Теми статей
Обрати теми

Учень з особливими потребами: вільний графік та інклюзивна доплата

Жиленко Катерина, експерт з оплати праці та трудового законодавства
Система інклюзивної освіти у нашій країні стрімко розвивається. Нормативну базу вдосконалюють. Проте, як завжди, на практиці виникає купа запитань.

Руку допомоги простягають фахівці МОН. Сьогодні розглянемо їх відповідь на таке запитання: як виплачувати доплату за роботу в інклюзивному класі, якщо дитина з особливими освітніми потребами (далі — ООП) відвідує не всі уроки?

Спочатку нагадаємо, який клас є інклюзивним. Тобто коли педагоги можуть розраховувати на доплату.

До 1 січня 2022 року ще діє звичне визначення (п. 8 Порядку № 872). Інклюзивним є клас, у якому навчається дитина (діти) з ООП у кількості:

одна — три дитини з числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, із затримкою психічного розвитку, зниженим зором, слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо;

не більше двох осіб з числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення тощо;

не більше однієї дитини із складними порушеннями розвитку.

А от з 01.01.2022 запрацює новий порядок організації інклюзивного навчання в ЗЗСО. Деталі — у журналі «Бюджетна бухгалтерія», 2021 № 37, с. 3.

Зовні підхід до інклюзії дещо зміниться. Головна відмінність — уведення п’яти рівнів підтримки дітей. Проте, по суті, матимемо справу з тими ж правилами. Наприклад, інклюзивний клас створюється за наявності учнів, які потребують другого — п’ятого рівнів підтримки. При цьому так само кількість учнів з ООП в інклюзивному класі — від одного до трьох.

Тепер перейдемо до інклюзивної доплати. На схемі наводимо головні правила її встановлення.

img 1

Головні правила встановлення інклюзивної доплати

А тепер обговоримо озвучене на початку запитання щодо встановлення доплати у разі, коли дитина відвідує не всі уроки.

Зверніть увагу: тут йдеться не про той випадок, коли учень хворіє чи тимчасово відсутній з інших причин. Із цим ми розібрались, розглядаючи правило 5 (див. схему).

Тут справа в іншому: для учня з ООП за висновком інклюзивно-ресурсного центру розробляють індивідуальну програму розвитку. Це відповідним чином позначається на навчальному плані учня. Зокрема, для нього можуть вилучити певні предмети. Тобто протягом навчального року учень з ООП взагалі не відвідує заняття, наприклад, з іноземної мови, трудового навчання, фізичної культури.

Але ж загалом клас усе одно залишається інклюзивним, адже у ньому навчається дитина з ООП. Чи не так? Дійсно, так і є. Виходить, що знову ж таки слід керуватись згаданим правилом 5 та виплачувати учителям іноземної мови, трудового навчання та фізкультури інклюзивну доплату. Начебто все відповідно до букви закону. Але якось несправедливо. Адже фактично ці педагоги не беруть участі в навчальному процесі дитини з ООП.

Саме тому фахівці МОН у листі, що коментується, дотримуються такої позиції: якщо з навчального плану учня з ООП повністю вилучено певні предмети, учителям цих предметів інклюзивна доплата не встановлюється. Звісно, це правило працює лише за умови, що в цьому класі немає інших учнів з ООП, які відвідують їх заняття.

Індивідуальне навчання

Розглядаючи тему інклюзивного навчання, хочемо звернути увагу на важливий момент.

ВАЖЛИВО!

Інклюзивне навчання ≠ індивідуальна форма здобуття освіти

Заклади освіти відповідно до законодавства та своїх установчих документів можуть організовувати здобуття освіти за індивідуальною формою (екстернатною (екстернатом), сімейною (домашньою)), педагогічним патронажем.

Для дітей з ООП можуть використовувати сімейну (домашню) форму здобуття освіти або педагогічний патронаж. Правила організації індивідуальної форми освіти прописано у Положенні № 81.

1 Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затверджене наказом МОН від 12.01.2016 № 8.

Можлива й така ситуація: до класу зараховано учня з ООП, який навчається за індивідуальною формою. Такий клас не є інклюзивним. Відповідно уведення ставки асистента вчителя та встановлення інклюзивної доплати буде порушенням законодавства. На цьому фахівці МОН наголошували у своєму листі 30.08.2021 № 1/9-436.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі