травень 2020 року

5848,78

* Кількість робочих днів у травні 2020 року за графіком п’ятиденного робочого тижня.

Що з індексацією та «середньою»?

Як ми вже зазначили, «противірусна» доплата є зарплатною виплатою, тому вона включається до розрахунку середнього заробітку для оплати відпустки (відпускної компенсації), лікарняних (декретних), відрядження тощо.

Встановлення такої доплати ніяким чином не впливає на «базовий» місяць для проведення індексації, адже «базовим» є місяць підвищення посадового окладу. До того ж у переважної більшості працівників у червні 2020 року не настало право на проведення індексації (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2020, № 21, с. 29).

Чи потрібно оподатковувати та звітувати?

ПДФО та ВЗ. «Противірусна» доплата — зарплатна виплата, а тому вона включається до складу загального місячного доходу і підлягає оподаткуванню за ставкою, встановленою п. 167.1 ст. 167 ПКУ (18 %). Також із такої доплати на підставі п.п. 1.2 п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ потрібно утримувати ВЗ за ставкою 1,5 %.

«Противірусну» доплату відображають у розділі І Податкового розрахунку за формою № 1ДФ однією сумою разом із зарплатою за відпрацьований час з ознакою доходу «101». А у розділі ІІ форми № 1ДФ така доплата відображається у складі загальних сум нарахованого та виплаченого доходу.

ЄСВ. На «противірусну» доплату нараховуємо ЄСВ на загальних підставах за ставкою 22 % (8,41 % — для працівників з інвалідністю). У таблиці 6 Звіту за формою № Д4 таку доплату відображаємо в одному рядку із заробітною платою.

За рахунок яких джерел виплачувати?

Відповідно до п. 5 постанови № 375 «противірусні» доплати здійснюються за рахунок та в межах видатків державного та місцевих бюджетів, передбачених за відповідними бюджетними програмами головних розпорядників бюджетних коштів. Але чи все так просто?

Нагадаємо, що ще 13 квітня 2020 року на позачерговому пленарному засіданні Верховної Ради було прийнято Закон № 553 (набув чинності 18.04.2020 р.). Основною його метою було створення фонду боротьби з коронавірусом. Так, у новій ст. 28 Закону про Держбюджет-2020 з’явилася норма, яка передбачала «створити у складі Державного бюджету України фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України зазначеної хвороби, та протягом 30 днів з дня відміни цього карантину».

Кошти зазначеного фонду повинні спрямовуватись, зокрема, на додаткові доплати до заробітної плати окремим категоріям працівників, які забезпечують життєдіяльність населення, на період боротьби з коронавірусом. Порядок використання коштів фонду боротьби з коронавірусом відповідно до п. 16 розд. II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 553 повинен був затвердити КМУ.

На виконання цієї норми Кабмін розробив та затвердив Порядок № 302 (набув чинності 25 квітня 2020 року). Він передбачає, що для вирішення питання щодо можливості отримання коштів з фонду, у тому числі на фінансування «противірусних» доплат, установам слід звернутися до головного розпорядника бюджетних коштів.

Так, відповідно до п. 3 Порядку № 302 звернення про виділення коштів із фонду подається міністерствами, обласною, Київською міською держадміністраціями та іншими органами державної влади до КМУ. У зверненні зазначаються:

• напрям спрямування коштів фонду та їх обсяг;

• головний розпорядник коштів державного бюджету;

• заходи, які передбачається здійснити за рахунок коштів фонду;

• умови виділення коштів з фонду;

• інформація про можливість (неможливість) фінансового забезпечення відповідних заходів за рахунок інших джерел та можливі наслідки в разі, коли кошти не будуть виділені з фонду.

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ ТА СКОРОЧЕННЯ

КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про оплату праці — Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

Закон про Держбюджет-2020 — Закон України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 14.11.2019 р. № 294-IX.

Закон № 553Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 13.04.2020 р. № 553-IX.

Закон № 530 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 р. № 530-IX.

Закон № 540 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30.03.2020 р. № 540-IX.

Постанова № 211 — постанова КМУ «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 11.03.2020 р. № 211.

Постанова № 375 — постанова КМУ «Деякі питання оплати праці (грошового забезпечення) окремих категорій працівників, військовослужбовців Національної гвардії та Державної прикордонної служби, осіб рядового та начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, поліцейських, які забезпечують життєдіяльність населення, на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та протягом 30 днів з дня його відміни» від 29.04.2020 р. № 375.

Порядок № 302Порядок використання коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками, затверджений постановою КМУ від 22.04.2020 р. № 302.

Наказ № 321наказ Мінсоцполітики «Про затвердження Переліку посад працівників надавачів соціальних послуг державного/комунального сектору, які безпосередньо надають соціальні послуги за місцем проживання/перебування їх отримувачів (вдома)» від 22.05.2020 р. № 321.

ЄТС — єдина тарифна сітка.

ЄСВ — єдиний соціальний внесок.

ПДФО — податок з доходів фізичних осіб.

ВЗ — військовий збір.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі