Теми статей
Обрати теми

Зміна електропостачальника: що потрібно врахувати

Дуброва Ярослава, консультант з питань публічних закупівель
Замовник не згоден із підвищенням ціни на електроенергію. Чи має право установа-споживач електроенергії змінити електропостачальника? Як діяти у такому разі?

Як передбачено ч. 1 ст. 58 Закону № 20191, споживач має право, зокрема:

1 Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019-VIII.

змінювати електропостачальника на умовах, визначених цим Законом та правилами роздрібного ринку;

• на відшкодування збитків, завданих внаслідок невиконання його контрагентами умов договорів, укладених на ринку електроенергії;

• подавати відповідному електропостачальнику звернення, скарги та претензії та отримувати в установленому законодавством порядку вмотивовані відповіді або повідомлення про заходи щодо усунення електропостачальником причин скарги;

• подавати Регулятору — НКРЕКП скарги;

• отримувати від відповідного електропостачальника інформацію, передбачену законодавством та умовами договору постачання електроенергії споживачу;

• отримувати від відповідного електропостачальника повідомлення про його наміри внести зміни до будь-яких умов договору постачання електричної енергії споживачу не пізніше ніж за 20 днів до внесення та у разі незгоди із запропонованими змінами розірвати договір з електропостачальником у визначеному договором порядку.

Водночас згідно з ч. 3 ст. 58 Закону № 2019 споживач зобов’язаний сплачувати за електроенергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів.

При цьому в п.п. 6.1.1 гл. 6.1 розд. VI Правил № 3122 передбачено, що споживач має право на зміну електропостачальника шляхом укладення нового договору про постачання електроенергії споживачу (постачання електроенергії постачальником універсальних послуг) з новим електропостачальником. Тож у разі незгоди замовника як споживача з підвищенням ціни на електроенергію в договорі він має право її не змінювати й обрати нового електропостачальника.

2 Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312.

Такий вибір залежить від того, яка очікувана вартість предмета закупівлі електроенергії. Тобто від того, який обсяг електроенергії потрібен замовнику до кінця року (у зв’язку з розірванням діючого договору) та яка очікувана вартість цього обсягу.

Так, якщо вартість електроенергії у зазначеному випадку буде менша 50 тис. грн, то замовник може укласти прямий договір з іншим електропостачальником. Якщо вартість необхідної потреби в електроенергії буде дорівнювати або перевищуватиме 50 тис. грн, але буде менша 200 тис. грн, то варто провести спрощену закупівлю. І лише у разі, якщо вартість буде дорівнювати або перевищуватиме 200 тис. грн, то доведеться проводити відкриті торги, аби закупити електроенергію без порушень вимог Закону № 9223.

3 Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII.

Водночас не зайвим буде нагадати про підставу для застосування переговорної процедури закупівлі, передбачену в п. 3 ч. 2 ст. 40 Закону № 922.

Так, переговорну процедуру закупівлі замовник застосовує як виняток у разі, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі розірвання договору про закупівлю з вини учасника на строк, достатній для проведення тендера, в обсязі, що не перевищує 20 % суми, визначеної в договорі про закупівлю, який розірваний з вини такого учасника. Застосування переговорної процедури закупівлі в такому випадку замовник здійснює за рішенням щодо кожного тендера. До того ж подібна підстава передбачена для тих випадків, коли дозволено не застосувати спрощену закупівлю, тобто у разі укладання прямого договору. Маємо на увазі норму п. 3 ч. 7 ст. 3 Закону № 922.

Так, замовник придбаває товари, роботи та послуги, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою 200 тис. грн без застосування порядку проведення спрощених закупівель, у разі якщо існує нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв’язку із розірванням договору про закупівлю з вини учасника на строк, достатній для проведення тендера, в обсязі, що не перевищує 20 % суми, визначеної в договорі про закупівлю, який розірваний з вини такого учасника.

Тож якщо договір розірвано з вини електропостачальника й у замовника є нагальна потреба в забезпеченні електроенергії, він може скористатись зазначеними нормами Закону № 922. Залежно від суми очікуваної вартості електроенергії замовник приймає рішення: чи застосовувати переговорну процедуру закупівлі (очікувана вартість — 200 тис. грн і більше) або ж укласти прямий договір без проведення спрощеної закупівлі (очікувана вартість — 50 тис. грн і менше 200 тис. грн).

При цьому не забувайте про таке: оскільки зазначені підстави є винятками із загальних норм Закону № 922, то наявність підстав для їх застосування замовник має документально підтвердити.

Зазначимо, що процедура зміни електропостачальника на іншого електропостачальника визначена в розд. VI Правил № 312. При цьому зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена у строк не більше трьох тижнів з дня повідомлення таким споживачем про намір змінити електропостачальника.

Важливий момент. До припинення дії договору постачання електроенергії споживачу електропостачальник зобов’язаний забезпечувати постачання електроенергії на умовах чинного договору (ч. 4 ст. 59 Закону № 2019).

Якщо під час зміни електропостачальника виникли будь-які спори та розбіжності між споживачем та електропостачальником, то насамперед радимо вирішити ці питання шляхом переговорів між сторонами. Але знайте, що наявність спору між електропостачальником і споживачем не є підставою для затримки у виконанні договору постачання електроенергії споживачу новим електропостачальником.

Якщо електропостачальник неспроможний постачати електроенергію, він має повідомити про дату припинення постачання електроенергії постачальника «останньої надії», споживачів, Регулятора-НКРЕКП, оператора системи передачі та оператора системи розподілу з урахуванням вимог, визначених у розд. VI Правил № 312.

Висновки

• Замовник може змінити електропостачальника на умовах, визначених Законом № 2019 та Правилами № 312.

• При зміні електропостачальника й прийнятті рішення щодо застосування Закону № 922 варто виходити з очікуваної вартості електроенергії, у постачанні якої ще залишилась потреба.

• Якщо договір розірвано з вини електропостачальника, то, у разі потреби, можна скористатись переговорною процедурою закупівлі або укласти прямий договір залежно від очікуваної вартості предмета закупівлі.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі