Теми статей
Обрати теми

Металеві сейфи: списуємо та реалізуємо брухт

Вежичаніна Світлана, експерт з фінансових питань
Сейфи — металеві, вогнестійкі та протизламні. Такі, вочевидь, є в кожній установі. Одні й досі служать вірою та правдою, а інші — похмуро стоять у кутку і лишень збирають пил. Час позбутися сталевих «велетнів», які відпрацювали своє. Але як правильно їх списати? Чи обов’язково здавати списані сейфи спеціалізованому підприємству? Як оформити та відображати в обліку передачу сейфів? І найцікавіше: на які цілі можна використовувати отримані від реалізації кошти? Відповіді на ці запитання — у нашій статті.

Передусім нагадаємо: процедуру списання державного майна, у т. ч. об’єктів незавершеного будівництва, ОЗ та ІНМА визначено Порядком № 13141.

1 Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 р. № 1314.

Списанню підлягає майно, яке не може бути в установленому порядку відчужене, якщо воно (п. 4 Порядку № 1314):

• морально застаріле чи фізично зношене, непридатне для подальшого використання, а його відновлення є економічно недоцільним;

• пошкоджене внаслідок аварії чи стихійного лиха;

• виявлене в результаті інвентаризації як нестача.

При цьому всі придатні для використання вузли, деталі, матеріали та агрегати, отримані в результаті списання майна, необхідно оприбутковати на баланс установи (абз. 1 п. 23 Порядку № 1314). Зокрема, такі активи слід зараховувати до складу запасів.

Але навіть непридатні для використання вузли, деталі і матеріали не повинні пропасти даремно. Їх потрібно оприбуткувати як вторинну сировину. Цього вимагає абз. 2 п. 23 Порядку № 1314.

Отже, в результаті списання металевих сейфів установа отримає металобрухт. Але його необхідно оцінити та оприбуткувати на баланс. Та й це ще не все. Далі такий брухт потрібно здати суб’єкту господарювання, який провадить діяльність із заготівлі металобрухту.

Проте спочатку непридатні сейфи треба списати з балансу установи. А зробити це слід правильно і з дотриманням усіх правил.

Списання сейфів

Встановлюємо факт непридатності

Факт непридатності металевих сейфів, неможливість або економічну недоцільність їх ремонту чи неможливість їх використовувати іншим чином встановлює комісія із списання майна. Це випливає з п. 9 Порядку № 1314. Жодних винятків для сейфів чинним законодавством не передбачено.

До речі, склад комісії затверджує керівник установи своїм розпорядчим документом. Найчастіше такі повноваження покладають на щорічну інвентаризаційну комісію.

Оформлення документів на списання також здійснює комісія зі списання.

Оформлюємо списання

За результатами проведеної роботи комісія складає протокол засідання. Тут необхідно детально обґрунтувати причини списання сейфів. Наприклад: сейфи втратили експлуатаційну цінність через фізичний знос, а вартість їх ремонту (відновлення) перевищує вартість придбання нових сейфів. Також можна зазначити про відсутність потреби у подальшому використанні цих сейфів.

Водночас до протоколу слід внести інформацію про спосіб демонтажу списаних сейфів. Окрім того, тут же потрібно навести пропозиції щодо реалізації вилученого у результаті демонтажу металобрухту.

До протоколу комісії зі списання додаються:

акт інвентаризації майна, що пропонується до списання (додаток 2 до Порядку № 1314)фіксуємо проведення інвентаризації сейфів, що підлягають списанню;

акт технічного стану майна, що пропонується до списання — зазначаємо результати проведеного огляду сейфів. Орієнтуємося на дані технічних паспортів та з інвентарних карток обліку (рік виготовлення, дата введення в експлуатацію, основні технічні характеристики сейфу тощо);

акт на списання майна за типовою формою, затвердженою наказом № 8182. В акті наводимо коротку характеристику об’єкта, інформацію про його технічний стан, причини списання та інші відомості.

2 Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб’єктами державного сектору та порядку їх складання» від 13.09.2016 р. № 818.

Протокол засідання комісії підписують усі члени комісії. Після цього протокол разом із доданими до нього документами затверджує керівник установи (абз. 11 п. 14 Порядку № 1314).

Приймаємо рішення про списання

Як відомо, в деяких випадках керівник установи може самостійно, без погодження із суб’єктом управління, прийняти рішення про списання майна. Але не завжди. Це можливо лише за умови дотримання вимог, передбачених абз. 5 п. 5 Порядку № 1314. Зокрема, дозвіл на списання ОЗ (крім нерухомості) не потрібен, якщо:

по-перше, вони є повністю амортизованими;

по-друге, їх первісна (переоцінена) вартість становила менш 50 тис. грн.

Звісно, при списанні ІНМА слід враховувати лише другу вимогу. Хоча уявити ІНМА вартістю понад 50 тис. грн доволі складно. Поготів, якщо йдеться про сейф та ще й настільки «древній», що підлягає списанню.

Отже, керівник установи цілком може самостійно прийняти рішення про списання сейфів.

Операції з металобрухтом

З метою забезпечення екологічної безпеки довкілля при утворенні, збиранні та використанні металобрухту порядок здійснення операції з брухтом металів чітко регламентовано на законодавчому рівні. Тож самостійно утилізувати брухт, отриманий після списання металевих сейфів, не можна!

За порушення законодавства у сфері здійснення операцій з металобрухтом передбачено адміністративну, цивільно-правову чи кримінальну відповідальність (ст. 16 Закону № 619).

Оприбутковуємо металобрухт

Комісія зі списання контролює вилучення металобрухту, здачу його на склад та повноту оприбуткування (п.п. 6 п. 13 Порядку № 1314).

Факт приймання металобрухту на склад проводять на підставі накладної (акта приймання матеріалів). Дані про масу брухту можна взяти з технічних паспортів або офіційних сайтів виробників.

Що стосується оцінки вилученого металобрухту, то такі активи підлягають оприбуткуванню за чистою вартістю реалізації, або вона визначається виходячи з вартості подібних запасів (п. 15 розд. ІІ Методрекомендацій3).

3 Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів суб’єктів державного сектору, затверджені наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11.

Тобто при оцінці таких активів слід орієнтуватися на очікувану ціну їх реалізації за мінусом потенційних витрат на продаж. Для цього можна скористатися даними прайс-листів приймальних пунктів і визначити середню ціну брухту металів у відповідному регіоні. Результати оцінки металобрухту слід відобразити в акті оцінки довільної форми.

Кому здавати?

Раніше всі операції з металобрухтом мали право здійснювати лише спеціалізовані підприємства або спеціалізовані металургійні переробні підприємства та їх приймальні пункти.

Важливо

З 14.11.2020 р. діяльність, пов’язану із збиранням, купівлею, зберіганням та реалізацією металобрухту, можуть здійснювати не тільки спеціалізовані підприємства.

Це стало можливим у результаті прийняття Закону № 7764.

4 Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо детінізації ринку металургійної сировини та операцій з металобрухтом» від 14.07.2020 р. № 776-IX.

Тож здавати металобрухт можна як спеціалізованим підприємствам, так і будь-яким іншим суб’єктам господарювання. Вимоги до суб’єктів господарювання, що здійснюють заготівлю металобрухту та операції з металобрухтом, прописані в ст. 5 Закону № 619. Серед них наявність кваліфікованих спеціалістів та відповідного обладнання й устаткування на праві власності або оренди. Проте, обираючи брухтозаготівельника для співпраці, бюджетна установа не зможе перевірити його відповідність цим вимогам. А от переконатися у наявності запису щодо реєстрації відповідного суб’єкта господарювання в ЄДРПОУ можна і треба.

До речі, найближчим часом єдиним і достатнім доказом правомірності здійснення таких операцій стане наявність суб’єкта господарювання в Переліку суб’єктів, які здійснюють заготівлю й операції з металобрухтом. Це випливає з ч. 28 ст. 4 Закону № 619. Передбачається, що такий Перелік буде у відкритому доступі на офіційному вебсайті Мінстратегпрому. Але поки що на сайті Міністерства розміщено лише проєкт наказу «Про затвердження Порядку формування переліку суб’єктів господарювання, які здійснюють заготівлю й операції з металобрухтом».

У будь-якому разі пам’ятайте: не варто мати справу із заготівельниками-фізособами. Звісно, якщо не хочете стати фігурантом кримінального провадження. Адже заготівля і переробка металобрухту фізичними особами загрожують їм притягненням до кримінальної відповідальності (ст. 213 ККУ5). Тому будьте максимально обачні.

5 Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III.

Як оформити передачу?

Насамперед між установою та приймальним пунктом (спеціалізованим підприємством) має бути укладено договір про купівлю металобрухту.

Безпосередньо приймання металобрухту оформлюють актом приймання (ч. 13 ст. 4 Закону № 619). У ньому обов’язково зазначають найменування юрособи, кількість та джерела походження металобрухту.

До речі, наразі не існує законодавчо встановленої форми акта приймання вторинних металів. Утім його оформлення є обов’язковим.

Ба більше, акт приймання металобрухту потрібно зберігати протягом щонайменше одного року. Цього вимагає ч. 14 ст. 4 Закону № 619.

Що в бухобліку?

Облік матеріальних цінностей, одержаних у результаті ліквідації ОЗ, які не можуть бути використані для потреб установи, у тому числі металобрухту, слід вести на субрахунку 1518 «Інші виробничі запаси».

Також не буде помилкою застосування з цією метою і субрахунку 1815 «Активи для розподілу, передачі, продажу». Адже вилучений брухт утримується для подальшої реалізації.

Визнаємо дохід від реалізації

Відображати дохід на субрахунку 7211 «Доходи від реалізації активів» доведеться двічі. Перший раз — при оприбуткуванні металобрухту, отриманого від ліквідації сейфів. На користь цього свідчить п. 3.12 Типової кореспонденції № 12196.

6 Типова кореспонденція субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затверджена наказом Мінфіну від 29.12.2015 р. № 1219.

А вдруге слід показати дохід, коли металобрухт буде реалізовано відповідному суб’єкту господарювання. Це зумовлено тим, що датою визнання доходу від продажу є дата передачі суттєвих ризиків, пов’язаних із контролем над активом. На це вказує п. 2.6 розд. ІІ НП(С)БО 1247.

7 Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 124 «Доходи», затверджене наказом Мінфіну від 24.12.2010 р. № 1629.

Розглянемо умовний приклад, щоб остаточно розставити всі крапки над «і» щодо порядку обліку таких операцій.

Приклад. На балансі установи, у складі МНМА, обліковуються непридатні для використання металеві сейфи у кількості 3 шт. Потреби у подальшому використанні сейфів немає. Тому комісією установи було прийнято рішення про їх списання.

Згідно з даними бухобліку первісна вартість сейфів становить 3600,00 грн (1200,00 грн х 3 шт.). У результаті демонтажу сейфів було вилучено брухт чорного металу у кількості 105 кг (35 кг х 3 шт.). Оприбутковано брухт за вартістю, визначеною комісією в акті оцінки, — 577,50 грн (середня ціна реалізації у регіоні — 5,50 грн за 1 кг).

Відповідно до умов договору купівлі-продажу ціна за 1 кг брухту становить 5,40 грн. Загальна вартість переданого на підставі акта приймання лому — 567,00 грн. Грошові кошти за реалізований металобрухт заготівельник перерахував на спеціальний реєстраційний рахунок установи.

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн

№ м/о

дебет

кредит

Списання металевих сейфів

1

Нараховано амортизацію у місяці списання сейфів

8014

1412

1800,00

17

2

Списано вартість сейфів

1412

1113

3600,00

9

3

Віднесено до накопичених фінансових результатів вартість сейфів при списанні

5111

5512

3600,00

17

4

Віднесено на фінансовий результат звітного періоду нараховану амортизацію при списанні сейфів

5511

8014

1800,00

17

Операції з металобрухтом

1

Оприбутковано металобрухт, отриманий після демонтажу сейфів, який планується реалізувати

1518

7211

577,50

14

Відображено власні надходження від оприбуткування металобрухту

2313

2117

577,50

3, 4

Відображено касові видатки від операції в натуральній формі

2117

2313

577,50

3, 4

2

Списано собівартість реалізованого металобрухту

8211

1518

577,50

13

3

Нараховано дохід від реалізації металобрухту

2117

7211

567,00

4, 14

4

Надійшли кошти від реалізації металобрухту на спецрахунок установи

2313

2117

567,00

3, 4

Також пам’ятайте: не пізніше останнього робочого дня місяця на суму оприбуткованого металобрухту необхідно скласти і подати в органи Казначейства Довідку про надходження у натуральній формі.

Крім того, на суму фактичних надходжень від реалізації брухту потрібно внести зміни до кошторису за спецфондом. Цього вимагає абз. 4 п. 49 Порядку № 2288. Підставою для внесення змін до кошторису будуть: довідка про підтвердження надходжень до спеціального фонду державного бюджету України (додаток 7 до Інструкції № 579), довідка про зміни до кошторису (додаток 11 до Інструкції № 57).

8 Порядок складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджений постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.

9 Інструкція до складання і виконання розпису Державного бюджету України, затверджена наказом Мінфіну від 28.01.2002 р. № 57.

Використовуємо кошти

Кошти від реалізації майна (крім нерухомого) належать до підгрупи 4 першої групи власних надходжень бюджетних установ. А конкретно, ці надходження слід відображати за кодом доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)».

При цьому важливо, брухт яких саме металів було реалізовано: чорних, кольорових чи дорогоцінних. Так, кошти, виручені від продажу брухту чорних та кольорових металів (їх сплавів), залишаємо у своєму розпорядженні.

Такі кошти установи можна спрямувати на (ч. 4 ст. 13 БКУ):

• ремонт, модернізацію чи придбання нових необоротних активів та матеріальних цінностей;

• покриття витрат, пов’язаних з організацією збирання і транспортування брухту на приймальні пункти;

• господарські потреби бюджетних установ, включаючи оплату комунальних послуг і енергоносіїв.

Інша річ — надходження від продажу «дорогоцінного» брухту. Частину таких коштів доведеться віддати у бюджет, з якого фінансується ваша установа. Так, згідно з п. 54 ч. 2 ст. 29 БКУ до доходів загального фонду державного бюджету належать:

80 % коштів, отриманих установами, що утримуються за рахунок державного бюджету, за здані у вигляді брухту і відходів золото, платину, метали платинової групи, а також дорогоцінне каміння;

50 % коштів, отриманих цими установами за здане у вигляді брухту і відходів срібло.

Аналогічну за змістом вимогу містять і п. 42 ч. 1 ст. 64, п. 8 ч. 1 ст. 641, п. 32 ч. 1 ст. 66 БКУ.

Проте малоймовірно, що у складі сейфів є дорогоцінні метали.

Тож це не наш випадок. А відтак, можна кошти від здавання списаного сейфу на брухт залишити для потреб установи.

Висновки

• Дозвіл на списання металевих сейфів, як правило, не потрібен. Рішення керівника установи цілком достатньо.

• Вилучений у результаті списання сейфів металобрухт підлягає обов’язковому оприбуткуванню як вторинна сировина.

• Здавати металобрухт можна як спеціалізованим підприємствам, так і будь-яким іншим суб’єктам господарювання. Виняток — фізичні особи — заготівельники.

• Приймання металобрухту оформлюють актом приймання.

• Для обліку металобрухту можна застосовувати субрахунок 1518 або 1815.

• Кошти, отримані від реалізації брухту чорних та кольорових металів і їх сплавів, залишаються у розпорядженні установи.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі