Теми статей
Обрати теми

Комплект змін від КМУ: нові оклади спеціалістів-держслужбовців і не тільки

Жиленко Катерина, експерт з оплати праці та трудового законодавства
Нещодавно світ побачила постанова КМУ від 09.10.2020 р. № 940. Вона має загальну назву «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України». Дійсно, цей документ «доклав руку» до декількох урядових нормативно-правових документів. Яких саме та що змінилось — розберемося далі.

Одразу зазначимо. Сама постанова № 940 набрала чинності 16.10.2020 р. Однак унесені нею зміни слід застосовувати з різного часу. І багато з них — «заднім числом». Тож давайте проаналізуємо кожну із змін.

Підвищено оклади спеціалістам держорганів

Провідним та рядовим спеціалістам місцевих державних органів підвищили оклади. Причому «заднім числом». Відповідно до постанови № 940 посадові оклади цих спеціалістів зросли з 01.07.2020 р.

Зміни внесли до Схеми посадових окладів на посадах державної служби з урахуванням категорій, підкатегорій та рівнів державних органів у 2020 році, затвердженої постановою № 151.

1 Постанова КМУ «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 р. № 15.

Які саме — покажемо в таблиці.

Територія поширення юрисдикції держоргану

Посадовий оклад відповідно до посади держслужби (підкатегорія), грн

Провідний спеціаліст

державного органу (В2)

Спеціаліст

державного органу (В3)

до 01.07.2020 р.

з 01.07.2020 р.

до 01.07.2020 р.

з 01.07.2020 р.

АР Крим, одна або кілька областей, міста Київ та Севастополь

5100

4230

4670

Один або кілька районів, районів у містах, міст обласного значення

4230

4670

4204

4394

Як бачимо, саме підвищення незначне. Стосується воно двох найменших окладів. Однак, навіть з урахуванням підвищення, посадові оклади все одно залишились нижче мінімальної зарплати. Але тут криється інший сенс — прив’язка до прожитмінімуму.

Відповідно до ч. 3 ст. 51 Закону про держслужбу2 мінімальний розмір посадового окладу у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення, не може бути менше двох розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ПМПО), встановленого законом.

2 Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII.

При цьому тут не зазначено, що мінімальний оклад державного службовця прив’язаний до ПМПО з 1 січня поточного року. Але таке уточнення міститься у примітці 1 до Схеми посадових окладів — 2020. Тут чорним по білому написано: посадові оклади на посадах державної служби підкатегорії В3 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення, становлять два розміри ПМПО, установленого законом на 1 січня 2020 року. А це означає, що протягом усього 2020 року має діяти незмінний розмір мінімального окладу держслужбовця — 4204 грн (2102 грн х 2).

Водночас ми бачимо, що Уряд постановою № 940 «заднім числом» з 01.07.2020 р. збільшив розмір мінімального посадового окладу за посадами держслужби під категорії В3 із 4204 до 4394 грн. А це якраз і дорівнює двом ПМПО на 01.07.2020 р. (2197 грн х 2).

Разом із цим Кабмін підвищив ще один показник — посадовий оклад у розмірі 4230 грн до 4670 грн (підкатегорії В3 та В2). Адже на 01.07.2020 р. він також був нижчим «планки» у 2 поточних ПМПО. Вочевидь, цим урядовці хотіли показати, що розмір посадового окладу держслужбовця залежить від поточного ПМПО.

Проте, на нашу думку, він «прив’язаний» до ПМПО на 1 січня поточного року.

Що підтверджує примітка 1 до Схеми посадових окладів — 2020.

Але маємо, що маємо. Таке підвищення у стилі кінофільму «Назад у майбутнє», звичайно, додасть бухгалтерам роботи.

Першим кроком потрібно оновити штатний розпис. Крім цього, доведеться проводити перерахунки та коригування виплат: як основного окладу, так і залежних від нього нарахувань (доплат, надбавок, премій тощо).

Також слід пам’ятати про коригування відпускних. Так, якщо держслужбовець із числа тих, хто отримав «липневе» підвищення окладів, піде у відпустку в листопаді 2020 року, то виплати у розрахунковому періоді слід коригувати так:

• за листопад — грудень 2019 року коригуємо на 2 коефіцієнти підвищення окладів (з 1 січня 2020 року та з 1 липня 2020 року);

• за січень — червень 2020 року — на 1 коефіцієнт (підвищення окладів з 01.07.2020 р.);

• липень — жовтень 2020 року не коригуємо.

Крім того, якщо такі працівники перебували у відпустці з 01.07.2020 р. до сьогодні й отримали відпускні без урахування «липневого» коефіцієнта коригування, то слід провести відповідні перерахунки та нарахувати працівникам належні суми.

При розрахунку відпускних донараховані суми мають включатися до тих місяців, за які вони мали бути нараховані.

Тобто, донараховуючи суму зарплати в жовтні за липень, серпень і вересень, донараховані суми віднесіть до цих же місяців для розрахунку «середньої».

Що стосується індексації, то держслужбовці і так не мали на неї права від базового січня 2020 року, адже ІСЦ наростаючим підсумком так і не перевищив установлений поріг індексації (103 %).

Але оскільки вищезазначеним працівникам підвищили оклади з 1 липня 2020 року, то липень-2020 для них буде новим «базовим» місяцем. Розрахунок приросту ІСЦ наростаючим підсумком для них здійснюється із серпня 2020 року.

ЦВК та «мовний захисник»

Також до названої Схеми посадових окладів — 2020 внесено й інші зміни. Тепер тут містяться й оклади для членів Центральної виборчої комісії (ЦВК). Ні, окремо їх не встановлювали. ЦВК додали до графи із посадовими окладами Апарату ВРУ, Секретаріату КМУ, Офісу Президента та інших мешканців «найдорожчої» графи Схеми посадових окладів — 2020.

Ці зміни застосовуються з 23.07.2020 р. разом із набуттям чинності Законом № 8053.

3 Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства» від 16.07.2020 р. № 805-IX.

Кажучи про спеціалістів державних органів, слід згадати ще одну зміну. До посад, що прирівнюються до головних спеціалістів підкатегорії В1, додали Уповноваженого із захисту державної мови. Для цієї посади встановлюють відповідні посадові оклади.

Особливих вказівок стосовно дати застосування цих змін немає. Отже, вони почали діяти з 16.10.2020 р. разом із набранням чинності постановою № 940.

Суди

Зміну внесли до п. 1 приміток до Схеми посадових окладів із визначенням коефіцієнтів для державних службовців судів, органів та установ системи правосуддя з урахуванням категорій, підкатегорій та рівнів державних органів, затвердженої постановою № 3584.

4 Постанова КМУ «Деякі питання оплати праці державних службовців судів, органів та установ системи правосуддя» від 24.05.2017 р. № 358.

Застосовувати їх слід з 01.07.2020 р.

Посадові оклади державних службовців судів, органів та установ системи правосуддя з урахуванням категорій, підкатегорій та рівнів державних органів визначаються шляхом множення мінімального розміру посадового окладу підкатегорії В3 у місцевих загальних судах, який становить 2 розміри ПМПО, установленого законом про Державний бюджет України на відповідний рік, на відповідний коефіцієнт. Раніше тут йшлося про розмір ПМПО на 1 січня 2020 року.

Реформатори

Відомо, що під час карантину діє спрощена процедура добору та призначення на посади державної служби. Вона передбачена п. 8 розд. ІІ «Прикінцеві положення» Закону № 5535 і Порядком № 2906 та введена в дію 23.04.2020 р.

5 Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 13.04.2020 р. № 553-IX.

6 Порядок призначення на посади державної служби на період дії карантину, установленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затверджений постановою КМУ від 22.04.2020 р. № 290.

При цьому положення Закону про держслужбу та Закону № 31667 в частині проведення конкурсів на посади державної служби та призначення на посади державної служби за результатами конкурсу зупинили.

7 Закон України «Про центральні органи виконавчої влади» від 17.03.2011 р. № 3166-VI.

Якщо стисло, то процедура добору на посади держслужби проводиться шляхом укладання строкового контракту.

На відміну від звичайного конкурсного відбору, відсутні класичні етапи оцінювання професійних компетентностей кандидатів, не проводяться тестування і не виконуються ситуативні завдання.

Водночас збережено елемент співбесіди з претендентом на посаду.

Контракт діє до дня визначення переможця «класичного» конкурсу на посаду, яку зараз обіймає дерлужбовець на умовах строкового контракту. Такий конкурс обов’язково має бути оголошений протягом 2 тижнів після скасування карантину. А строковий контрактник може перебувати на цій посаді не більше 2 місяців з дня скасування карантину.

Наразі до такої спрощеної процедури призначення на посади держслужби приєднали й фахівців з питань реформ. Причому також «заднім числом».

З 23.04.2020 р. із Концепції № 9058 виключили згадку про призначення на посади фахівців з питань реформ за результатами відкритого конкурсу.

8 Концепція запровадження посад фахівців з питань реформ, схвалена розпорядженням КМУ від 11.11.2016 р. № 905.

Одночасно додали норму, згідно з якою на період зупинення загальних положень Закону про держслужбу та Закону № 3166 про проведення конкурсів на посади держслужби на посади фахівців з питань реформ можуть призначатись особи відповідно до Порядку № 290 (ср. ).

Одночасно у п. 7 Положення про стимулюючі виплати9 зафіксували, що надбавка за виконання особливо важливої роботи встановлюється згідно з додатком 1 до цього Положення державним службовцям, посади яких належать до посад фахівців з питань реформ.

9 Положення про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затверджене постановою КМУ від 18.01.2017 р. № 15.

При цьому сам перелік посад у додатку 1 не змінився.

Оцінювання держслужбовців

Порцію правок отримав і Порядок № 64010. По суті, порядок оцінювання результатів службової діяльності держслужбовців залишився колишнім.

10 Порядок проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, затверджений постановою КМУ від 23.08.2017 р. № 640.

При цьому додали, що завдання і ключові показники для державного службовця на поточний рік визначаються у січні — вересні цього року також і в разі поновлення на посаді державної служби.

Такі завдання і ключові показники визначаються протягом 10 робочих днів після виходу на роботу.

Як і раніше, цей алгоритм діє в разі призначення (переведення) на посаду державної служби, а також виходу на роботу після відсутності на службі у випадках, передбачених абз. 3 — 5 п. 14 Порядку № 640.

Такими випадками, зокрема, є перебування у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також «за свій рахунок» відповідно до пп. 3 та 18 Закону про відпустки11: якщо дитина потребує догляду на більш тривалий строк за медичним висновком та у відпустці на період проведення АТО.

11 Закон України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР.

Одночасно сюди додали ще одну неоплачувану відпустку, після виходу із якої діє спеціальний алгоритм — відпустка для батьків дітей віком до 14 років на період оголошеного карантину. Вона надається відповідно до п. 31 Закону про відпустки.

Також дещо оновили форми документів у додатках 4 та 8 до Порядку № 640.

Особливих вказівок щодо дати застосування описаних змін немає. Тож вони діють із 16.10.2020 р.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі